Page 1 of 1
Päivän hyvä työ..
Posted: 6.10.2006 14:05
by makevee
Tänään ns. joensuun motarin erään vara-osaliikkeen läheisyydessä sijaitsevassa rampissa noin 70vuotias rouvashenkilö hyppäsi autostaan ulos ja kysyi ihmisiltä apua, kun hänen autonsa teki tenän liikennevaloihin. Auto jäi vielä niin pahaan paikkaan että ei siitä ohi päässyt. Ihmettelin siellä n. 15auton takana kun ei kukaan mene auttamaan, kun selvästi oli rouva avun tarpeessa. Noh minä siinä reippaasti ohitin kaikki metsähallituksen puolelta ja menin kysymään että mikä hätänä? Rouvahenkilö sanoi selvästi hätääntyneenä että kytkin ei toimi ollenkaan, minä että annapas kokeilen. Kyllä se toimi mutta otti aika alhaalta. Sanoin että kyllä tämä toimii, ja siinä vaiheessa rouva sanoi että hän painoi sitä viereistä "pedaalia". Noh mutta se onkin lepuutustuki eikä kytkin, sanoin hänelle. Rouva hätääntyneesti kiitteli ja päästin hänet puikkoihin ja hän kaasutti matkoihinsa, jolloin muutkin kanssa autoilijat pääsivät etenemään. Ihmettelen vain kun ei kukaan muu mennyt tarjoamaan apua.
Posted: 6.10.2006 14:16
by Sami P
No Huh huh

Posted: 6.10.2006 14:57
by jmr
Hassu tarina, pari omaa...
Autoin yhtenä päivänä naapurissa kylässä ollutta kännistä ukkoa siirtämällä sen auton omalle paikalleen, oli meinaan parkkeerattu meikäläisen ruutuun.
Joskus aikaisemmin olin parkissa kadun laidassa odottelemassa kaveria kerrostalon edessä ja siinä tuli joku koputtamaan lasiin, että viittitkö tulla ajamaan ton auton tonne ahtaaseen porttigongiin ja kävin sitten siirtämässä sen vanhan Sunnyn sinne parkkiin.
Joskus vuosia sitten Lahden ja heinolan välissä oli E-munakadetti tien laidassa ja nuori nainen turkki päällä avaamassa konepeltiä (silloin oli joulukuu). Pysäytin tien laitaan ja kävin kysymässä tilanteen, neuvoin mistä numerosta saa hinausauton ja selvisikin että oli jakohihna poikki. Odoteltiin auto käynnissä ehkä vajaa tunti hinausautoa siinä...puhui muuten vähän korostuksella suomea, enimmäkseen englantia.
Tässä kohtaa pitää antaa ilmainen vinkki talven varalle:
Pidä huolta että omassa autossa on akku kunnossa, monetkaan eivät nykyisin uskalla antaa apuvirtaa, kun uudempien autojen ohjekirjoissa kielletään se. Jos akku tyhjenee, niin on aikamoisessa pulassa vaikka auttajia ehkä olisikin lähellä.
Edit: ruuttuun -> ruttuun -> ruutuun ...dodi

Posted: 6.10.2006 20:54
by makevee
Sattuipa tuossa pari vuotta sitten uudenvuoden aattona, kun oltiin kaverin kanssa ajelemassa kotkasta joensuuhun. Oltiin oltu tapamme mukaan raketteja myymässä Kotkan alueella. Ja kuten aina, lähtömme viivästyi pari tuntia. No tottakai pikkuinen kiirus siinä pakkasi päälle että kerettäis itsekin uutta vuotta viettämään. Itse apukuskin ominaisuudessa kaljaa nauttien matka taittui mukavasti. Kello oli 23:50 kun olimme hieman jälkeen kiteen ajelemassa ja kuinka ollakaan pimeällä maantiellä näkyy auto tienvarressa ja nainen joka heiluttelee käsiään pysähtymisen merkiksi. Kaveri joka ajoi sanoi kylmästi, "ei pysähdytä". Kuitenkin pysähdyttiin naista jututtamaan että "mikä hätänä?". Huono soomi, ei auto kulje. Nopea vilkaisu pellin alle mukavan reippaassa lumipyryssä, ja kosteutta selkeästi virranjakajan kopassa. Jakajan kuivaus ja auto starttasi ja nainen pääsi jatkamaan matkaansa. Aikaa tuhraantui sen vartin verran eli oli jo vuorokausi vaihtunut ja kiire hävinnyt. Ei me kuitenkaan siinä vartissa oltas paljoa voitettu matkassa, joten oli aivan sama auttaa.
Posted: 6.10.2006 21:23
by james potkukelkka
Yllättävän välinpitämättömästi ihmiset suhtautuu jos jollain on hätä tienvarressa. Siinä vaiheessa on hyvä ajatella, että jos itse olisi siinä tienposkessa auto sökönä, ja kukaan ei pysähtyis, ei tuntuis kivalta. Eli aina kannattaa miettiä siltä toiseltakin kantilta asiaa, ennen kuin tekee päätöksen olla auttamatta.
Posted: 6.10.2006 22:13
by AjH
jmr wrote:Tässä kohtaa pitää antaa ilmainen vinkki talven varalle: Pidä huolta että omassa autossa on akku kunnossa, monetkaan eivät nykyisin uskalla antaa apuvirtaa, kun uudempien autojen ohjekirjoissa kielletään se. Jos akku tyhjenee, niin on aikamoisessa pulassa vaikka auttajia ehkä olisikin lähellä.
[OT]Onko mitään hajua miksi apuvirran antaminen on kielletty?[/OT]
Posted: 6.10.2006 22:34
by jmr
AjH: Eiköhän tämä pysy Päivän hyvä työ -aiheen sisällä vielä. Itse käsitän sen niin että valmistajat pesevät siinä kätensä korvausvaatimuksissa. Jotkut autoilijat eivät ole koskaan antaneet apuvirtaa ja kun tositilanne tulee eteen, saattaa pluskaapeli lipsahtaa miinukseen ja toisinpäin. Olen tähän asti ollut sitä mieltä että virran antaminen varovaisesti (ainakin Golf II & Golf III) noilla ohuilla huoltoasemakaapeleilla (ei liian suuria virtoja) on ihan turvallista kun se tehdään oikein, mutta silti joiltakin on ajotietokoneita ym. herkempiä laitteita seonnut pariksi päiväksi ja isommissa ongelmissa korvauksen hakeminen tuossa tilanteessa on vähän inhottavaa sitä vastapuolelta. Monesti muuten miinuskaapeli käsketään kytkemään viimeiseksi auton runkoon, ettei se sytytä akusta nousevia kaasuja kipinöinnillä.
Posted: 6.10.2006 23:20
by Tero Häkli
esim volvoissa ei tarvi olla ku virrat päällä kun antaa virtaa toiselle niin 90% varmuudella menee aivoboxi rikki... 1100€

