Page 1 of 1
Lisäpotkua Tdi 1.9 66kw koneeseen
Posted: 16.9.2006 22:12
by makevee
Neuvokaa parhaimmat niksit. Tiedä vaikka jotain tulisi tehtyäkin.
Esimerkkinä vaikka jos turbon vaihtoa, niin mikä turbo kävisi parhaiten?. Ja jos suuttimet vaihtoon niin minkä kokoiset ja mistä?
Posted: 18.9.2006 21:23
by Micco
Kannattaa tutustua ja lueskella ffp:n dieseliosastoa. Sieltä löytyy kaikkea tarpeellista ja tarpeetonta tietoa.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewforum.php?f=5
Posted: 19.9.2006 10:09
by Puuhis
Tuota ffp:tä kannattaa lukea ja sitten jos kerrot tehotavoitteen niin helpompi sanoa mitä palikoita tarviit. Positiivista että puhut turbon vaihdosta ennen suuttimien vaihtoa

Posted: 19.9.2006 15:56
by makevee
Joo kävikin mielessä että ei perusturbo mahda paljoa jaksaa(kertaalleen jo takuuseen vaihdettu), vaan ekana se vaihtoon ja sitten suuttimet tai sitten kerralla, jolloin sais säädätettyä yhtäaikaa, joka säästäis muutaman euron. Tehoista nyt en osaa sen enempää sanoa kuin että n. 150-200. Ja tiedän että kytkin menee samalla vaihtoon, kun vain tietäs minkälaisen, sais olla kohtuuhintainen. Alusta samalla vaihtoon eli jämäkkyyttä peliin.
Posted: 19.9.2006 19:35
by Puuhis
Jos reilut 150 hp riittää niin 15/20 hybridi vispiläksi ja suuttimiksi esim bosion 502 powerplussat. Pumppuun vois aavistuksen isomman nestepään vaihtaa ja kuulerin suurennuskaan ei pahaa tekis. Ja viimosena tietenkin noille sopiva softa.
Posted: 20.9.2006 18:08
by Tero L
Vakio kytkin antautuu noilla tehoilla, minkälaista olet ajatellut tilalle?
Posted: 20.9.2006 19:27
by makevee
Kytkin sais olla suht halpa ja tottakai hyvä. Niin kuin aina. Ideoita?
Posted: 20.9.2006 20:46
by Puuhis
Tuo kytkimen antautuminen nyt ei ihan suoriltaan ole varmaa... toki kytkin antautuu jos tehdään se perinteinen viriviri eli tajuttomat väännöt 2000rpmn kulmilla ja maksimitehot otetaan 3500rpmn kulmilla. Jos tehot otetaan siellä 4500 paikkeilla ja maksimiväännötkin on tuolla 3000rpmn kulmilla, niin vakiokytkin kestää uskomattoman pitkälle.
Posted: 20.9.2006 20:47
by JukkaA
Mikäs sun auton moottorikoodi on? Olisi vaan helpompi suunnitella noita virejä...
Posted: 21.9.2006 15:06
by Tero L
Mutua: Tuo kytkin näissä 90 hp laitteissa on suhteessa paljon heikonpi kuin jossain pd koneisissa laitteissa, aika monella kytkin luistaa jo pelkällä evry:llä. Voin toki olla väärässäkin, isot pojat ovat asiasta puhuneet tuolla ffp:llä. Voihan se ollakkin että tuo vakio kytkin kestää, jos väännöt laitetaan ylemmille kierroksille.
Posted: 21.9.2006 19:25
by Puuhis
TeroL: En itsekkään helpolla ois uskonut mutta pakko uskoa, nimittäin ite ajellu kaverin kampetta joka vakiolla 90hp kytkimellä ja suorituskyky kuitenkin kyseisessä kamppeessa taitaa olla kovinta luokkaa suomalaisista tdi:stä (0-100km/h 6.5s ja varttikin taipuu 14s kulmille). Mutta totta se on että joskus se vakiokytkin kuitenkin antautuu siksi tuossa kaverillakin odottaa 5 lapainen sinteri sitä päivää, tosin on odottanut jo usiamman kuukauden eikä vieläkään kytkin ole antautunut

Posted: 21.9.2006 19:35
by Pasi Häkli
Velipojan autossa hajos kytkin aika kummalliseen tapaan. Ruopasi kytkinlevystä boorit pyöreeks.
Tehoa ko nokilekassa on 157hv ja 320Nm. Ja vetää alhaalta asti.
Posted: 2.10.2006 18:08
by Putko
Kytkin pitää edelleen...

Pienellä turbolla(vnt20) se luisti. Eli silloin kun ahdin herää siinä jo alta 2000rpm niin kytkin on todella tiukilla, mutta nyt vetoalue on siirtynyt 2500-5100rpm ja ei juurikaan ongelmia.
Posted: 2.10.2006 18:37
by makevee
Selvis muuten se moottorikoodikin viikonloppuna kun käytiin kahvilla täällä joensuussa ja se on ALH. Mulla ei kytkin luista tehoboksilla, vaikka vääntäkin niin että nuo 15" (olikohan 195..ainakin) sutii vielä kakkosella --> vai onkohan se kytkimen luistoa

no ei.
Posted: 2.10.2006 18:42
by Putko
Eli silloin sopii suht suoraan 150hp (arl) turbo sille kaveriksi vaikka powerplussat niin noilla alkaa päästä alkuun
Posted: 2.10.2006 21:54
by miihkali
Alkuun pääsee, mutta nälkä kasvaa syödessä........

