Page 1 of 1
G4 Variant TDI vaihdelaatikko ulisee
Posted: 27.1.2007 12:26
by - Mikko -
105tkm ajettu IV Variant TDI:n loota päätti ruveta kertomaan tarinaa. 4.vaihde vauhtia tasan 70 km/h ja tasakaasu, tuloksena suht' voimakasta ulinaa. Nyt vielä 5. vaihde nopeutena tasan 80 km/h tasakaasulla, tuloksena hiljaista ulinaa. Noiden nopeuksien ylä- ja alapuolella ei ulinoita ole eikä myöskään moottorijarruttaessa tai kiihdyttäessä.
Joko tuosta saa ruveta repimään laatikkoa irti?
E: Niin ja vaihdatin ulinan takia vaihdelaatikkoöljyt 3 tkm sitten.
Re: G4 Variant TDI vaihdelaatikko ulisee
Posted: 27.1.2007 13:42
by Matsoni
- Mikko - wrote:105tkm ajettu IV Variant TDI:n loota päätti ruveta kertomaan tarinaa. 4.vaihde vauhtia tasan 70 km/h ja tasakaasu, tuloksena suht' voimakasta ulinaa. Nyt vielä 5. vaihde nopeutena tasan 80 km/h tasakaasulla, tuloksena hiljaista ulinaa. Noiden nopeuksien ylä- ja alapuolella ei ulinoita ole eikä myöskään moottorijarruttaessa tai kiihdyttäessä.
Joko tuosta saa ruveta repimään laatikkoa irti?
E: Niin ja vaihdatin ulinan takia vaihdelaatikkoöljyt 3 tkm sitten.
Täysin sama auto ja sama loota, muttei se mitään ulinaa pidä. Meneekö vaihteet muuten hyvin päälle? Lootaöljyjen vaihto ei vaikuttanut mitenkään? Mitä öljyä muuten laitoit?
Posted: 27.1.2007 16:00
by - Mikko -
Vaihteiden kytkeytymisessä ei ole mitään ongelmaa eikä mitään muutakaan omituista tapahdu ajossa. Ainoastaan vinkumista.
Öljyksi taisi mennä Mobilin öljyt (Vaihdettiin tutulla AD-korjaamolla). Eipä tuo öljyjen vaihto vaikuttanut juurikaan.
Posted: 27.1.2007 16:27
by AjH
Tyhmimmät lisäkysymykset, mutta jatkuuko ulina kun painat kytkimen pohjaan? Ja jos, niin loppuuko kun heität vapaalle?
Re: G4 Variant TDI vaihdelaatikko ulisee
Posted: 27.1.2007 20:36
by JyriT
Matsoni wrote:
Täysin sama auto ja sama loota, muttei se mitään ulinaa pidä.
Sama juttu täällä, hiljaista menoa ja 170tkm mittarissa.
Posted: 27.1.2007 21:47
by - Mikko -
AjH wrote:Tyhmimmät lisäkysymykset, mutta jatkuuko ulina kun painat kytkimen pohjaan? Ja jos, niin loppuuko kun heität vapaalle?
Ei ole tyhmiä kysymyksiä! Ei jatku ulina jos painan kytkimen pohjaan, vaihdan vapaalle, toiselle vaihteelle, painan kaasua niin että vauhti kiihtyy tai moottorijarrutan. Ja ulina vaikuttaa vain tarkalleen tietyllä kierrosalueella (vain n. 50 rpm leveä alue), mutta kun osuu niin pahimmoilleen käyttökierrosalueelle.
Ongelma on sinänsä ihan kummallinen, että onhan nuo vaihdelaatikot vinkuneet ennenkin, mutta silloin vinkumista on tapahtunut läpi koko kierrosalueen. Tällöin on usein ollut syynä laakerivika tai hammasrattaan kuluminen. Nyt vinkumista tapahtuu vain tietyllä kierrosalueella.
Posted: 28.1.2007 11:48
by AjH
- Mikko - wrote:...Ei jatku ulina jos painan kytkimen pohjaan, vaihdan vapaalle...
Sikäli mielenkiintoista kun kytkimen painaa pohjaan niin vaihdelaatikossa ei pitäisi kierrokset pudota kun kytkin vapauttaa moottorista tulevan vedon, mutta renkaat kai pyörittävät vaihdelaatikkoa edelleen? Toki jos se on momentin suunnasta johtuvaa, tossahan paine siirtyy hammasrattaalla hampaiden toiselle puolelle. Pointtina siis se että vika ei välttämättä kuitenkaan ole lootassa?
Posted: 28.1.2007 18:04
by - Mikko -
AjH wrote:- Mikko - wrote:...Ei jatku ulina jos painan kytkimen pohjaan, vaihdan vapaalle...
...Pointtina siis se että vika ei välttämättä kuitenkaan ole lootassa?
Niin tuota, ajatusmaailmaa avartamalla löysin FFp:ltä jutun vesipumpun ulinasta:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=60885
Jakohihnan vaihdosta on nyt n. 20 tkm, eli voisiko olla vain viallinen vesipumppu? Onko esim. Pasi H.:lla tietoa onko näitä mennyt.
Täytyy myös käydä Berneriltä tenttaamassa ovatko varmasti vaihtaneet jakohihnan vaihdossa pumpun.
Posted: 28.1.2007 21:07
by kahe
Tuo vikaselostus kuulostaa aivan tismalleen samalta kuin vuosi sitten mulla (siis laatikkorikko). Halvemmalla olisi korjannut, kun ajoissa olisi tehnyt jotain tai korjannut toisin. Haulla löytyy omat juttuni.
Posted: 28.1.2007 21:47
by Pasi Häkli
Viallinen vesipumppu ääntää kyllä joka tilanteessa(kylmänä vielä enemmän), eli epäilen että vika ei sieltä löydy.
Ei silti on niitä viallisiakin vesipumppuja ollut, että ei sekään poissuljettu vaihtoehto välttämättä ole. Mutta se vika on yleensä vuotamista, ei tollasta ääntämistä.
Posted: 28.1.2007 22:32
by - Mikko -
kahe wrote:Tuo vikaselostus kuulostaa aivan tismalleen samalta kuin vuosi sitten mulla (siis laatikkorikko). Halvemmalla olisi korjannut, kun ajoissa olisi tehnyt jotain tai korjannut toisin. Haulla löytyy omat juttuni.
Lueskelin tuon topikkisi läpi ja kieltämättä hieman huolestuttavasti kriteerit täsmäävät. Oliko sulla tilanne sii myöskin niin, että ulina kuului VAIN tasakaasulla?
Posted: 29.1.2007 11:22
by kahe
Eka ulina kuului, kun ajoi kehällä vitosvaihteella sitä noin 90 km/h nopeutta juuri tasakaasulla. Kuukausia sitä myös ihmettelin kunnes ulina alkoi kuuluun myös kutosella ja hieman nelosella, juuri tietyssä vauhdissa vaan. Huoltoneuvoja kävi ajeleen ja totesi ettei kuulosta normaalilta, muttei kuulostanut laakerivialtakaan. Lopultahan ei mennyt pykälät kunnolla sisään. Suosittelen käyttään osaavassa huollossa, ei välttämättä merkkihuollossa, kuten minä kiireessä ja typeryydessäni.