Page 1 of 1
Takapyörän laakerista
Posted: 12.10.2006 18:12
by Jari P
Rupesi takaa kuulumaan ulinaa toissapäivänä ja pähkäilin, että laakeri varmaan menossa.
Miten kauan se laakeri kestää siellä vielä ennenko lyö lukkoon? Molempiin takapyöriin on jo laakerit ostettuna, mutta
ne on isännän tallissa 350km:n päässä. Ja pääsen sinne lähtemään vasta ens viikolla. Kilometrejä tulee päivittäin n.40
Posted: 12.10.2006 18:41
by DJDH
-00 seat toledossa oli varmaan 6kk takapyörän laakeri hajalla, eikä se hirttänyt missään vaiheessa kiinni. Tosin ko. autolla ajetaan n.8tkm/vuosi. Kyllä se laakeri varmaan ilmoittaa hyvin ennen kuin lopullisesti leviää.
Posted: 13.10.2006 6:47
by Pasi Häkli
Älkää olko noin varmoja... Meille on muutamia autoja hinattu kun on toinen takapyörä tippunut kesken matkan, laakerin hirttämisen takia. Hirttänyt kiinni ja syönyt koolit niin paskaksi että on päässyt pyörä tippumaan. Pääasiassa kolmoskorin golffeja ovat olleet. Minä kyllä vaihtaisin mahdollisimman nopeasti..
Posted: 13.10.2006 7:19
by Clayman
Pasi H. wrote:Älkää olko noin varmoja... Meille on muutamia autoja hinattu kun on toinen takapyörä tippunut kesken matkan, laakerin hirttämisen takia.Hirttänyt kiinni ja syönyt koolit niin paskaksi että on päässyt pyörä tippumaan. Pääasiassa kolmoskorin golffeja ovat olleet. Minä kyllä vaihtaisin mahdollisimman nopeasti..
Ööh, tarttiskohan munkin vaihtaa tuo jo viime talvena ujeltanut takapyörän(?) laakeri

Kesän on kyllä pysynyt hiljaa

Posted: 13.10.2006 11:02
by makevee
Suosittelen kyllä vaihtamaan heti, jos vaan mahdollista. Sattuipa mulle kerran kun olin vielä reissuhommissa helsingin suunnalla, niin lähdin tapani mukaan ajelemaan sunnuntaina illalla kohti Helsinkiä. En kuitenkaan päässyt kuin karvion kanavalle joka on n.50km joensuusta kun takalaakeri rupesi ääntämään. Noh matka eikun jatkuu kun eihän minulla ollut työkaluja tarpeeksi mukana. Sitten hieman jälkeen varkauden (n.50km karviosta) ajelin siinä reipasta satasta, kun auto nytkähti itsestään vastaan tulevien kaistalle, koska takapyöränlaakeri oli niin paskana. Oli vaan melkoinen yllätys, mutta onneksi ei tullut ketään vastaan. Hyvä kun sain auton pidettyä maantiellä ja pysäytettyä ilman suurempia ongelmia. Kaikkea sattuu ja tapahtuu kun liikkuu paljon.
Posted: 16.10.2006 17:26
by hudu
itse jouduin viimetalvena ajamaan n150 km ääntävällä laakerilla, joka viimeiset 50km kuulosti lähinnä metallisorvilta. Kävin itse katsomassa vaurioita, jotka olivat kyllä yllättävän vähäiset tilanteeseen nähden. Jarrulevy oli vain sinistynyt.
Ei muuta kuin uudet laakerit paikoilleen ja menoksi.
Nyt kun näitä lukee, niin oletan, että tais käydä tuuri.

