Page 1 of 1

Ohjauspyörän äänet ja TDI-hihnanvaihtoväli

Posted: 8.1.2007 8:52
by Matsoni
Mistä johtuu kun golf variantin ohjauspyörä on alkanut "rohista" sitä kääntäessä? Lähtee sellainen muovinen hankausääni?

Onko 1.9 vw koneissa eri hihnan vaihtovälejä? 90/120 tkm?


Edit: otsikkoa pidensin t. jmr

Posted: 8.1.2007 9:03
by colour concept
Mulla rohis kanssa aikoinaan mut nyt se ääniä on muuten hävinnyt :roll:
Ei oo vaikuttavut ainakaan mihinkään, mut luulen et se bägiä syöttövä liukurengas on äännellyt :?:

Posted: 8.1.2007 10:35
by Jouni
Oisko viiksipaketti liian syvällä? Mulla ainakin IV koppasessa vakkarin asennuksen yhteydessä viiksipaketti tuli ensin liian syvälle eli liian kauas ohjauspyörästä. Siellä on ainakin IV koppasessa sellainen jousikuormitteinen osa, jonka pitää vastata kunnolla ohjauspyörään, muuten syntyy sellainen ikävä rahina ääni. Helppo korjata, ohjauspylvään ja mittarin välistä muovi suoja pois, näkyvä lukitus ruuvi auki ja viiksipakettia lähemmäs ja vastaavasti kiinni.

Posted: 8.1.2007 10:53
by jmr
keyky: miten uusi ja minkä tehoinen TDI...? Vanhemmissa on pääsääntöisesti 90 tkm, mutta uudemmista ei uskalla sanoa ja monissa malleissa on lisäksi ulkomailla eri hihnanvaihtoväli. Varminta on kysyä merkkiliikkeestä ja mainita moottorikoodi kysyessä.

Posted: 8.1.2007 12:01
by Matsoni
jmr wrote:keyky: miten uusi ja minkä tehoinen TDI...? Vanhemmissa on pääsääntöisesti 90 tkm, mutta uudemmista ei uskalla sanoa ja monissa malleissa on lisäksi ulkomailla eri hihnanvaihtoväli. Varminta on kysyä merkkiliikkeestä ja mainita moottorikoodi kysyessä.
Kyseessä on 04 ja 100hv moottori

Posted: 8.1.2007 12:03
by Pasi Häkli
Jos tää auto on kolmoskorinen niin ääni tulee siitä airbagin liukurenkaan pinnasta... Rasvan puute aiheuttaa kulumista, ja kulunut pinta rohisee. Jos ei halua ostaa uutta liukurengasta niin ensiapuna auttaa sen pinnan perusteellinen putsaaminen ja rasvaaminen. Eli ratti irti ja sen takaa pinnat puhtaaksi.

Posted: 8.1.2007 12:05
by Pasi Häkli
Ja tuo Jounin mainitsema tappi on airbagin liukurenkaan lukitustappi. Ja jos tosiaan se viiksipaketti on liian syvällä, ei lukitustappi yllä pohjaan ja käännettäessä kuuluu naksuntaa. Itsellä kävi joskus näin vakkarin asennuksen yhteydessä, mutta hokasin kyllä heti että mistä se ääni tulee.

Posted: 8.1.2007 12:09
by jmr
keiky wrote: Kyseessä on 04 ja 100hv moottori
Tuolta katsot 74 kW-moottoreista, jos näkyy oikea koodi...(ATD, AXR, AVB):
http://www.autowiki.fi/index.php/Luette ... eist%C3%A4

Se sama moottorikoodi on myös huoltokirjassa ja takaluukun varustekooditarrassa. Koodi helpottaa huollon kanssa asioimista, kun joutuvat sen kuitenkin kaivamaan.

Posted: 8.1.2007 13:02
by JyriT
ATD:ssa on 90tkm. Huoltokirjasta tuo muistaakseni löytyy.

Posted: 26.3.2007 19:35
by Matsoni
Pasi H. wrote:Ja tuo Jounin mainitsema tappi on airbagin liukurenkaan lukitustappi. Ja jos tosiaan se viiksipaketti on liian syvällä, ei lukitustappi yllä pohjaan ja käännettäessä kuuluu naksuntaa. Itsellä kävi joskus näin vakkarin asennuksen yhteydessä, mutta hokasin kyllä heti että mistä se ääni tulee.
Miten tuohon rohinaan pääsee käsiksi ja mitä sille voisi itse tehdä? Rohisee taas ja kunnolla :(

Posted: 10.11.2007 22:22
by Jere
Tähän aiheeseen palatakseni Tdi hihnan vaihtovälistä eli -05 ATD kone onko vaihto 90 vai 120tkm? Onko Tietoa?

Posted: 12.11.2007 20:08
by Matsoni
Jere wrote:Tähän aiheeseen palatakseni Tdi hihnan vaihtovälistä eli -05 ATD kone onko vaihto 90 vai 120tkm? Onko Tietoa?
No mun autossa atd -04 on 120 tkm ja sen olen varmistanut+lukeehan tuo kirjassa selkeästi :wink: