Lasien tummennus
Lasien tummennus
MOIKKA
Kesä tulee kovaa vauhtia ja aurinko paistaa!!
Pitäs saada takaovien ja takakontin lasit tummax.
Mistä kannattaa kysyä onko kokemuksia. Siis hyvästä jäljestä!
Autoni oli Passat Variant 3B
Kesä tulee kovaa vauhtia ja aurinko paistaa!!
Pitäs saada takaovien ja takakontin lasit tummax.
Mistä kannattaa kysyä onko kokemuksia. Siis hyvästä jäljestä!
Autoni oli Passat Variant 3B
Älä unelmoi elämääsi vaan elä unelmaasi !!
Passat Variant 1.8I 20V -99
Olettekos kukaan nähnyt, kun esim. Lustig on tehnyt tummennuksia? Ottaako ammattilaiset ne kumitiivisteetkin pois kun ei meinaa millään huomata, että laseissa on kalvot.
Onko noissa kalvoissa hirveesti eroja jos kuitenkin laittais itse? Aina sen verran pitää luottaa omaan osaamiseen. Eli mitkä kalvomerkit on hyviä ja mitkä huonoja? Kokemuksia, kiitos!
Onko noissa kalvoissa hirveesti eroja jos kuitenkin laittais itse? Aina sen verran pitää luottaa omaan osaamiseen. Eli mitkä kalvomerkit on hyviä ja mitkä huonoja? Kokemuksia, kiitos!
vh_katr: etusivulaseista on yleensä käytetty 55% tai enemmän valoa läpäiseviä (laittomia) kalvoja. Takana näyttää hyvältä n. 35% valoa läpäisevä kalvo. 20% on jo tumma. Jätetään ne 5% jätesäkit amiksille. =)
Mitäköhän noi mun sävylasit läpäisis valoa, varmaan reilusti yli 70 %.
Mitäköhän noi mun sävylasit läpäisis valoa, varmaan reilusti yli 70 %.
Last edited by jmr on 8.3.2004 21:46, edited 2 times in total.
Etuoven lasissahan ei saa olla minkäänlaista kalvoa, ei edes kirkasta. Poistomääräys tulee aina, jos katsuri huomaa...
Laillinen sävytys tuulilasissa vähintään 75% ja etusivuissa 70% on melko vaaleita. Mulla on Kuplassa tällaiset 'rajaa hipoen' lailliset ruskehtavat tehdassävylasit, voidaan kesän aikana vertailla. Ruskea on 'herkin' sävy, harmahtava ja vihertävä näyttävät tummemmilta kyseisillä raja-arvoilla.
Laillinen sävytys tuulilasissa vähintään 75% ja etusivuissa 70% on melko vaaleita. Mulla on Kuplassa tällaiset 'rajaa hipoen' lailliset ruskehtavat tehdassävylasit, voidaan kesän aikana vertailla. Ruskea on 'herkin' sävy, harmahtava ja vihertävä näyttävät tummemmilta kyseisillä raja-arvoilla.
Jaaba: ei ne ota niitä tiivisteitä pois ne ujuttaa kalvon sinne alle!
____________________jyrki wrote:Jaaba: ei ne ota niitä tiivisteitä pois ne ujuttaa kalvon sinne alle!
Näin mä vähä arvelinkin. Olis se aika kova homma ottaa kaikki tiivisteet irti. Tietty jos ikkunat saa helposti irti, niin mukava niitä kalvoja on pöydällä asentaa, kuten joissakin 3-ovisissa, joissa on raotettavat ikkunat.
Joihinkin autoihin saa muuten nykyään valmiiksi muotoonsa leikattujakin kalvoja. Gti-magazinessa oli mainos.
Esim. Lustig käyttää sellaista "venytysrautaa" niihin oven laseihin. Suositeltavaa on käyttää ovista pahvit pois, mutta onnistuu muutenkin. Esim. teippaamot pääasiassa ottaa pahvit pois. Mitään laseja ei ole tapana irroittaa.
