Page 1 of 1

Hiekottajalta kivet nokkaan, asia kunnossa

Posted: 29.12.2006 21:17
by kahe
Sattuipa sitten aattona ikävä tapaus, että tuli hiekottaja tiellä vastaan vauhdilla vastaantulijoiden puolella mutkassa ja roiskaisi sepelit suoraan nokalle. Tuulilasissa enemmän kuin kymmenen uutta säröä, ei halkeamaa toistaseksi, vaikka uhkaavalta näyttää. Parista kohdin palasia pois lasista. Konepellissä ja maskissa kivoja maalireikiä ja umpiossakin on kolhu.

Käänsin auton ympäri ja ajoin kuskin kiinni. Kuskilta nimi ylös ja pyyti ottaan yhteyttä L-T:n, josta hommia hoitava kaveri oli vielä lomilla, kun heille soittelin. Tiistaina taas uudestaan soittelen heille. Sydän kurkussa mentiin viettään Joulua, kun tuli tehtyä väistö pientareen kautta ja pieni *itutus jäi päälle. Emäntä voi todistaa kaiken vierestä.

Mites pitäs toimia tai kuinka on käynnyt, onko kellään kokemuksia?

Posted: 29.12.2006 22:47
by Kale
Ei kai tuossa mitään epäselvää ole. L&T maksaa...

Posted: 30.12.2006 10:18
by makevee
Niillä pitäisi olla vastuuvakuutus, joten nou hätä.

Posted: 30.12.2006 13:22
by kahe
Käytin auton pesussa ja nyt näyttää vieläkin pahemmalta. Konepellissä reikiä maalipinnassa, umpiossa sellanen kiveniskemän palanen pois pinnasta, ei kuiteskaan reikää. Samoin tuulilasissa on sellasia pieniä kolhuja, joista pintalasia pois useammasta kohdasta. Yksi häränsilmä ja yks tähtivaurio, joka ei vieläkään ole lähtenyt halkeamaan, mitä myös kummastelen. Tuulilasi on ainakin vaihdettava, nuo pienet kolhut syö jo pyyhkijätkin huonoon kuntoon. Pitipäs sitä sattua "mukavasti". Tuulilasi olisi ollut kohta vaihtokunnossa jo muutenkin, mutta ei se noin pahana vielä sentään ollut.

Toivottavasti suhtautuvat suopeasti asiaan, kun antoivat kivan joululahjan. Mitä kyllä epäilen ja pitää räjähtää puhelimessa tai mennä varmaan keskusteleen paikan päälle.

Pitäs varmaan ottaa kuvia kameralla, on vaan niin synkkä keli ulkona ettei ne erotu.

Posted: 2.1.2007 23:49
by Outi
Onko asia selvinnyt eteenpäin?

Posted: 3.1.2007 12:06
by kahe
Jep, mua alotetaan pallotteleen ja tuhlaan minun aikaani. L&T:n tynjohtaja käski ottaan yhteyttä Tiehallinnon korvauskäsittelijöihin eli puhelinrumba ilmeisesti alkaa.

Posted: 3.1.2007 13:28
by Harri
Suomen talvi on kyllä ihanaa, tuulilasissa on nyt minullakin 10cm halkeama, kiitos lentävien kivien. :(

Tulis nyt sitä lunta.

Posted: 3.1.2007 14:06
by Matsoni
Lentävät nastat edellä ajavasta autosta on myös pahoja :cry:

Posted: 3.1.2007 16:49
by Pasi Häkli
Nastarenkaat sais lailla kieltää, niin ei tarvis itkee rikkinäisistä tuulilaseista... Oikeesti, olis hyötyä. Tai pistäis nastaveron edes.

Posted: 3.1.2007 20:54
by kahe
Jep ja Tiehallinnosta laitettiin pallo takas L&T:lle. Heillä kuulemma kuukausien käsittely taikka jono, joten helpommalla pääsee suoralla käsittellyllä, kun kerta samat asiat pitäisi heidän kuitenkin selvittää.

Uudestaan keskustelua L&T:n kautta johti sitten henkilöön, jolle piti laittaaa vastuuvahinkoilmoitus. Laitoin maililla hälle kysymystä mitä kaikkea piti selvittää ja millasella paperilla ja hän laitto heti asian eteenpäin vakuutusyhtiöön, jossa L&T:n vakuutukset ovat. Muutama tunti vierähti selvitellessä asiaa, mutta toivon mukaan menee nyt eteenpäin.