Posted: 2.10.2006 22:15
by Putko
Ja siitten meneekin melkein kaikki uusiksi

Posted: 3.10.2006 4:55
by Tero L
Mulla ei kytkin luista tehoboksilla, vaikka vääntäkin niin että nuo 15" (olikohan 195..ainakin) sutii vielä kakkosella --> vai onkohan se kytkimen luistoa Laughing no ei.
No, parempi näin

Posted: 3.10.2006 19:40
by makevee
Vielä sitten vinkkejä mistä kaikki nämä palikat saisi edullisesti. Kiitos
Posted: 3.10.2006 22:04
by miihkali
Putko wrote:Ja siitten meneekin melkein kaikki uusiksi

Niinpä....

Posted: 3.10.2006 22:42
by Tero Häkli
älä muuta manaa

ittekin tarvis vaihtaa turbo, nestepää ja suuttimet... ja cuulerillekkin tarttis tehrä jotai, muistelisin että joku oli mitannu et saman tekee ku laittaa toiselle puolelle toisen vakion ku iso nokalle, ei vaan saa katu-uskottavuutta... saa nähdä ny jaksaako alkaa väsäämään, ja et jääkö webaston jälkeen milleen tilaa
Posted: 4.10.2006 0:29
by Putko
Kunhan tulee 14mm nestepää niin alkaa uusi kierros...
Kulutus
Posted: 7.10.2006 23:40
by TurpoDuke
onkos kellään hajuu paljonko kulutus kasvaa, jos tehot nostetaan tonne +150hp?
Posted: 7.10.2006 23:59
by Putko
Pikkusen se laskee siitä

Posted: 8.10.2006 0:01
by Putko
Omalla meni sellainen 40L matkalla Savonlinna-Helsinki-Savonlinna jä välillä sai kenkää ihan reilusti
Posted: 8.10.2006 10:33
by JukkaA
Omaani(Polo ALH koneella) olen alkanut haalimaan osia tulevaa viritystä ajatellen:
- PD130:sen ahdin Garrett 1749va, 80tkm ajetusta autosta. 200€ + postit.
- Sovitinadapteri ahtopaineputkeen 40€ + postit.
Tarkoitus olisi hakea ton ahtimen kaveriksi Skodalta 3bar mappi anturi, se kustantaa varmaan jonkin 50€. Ahtimen vaihdon jälkeen tulee ostoslistalle suuttimet, toivottavasti esim. Putkolta löytyy apua siinä vaiheessa projektia.
En oikein tiedä vielä mitä tekis tolle mun vanhalle ahtimelle, voisikohan sitä käyttää luovuttajana esim. 15/20 hybridiä ajatellen.
Golffin kokoluokan ALH-moottoriseen autoon kannattaisi varmaan hankkia:
- PD150:sen ahdin Garrett 1749vb integroidulla pakosarjalla.
- Race suuttimet
- 3bar mappi
- Virtaavampi intake, alkuperäinen näyttää ainakin tukkoisalle. Esim. Oldman on ihan laadukas, mutta kohtuullisen kallis setti.
- Pakoputkeen suoravirtaavat vaimentajat.
Noilla muutoksilla tehoa tulee varmasti aika mukavasti ja ohjelmoinnin jälkeen vielä mukavasti lisää. Esimerkiksi kytkimen ja coolerin vaihto tulevat varmasti ajankohtaiseksi. Kytkimeksi menee aika kivasti 1z/Ahu/G60 kiinteä vauhtis, jämäkämpi asetelma ja G60/VR6 alkuperäinen kytkinlevy.
Posted: 9.10.2006 20:27
by Putko
JukkaA Lähetetty: 8.10.2006 10:33 Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------
Omaani(Polo ALH koneella) olen alkanut haalimaan osia tulevaa viritystä ajatellen:
- PD130:sen ahdin Garrett 1749va, 80tkm ajetusta autosta. 200€ + postit.
- Sovitinadapteri ahtopaineputkeen 40€ + postit.
Tarkoitus olisi hakea ton ahtimen kaveriksi Skodalta 3bar mappi anturi, se kustantaa varmaan jonkin 50€. Ahtimen vaihdon jälkeen tulee ostoslistalle suuttimet, toivottavasti esim. Putkolta löytyy apua siinä vaiheessa projektia.
En oikein tiedä vielä mitä tekis tolle mun vanhalle ahtimelle, voisikohan sitä käyttää luovuttajana esim. 15/20 hybridiä ajatellen.
Golffin kokoluokan ALH-moottoriseen autoon kannattaisi varmaan hankkia:
- PD150:sen ahdin Garrett 1749vb integroidulla pakosarjalla.
- Race suuttimet
- 3bar mappi
- Virtaavampi intake, alkuperäinen näyttää ainakin tukkoisalle. Esim. Oldman on ihan laadukas, mutta kohtuullisen kallis setti.
- Pakoputkeen suoravirtaavat vaimentajat.
Noilla muutoksilla tehoa tulee varmasti aika mukavasti ja ohjelmoinnin jälkeen vielä mukavasti lisää. Esimerkiksi kytkimen ja coolerin vaihto tulevat varmasti ajankohtaiseksi. Kytkimeksi menee aika kivasti 1z/Ahu/G60 kiinteä vauhtis, jämäkämpi asetelma ja G60/VR6 alkuperäinen kytkinlevy.
Ahtimia, suuttimia ja lastuja(Karalan tekemiä) löytyy