3M ja Sunguard ovat ainoat hyvät vaihtoehdot.
Etulaseissa ei tosiaan lakipykälien mukaan saa olla minkäänlaista jälkitummennusta, kalvoa tai yms. "Lainsuojattomat" laittavat nuita 50% kalvoja niihin. Etulasien tummennusaste muuttuu auton koosta ja muiden lasien tummuudesta riippuen. Pieni auto tummat takalasit = tummat etulasit, vaaleat takalasit iso auto = vaaleat etulasit. On olemassa monenlaisia katsastusmiehiä:
1. Kaikenlaiset kalvot otettava pois.
2. Vertaa sellaiseen pleksin palaan, jos lasi tummempi, ota pois.
3. Katsoo sellaisella laitteella, joka näyttää tummuusasteen, seuraus sama kuin yllä.
4. Ei huomaa.
5. Huomaa, mutta ei välitä.
Kaikista näistä henk. koht. kokemuksia.
JMR: Jätesäkilläkö ajelen?????
Ja tuosta Lustigin työnjäljestä olen hieman erimieltä. On hyviä ja huonoja päiviä....
3M ja Sunguard ovat ainoat hyvät vaihtoehdot.
Etulaseissa ei tosiaan lakipykälien mukaan saa olla minkäänlaista jälkitummennusta, kalvoa tai yms. "Lainsuojattomat" laittavat nuita 50% kalvoja niihin. Etulasien tummennusaste muuttuu auton koosta ja muiden lasien tummuudesta riippuen. Pieni auto tummat takalasit = tummat etulasit, vaaleat takalasit iso auto = vaaleat etulasit. On olemassa monenlaisia katsastusmiehiä:
1. Kaikenlaiset kalvot otettava pois.
2. Vertaa sellaiseen pleksin palaan, jos lasi tummempi, ota pois.
3. Katsoo sellaisella laitteella, joka näyttää tummuusasteen, seuraus sama kuin yllä.
4. Ei huomaa.
5. Huomaa, mutta ei välitä.
Kaikista näistä henk. koht. kokemuksia.
JMR: Jätesäkilläkö ajelen?????
Ja tuosta Lustigin työnjäljestä olen hieman erimieltä. On hyviä ja huonoja päiviä....
jmr ja Kupari: Kiitos tiedoistasi täytyy vielä harkita tuota lasien tummenusta miten sen sais hoidettua. Olis kyllä hyvä suojata kaikki lasit tuolta auringolta ja vaikutusta varmasti olisi kun ei ole tuota ilmastointilaitetta apuja tuomassa.
Toukokuussa olis tulossa uusi asukki talouteen..
Belgianpaimenkoira tervueren..
Toukokuussa olis tulossa uusi asukki talouteen..
Belgianpaimenkoira tervueren..
Lustigille vaan! Tekevät nopeasti, siististi, eikä oo loppuusa pahan hintanen. Mun autosta tummennettiin kaikki lasit (ei tuulilasia) ja kukaan ei oo tähän mennessä kommentoinut niitä, koputan puuta..
Lustigin sällit eivät ota muuta irti, ku sellaset pikkulistat sisäpuolelta ja ujuttavat kalvon sit sinne väliin. Lasien laitossa meni noin tunti...
Lustigin sällit eivät ota muuta irti, ku sellaset pikkulistat sisäpuolelta ja ujuttavat kalvon sit sinne väliin. Lasien laitossa meni noin tunti...
miihkali: Minkälaisilla kalvoilla(%) sait noin hyvän lopputuloksen ettei niihin ole tarvinnut kajota? Olisin käyny kattomassa tuolta members cars:eista autoas mutta... Mikä niistä on sun?
En löytänyt sunguardilta kunnon nettisivuja missä olis mainittu yli 50% valonläpäisyä.. emäntä kyl löysi yhen sivun jossa oli mainittu valon läpäisy 70%. Tarvis tuo tavaratila olla sellanen ettei kulkurit jää tutkimaan mitä vois lainata ja unohtaa sit palauttaa..
