Page 1 of 1

Asiaa Passateista

Posted: 4.12.2006 9:19
by jh79
Noniin, nyt on autokuume iskenyt niin pahasti, että pitäisi saada Passat alle ja tällä hetkellä on kiikarissa 01 -> olevat mallit varianttina tietenkin ;). Eikös malli ole vaihtunut 01-02, joten niistä tuo uudempi olisi haussa. Moottorina 2.0 bensa (96kw) taikka ehkä jopa diesel (1.9 TDI 96kw). Onko tuon mallisissa jotain erityisiä paikkoja mitä pitäisi tarkistaa ennen ostoa? Entä onko noista moottoreista jompi kumpi sellainen mitä ei kannata ostaa? TDI on varmaankin muhkeampi, mutta saatavuus on aika heikkoa ja kilometrejä meille ei tule niin paljoa, että se olisi kustannussyin perusteltavissa. Kuitenkin jos hyvä tulee eteen niin sekään ei ole poissuljettu.

Varustetasoista olikin jo juttua Tekniikka -puolella ja jonkin verran kuvista katseltuani näyttäisi tuo Trendline miellyttävän. Highline olisi tietysti vielä makeampi, mutta senkin saatavuus on heikkoa.

Eli mitä Passatin omistajat ovat mieltä kulkineistaan? Onko kannattava ostos... Tarjotakkin saa ;)

Posted: 4.12.2006 10:49
by james potkukelkka
www.nettiauto.com/850119 siinä olis soiva peli! :wink:

Kyllä mä jättäisin tuon bensakoneen ostamatta. Tuohon 96kw disukkaan saa sitä potkua kuitenkin lisää tosi helposti, ja on ihan eri peli kuin tuo bensa.

Malli tosiaan vaihtui -01, eli se on ensimäinen "uusi" malli, eli 3BG. Vanhemmat on 3B-malleja.

Jotain tyyppivikojahan näistäkin löytyy, foorumilta löytyy lisätietoja kun käyttää hakua.

Posted: 4.12.2006 11:18
by halli
2.0 litrainen 96kW bensakone tuli muistaakseni vasta 02 -malleihin. 2-litraiset 01-mallit on teholtaan 85kW.

Jos bensakoneen haluat, niin pitäisin 1.8T -konetta aika paljon parempana vaihtoehtona. Itellä Passat juuri tuolla koneella, enkä ole katunut. 1.8T varianttien saatavuus taitaa olla sitten eri asia..

Posted: 4.12.2006 11:33
by jh79
Kiitos vastauksista... 1.8T olis tietysti haaveena. Saatavuus noissa on aika heikkoa ja oman käsityksen ylläpitokustannukset noissa lienee hieman 2.0:aa suuremmat? Mitenköhän 1.8T sijoittuu sitten käyttökustannuksissa tuon TDI:n kanssa.

James Potkukelkan Passattia olen käynyt kuolaamassa jo monta kertaa :). Valitettavasti alkaa olemaan jo mittarissa aika paljon kilometrejä (vaikka tuskin se vielä missään tuntuukaan) ja vaimoke joutuu työnsä puolesta ajelemaan välillä huonojakin teitä niin taitaa mennä madallukset ja vanteet hukkaan.

Eli perusvarma käyttöpeli haussa millä on vielä paljon kilometrejä edessä. Vaimoke kyllästyi nykyiseen relluunsa niin pahasti, että nyt pitää kuulemma saada kunnon peli alle ja tuota Passat Varianttia ehdotti ilman minkäänlaista meikäläisen manipulaatiota. Hyvä maku sillä?

Paljonko muuten TDI:stä joutuu maksamaan veroa/vuosi?

Posted: 4.12.2006 11:50
by Kale

Posted: 4.12.2006 12:32
by Kupari
Muistaakseni tuo vero on jotain 600 ja 700 väliin... On siitä jossain ketjussa ollu puhettakin...


Löytyihän se, eli 592,39€ on tuo ajoneuvovero vesquesin passatissa, 66kw. Hirveesti ei varmaan eroa, ku painon mukaan menee..

Posted: 4.12.2006 14:14
by Len
kiinnostaisiko ´01 farkku Bora Highline? olisi neliveto, 96kw diisel, nahat ja navi...tosin kooltaan vähän Pasuunaa pienempi...