Taxeilta turha mennä kyselemään virtaa =D on rikkonu vaikkei virta olis päälläkään, antava uudempi auto ei ainakaan käynnissä saa olla. nimim. monia boxeja vaihtanu. jos avulias ja varma haluu olla niin avain mukaan että saa omasta autosta miinuspiuhan irti niin ei ainakaan riko mitään ja uskaltaa virtaa antaa

sen jälkeen kiroot ja alat ettiä turhaan mankan koodia auton papereista

samallain ooppeleista paukahtaa boxi suht varmasti jos virta päällä kun laittaa akun piuhat on irti ollu ja laittaa ne kiinni. (edellises työpaikas työkaveri kokeili vahingossa sitä) ei ollu kuulemma ollu ainoo kokeilia... about 900€
itte en oo onneks viä mistään rikkonu
OT lisää.... sankariveljekset suoriutu viimevuonna, sen veli oli antanu apuvirtaa kuorma-autosta

piuhat kiinni, sitte viä kuorma-auto käymään ja sit v70 käymään, käynnisty kuulemma perkeleen nätisti.... kiersi sitte vähän aikaa noin 3000 kiekkaa minuutis ja sit sammu eikä millään käymään

hinas sen sitte meille töihin ja sain vaihtaa nokka-akselin tunnistimen, kampiakselin tunnistimen ja aivolaatikon niin sai taas skulaamaan =) ei tykänny 24 voltista tunnistimetkaan =)
Posted: 6.10.2006 23:56
by AjH
Hmmm, ite oon antanu 200SXllä virtaa tolle -00 dTi Rellulle ja toisin päin eikä mitään hajonnu. HGTkin sai virtaa Fiat Coupelta kun akku pääs tyhjeneen popittelun takia eikä sillonkaan mitään hajonnut kummastakaan autosta.
Olenko vaan tajuttoman onnekas vai teenkö jotain mitä muut ei? Yhtenä pointtina antava auto on aina ollut käynnissä avustuksen ajan.

Tätäkään ei kait suositella kovinkaan lämpimästi
Tuli tuosta miinus viimeisenä ottavaan/antavaan kytkemisestä mieleen että monessakaan ohjeessa ei puhuta muuta kuin runkoon kiinni. No mulla ainakin ekana tulee mieleen että mahdollisimman lähelle akkua tietty kiinni että virtaa kulkee tarpeeks

Eli saa ne kaasut tarvittaessa syttyyn. Mutta eikös toi vältetä myös kytkemällä vikana antavan pään maa runkoon, koska siellä päässä ei pitäisi latautua eikä siis syntyä vetyä?
Nyt alkaa oleen jo aika pitkällä hyvästä työstä tää juttu