Täytyypä käydä tuolla Lustigilla jonain päivänä pumppaamassa tietoa ulos, kun se on tuossa lahellä Joutsenossa.

En löytänyt sunguardilta kunnon nettisivuja missä olis mainittu yli 50% valonläpäisyä.. emäntä kyl löysi yhen sivun jossa oli mainittu valon läpäisy 70%. Tarvis tuo tavaratila olla sellanen ettei kulkurit jää tutkimaan mitä vois lainata ja unohtaa sit palauttaa..
Täytyypä käydä tuolla Lustigilla jonain päivänä pumppaamassa tietoa ulos, kun se on tuossa lahellä Joutsenossa.
Golfissa oli ennestään sävylasit, joten laitettiin etusivulaseihin ne haaleimmat (50?) kalvot...Ja vielä olisi tarkoitus laittaa tuulilasiinkin... "Leikinkö hengelläni..."vh_kartr wrote:Ajattelin kans laittaa tai laitattaa noi kalvot Lustigilla.. Ja tekis kyllä miel tummentaa noi etu sivulasitkin mut en taida luottaa katastusmieheen niin paljon et tulis tehtyy.. Tai kuinka vaaleita noit kalvoja on mitä uskaltais käyttää etu sivulaseissa ettei ne konttorilla niihin puuttuis.

- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
Itse asiassa siinä kävi taas niin, että kaksi tyyppiä on käynyt katsomassa sitä ja kolme on soittanut, mutta kun minä en sitten myynytkään autoa niille..Amideus wrote:Vieläkö se Hamu omistaa golohvin? Ei taida ollakaan niin helppo päästä eroon kun on 1.4 kone...![]()
Vai tuulilasinkin meinaat kalvottaa? Aika hurja tyttö...

- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
Onko Kuopion jätkillä kiinnostusta lasien tummentamiseen??? Lustig tulee pieksämäelle toukokuun puolessa välissä ja meillä on tällä hetkellä 8 auton rypäs ja mitä enempi tulee porukkaa niin sitä halvempi! Tietysti muutkin saavat osallistua kuin kuopion jätkät, mut ottakaa huomioon et tää on pieksämäellä!!!
Vw Golf Variant VI 1.6 TDI -10
tummennuksesta tuli mieleen että kun niitä tummuuksia on kai 3 eri eli miten olette toteuttaneet eli takalaseihin tumminta ja takaoviin keskitummaa vai? Teippi Z vantaalla lupasi laittaa mulle Passattiin 3M teipit €250 onko kallis / halpa? Norm. hinta kuulemma €380, siellä on yksi puolituttu (kaverin kaveri)
Jos meinaatte tummennuttaa etusivulaseja, niin kannattaa miettiä kaks kertaa... Kävinpa katsastuksessa ja siellä oli sellanen mukava pallopääkatsastusmies, joka hylkäsi sitten meikän auton etusivulasien tummennuksien takia, että silleen... Arvatkaapas kaks kertaa mitkä o ollut tuntemukset tän päivää....
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
Eikö se ole aika turha tuntea mitään tuntemuksia, jos mainitaan sellaisesta asiasta, joka selvästi ja yksselitteisesti on kiellettyä? Teippikalvot pelkästään ei aiheuta hylkäystä, vaan korjauskehotuksen, autossasi on siis ollut jotain muutakin vikaa kuin vain teipatut etuovilasit. Otteen 'hukkaaminen' ei kauaa enää onnistu, piakkoin käyttöön tulevassa uudessa järjestelmässä uusi ote tulostetaan joka kerta katsastuksen jälkeen ja 'hukatun' otteen tilalle tulostetttavassa roikkuu sitten aina ne korjauskehotuksetkin mukana...