Posted: 4.12.2006 14:45
by jh79
Len wrote:kiinnostaisiko ´01 farkku Bora Highline? olisi neliveto, 96kw diisel, nahat ja navi...tosin kooltaan vähän Pasuunaa pienempi...
Autokuumessa on tainnut Leninkin ilmoitus tulla vastaan. Valitettavasti tarvitsemme Passatin tuoman lisätilan.

Posted: 4.12.2006 15:59
by makevee
Jos kerta tuo passat 96kw:n teholla kiinnostaa niin miksi et ostaisi suoraan nelikkoa?? On vaan huomattavasti mukavempi talvella ajella jahka sitä lunta rupeaa taas tulemaan. Ja ei ole iso hintaerokaan verrattuna tuohon vajaavetoiseen. Itselleni sellaista sopivaa nelikkoa tässä etsiskelen :P.
Ja jos ostat etuvetoisen niin usko pois kun jossain vaiheessa siellä ratin takan istuessasi huomaat kaipaavasi nelikkoa.

Posted: 4.12.2006 16:54
by jh79
makevee wrote:Jos kerta tuo passat 96kw:n teholla kiinnostaa niin miksi et ostaisi suoraan nelikkoa?? On vaan huomattavasti mukavempi talvella ajella jahka sitä lunta rupeaa taas tulemaan. Ja ei ole iso hintaerokaan verrattuna tuohon vajaavetoiseen. Itselleni sellaista sopivaa nelikkoa tässä etsiskelen :P.
Ja jos ostat etuvetoisen niin usko pois kun jossain vaiheessa siellä ratin takan istuessasi huomaat kaipaavasi nelikkoa.
Miksei nelikkokin jos sellainen sopiva tulisi vastaan. :twisted:
Se ei kuitenkaan ole kriteerinä tällä hetkellä... *tylsimys*

Posted: 4.12.2006 17:43
by makevee
Mulleko rupeet? Pitää laittaa kaverille luu kurkkuun http://www.nettiauto.com/1015173

Tsori toi pitkä linkki amigos. Käytiin tuota pirssiä kattomassa micco:n kaa yks päivä. Ja ulkoapäin näytti siistiltä, mutta en käynyt kokeilemassa. Voin käydä kokeilee jos haluut että joku hakee tuntumaa tuohon autoon kun kerta asut noin syrjässä tai siis huittisessa. :lol:


Edit: jmr lyhensi linkin

Posted: 4.12.2006 18:09
by jh79
Makevee:

Joo ihan itseäni tarkoitin sillä tylsimyksellä :)

Tänne muutin vasta pari kk. sitten. Pitää yrittää kattella josko löytys Tampereelta mitään huomenna kun siellä tulee käytyä.

Posted: 4.12.2006 18:19
by makevee
Juu vitsiä tuo olikin. Luulin että olit samoilla linjoilla. :oops:

Posted: 4.12.2006 18:35
by jh79
Kyllä vaan, mut ei viitti heti alkaa kenenkään silmille hyppiin ku ei oo pitkään aikaan täällä pyöriny :D

Posted: 4.12.2006 23:29
by halli
makevee wrote:huittisessa.
Se on sitten muuten Huittisissa :wink:

Posted: 5.12.2006 16:29
by jh79
Noniin. Nyt on sitten otettu tyypit parista Passatista. Valitettavasti ei noita TDI -vehkeitä löytynyt, joten tuo 2.0 bensa käytiin kokeilemassa pariinkin otteeseen. Moottori ei ainakaan yllättänyt suuntaan tai toiseen. Toinen autoista sinänsä oli erittäin miellyttävä Trendline varustuksella ja climalla varustettuna. Kunto muutenkin tiptop ja mittarissa vaivaiset 56000, vuosimallia -03.