Ja vaimo kertoi juuri palattuaan ajosta, että paskatti ei kulje mihinkään, ikään kuin jarrut olisivat jumissa. Sekin taas kenkkuilee näköjään lisää. :(

Posted: 3.1.2007 22:18
by Puuhis
Pasi H. wrote:Nastarenkaat sais lailla kieltää, niin ei tarvis itkee rikkinäisistä tuulilaseista... Oikeesti, olis hyötyä. Tai pistäis nastaveron edes.
Jos nastarenkaat kielletään niin tien kitka-arvot siitä vain entisestään huononisivat, kun kaikki kiillottaisi jäätä kitkapyörillä. Tästä seurauksena tielaitos kylväisi entistä enemmän santaa tielle eli tiedossa oli entistä enemmän irtomurkulaa ilmaan. Mieluummin 1 satunnainen nasta kuin miljoona pikkurillinpään kokoista kiveä keulalle.

Posted: 3.1.2007 22:43
by jopo
Ennemmin lapiollinen kiviä tuulilasille kuin aina siinä suolapaskassa lillumista :!: Paras kun auraisivat ja karhilla ajaisivat. Eikös se talvirengas ole tehty talvikeleille :idea: Eikai mikään talvikeli ole suolapaskassa surffaillu, siinä ei mene kuin talvirenkaan lamellit tukkoon ja autopaskaseks. Suolapaskan pito huonompi kuin normaalissa lumisessa talvikelissä.

Posted: 3.1.2007 23:11
by Sami Mäkinen
Tuostakin voidaan olla montaa erimieltä... ennen itsekin ajattelin samoin... mutta nyt kun työkseen tekee jakelu hommia niin kannatan suolausta,
no helppohan se on tonnin corolla tms. pitää tiellä mutta mites se 10 tonnin kuorkki :?: ihan vaan oma näkemys aiheesta...

Posted: 4.1.2007 7:30
by Pasi Häkli
Mieluummin ajaisin sitten vaikka sillä peilikirkkaalla jäällä koko talven, saatikka suolapaskassa. Jos ei liukkaalla kelillä osaa/kykene ajaa niin saa mun puolesta ottaa kortin pois ja välittömästi. Olis asfalttikin vähän paremmassa kunnossa tulevaisuudessa jos nastarenkaat jäis pois. Ei tarvis jatkuvasti olla paikkailemassa nastojen aiheuttamia uria ja kuoppia.
Suolauksen pystyn jotenkin ymmärtämään ainoastaan isoilla teillä, missä liikkuu kuorma-autoja ja rekkoja. Mutta kaikki muut tiet saisivat jättää suolaamatta. Porin keskustakin on suolaa täynnä 24h/7 vaikka ei pakkastakaan olisi.

"Kaikki suolavarat on käytettävä, mitä tälle vuodelle on annettu, oli pakkasta tai ei."

Posted: 4.1.2007 8:15
by Sami Mäkinen
Pasi H. wrote: Suolauksen pystyn jotenkin ymmärtämään ainoastaan isoilla teillä, missä liikkuu kuorma-autoja ja rekkoja. Mutta kaikki muut tiet saisivat jättää suolaamatta. Porin keskustakin on suolaa täynnä 24h/7 vaikka ei pakkastakaan olisi.

"Kaikki suolavarat on käytettävä, mitä tälle vuodelle on annettu, oli pakkasta tai ei."
Osittain tuosta samaa mieltä, ottakee kortti pois niiltä jotka tekee kaupungilla ahaa elämyksiä esim, "painanpa liinat kiinni ja vilkku tonne, oho! pysääköhän tuo kuorkki tuolla takana"

"Mut makuasioita sano musti ku munias nuoli"

Posted: 4.1.2007 19:56
by Puuhis
Pasi H. wrote:Mieluummin ajaisin sitten vaikka sillä peilikirkkaalla jäällä koko talven, saatikka suolapaskassa. Jos ei liukkaalla kelillä osaa/kykene ajaa niin saa mun puolesta ottaa kortin pois ja välittömästi. Olis asfalttikin vähän paremmassa kunnossa tulevaisuudessa jos nastarenkaat jäis pois. Ei tarvis jatkuvasti olla paikkailemassa nastojen aiheuttamia uria ja kuoppia.
Suolauksen pystyn jotenkin ymmärtämään ainoastaan isoilla teillä, missä liikkuu kuorma-autoja ja rekkoja. Mutta kaikki muut tiet saisivat jättää suolaamatta. Porin keskustakin on suolaa täynnä 24h/7 vaikka ei pakkastakaan olisi.
Miun täytyy tunnustaa että oon ilmeisen paska kuski, kun en kitkoilla uskalla Suomen talvessa ajella. Kortin pois ottoa voi tulla aivan vapaasti yrittämään, jos tuolle kannalle lähdetään.