Posted: 16.10.2006 18:44
by Noksu
Itse ajelin yli 1000km rikkinäisellä takalaakerilla. Etelästä ajelin lappiin ja sinne päästynäni huomasin takapään krohisevan. Kesti kuitenkin takastulomatkan yllättävän hyvin. Itellä ei muita vaurioita tullut. Tuurilla tais mennä

Posted: 16.10.2006 19:15
by Jari P
Pitää kai se sitten vaihdattaa ennen reissua, niin ei tarvi jännittää. Mitenkähän kauan
siinä vaihdossa menee ammattimieheltä?
Posted: 17.10.2006 17:15
by Tero Häkli
muistelisin et ittel meni omas 3 golffis about tunti molempien kans ... sulla kans varmaan tossa levyt takana ?
Posted: 17.10.2006 18:16
by Jari P
On joo.
Posted: 23.10.2006 17:44
by Jari P
Se kesti

Alavudelle päästiin laakerit ehjänä.
Se olikin etupään laakeri, jännästi sitä vaan kuulee väärin...
No huomenna napa irti ja käyn viemässä navan korjaamolle. Muuten olis voinut itekkin vaihtaa,
mutta isukki oli hajottanut ruuvipenkin kun oli vaihtanut audiinsä etupyörän laakeria
E: Oli se sittenkin takapyörän laakeri.
Posted: 23.10.2006 21:09
by Spetke
Mulla meni kolmoskoppasesta noin 30 km sen jälkeen ko alko oireileen niin pahaksi, että jäi tien sivuun ja trailerilla pois. Eikä ollu ko vajaa vuoden vanhat tarvikerummut ja laakerit.
Posted: 24.10.2006 10:13
by Clayman
Jaa, pitääskö tuo laakeri malttaa ostaa marmoritiskiltä. Mutta eikös tuon laakerisarjan mukana tule ne vastepinnat sinne rumpuun

Eli pärjäis tarvikerummulla, kun se alkuperäinen maksaa muistaakseni tuplaten tarvikkeen hinnan

Posted: 24.10.2006 10:20
by Tero Häkli
tulee ne vastepinnat... kyllä tarvikkeenki pitäs kestää, ottaa SKF:än vaikka jos vaihtoehtoja, ainakin motonetissä on usein halpa ja sitten on se kunnollinen versio mistä valita. tuskin silti marmoritiskilläkään mikään hirveen hintanen on.
Posted: 31.10.2006 15:00
by Clayman
Juu-u, rupeshan se tuttu mouruaminen taas kuulumaan kun oli vähän enemmän pakkasta. No, eipä tuota meteliä kestä ku 10~20 sekunttia sen jälkeen kun nopeuden noustessa alkaa kuulumaan, kun vaan kestäis vielä. Kait se (+ jarrurumpu ja käsijarrun vaijeri) olis pakko vaihtaa, mutta ei oikein olis vielä tällä kuulla valuuttaa, kun pitäis loppu kuun thaimaan matkallekkin jäädä vähän käyttörahaa ja laskuja on vino pino

Noo, kait se nyt vielä kuukauden kestää... kop kop...
Posted: 21.11.2006 22:45
by kubelwagen
Onkos tuossa takalaakerissa samanmoinen kiristys/kiinnitys kun on kakkos ja kolmos golfissa?
Posted: 22.11.2006 6:38
by Pasi Häkli
Niin siis tarkoitat varmaan kartiolaakeria. Joo semmonen niissä on.
Posted: 8.5.2007 12:13
by Clayman
Tuli hätäpäissään eilen ostettua Ventoon laakeri taakse samaan syssyyn jarrulevyn kanssa, mutta en sitte havainnu yhtään kattoo merkkiä, ennenkö kotona ja sehän oli joku powerdrive. Soitin jo, että käyn vaihtamassa sen skf:ään tai fag:iin, mutta oli niin vaikian oloista ja väitti, että käyttöautolta myidään samaa merkkiä. Ja paskat, soitin käyttöautolle niin skf:äähän sielä oli!
Mutta aattelin nyt arvon raatilta kysyä, että onko havaintoa, että kannattaako tuommosta powerdriven laakeria sinne laittaa?
Posted: 8.5.2007 14:14
by Tero Häkli
kai se siä muutaman vuoden menee