Pitäs saada vielä tuo vaimokkeen rellu myytyä niin ehkä sitten kaupoille.
http://variantuning.com/phpbb/viewtopic.php?t=3297

Posted: 5.12.2006 17:12
by makevee
Mulle tarjottiin tänään passat -03 tdi teholtaan 85kw, suomi-auto 75tkm ajettu. Kilsat on suht hyvät jos miettii sitä että jos ajan tuolla vaikka 60tonnia vuoteen ja möisin sen 3vuoden jälkeen pois, niin ei olis vielä pahat kilsat jolloin saisin sen helposti jälleenmyytyä. Mutta kun ei sitä nelikkoa..voi voi mutta pitää nyt katsoa.

2.0 litraista passattia kävin joskus kokeilemassa niin ei tuntunut auto ollenkaan mieleiseltä. Muuten kaikki "natsas", paitsi se moottori.

Posted: 5.12.2006 17:28
by Kale
Ootko ihan varma noista tehoista?

Posted: 5.12.2006 17:55
by makevee
Voi olla että se TDI passat oli 100 heppainen. Jos sitä tarkoitit.

Posted: 5.12.2006 18:02
by Kale
Juurikin sitä tarkoitin. 85kw poistui valikoimasta -01 alussa.

Posted: 5.12.2006 18:46
by makevee
[quote="jh79"] Noniin. Nyt on sitten otettu tyypit parista Passatista. Valitettavasti ei noita TDI -vehkeitä löytynyt, joten tuo 2.0 bensa käytiin kokeilemassa pariinkin otteeseen. Moottori ei ainakaan yllättänyt suuntaan tai toiseen. Toinen autoista sinänsä oli erittäin miellyttävä Trendline varustuksella ja climalla varustettuna. Kunto muutenkin tiptop ja mittarissa vaivaiset 56000, vuosimallia -03.

Oliko minkähintaisia nuo yksilöt?
Vertailun vuoksi mulle tarjottu pirssi oli pyynniltään 24.5t€

Posted: 5.12.2006 18:54
by jh79
makevee wrote: Oliko minkähintaisia nuo yksilöt?
Vertailun vuoksi mulle tarjottu pirssi oli pyynniltään 24.5t€
Hinta meni 20900-23k€
23 maksoi se "paras" vaihtoehto (56 tuhatta ajettu). Tuossa juuri selasin nettiautoa ja kuolaan 1.9TDI:en sekä 1.8T:en perään. Kyllä noita muutama tuntuu löytyvän, mutta niin ripoteltu ympäri maata :? Jopa muutama nelikkokin ;)

Posted: 6.12.2006 11:08
by makevee
Vois tietysti olla se 1.8t koneella oleva passat ihan jees.. kunhan hieman piristää. Mukavuutta ajamiseen tuo kun koneessa on tarpeeksi vääntöä, joten se kannattaa ottaa huomioon etenkin silloin, jos joskus joutuu ajelemaan painavalla kuormalla tai jos vetää kärriä perässä. Eli lyhyesti.. toivon sitkeyttä koneelta mahdollisimman paljon :lol:

Re: Asiaa Passateista

Posted: 6.12.2006 12:45
by GC
jh79 wrote: Eli mitä Passatin omistajat ovat mieltä kulkineistaan? Onko kannattava ostos... Tarjotakkin saa ;)
Tilaa osaa arvostaa, jos autoon on tarvetta saada sopimaan lastenistuinta, kärryä yms tavaraa. Perheautona kaikin puolin sopiva vekotin. Ja volsun diiseleissä suorituskyky ja kulutus hyvässä suhteessa.

Ja jos tarjota pitää, niin:
-02 96kw tdi, trendline, clima, navi, "monitoimiratti", 158tkm. Löytyy Raumalta.

En varsinaisesti ole myymässä, mutta automaattia tekis mieli...

Posted: 6.12.2006 15:17
by AjH
makevee wrote:Vois tietysti olla se 1.8t koneella oleva passat ihan jees.. kunhan hieman piristää. Mukavuutta ajamiseen tuo kun koneessa on tarpeeksi vääntöä, joten se kannattaa ottaa huomioon etenkin silloin, jos joskus joutuu ajelemaan painavalla kuormalla tai jos vetää kärriä perässä. Eli lyhyesti.. toivon sitkeyttä koneelta mahdollisimman paljon :lol:
Täytyy kyllä sanoa että ainakin mun makuun toi 1.8T tarjoaa todella riittävästi vääntöä. Dieseli oli edellinen kärry niin on vähän vertailupohjaa. Kärryä en kisko tolla mutta kahden lapsen kanssa kulkiessa on välillä tavaraa kyydissä reilusti (niin paljon kun järkevästi saa) eikä kuormaa ole kyllä huomannut ajossa. Tykkään. Dieselin olisin kyllä ostanut jos Suomen verokäytäntö olisi erilainen. Mahdollisesti silooin jopa nelikkona, vaikka ei sillä oikeasti paljoa käyttöä kaupunki- ja maantieajossa ole ;)

