Page 1 of 1

Missä nelipyöräsuuntaus?

Posted: 16.10.2006 9:14
by Kupari
Eli tarvisi teettää tuo, mutta aika pitkät jonot ainakin vw:llä ja hintakin kohillaan... Olisko hyviä vihjeitä? Voisin vaikka ajaa jonkin verran, että saisin mahdollisimman nopeasti teetettyä...

Posted: 16.10.2006 9:42
by Ari-Matti Aho
Suosittelen Vianoria...

Posted: 16.10.2006 9:52
by jmr
Eri paikkakunta, mutta olen kokeillut kahden eri auton kanssa AD, Vianor ja Euromaster. Kaikissa ok palvelu ja hinnat (55-60 eur).

Posted: 16.10.2006 10:23
by Pasi
mä käytin kesällä Tammiston Vianorilla. 70€ ottivat ja työt hoitu odottaessa.

Posted: 16.10.2006 11:33
by Kupari
Tammiston Vianor valittu ja tänään sinne...

Posted: 16.10.2006 20:06
by Jami R
yleensä mä olen vienyt auton teboilil. hinta on aina ollut 50€

Posted: 26.10.2006 10:53
by Kupari
Ahistaa... Vieläkin menee ku ajokoira tuo meitin kulkine. Vianorilta saamaani raporttia tutkiessani huomasin, että ei olleen nollanneet kokonaan niitä lukenmia ja oli vielä *-merkki ja siinä selostus, että suö renkaita. Joko ei viittineet tehä kunnoollista työtä tai sitten oli ammattitaidon puute. Kone näytti ihan uudelta. Joku jossain mainitsi että kannattaa jättää hieman aurausta, niin on rauhallisempi. Mutta onko ne renkaat silloin etu vai taka osasta lähempänä toisiaan? Ja miten se siitä raportista ilmenee, onko se silloin miinusta vai plussaa? Kunhan saan madallettua tuon, niin vien sen uudelleen, niin ois kiva tietää miten ohjeistaa niitä hemmoja.

Posted: 26.10.2006 11:07
by jmr
Mulla oli raidetangonpään vaihdon jälkeen (vaihdoin pihassa) vähän haritusta eli eturenkaat osoitti näin \ / jos alhaalla on takapää. Silti vaikka laskin 20 kierrosta kun kiersin uuden pään paikoilleen, eli uudessa oli ehkä 1 mm pidemmät kierteet. Sitä haritusta oli ehkä -0.5 astetta tai alle. Sanoivat etteivät säädä mitään, kun arvot on tehtaan suosituksen sisällä (ihan rajalla kuitenkin). No siinä juteltiin että mites sen saisi kuntoon, niin suositteli ihan todella vähän aurausta, kun laittavat ralliautoihinkin, eli alle +0.5 molemmille puolille eteen, eli renkaat osoittaa etupuolelta vähän toisiinsa.

Kulkeminen parani huomattavasti jo vanhoilla renkailla ja kun seuraavan päivänä sain NRVi:t alle, niin oli kuin eri auto. Sitä ennen auto päätti mennä ensin töyssyssä oikealle...ja seuraavassa töyssyssä vasemmalle...kokoajan sai ohjata ja puristaa ratista.

Edit: miinus ja plussa

Posted: 26.10.2006 12:31
by Kupari
Eli renkaat pitäis olla näin / \ etupää tuossa ylhäällä?

Posted: 26.10.2006 12:34
by jmr
Kupari wrote:Eli renkaat pitäis olla näin / \ etupää tuossa ylhäällä?
Kyllä, kun autoa katsotaan ylhäältä päin ja hyvin lievästi vielä noin. Eli ehkä alle puoli astetta molemmat puolet yhteensä laskettuna. Tuo puoli astetta per puoli on liikaa.

Nyt tuli muuten ajatuskatko menikö plussat ja miinukset noin päin, mutta ehkä joku korjaa.

Posted: 26.10.2006 18:54
by jariuz
Kannattaa varmistaa esim. autodatasta jota monet suuntauksia tekevät firmat käyttää et mikä se raja arvo omalle autolle on. Esim. omas golffis raja arvot on +- 0,05` eli aika vähäiset ja nolla on niinku yleensä se bueno arvo. On autoja sit johon suositellaan aurausta hiukan. Aurausta ei tarvitse eikä pidäkkään olla kuin hiukan niin se alkaa jo sulkemaan vaeltamista. Varsinkin leveillä renkailla kannattaa suuntauksessa mainita et jättää hiuka aurausta. Ja neliveto voi tässäki asias vaatia hiuka enemmän paneutumista.

PS. + =auraus, - =haritus

Posted: 26.10.2006 20:20
by Vessu
Etuvetoisissa yleensä pitäisi harittaa aavistuksen verran.
Vetopäällä haritus vähenee->ohjaus ei vetele niin paljon kiihdytyksissä.
Takatuuppareissa on sitten eri juttu.

Posted: 26.10.2006 21:19
by Kupari
Siis, / \ tuossa olis renkaat auton keulapäässä lähempänä toisiaan ja takapuolelta kauempana? Eikö?

Posted: 26.10.2006 23:06
by jmr
Kupari wrote:Siis, / \ tuossa olis renkaat auton keulapäässä lähempänä toisiaan ja takapuolelta kauempana? Eikö?
Kylä.

Posted: 27.10.2006 7:10
by Pasi Häkli
Omaan autoon laitettiin kanssa vähän enempi aurausta, ohjearvoista poiketen. Ei vetele urissa yhtään normaaliajossa, mutta täyskiihdytyksellä saattaa vähän vedellä.

Posted: 15.3.2007 10:49
by kahe
Pitääkös Passatti laittaa ohjearvoihin Eibach Pro-systemin kanssa? Ainakaan mitään paperia ei ollut säädöistä mukana. Vianorilla ei vaan osanneet itse sanoa muuta kuin, että laittavat sitten ohjearvoihin jos ei ole muuta esittää. Ensi viikolle aika varattuna säätöön. Aurausta vois laittaa, jos auttaa vetelyyn, kun motarilla on taas melkoset urat.

Edit. varmistui, että ohjearvoja käytetään.

Posted: 10.4.2009 22:40
by Nixu
Pystyvätkö yleensä säätämään kuinka hyvin madallettuja autoja esim.Vianorilla? Ja mihin rengaskokoon asti yleensä säätölaitteet riittää ??

Tuossa tutulla autokorjaamolla ei saatu etupäästä menemään niitä säätölaitteen säteitä puolelta toiselle kun oli keula liian alhaalla sille laitteelle..

Ja auto ei todellakaan ole vielä mistään matalimmasta päästä edes..

Posted: 11.4.2009 0:27
by Jami R
Nixu wrote:Pystyvätkö yleensä säätämään kuinka hyvin madallettuja autoja esim.Vianorilla? Ja mihin rengaskokoon asti yleensä säätölaitteet riittää ??

Tuossa tutulla autokorjaamolla ei saatu etupäästä menemään niitä säätölaitteen säteitä puolelta toiselle kun oli keula liian alhaalla sille laitteelle..

Ja auto ei todellakaan ole vielä mistään matalimmasta päästä edes..
Yleensä madalluksen ainoa ongelma on että pääseekö nosturin päälle..
Mittauslaitteet vaihtelee.. Eli riippuu siitä mistä se ottaa kiinni vanteesta. Asiaa kannattaa ihan kysyä niistä paikoista missä säädetään..

Posted: 11.4.2009 9:50
by Nixu
Juu täytyy käydä vähän kiertelemässä ja kyselemässä :wink:

Posted: 11.4.2009 11:52
by A.Leskelä
Nixu wrote:Juu täytyy käydä vähän kiertelemässä ja kyselemässä :wink:
Kyllä niihin pääse matalilla autoilla. Minun kohdalla iski sit moinen, että takapäästä loppui säätövarat ku nii matala :shock:

Posted: 11.4.2009 14:50
by Jami R
^Itse asiassa ei pääse..
En päässyt edellisellä golffilla edes katsastuskonttorin rampin päälle. vaikka sitä iv golffia ei oltu tiputettu kuin 50mm
Monessa korjaamossa on sama juttu eli liian jyrkkä nousu. Toisissa paikoissa on kylläkin tehty sitä varten lisäramppi mutta ei läheskään kaikissa.
Toiset jopa laskuttaa enemmän siitä että auto on matala..

Posted: 11.4.2009 15:13
by Osku.T
ei pääse ei.pari kertaa rapsuteltu päätä korjaamolla.mulle ai mahdu ale mitään nostopalikkaa alle

Posted: 11.4.2009 20:30
by MIKU
Jami R wrote:^Itse asiassa ei pääse..
En päässyt edellisellä golffilla edes katsastuskonttorin rampin päälle. vaikka sitä iv golffia ei oltu tiputettu kuin 50mm
Monessa korjaamossa on sama juttu eli liian jyrkkä nousu. Toisissa paikoissa on kylläkin tehty sitä varten lisäramppi mutta ei läheskään kaikissa.
Toiset jopa laskuttaa enemmän siitä että auto on matala..
Tuttu tilanne. Vituttaa ku auto on korkea mutta kaikki nosturit ym on vielä korkeammat :evil: Pitäis olla yli 10cm maavaraa :evil:
Leima sentään tuli vaikka oli liian matala :D

Posted: 23.4.2009 20:01
by Nixu
Tänään käyttelin pasuunan kulmien säädössä Hyvinkäällä autokorjaamo S.Jaakolalla.Hyvät oli säätölaitteet ja aikas matala nelipilarinosturikin.

Moottorin suojamuovi jouduttiin ottamaan pois säädön ajaksi,että saatiin menemään laaseri puolelta toiselle :)

Tarkistus+säädöt joka kulmaan ja n.tunti meni.Laskua tasan 70e. Suosittelen !!