ja osaappahan sit vaihtaa paremmin ku saat harjotusta useemmi

Posted: 8.5.2007 15:58
by Jari P
Mulle tuli kans powerdriven laakeri, kun ei ollut skf:ää just saatavilla. On se jo reilun 10tkm kestänyt.
Posted: 9.5.2007 13:47
by Clayman
No kait se pitää sitte tuo sinne tempasta. Ei jaksa enää mennä tuohon puljuun takkuamaankaan. Ketuttaa kun tuolla ko. puljulla on pirun halvat hinnat, mutta sitte toi palvelu on tommosta. Kusetetaan ja vittuillaan. Kehtas väittää sitäkin, ettei niillä muita oo, oliko sitte loppu vai mitä, mutta kyllä golffiin löyty vag:n laakeri hyllystä.
No, menen sitten vittuilemaan takasi jos tuo paska hajoaa alta 10tkm ja ostan sen sfg:n tai fagin:n väkisin, vaikka se plösö kuinka väittääs, että "niitä menee kuin leipää vaikka olis mitä merkkiä". Niin no, eihän toi laakeri oo pyöriny vasta kun 190tkm, viddu, koko ajan noita perkeleitä saa olla vaihtamas

Posted: 10.5.2007 20:38
by passat variantti
yleensä mikä vaseliini tulee laakereitten mukana niin on aika vähäinen liru, itellä reirusti vaseliinia ja kestää pitempää...kohtuus kuitenki kaikessa , yleensä laakeri menee ku käy kuivana.
noita laakereita saa alan liikkeestäkin kun on vanha mukana tai numero siitä vanhasta niin ei myyjä väitä vastaan..
Posted: 11.5.2007 8:14
by Clayman
^Näin varmaan. Ja toinen juttu on, että sitä rasvaa pitää puristaa siitä laakerin kyljestä sinne laakerin sisälle. Siihen rasvapussin kulmaan kun tekee pienen reiän, niin sillä on hyvä puristaa. Eihän se laakeri kunnon voitelua saa jos sen päälle vain hiukan pyyhkäsee rasvaa, niin kuin monilla pajoilla näkee tehtävän.
vw bora
Posted: 22.5.2007 12:54
by jakenn
Uskaltaako motonetista ostaa etupyörän laakereita.Ovatko ihan pilipali tavaraa vai ihan merkkituotteita?
Posted: 22.5.2007 14:16
by Jari P
Muutama viesti ylempää:
TerZi1982 wrote:ainakin motonetissä on usein halpa ja sitten on se kunnollinen versio mistä valita. tuskin silti marmoritiskilläkään mikään hirveen hintanen on.
Posted: 23.5.2007 8:20
by Jouni
FEBI BILSTEIN 14250
HK 10/02
NK 754728
RUVILLE 5722
SEAT 1J0 498 625
SKF VKBA 3455
SKODA 1J0 498 625
SPIDAN 27113
VAG 1J0 498 625
Etulaakeri on sama kaikissa Leon, Toledo I/II, Audi A3, Audi TT, Octavia, Bora, Golf IV...
Posted: 14.6.2007 20:36
by Jari P
Ei perkele oo todellista