Mitä noihin tiestön uriin tulee niin ite en usko että nykysellään nämä "ekonastat" niin huimia uria söisi tiehen että ne niin mahottomasti teettäs korjautuksia tiestöön. Eiköhän se raskaskalusto ja huonot tien pohjat aiheuta nykysellään aika suuren osan urista. Ja kuoppia/routareikiä tuskin nastat teihin poraa ;).

Riittävän vilkkaita teitä on täysi mahdottomuus pitää kunnossa ilman suolausta, koska se jäänpinta ei tule pysymään hyvänä vaikka sitä kuin karhuttaisiin, koska reilut liikennemäärät syö sen jään pois urien kohdalta ja sitten valittetaisiin että tiet on niin prkleen uraisia.

En sitä sano etteikö teiden huollossa olisi parannettavaa...

Posted: 4.1.2007 23:13
by jopo
Jos tie on normaalissa talvikunnossa, ei nastat asfalttiin asti yllä. Nasta puree tiellä olevaan jäähän ja lamelli lumeen. Eihän nastojen pito-ominaiusuus asfaltilla ole minkäänlainen. Kyllä mä aina nautin ajosta, kun lähden Kuopiosta käymään vanhempieni luona Nurmeksessa. Heti Siilinjärven jälkeen loppuu suolaus ja alkaa kunnon talvinentie. Siinä sentään aina tietää minkälainen pito on tiessä. Ei tule äkkinäisiä kelimuutoksia niin kuin etelään ajettaessa.

Posted: 5.1.2007 0:01
by AjH
Kyllä ne nastat nimenomaan on mitkä syö tiehen urat. Vai miksi keväällä valtateiden pinnat ovat ajolinjojen kohdalta vaaleita, uralle kuluneita ja välialueet tummempia?
Jos nastat ropisevat normaalissa ajossa ne syövät tietä samalla, jos eivät niin tuskin juuri pitävätkään. Edes sitten kun olisi tarvis...

Ja mitä tähän nastat-kitkat juttuun niin kyllä meidänkin autoissa nastat alle tulee orjallisesti, ei uskalla luottaa kitkoihin, eikä omaan rauhallisuuteen ja ennakoivaan ajotapaan.

Posted: 5.1.2007 6:51
by Kupari
sami.m wrote:Tuostakin voidaan olla montaa erimieltä... ennen itsekin ajattelin samoin... mutta nyt kun työkseen tekee jakelu hommia niin kannatan suolausta,
no helppohan se on tonnin corolla tms. pitää tiellä mutta mites se 10 tonnin kuorkki :?: ihan vaan oma näkemys aiheesta...
Tästäpä herääkin kysymys, kuinka nuo 40tn yhdistelmät ym. pärjäävät pohjoissuomessa? Siellä kun ei suolaa näe ku kerran kaks vuodessa....

Posted: 5.1.2007 7:30
by Pasi Häkli
Jos ne vaikka osaa ajaa niillä kuorkeilla siellä pohjois-suomessa :wink:
Tai sitten ne on panostanut hyviin renkaisiin, kun taas eteläsuomessa ajetaan kesäslickseillä talviliukkaillakin.
Ei tarvii ihmetellä miksei oo pitoo.

Tämä "talvi" on ollut äärimmäisen hyvä esimerkki siitä, ettei nastoilla tee hevon v****akaan. Ainakaan täälläpäin suomea. Lumi on ollut maassa alle 2 viikkoo koko talven ajasta. Ja pelkkää vettä tulee taivaalta. Eikä sitä jäätäkään ole paljoa ollut. Ite päätin jo, että seuraavat renkaat on 100% varmasti kitkarenkaat.