Posted: 6.12.2006 16:04
by makevee
Tuo 1.8t on minunkin mielestä parempi vaihtoehto kuin 2.0 vapari. Tosiaan kun aikaisemmin tuolla totesin etten tykännyt siitä 2.0 koneesta ja ihan vain siksi koska se tuntui niin hengettömältä.
Turbo tuo lisää vääntöä ja pienentäähän se kulutustakin.. riippuen kaasun asennosta.

Posted: 6.12.2006 16:21
by jh79
Minäkin olen teidän kanssa aivan samoilla linjoilla. Varmasti on 1.8T sekä TDI:t parempia ja kivempia. Mites 1.8T:ssa kulutuspuoli? Menee paljon bensaa, ja se taitaa syödä 98:a?

Ei vaan taida meidän hintahaarukkaan löytyä sopivaa T/TDI:tä :(

Kyllä sillä 2.0:llakin kerkiää ja huoltokustannukset ovat varmaankin pienemmät, mutta se suupieliä nostattava menohalu puuttuu... sitä täytynee hakea noista Trendline penkeistä ja muista kivoista kilkuttimista mitä löytyy jos sellaiseen päätyy kun on tottunut näihin karvalakkivekottimiin :)

Mites sitte se 74kW diesel? Onko se kuinka hengetön???

Posted: 6.12.2006 18:31
by james potkukelkka
On se hengetön, ainakin ilman lastua.
Aiheesta kerran "keskusteltiin" yhden taksikuskin kanssa, ja hän oli sitä mieltä, että eroja ei juurikaan ole 96kw versioon verrattuna. Toivotin sitten tervetulleeksi koeajolle, mutta eipä oo miestä näkynyt. :lol:

Kannattaa muistaa, että nuita passatteja on varsin runsaasti tarjolla, ja pääosa, siis halvimmasta päästä olevat ovat aivan "karvalakkimalleja". Eli hintapolitiikka hieman hämää, suuren ja laidasta laitaan olevan tarjonnan kanssa.

Posted: 6.12.2006 20:19
by Markku Duus
No oma mielipide tosta 74kW dieselistä on että ei se nyt aivan hengetön ole, muttei mikään rakettikaan. Mutta normaali liikenteessä pärjää varsin mainiosti.

Posted: 6.12.2006 21:49
by makevee
Tyypitin kerran tuota uutta 5koppasta golffia jossa oli 2.0tdi ja tehoina 140 kaakkia. Ja siinä oli löylyä aika mukavasti vaikkakin tiet oli jäässä, niin silti lähti aika mukavasti etenemään. Muutenkin ajokokemus oli että todella jämäkkä tuntuma ja hyvä ajaa eli ei sinkoillut vaikka kaasu pohjassa kiihdytin ja ei nuuskinut tietä vaikka oli uria asfaltissa. Vielä plussaa että takajalkatila on kasvanut.
Miinuksia siinä oli että ei ollut variant :wink: ..vielä