Posted: 7.10.2006 1:35
by Tero Häkli
on tainnu olla onneekin hiukan mukana =) mut kait pahimmat on muutaman vuoden vanhat autot ja sitä uudemmat... riippuu tietty koneestakin ja tuurista tottakai. tuskinpa lopputulokseen vaikuttaa lyökö suoraan akkuun vai runkoon, kai siinä joku semmonenkin on et jos oikeen tyhjä vanha akku ja siihen lyö kiinni niin voi kipinää lyödä ja akku paukahtaa, en kyl sillai o nähny et olis ,kaveri yhden koulus räjäytti ku rälläköi vieres =) mut tuskimpa noista huoltovapaista nii hirveesti kaasua tulee =)
Posted: 7.10.2006 1:38
by Tero Häkli
pian helpompi ostaa starttilaturi takapoksiin ja siitä antaa tai sitten vaan muitten tyyliin paahtaa ohi, saadan sitte ainakin aiheesta itteki kiroilla ku kukaan ei auta =)
Posted: 7.10.2006 10:05
by Outi
Mullakin golffi sammu sillon bensapumppuongelmien aikoihin KOKKOLASSA 10 metriä ennen liikennevaloja, keskellä pahinta iltapäiväruuhkaa. YKSIKÄÄN ihminen ei pysähtynyt auttamaan, saati kysymään, tarviiko apua
Lopulta sitten soitin Autokuviolle, että tulkaa nyt hinaamaan tämä romu pois tästä kilometrin päästä..
Posted: 7.10.2006 11:32
by Tero Häkli
olsit menny vähä vilauttamaan säärtä kato siihe auton vieree

olis varmaan tepsiny paremmi

Posted: 8.10.2006 8:45
by Outi
TerZi1982 wrote:olsit menny vähä vilauttamaan säärtä kato siihe auton vieree

olis varmaan tepsiny paremmi

Tais sen verran meikäläisellä nousta silloin savu päästä, ettei tullut mieleenkään

Posted: 8.10.2006 17:00
by AjH
TerZi1982 wrote:on tainnu olla onneekin hiukan mukana =) mut kait pahimmat on muutaman vuoden vanhat autot ja sitä uudemmat... riippuu tietty koneestakin ja tuurista tottakai. tuskinpa lopputulokseen vaikuttaa lyökö suoraan akkuun vai runkoon, kai siinä joku semmonenkin on et jos oikeen tyhjä vanha akku ja siihen lyö kiinni niin voi kipinää lyödä ja akku paukahtaa, en kyl sillai o nähny et olis ,kaveri yhden koulus räjäytti ku rälläköi vieres =) mut tuskimpa noista huoltovapaista nii hirveesti kaasua tulee =)
Eikös vetyä synny lähinnä ladatessa jolloin luulis että eniten vaaraa kipinöistä on kun on ladattu/startattu ja sit irrotetaan kaapelit huolimattomasti.
Koittanut tässä koko viikonlopun miettiä että mikä sen ajotietokoneen tai muun laitteen sekottaa kun eihän siellä yli 14 voltin jännitteitä pitäisi missään vaiheessa kulkea avustettaessa? Ja virtaa toki kulkee reilusti, mutta niinhän sitä menee aina kun laturi pyörii.
Ainoa mitä keksin on se että ajotk. on "lepotilassa" kun autossa ei ole sähköt päällä (käynnissä) ja sitten kun annetaan apuvirtaa toiselle ja se auto startataan niin tulee johonkin päin jännite vaikka ei pitäisi tms. Noh, kunhan pähkäilen kun en ymmärrä. Jokatapauksessa sähkö on ainakin tähän asti toiminut aina täysin loogisesti...
Posted: 8.10.2006 22:14
by DJisotela
Autojen akut yhteen + navoista, sitten -antavan akkuun ja toinen pää tyhjänakun omaavaan autoon johonkin kiiltävään/suht puhtaaseen rautaan (ei akkuun suoraan) Kenkiä on hyvä hieman "nitkutella" kun laittaa kiinni paremman kontaktin varmistamiseksi.
Temppu tehdään virtaa antava auto SAMMUTETTUNA, jos ei parilla kolmella yrityksellä lähde nin kaapelit irti ja auttava käyntiin hetkiseksi.
Ei muuten pala mikään boksi tai tieteiskone jos noin tekee, kun nehän palais sitten joka starttauksessa??

Posted: 9.10.2006 8:39
by Tero Häkli
ei pitäs mutta on muutamia volvoja ainakin rikkonu mitä taksiukot höpisee, vaikka auto oliskin sammutettuna, vanhemmis sillain ei ainakaan riko. mut taitaa olla pelkästään uudemmat väylälliset autot mikkä voi särkyä
Posted: 18.10.2006 14:28
by AjH
On muuten tämä starttiapu aika hankalaa selkeästi. ABS lehteä lueskelin, siellä kun oli talvineuvoja ja apuvirran antaminen yhtenä. Sitten luin Passatin ohjekirjasta samat jutut. Likipitäen kaikki akun plus napojen ja antavan akun miinusnavan kytkemistä lukuunottamatta käskettiin tehdä eri tavalla

Siinä sitten yrität pertti-perus-peelona hoitaa homman kotiin niin ettei mitään pahempaa tapahdu ja vieläpä molemmat autot käyntiinkin asti.
Posted: 21.10.2006 20:59
by jyrki
Oon ite ottanu ainakin sen linjan et en omasta anna virtaa

Posted: 22.10.2006 20:52
by DJisotela