Page 1 of 1
Pohdintaa kakkosautoista...
Posted: 15.11.2006 9:50
by jmr
Millä perusteilla porukka hankki kakkoautoja? Mitä olen muilta kuullut, niin yksi kommentoi että siinä pitää olla mahdollisimman edulliset kulut. No toinen kuulemani kommentti oli että sehän voi olla vaikka V6-koneella, kun ei sillä ajeta paljoa (ykkösautossa TDI).
Muita mielipiteitä tai näkökantoja asiaan?
Posted: 15.11.2006 13:17
by AjH
Tällä hetkellä toi alla mainittu talviraketti on suorastaan ykkösauto, Passatiin ei juuri kilsoja tule kun se on perheen autona ja liikkuu ehkä kerran kaks viikossa. Camry päivittäin vähintään sen 40km

HGT taas on kakkosauto/harrastusauto, joka on valittu ihan puhtaasti mielitekojen perusteella.
Eli lyhennettynä kakkosauto on joko käyttö- tai harrastepeli ja käyttöpeli on edullinen hankinta, kulkee ja toimii eikä muuta. Harrastepeli sitten taas ihan jotain muuta

Mutta toki kakkosautossa mietityttää se että jos tulee 1000km vuoteen ja kone on joku 2,5-5 litraa eli liikennevakuutus maksaa niin eipä semmosta tulisi montaa vuotta pihassa seisotettua. Eli kyllä se raha vaikuttaa, tietysti näillä tuloilla...

Posted: 15.11.2006 13:54
by Rkola
Meillä kakkosauto ois "kolmosauto".
Miehellä on viritelty bensaturbo, jonka hankki -04 uutena. Se on sen oma ns.projekti, hevosvoimat sillä kiinnostaa.
Minä taas halusin itselleni tdi farkun, johtuen harrastuksesta, joka vie meitä (minä ja koira) ympäri suomen (edulliset kilometrit).
Tämä "kolmosauto" olis kyllä unelmissa, kesäautoksi joku ihana vette... mutta sitten joskus.
Lisäystä; mutta jos meillä ois vaan miehen auto ja mulle tarvittais joku kottero vaan työajoihin niin ihan vaan joku 1-3 tonnin auto.
Posted: 15.11.2006 14:31
by Vesa-Matti Luoma
Itsellä ainakin on aina kiinnostaneet vanhat autot. Viimeksi oli CV II, joka järki syistä ei ollut päivittäisessä käytössä (huippunopeus n. 70 km/h ja kulkuvarmuus ei ollut 100 % luokkaa vaan hiukan vähemmän). Kesässä ajoa tuli noin 1500 km.
Posted: 15.11.2006 16:45
by jmr
Joskus mietin että joku Hiluxin tapainen voisi olla kiva, mutta siinä samalla sitten se auton tyyppi määrää että kumpi ajaa kummalla autolla. Plussaa: edulliset vakuutukset (paku) ja pienet dieselverot. Miinukset: Monimutkaisempi tekniikka kuin jossain perus 1.0 litraisessa kauppakassissa, enemmän huoltokohteita.
Posted: 15.11.2006 16:58
by -ville-
Varsinaisesta kakkosautosta en tiedä, mutta oon tässä haaveillut vanhasta Ministä tai Kuplasta kesäautoksi... Sellaiseksi missä voi esim. tuonne Lahden satamaan kurvailla notkumaan
Olen kyllä joutunut huomaamaan, että vanha Mini ei ainakaan oo mistään halvimmasta päästä...
Posted: 15.11.2006 18:17
by Jari P
Meillä oli harkinnassa vähän aikaa sitten, että oltais hommattu joku max.1000€ kottero emännälle kakkosautoksi.
Sitten kun laskeskeltiin vakuutukset, verot ja tuon hintaisen auton väkisinkin tulevat korjaukset, päätettiin, että vaimoke hommaa bussikortin. Tulot kun ei ole mitkään hirmuiset, kun vaimoke kuluttaa vielä koulunpenkkiä. Mutta sitten kun se alkaa palkkaa saada, niin katsotaan asiaa varmaan uudestaan.
Posted: 15.11.2006 20:27
by vwsalo
Meillä kakkosautona -85 Corolla, maksoi jotain 350e. Halpa ylläpitää, pienet(pienet ja pienet...) vakuutusmaksut ja ikivarma tekniikka. Ja jos hajoaa lopullisesti niin romuttamo maksaa vielä 50e

