Page 1 of 1

Passat 1.9tdi 3B hävittää tehot

Posted: 27.12.2006 21:21
by Tuomo
Mikähän vikana, kun auton lämmetessä, kierrokset nousevat, mutta nopeus ei (kiihdyttäessä). Ilmamäärämittarin vaihdoin, mutta ei auttanut ollenkaan. Auto on: Passat Variant 1.9TDI AHU vm. -98 Automaatti. :?:

Posted: 28.12.2006 7:19
by Pasi Häkli
Automaattivaihteisto luistaa? Paljonko sillä on ajettu?

Posted: 28.12.2006 8:13
by Tuomo
300tkm ajettu, muttei se mitenkään tärryyttele tai muuta. Ihan OK alkuun vaihtelee, ja vaihtaa sittenkin kun tehot häviää.. aika ärsyttävä! No tänään vw-liikkeelle tutkimaan..

Posted: 29.12.2006 22:41
by Tuomo
Käytetty huollossa, vikana: ilmapuolella tukoksia; öljyistä töhnää.. :) ilmamäärämittari vaihdettu ja ajoituksessa 2 astetta heittoa; säädetty kohdilleen. Nyt toimii :) rahaa palo kyllä ihan kohtuullisesti.. :cry:

Posted: 30.12.2006 7:34
by Pasi Häkli
Mitä me tästä opimme? Tulppaa se EGR! Niin loppuu se imupuolen likaantuminen.

Posted: 30.12.2006 8:27
by Kupari
Mites muuten semmonen, ku mittarissa on nyt 190tkm, niin jos sen tulppaa nyt, niin pysyykö ne töhnät mitä sinne on kertyny siellä vai häviääkö ajan myötä? Laiskan pojan tyhmä kysymys... :lol:

Posted: 30.12.2006 12:18
by Pasi Häkli
Ei ne sieltä itestään mihinkään häviä, mutta eipähän likaannu enempää.

Posted: 16.1.2007 12:51
by mkaskine
no kertokaas kiisseli n00bielle että missäs tuo mystinen EGR oikeen sijaitsee meikän passatissa...jos onnistuu niin vaikka kuva pikä letku irroitetaan ja tulpataan..

Sekä mitä se EGR oikeen on ja mihin vaikuttaa.. :oops:

PS, onkos näissä diisselivehkeissä kukaan nostellut ahtoja vastaavalla tavalla kun bensiinivehkeissä joissa hukkaportin kellosta vuodatetaan ilmaa ohi.


EDIT: nyt on ilmenny sellaista vikaa että välillä auto käy tyhjäkäyntiä noin 1200rpm, eli jopa tyhjäkäynnillä mennään aika lujaa kun on sopiva pykälä pesässä..mistähän tämä johtuu? ja PSI.n boxi on talveksi otettu pois.

Posted: 16.1.2007 14:03
by AjH
mkaskine wrote:no kertokaas kiisseli n00bielle että missäs tuo mystinen EGR oikeen sijaitsee meikän passatissa...jos onnistuu niin vaikka kuva pikä letku irroitetaan ja tulpataan..

Sekä mitä se EGR oikeen on ja mihin vaikuttaa.. :oops:

PS, onkos näissä diisselivehkeissä kukaan nostellut ahtoja vastaavalla tavalla kun bensiinivehkeissä joissa hukkaportin kellosta vuodatetaan ilmaa ohi.


EDIT: nyt on ilmenny sellaista vikaa että välillä auto käy tyhjäkäyntiä noin 1200rpm, eli jopa tyhjäkäynnillä mennään aika lujaa kun on sopiva pykälä pesässä..mistähän tämä johtuu? ja PSI.n boxi on talveksi otettu pois.
Imusarjaan se tuuppaa pakokaasua pakosarjasta, tarkempi sijainti tullee hetken perästä jonkun asiaa paremmin tietävän toimesta. Muistaakseni tältäkin foorumilta jostain jo kuva aiheesta löytyy. Exhaust Gas Recycling on lyhenteen taustalla tai jotain tohon suuntaan. Vähentää päästöjä, mutta ei vaikuta esim katsastuksen savutusmittauksessa kait mitenkään. Ja siis sotkee imusarjaa ja kanavia juurikin sen noen takia mikä näkyy mustana pilvenä.

Voi nostaa ahtoja bleedillä tai rajapaineventtiilillä tai kuulajousella. Tällä konstilla saa lisää iloa irti myös siitä tehoboksista kun on lisää happea sen löpön seassa palamassa. Toki VNT ahtimessa voi olla tässä kohtaa hiukan juttuja jotka vaikuttavat. Bensakoneissa tota VNTtä ei ole niin se toiminta on selkeämpää.

Posted: 16.1.2007 14:14
by shoebox
mkaskine wrote:no kertokaas kiisseli n00bielle että missäs tuo mystinen EGR oikeen sijaitsee meikän passatissa...jos onnistuu niin vaikka kuva pikä letku irroitetaan ja tulpataan..

Sekä mitä se EGR oikeen on ja mihin vaikuttaa.. :oops:

PS, onkos näissä diisselivehkeissä kukaan nostellut ahtoja vastaavalla tavalla kun bensiinivehkeissä joissa hukkaportin kellosta vuodatetaan ilmaa ohi.


EDIT: nyt on ilmenny sellaista vikaa että välillä auto käy tyhjäkäyntiä noin 1200rpm, eli jopa tyhjäkäynnillä mennään aika lujaa kun on sopiva pykälä pesässä..mistähän tämä johtuu? ja PSI.n boxi on talveksi otettu pois.
mkaskine: Mulla teko vanhassa kärryssä, Cordobassa, tuota tyhjäkäynnin nostamista kanssa muutaman kerran, ja kaverilla enemmänkin..Vika oli moottorin lämpötila-anturissa..

Se antaa mulla tälläkin hetkellä, uudessa kärryssä, Golfissa vikakoodia VAG-COM:lla, mutta en oo vielä saanu aikaseks käydä vaihtamassa..Vika tällä kertaa se, että kärry puutuu välillä 2500-3000rpm..Auto siis -02 G4 96KW Variant..

Että tällaista..