Posted: 5.1.2007 8:47
by JyriT
Joo, suolaamisella opetetaan immeiset ajamaan aina sulilla teillä. Kun ei suola-auto kerkiä edelle niin ollaan ihmeissään.
Itse olen tienhoidossa tykästynyt semmoseen hienoon hiekkaan jota tuolla itäsuomessa teille kylväävät, se on kuin jotain hiekkalaatikkohiekkaa eikä ollenkaan semmosta sepeliä kuin täälläpäin tuppaa olemaan.
Ja mä ilmoittaudun myös nastaleiriin, se on mukava lähteä aamusella töihin ja huomata että yöllä 02:00 asti on satanut vettä ja sitten on taivas kirkastunut ja tuupannut 4-5 astetta pakkasta. Tosin en ole koskaan testannut miten kitkarengas tollasella kelillä toimii.

Posted: 5.1.2007 11:06
by makevee
Mulla on nyt 4-kitkarengas kausi meneillään, ja olen ollut tyytyväinen noihin pitoihin. Hieman pitää ennakoida kun ajelee kitkoilla, mutta ei merkittävästi. Se pitäs kaikkien muistaa että ei ole huonoja kelejä vaan liikaa nopeutta.

Posted: 5.1.2007 12:48
by Sami Mäkinen
Ennakoiva ajotapahan on aina tärkeä sulaa tai ei... ja aina kun istuu autonrattiin niin kuuluu kiire jättää ulos...

Posted: 6.1.2007 17:06
by DJDH
Kyllähän sen suolan tuoman lisämukavuuden, tai oikeastaan sen puutteen, huomasi kun lasketteli tyhjällä puolikkalla Kauhajoelta alas Linnavuorelle 44:sta. Kauhajoella ei ollut raettakaan suolaa tiellä ja se alkupätkä on vielä perhanan kapea ja mutkanen. Sitten kun pääsi Tampereen kulmille alkoi se kuran heittely puolin ja toisin. Eipä sekään nyt niin kovin hyvä ole, mutta jompi kumpi paha aina on. Se hieno ruskea hiekka on muuten hemmetin hyvää risteyksissä, se ei pahemmin lentele töisten tuulilaseihin ja tarjoaa pitoa aika hyvin.

Ehkä pohjoisemmassa tavalliset autoilijat osaavat ottaa raskaan liikenteen paremmin huomioon? Tuolla kehä ykkösellä kun pyörii niin jokseenkin se vilkku aina unohtuu, tai sitten jos sitä käytetään, niin se on sellainen ilmaus etuajo-oikeudesta. Vaikka kiihdytyskaistaa riittäisi vielä satoja metrejä, niin silti on pakko työntää heti siihen keulan eteen. Sitten kun eteen tulijan nopeus on aivan jotain muuta kun sen letkan ajonopeus, joutuupi jarruttelemaan. Sitten taas takaa tulijat siirtyy vasemmalle kaistalle ja tarvittaessa sinne vasemmalle ei ole tilaa väistää. Jos taas jättää enemmän kuin sopivan turvavälin, voi olla aivan varma että joku idiootti työntää pakolla siihen väliin, ja taas saa jarrutella.

Rskaassa kalustossa saisi lukea takana paljonko niissä on oikeasti painoa. Harvempi tavallisen henkilöauton kuljettaja edes tietää paljonko oma auto painaa, tai sitten osaa suhteuttaa sitä johonkin isompaan rekkaan tai jakotykkiin. Tavallinen 12m pitkä 2 akselinen jakelukuorma-auto painaa tyhjänä sen 11-12t ja kuormassa sen 18t. Joku 7 akselinen täysperä taas painaa tyhjänä 20-25t ja täydessä kuormassa 60t. 60.000kg on suurinpiirtein saman verran kuin 60 henkilöautoa. Tästä syystä raskas kalusto ei kovin nopeasti hidastu eikä kiihdy. Niin, eikä se 25,25m yhdistelmäkään sen kopin jälkeen lopu.

Posted: 6.1.2007 17:57
by Sami Mäkinen
^^^^ Samaa mieltä...

Posted: 6.1.2007 22:58
by kahe
Enpä edes jaksanut lukea noita hiekotusjuttuja enää, kun eivät koskeneet itse asiaa. Kokeneellani tiellä hiekotus oli asiaa, mutta asian hoitanut henkilö ei mielestäni tehnyt sitä läheskään oikein. Modeista joku voisi siirtää jutut omaan keskusteluunsa, kiitos.

Edit.. KIITOS, hävispä mielenkiinto tähän asiaan täysin tai muuten tähän asti asialliseeen foorumiin. Kunhan auton saan kuntoon niin kiitos ja siihen asti aion taistella.