eikä siltikään harmita. Haaveena siintää kakkoseksi pick-up, volkkarimiehenä tietenkin Caddy.
Posted: 15.11.2006 22:30
by Pasi Häkli
Meillä pääasiassa ajetaan Passatilla, kakkosautona on tollanen -92 Opel Vectra 1.8i, joka olis kohta tarkotus myydä pois ja ostaa tilalle joku edes vähän asiallisempi, noin 3-4k€ auto. Jos joku tommosta vectraa haluais ostella niin täältä semmosen saa ja pitkällä leimalla. Leimattu pari viikkoa sitten. Perusvarma käyttöauto. Tosin ei me sitä vielä voida myydä, ehkä talven loppuvaiheilla kun ilmat paranee.
Posted: 16.11.2006 13:13
by maikki
Aikaisemmin kun tarvittiin kakkosautoa niin ostin työmatka-autoksi vm.-90 900 turbo saabin. vakio matalapaineturbon 145hv muuttui alle sadan euron panostuksella yli 210 hepaksi joilla oli kiva kiusata uusia audeja, bemuja ja mersuja...A6 abt lätkillä ja C320 CDI oli parhaat metsästetyt päänahat

Posted: 16.11.2006 13:37
by jmr
Tässä se taas nähdään, jos ensin miettii jotain Micran tyyppistä koppia ja seuraavaksi pihassa on joku puoli miljoonaa nähnyt eksoottinen turbo-saabi, josta otetaan vielä lisätehojakin ;D Siinä sitten perustelet "hallitukselle" että tää on tosi näppärä kun pääsee ohi heittämällä ja ei se oikeestaan paljoa (yli 20 l) kuluta...
Nyt on tullut muutamia eri tyyppisiä autoja esille:
1) paku/lava-auto
2) kauppakassi
3) harrasteauto/jenkki/muskeli
4) ikäloppu halpa tehokkaampi auto
5) vanha, pieni, kevyt, yksinkertainen harrasteauto (CV, mini, kupla)
Tai sitten se perusauto mazda/toyota/volkkari tms, joku perusmalli tai uudempi pihimpi...
Posted: 16.11.2006 13:53
by golf-variant
No siinäpä se tuli^ kakkosautoksi kupla.. ittellä kovaa vauhtia valmistumassa vm-64
Posted: 16.11.2006 15:34
by maikki
JMr: V...t mikään miljoona ajettu lahna ollu. 220 tkm mittarissa kun ostin, 2 omistajaa ennen minua, todella siisti ja ruosteeton "helmi" josta 1.5vuotta/25tkm myöhemmin sain 400 euroa enemmän kuin mitä maksoin. BSR:n chippi ja modattu apc-boksi kaikkine tykötarpeineen maksoi satasen.
Viattomin auto joka mulla on ollu ja jonka myyminen vieläkin harmittaa
Jos onnistuu löytämään kohtuu vähän ajetun ja ruosteettoman turbo-satkun niin kannattaa ehdottomasti ostaa pois. Hauskempaa autoa yhtä halvalla tuskin löytää. Työmatka-ajossa ei vienyt kuin reilun 8 litraa sadalle (polettamalla paaljon enemmän) ja pirkanmaalaiset muistaa ohitustien jonot ja ihanuuden remonttivaiheessa.
Posted: 16.11.2006 15:53
by jmr
maikki: uskon, pari tuttua on ollut saapisteja ja se 900 Aero tais olla aika kova pelikin...
Isäkin oli joskus saapisti ja onkohan parantunut vieläkään...

Posted: 17.11.2006 0:57
by Leena

meillä ainakin on nyt kakkosautona( lue työmatka ja kaupunkiliikenteeseen), Golf mk2 GTD, ja harrastepelinä kupla vm.73 1303 (kumpikaan ei vakio).
Posted: 17.11.2006 18:53
by pete78
Posted: 17.11.2006 19:02
by makevee
Onko tuonti peli tuo large kun näkyy siirtolaput.. vitsi vitsi