Posted: 6.12.2006 22:37
by halli
AjH wrote:
makevee wrote:Vois tietysti olla se 1.8t koneella oleva passat ihan jees.. kunhan hieman piristää. Mukavuutta ajamiseen tuo kun koneessa on tarpeeksi vääntöä, joten se kannattaa ottaa huomioon etenkin silloin, jos joskus joutuu ajelemaan painavalla kuormalla tai jos vetää kärriä perässä. Eli lyhyesti.. toivon sitkeyttä koneelta mahdollisimman paljon :D
Täytyy kyllä sanoa että ainakin mun makuun toi 1.8T tarjoaa todella riittävästi vääntöä. Dieseli oli edellinen kärry niin on vähän vertailupohjaa. Kärryä en kisko tolla mutta kahden lapsen kanssa kulkiessa on välillä tavaraa kyydissä reilusti (niin paljon kun järkevästi saa) eikä kuormaa ole kyllä huomannut ajossa. Tykkään.
Samoin. Niin tykkään minäkin, ja mukavasti liikkuu myös koko perheellä+täydellä matkalastilla varustettuna -- vakiotehoilla.
jh79 wrote:Mites 1.8T:ssa kulutuspuoli? Menee paljon bensaa, ja se taitaa syödä 98:a?
Juuri ja juuri alta 7 litran pääsee talvirajoituksilla (80km/h) (16" pyörät, 80km keskikulutus, kyydissä 2 aikuista ja yksi lapsi). Pidemmän ajan kulutus sisältäen kaupunkiajoa Tampereella ja maantieajoa (n. 60/40 suhteessa) n. 8,5-9,5 litraa sadalle.

Syö ihan 95:sta.

Uskoisin, ettei 2.0:n ja 1.8T:n huoltokustannuksissa mitään merkittäviä eroja ole. Ei se 1.8T kuitenkaan niin eksoottinen ole :)

Posted: 7.12.2006 12:02
by AjH
halli wrote:Samoin. Niin tykkään minäkin, ja mukavasti liikkuu myös koko perheellä+täydellä matkalastilla varustettuna -- vakiotehoilla.
Vakiotehoilla mennään, hiukan on kiinnostanut toi helppo lastuhomma ja voishan sitä ja tätä :)
Mutta kun vakionakin kulkee minkä tarvii niin ei oo sitten tullut sen pidemmälle edettyä. Ja vois alkaa emäntää hirvittämään jos tehoa on liikaa :lol:
halli wrote:Juuri ja juuri alta 7 litran pääsee talvirajoituksilla (80km/h) (16" pyörät, 80km keskikulutus, kyydissä 2 aikuista ja yksi lapsi). Pidemmän ajan kulutus sisältäen kaupunkiajoa Tampereella ja maantieajoa (n. 60/40 suhteessa) n. 8,5-9,5 litraa sadalle.

Syö ihan 95:sta.

Uskoisin, ettei 2.0:n ja 1.8T:n huoltokustannuksissa mitään merkittäviä eroja ole. Ei se 1.8T kuitenkaan niin eksoottinen ole :)
195/65-15 Hakkis 4 alla ja vaivoin pääsee 7 litran alle kun Hallila-Nokia välin ajaa. Tarvii kyllä pihistellä jo aika tehokkaasti. 8 litraa on semmoinen kulutus mihin maantie-moottoritie ajossa päätyy kun ajaa normaalisti, ilman revittelyjä ja pihistelyjä. 95E kelpaa mainiosti mutta jos virejä meinaa tehdä niin helposti suositeltavaa käyttää 98E.

Onhan meillä täällä VAG henkilökuntaa jolta tähän huoltokustannukseen saa varman tiedon. Mutta en kyllä ymmärrä itsekkään miten kovin isoa eroa voisi olla. Kone on samassa asennossa ja tilassa, nokkahihnalla ja lisälaitteet aika samat myös.

Posted: 7.12.2006 16:34
by Pasi Häkli
Ei niissä kyllä oo eroa huoltokustannuksissa, 1.8T ja 2.0 vaparin välillä. Jos itse olisin näistä valitsemassa, ottaisin 1.8T:n.

Posted: 8.12.2006 12:23
by kahe
Muutama tarkistuskohde, joka pulpahti nyt mieleeni. Vetoakselin suojakumit ovat menneet monelta sadan tonnin jälkeen. Lisäksi keskuslukon toiminta kannattaa tarkistaa. Noissa on epämääräsiä toiminteita tai kaken kantama on ollut heikko viallisissa yksilöissä.

Vag-comin kanssa tuollasta kannattaa koeajaa, niin tietää missä viat, jos sitä vaan osaa lukea ja käyttää. Ilmamäärämittari ja lämpötila-anturit kannattaa tarkistaa.

Posted: 8.12.2006 16:59
by Pasi Häkli
Tarkistuskohteista sais novaalin väsättyä...