Posted: 7.1.2007 7:24
by Pasi Häkli
kahe wrote:KIITOS, hävispä mielenkiinto tähän asiaan täysin tai muuten tähän asti asialliseeen foorumiin.
Mistäs nyt kenkä noin paljon puristaa? :shock:

Posted: 7.1.2007 16:30
by AjH
Kahea voisi lievästi peesata siinä suhteessa että tällä foorumilla on melko paha OT taipumus. Eli lähes joka ketju (pl yleinen höpinä jne ;)) menee suhtellisen nopeasti täysin tai ainakin osin aiheesta ulos. Sinällään nämä OT asiat ovat monessakin ketjussa ihan täysin asiallisia ja mielenkiintoisiakin, mutta kuten tässäkin ketjussa niin alkuperäistä asiaa ne eivät enää millään tavalla kehitä.

Kahelle voisi todeta että tämähän on täysin vapaaehtoinen foorumi, eli täältä voi olla pois ihan heti kun miellyttää / ei miellytä.

Ja täysin aiheen sivuun meni tämäkin viesti. Aiheeseen sen verran että päivitä nyt tänne tietoa että miten asia edistyy, koska varmasti ei ole ainoa eikä edes harvinainen tapaus. Tietää sitten miten asiaa ajaa kun sattu jollekulle muulle sama.

Posted: 27.2.2007 13:12
by kahe
Viskipäissään tullut tuollastakin laitettua :)

Noh, homma on mennyt hitaasti eteenpäin ja nyt on vihdoin korjauslupa City Pit Stop paikkaan Hämeentiellä, Helsinki. Tuulilasi menee vaihtoon ja maalia pintaan, vasen etulokasuoja ja konepelti maalaukseen.

Onkos kellään kokemuksia tuosta korjaamosta?

edit lisätty hieman tekstiä.

Posted: 27.2.2007 13:26
by jmr
kahe wrote:Viskipäissään tullut tuollastakin laitettua :)
Oikeasti jos jossain asiallisessa keskustelussa joku viesti on ärsyttävästi OT, niin kannattaa laittaa privaa jollekin, joka foorumin etusivulla on vihreällä / oranssilla värillä kirjoitettu nimimerkki. Meitä on täällä moneen junaan, on "tiukkapipoista" IT-heeboa ja kirjoitusasultaan rennompaa akselinvääntäjää (kukaan ei nyt loukkaannu näistä). Ne viestit saadaan sitten siirrettyä paremmin aiheen alle, jos sellainen aihe löytyy.
kahe wrote:Noh, homma on mennyt hitaasti eteenpäin ja nyt on vihdoin korjauslupa City Pit Stop paikkaan Hämeentiellä. Tuulilasi menee vaihtoon ja maalia pintaan. Onkos kellään kokemuksia tuosta korjaamosta?
Sanon jo tässä vaiheessa: Hyvä että oikeus voitti, noissa ärsyttää se että et itse ole syyssä, mutta käytät tuntitolkulla aikaa siihen että saat tilanteen ennalleen, jota et itse edes aiheuttanut.

:shock:

Posted: 28.2.2007 11:09
by kahe
Hiekotuksesta ja suolauksesta kuitenkin sen verran, että tais eilenkin olla moni pulassa taas etelä-Suomessa, kun lauhtui ja tiputteli hieman lunta. Muutama auto oli pusikossa jälleen kerran tukkimassa liikennettä. Kaverikin myönsi, ettei onneksi oltu hänen kitkoillaan liikenteessä, kun ei Passattikaan liikkunut kovin helposti Contin nastoilla.

Pitäsköhän sitä harkita tuulilasivakuutusta, kun saa uuden lasin nyt pintaan. On muuten nykylasit uskomattoman huonoja, kun omankin auton lasi meni parissa vuodessa pienille jäljille ja sumeaksi. Tuodessa Saksasta oli kuin uusi vielä. Nyt on vaan isoja koloja lisää.

Posted: 28.2.2007 12:30
by Matsoni
kahe wrote:Hiekotuksesta ja suolauksesta kuitenkin sen verran, että tais eilenkin olla moni pulassa taas etelä-Suomessa, kun lauhtui ja tiputteli hieman lunta. Muutama auto oli pusikossa jälleen kerran tukkimassa liikennettä. Kaverikin myönsi, ettei onneksi oltu hänen kitkoillaan liikenteessä, kun ei Passattikaan liikkunut kovin helposti Contin nastoilla.