Jep Jep...1500A wrote:Eikö se ole aika turha tuntea mitään tuntemuksia, jos mainitaan sellaisesta asiasta, joka selvästi ja yksselitteisesti on kiellettyä? Teippikalvot pelkästään ei aiheuta hylkäystä, vaan korjauskehotuksen, autossasi on siis ollut jotain muutakin vikaa kuin vain teipatut etuovilasit. Otteen 'hukkaaminen' ei kauaa enää onnistu, piakkoin käyttöön tulevassa uudessa järjestelmässä uusi ote tulostetaan joka kerta katsastuksen jälkeen ja 'hukatun' otteen tilalle tulostetttavassa roikkuu sitten aina ne korjauskehotuksetkin mukana...
Itse kyllä meinaan ottaa riskin ja tummentaa myös etusivulasit lievästi tummennetulla kalvolla. Takalasitkin menevät uusiksi ja ajatuksena on vähitellen eteenpäin vaalenavat kalvot.
Onneksi autoa ei ihan heti tarvitse käyttää konttorilla.
Paitsi tulevan alustasarjan muutoskatsastuksessa.
Mutta mikäli muutoskatsastuksen yhteydessä etuikkunoista tulee huomautus niin sitten ei voi mitään. Oma tyhmyyttänihän tuon riskin otan, vaikka tiedän sen olevan kiellettyä. Mikäli siitä katsastusviranomainen huomauttaa niin tuskin tekee sitä *ittuillessan vaan siksi, että hoitaa työnsä kunnolla.
Ainakin omasta mielestäni katsastusviranomaiset ovat muuttuneet nykyään palveluhenkiseksi. Ajat jolloin katsastuksesta sai kertoa kauhutarinoita ovat menneen talvenlumia. Tosin olen lähinnä katsastellut noita harraste autoja. Vanhemmista mobiiliajoneuvoista tulee aina juteltua katsastusmiesten kanssa.... Kuinka heidän jollakin tutullaan on ollut samanlainen . kuin olivat nuoria tms.
Mites Ari noin hyvin katsastus asiat tuntee? Oletko itse katsastellut autoja? Mikäli oikein muistan niin etkö ole toiminut ainakin Volkkareiden muutoskatsasastajana/tarkastajana?
t. Stefu
Taitaa olla Haminassa reiluja katastusmiehiä, taidan tuoda sinne ja pistää emännän käyttämään konttorilla...Hamu wrote:Golfissa oli ennestään sävylasit, joten laitettiin etusivulaseihin ne haaleimmat (50?) kalvot...Ja vielä olisi tarkoitus laittaa tuulilasiinkin... "Leikinkö hengelläni..."

Alkaa pikkuhiljaa hahmottua tuo lasien tummuus asteetkin si 50% etuoviin.
Lustig on kuulemma puhelun perusteela siirtynyt 3M kalvoihin..?!
do dii ny on meikkikselläkin tummat lasit 3Ämmää käytettiin
siis takakontin kaikki lasit tummalla ja sitte takaovien lasit astetta haaleammalla. Yksi tuttu teki.
- Ari-Matti Aho
- Mr. VCF
Pasi wrote:Suosittelen Sunguardin kalvoja
Kupari wrote:3M ja Sunguard ovat ainoat hyvät vaihtoehdot
No niin!! Nyt on meidän auton takalasit takapenkinlaseja myöten tummennettu. Sunguardin kalvoilla 35%. Ihan ollaan tyytyväisiä tuohon sävyyn, ei tartte olla yhtään tummempi

Kuolema kuittaa univelan
kalvot
Farmarit
takalasi+takasivut 200€
takalasi+takasivut+takaovet 260€
teen SUNTEK kalvosta joka mun mielestä paras mitä olen kokeillut.
www.brandis.fi
takalasi+takasivut 200€
takalasi+takasivut+takaovet 260€
teen SUNTEK kalvosta joka mun mielestä paras mitä olen kokeillut.
www.brandis.fi
-