Etupään kaikki nivelet väljistyy, tukivarret, vakaajantangot(ne vanhanmalliset jos jollakin niitä vielä autossaan on), ja raidetangonpäät. Joskus alatukivarsien nivelet kuivuu, ja alkaa pitään järkyttävää narinaa/kitinää aina joustoliikkeessä. Etujarrupaloja Passatti syö epätasaisesti, yleensä ulompi pala on kuin uusi siinä vaiheessa kun sisäpala on jo täysin loppu. Etupyöränlaakereita on vaihdeltu ja paljon, ja ne aikaisemmin mainitut vetarin suojakumit kestää yleensä sen 100tkm, siis ulommat. Etujarruletkuja menee vähintään yhtä usein kuin vetarin suojakumeja. Sähkölaseista menee vaijerit solmuun, sitten se menee poikki ja lasi tippuu oven sisään. Ovien lukoissa häirää erityisesti mikrokytkimissä ja muutenkin ne on aika jäätymisherkkiä. Takalasinpyyhkijän moottoreita on vaihdettu melko reippaalla tahdilla. Jos autossa alkuperäinen hälytin niin sisätutkat antaa vikahälytyksiä ja ne pitää aina vaihtaa pareittain. Ja ei oo halpoja, voin kertoo.
Ne lämpötila-anturiviat on yleisesti ottaen vain bensamoottoristen ongelma..

PS. Muuten ihan hyvä auto :lol:

Posted: 8.12.2006 18:03
by jh79
Oliko nuo alustan ongelmat myös 01 -> malleissa? Olen kuullut, että korjattu uudemmissa.

Posted: 8.12.2006 18:19
by Pasi Häkli
jh79 wrote:Oliko nuo alustan ongelmat myös 01 -> malleissa? Olen kuullut, että korjattu uudemmissa.
Joo ei niistä kyllä oo vaihdettu juuri yhtään. Omassa ei ainakaan oo yhtään väljää niveltä ja ajettu 197tkm.

Posted: 14.12.2006 18:50
by jh79
No nyt se sitten tapahtui... Tallissa on Passat -03 2.0 Variant (Trendline)

Posted: 15.12.2006 12:14
by Pasi Häkli
jh79 wrote:No nyt se sitten tapahtui... Tallissa on Passat -03 2.0 Variant (Trendline)
No niin, sillä lailla :) Kuvia koko kansan nähtäväksi sitten vaan.
Miksi päädyit vapariin, turbon sijasta?

Posted: 15.12.2006 12:45
by jh79
Kuvia tulee ku pääsee päivänvalossa kuvailemaan...

Vapari tuli sen takia, että löytyi sopiva, vähän ajettu ja hyväkuntoinen tarpeeksi läheltä. Toistaiseksi olen ihan tyytyväinen tuohonkin koneeseen (ku en ole koskaan T-koneista omistanut enkä paljoa ajanut niin ei ymmärrä paremman päälle :lol: )

Posted: 15.12.2006 15:03
by makevee
Ja nyt eikun kovaa ajoa ja onneksi olkoon. Tuo 2.0bensa on hyvä koska kulutuslukemat ei ole korkeat. Sellainen perheen järkipirssi.

Posted: 15.12.2006 16:47
by jh79
makevee wrote:Ja nyt eikun kovaa ajoa ja onneksi olkoon. Tuo 2.0bensa on hyvä koska kulutuslukemat ei ole korkeat. Sellainen perheen järkipirssi.
Juuri sellainen oli hakusessakin. Käytiin tuossa juuri tulvaa kuvaamassa ja samalla passattiakin... ei oikein vain tahtonut onnistua, mutta pitää laittaa näytille kunhan keksii jostain paikan kuville.

Posted: 15.12.2006 17:59
by Basu
jh79 wrote:mutta pitää laittaa näytille kunhan keksii jostain paikan kuville.
www.photobucket.com suosittelen ilmaisena. ;)

Posted: 15.12.2006 19:00
by jh79

Posted: 15.12.2006 21:20
by halli
Onnittelut uudesta autosta. Erinomainen värivalinta tuo Stormbeige :wink:

Kuinkas vähän sillä on ajettu?

Posted: 15.12.2006 22:54
by jh79
57 tkm on nyt mittarissa