Pitäsköhän sitä harkita tuulilasivakuutusta, kun saa uuden lasin nyt pintaan. On muuten nykylasit uskomattoman huonoja, kun omankin auton lasi meni parissa vuodessa pienille jäljille ja sumeaksi. Tuodessa Saksasta oli kuin uusi vielä. Nyt on vaan isoja koloja lisää.
Eikait se lasi nyt niin arvokas ole että vakuutusta kannattaisi ottaa? Itselläni on myös ihan uusi lasi ja pelolla ootan millon kivi/nasta napsahtaa :?

Posted: 28.2.2007 12:37
by Kale
Vakuutus maksaa karvan yli 50€ vuodessa ja paikkaukset saa ilman omavastuuta. Yhdellä paikkauksella tuo hinta on maksettu takaisin. Lasinvaihdossa omavastuu 100€. Lasinvaihto taitaa kustantaa jotain ~300€?

Posted: 28.2.2007 13:02
by kahe
Korjauskustannuslaskelmassa on varaosa 280 + työt. Taitaa mennä yli 300 asennettuna. Jostain on myös jäänyt käsitys, että vaihtolasi rapsahtaa sitten helpommin myös rikki taikka säröstä halki kuin alkuperäinen.

Posted: 28.2.2007 13:37
by jmr
Kitkoilla meno on tosiaan parina päivänä ollut sitä että annetaan ratille toivomus suunnasta ja toivotaan että on myötätuuli, niin auto ehkä kääntyy oikeaan suuntaan. Sitten taas 100 m päässä on paljasta asvalttia näkyvissä.

Posted: 6.7.2007 7:45
by kahe
Jepulis, homma on vihdoin saanut päätöksensä ja auto kävi jussin jälkeen City Pit Stopissa maalauksessa ja lasin vaihdossa. Neljä päivää meni korjaukseen. Työn jälki on todella hyvä, varsinkin maalipinnan. :D

Seuraava projekti olis sitten asentaa autoon vetokoukku, jotta saa muuttotavarat ja jatkossa polttopuita kuskattua. ;)

Posted: 9.7.2007 14:11
by mkaskine
mennääs nyt takas tohon nasta kitka aiheeseen kun luntakin on niin pirusti :D

Itse en nastoja noilla isoilla teillä tarvitse enkä kaipaa, mutta omaan pihaan tullessa on sellanen ylämäki ja alhaalla jyrkkä mutka josta vauhtia ei saa eli kitkoilla ylöspääsy olisi talvella aika hankalaa. Vois olla että muutaman kerran mentäisiin naapurin aidasta läpi. Kyllähän se quattrolla meni kitkoillakin mutta nyt ei oo kun toi etuveto..Tietenkin jos siinä ois kunnon lukko niin jeesais mutta.....

PS, kun tossa talvella ambulanssia tarvittiin kotiin niin sekin jäi sitten siihen mäkeen kiinni...että että...

Posted: 9.7.2007 14:39
by Sami Mäkinen
Parempi vaan kun muutat pois sieltä mäestä :D

Posted: 9.7.2007 15:07
by shoebox
Tai hommaat tollasen nelkun.. :D

Reilua kettuilua kyllä..Mutta jos ihan vakavasti, niin tuliko tiukkakin tilanne, kun ambulanssi ei meinannu päästä pois pihasta..?

Posted: 9.7.2007 17:10
by mkaskine
ei kun ei päässyt pihalle asti. Eihän tuossa mitään vakavampaa. Normaali kotisynnytys :D
Meikä toimi kätilönä kun ei muitakaan paikalla ollut...noh onnex oli jo toinen muksu niin ties hiukan mitä odottaa...

PS, en oo kuitenkaan ammattia vaihtamas :lol:

Posted: 19.10.2009 22:22
by tyrvis
mkaskine wrote:ei kun ei päässyt pihalle asti. Eihän tuossa mitään vakavampaa. Normaali kotisynnytys :D
Meikä toimi kätilönä kun ei muitakaan paikalla ollut...noh onnex oli jo toinen muksu niin ties hiukan mitä odottaa...

PS, en oo kuitenkaan ammattia vaihtamas :lol:

Huh! Tulipas luettua WANHA topicci läpi. Huvitti tuo viimenen viesti, kun niin rennosti tokaistu että: "Normaali kotisynnytys" :D