. Nyt se laakeri huutaa taas. Alle 15tkm on nyt tullut ajettua sillä, ja eilen rupesi möykkä taas kuulumaan.
Tänään käväisin nosturilla, niin selvä välyshän siellä tuntuu. Jospa nyt laittaisi sen SKF:n. Oli kyllä viimeinen pilipalilaakeri, mitä mun autoon ikinä tulee.
Posted: 15.6.2007 8:52
by Clayman
No voi v*ttu! Mää sen arvasin, ettei noilla stanan romuilla mitään tee
No, onneksi ventoon tulee sen verran vähä kilometrejä, ettei ihan heti tarvi uudestaan vaihtaa jos ne edes tuon 15tkm:kin sattuu kestämään.
Posted: 15.6.2007 9:03
by Tero Häkli
ookko varma että on oikein kiristetty jos noin nopeesti menee ? ettet oo liian piukkaan vetäny sitä, luulis pilipalinki hiukan enempi kestävän.... tai ei niistä silti tiä =)
Posted: 15.6.2007 9:48
by Jari P
Kyllä mä sen kaikkien taiteen sääntöjen mukaan kiristin. Kiristetään, ja kun alkaa hangata niin pikkusen takasinpäin. Ihan pieni välys sinne jäi.
Posted: 15.6.2007 15:20
by kansio
Kertokaapa kokeneet laakerinvaihtajat, voiko omassa Passatissani olla joku laakeri/laakerit jumissa, kun tuntuu semmonen jytinä jaloissa asti kun ajelee. Kun tulee kaarroksia ja mutkia, niin ääni voimistuu. Semmosta ihme rohinaa tai jyminää se pitää, en keksi sopivaa sanaa. Nopeutuu suhteessa vauhtiin, joten joku pyörivä osa se on. Mistään renkaasta en kyllä väljyyttä löytänyt.
Posted: 15.6.2007 15:30
by Tero Häkli
jos noin paha jo niin luulis kuuluvan rohinaa kyllä ku nostaa auton ilmaan ja pyörittelee rengasta... edestä kannattaa painaa jarrun mäntä hiukan sisään niin ei jarrut pidä mitään ääntä ja sitten pyörittelee... voimistuuko ääni molempiin suuntiin kaartaes ? jarppa vedikkö eka sen kunnolla piukkaan ? sitten löysälle ja sitten kiritys just tollain ku kirjotit ettei oo jääny kantamaan ja jääny löysälle... voi silti olla laakerinkin syytä, naapurikin osti motonetista pilipalialapallonivelen hondaan, heti seuraavana vuonna taas hylsy katsastuksesta sen takia

testattiin uuskin ku kuulemma jo uutena ollu josain nivelissä klappia
Posted: 15.6.2007 19:42
by Jari P
Kyllä mä sen noin kiristin. Pitää tässä vielä tutkailla muitakin vikavaihtoehtoja, jarrusatulat nyt ainakin.
Posted: 15.6.2007 22:19
by kansio
TerZi1982 wrote:jos noin paha jo niin luulis kuuluvan rohinaa kyllä ku nostaa auton ilmaan ja pyörittelee rengasta... edestä kannattaa painaa jarrun mäntä hiukan sisään niin ei jarrut pidä mitään ääntä ja sitten pyörittelee... voimistuuko ääni molempiin suuntiin kaartaes ?
Se ääni voimistuu enemmän kun kääntää vasemmalle. Eli siis pitää aika mietoa meteliä ku ajaa suoraan, vähän suurempaa meteliä kun kääntää oikealle ja eniten kuuluu wowwotusta ja tuminaa kun kääntää vasemmalle

Posted: 15.6.2007 23:01
by miklu
Voisko vikana olla vetonivel. Kuulostaa siltä, jos ei kerta suoralla pidä niin pahaa ääntä.
Posted: 16.6.2007 0:18
by Tero Häkli
ei vetari oikeestaan rahinaa pidä, ja yleensä jos jotain pitää niin kiihdytyksissä... mutta helppo on sekin testata ku laittaa kytkimen pohjaan ja kaartaa... veikkaisin oikeeta etulaakeria jos vasemmalle kääntäes voimistuu
Posted: 16.6.2007 20:15
by kansio
Joo samaa ääntä pitää kytkin pohjassa. Pitänee nuo laakerit katsastaa. Kiitoksia paljon vastauksista.
Posted: 8.8.2007 9:42
by Jari P
Jarppa wrote:Ei perkele oo todellista

. Nyt se laakeri huutaa taas. Alle 15tkm on nyt tullut ajettua sillä, ja eilen rupesi möykkä taas kuulumaan.
Tänään käväisin nosturilla, niin selvä välyshän siellä tuntuu. Jospa nyt laittaisi sen SKF:n. Oli kyllä viimeinen pilipalilaakeri, mitä mun autoon ikinä tulee.
Noniin nyt on SKF:t laitettu. Paskanahan ne laakerit oli. Takasatuloita epäilin äänen aiheuttajaksi ensin, mutta nätisti ne liikkui. Oisko se mennyt sitten liian tiukalle kun näin äkkiä hajosi