Posted: 18.11.2006 16:40
by pete78
Posted: 19.11.2006 7:16
by progress1
meillä ainakin on pakko olla kakkosauto,molemmat vuorotöissä ja hiukan syrjässä asutaan,ei tänne millään bussilla pääse ainakaan ihmisten aikoihin..
kriteerit on tuota kakkosbiiliä vaihdettaessa ollut aina että se on ehjä ja toimii moitteetta,ei umpimätä että ei tarvii joka vuosi hitsailla eikä maksa maltaita..mitään muita perversioita sillä ei tarvitse täyttää,niihin löytyy muut lelut..
nyt löytyy pihasta 92-vuotinen ruosteeton(!) riisikuppi josta kylläkin laukes kytkin pari vko takaperin,muuten ollut oikea toiminnan esikuva..eli täyttänyt tehtävänsä täydellisesti.
paljon muuta sillä ei ajetakkaan kuin töihin ja takaisin..
Posted: 20.11.2006 13:20
by Jari P
Samanlaiset kriteerit oli meilläkin. Yksinkertaista perustekniikkaa, joka on helppo ja halpa huoltaa.
Posted: 20.11.2006 19:35
by Ilu
Pitäs kevään aikana ostaa tuo kakkos auto,kun käyää rakentamaan.Et kestäs tuo golffi parempana.
Posted: 24.11.2006 17:38
by Skeeny
Meillä kakkosautona tuo Chevyn Astro...älkääkä kysykö että miksi

..Tuli vaan sellanen olo että tahtoo kokeilla tuollasta. Ja uskokaa tai älkää nii yllättävän hyvää kyytiä tarjoaa. Varusteetkin kohillaan kun Starcraft-malli. Lämpiää hyvin ja on hiljanen. Kulutuspuoli se ainoa onkelma meinaa tuollanen 4,3 litranen bensakutonen ei sieltä taloudellisimmasta päästä.
Posted: 20.12.2007 22:06
by Jusu
Meille tuli kakkosautoksi VW Golf II 1.6 Manhattan -90

Posted: 22.12.2007 0:07
by Mika Viinikka
Mää olen taas vähän harkinnut mönkkäriä "kakkosautoksi". Sillä on halpaa ajoa kulkea työmatkat, salireissut ym. Ja on vielä ihan mukavaakin. Voi poiketa välillä reitiltä vähän sivuunkin

Vähän harmittaa kyllä, kun myin kesällä mönkkärin pois ja nyt en ole vielä saanut lupaa uuteen

Posted: 23.12.2007 19:02
by Pasi Häkli
Meillä on jo puolisen vuotta ollut kakkosautona -96 Vectra B 1.6 voimamoottorilla

Weitecin GT alusta on ärsyttävän pintakova siinä, muuten ihan asiallinen kampe, ei vie liikaa bensaa ja ihan ok ajella.
Posted: 24.12.2007 7:13
by hb81
Oma kakkos auto/harraste on ihq kakkis
Pakko olla jotain mitä harrastaa kun ei alkoholi ja rööki kulu.
kakkis 1
kakkis 2
... niin piti vielä mainita että kuvista poiketen, niin alla on nykyään 8.5x15" RSL Cult vanteet.
ja ens kaudelle kaikkea kivaa uutta lisää ja ylimäärästä pois.
Posted: 24.12.2007 10:50
by jmr
hb81: komein kakkis pitkiin aikoihin

Posted: 24.12.2007 13:45
by Jusu
WAU 
kommia kakkoskoppanen golffi
maalipintakin pling pling

Posted: 24.12.2007 21:00
by maastis
tiedä nyt sitten kumpi on kakkos auto: golf 3 variant 1,8 -95 (käydään kaupassa ja mökillä 11tkm vuodessa) vai hiace 2,4diesel -94 (vain työmatka ajoa 11tkm vuodessa) en ainakaan osaa itse sanoa! kolmos (kesä)autoksi etsinnässä 1koppainen golf tai kupla ja ehdottomasti AVO!
Posted: 24.12.2007 21:06
by Sami Mäkinen
^^ G1stä ittekin kattellu 2 autoks kesiks... nyt virkaa toimittaa
International kuormuri -63 (ajetaan vain 30 km vuosi, katsastukseen ja takasin)
Posted: 11.1.2008 23:44
by Mataho
1,2,3 vai 4 auto? Ykkösenä ilmeisesti Passat VR6 syncro -95, kakkosena Passat 2.0 GL -95 (EX ykkönen, myynnissä), kolmosena Golf 1.8 -86 (lainassa) ja Golf I LX (projekti)
1. autoon tulee n.18 tkm/v ja 2. n.2 tkm/v. Eli vähillä ajoilla liikaa autoja, vai mitä ???
Siinä olisi vähän kuvajaisia..
1
http://www.volkkaristit.net/K%C3%A4ytti ... os/rs0.jpg
2
http://www.volkkaristit.net/K%C3%A4ytti ... os/rs4.JPG
3
http://www.volkkaristit.net/K%C3%A4ytti ... s/rs12.JPG
4
http://www.volkkaristit.net/Tulevat%20p ... 0I/rs0.JPG