Page 1 of 1

Golf iv 1.6 16v käy "röpöttäen"??

Posted: 28.1.2007 9:31
by pete78
Elikkäs eilen kun rouva pääsi töistä, hän ajoi pari kilometriä hoitopaikkaan ja haki lapsen hoidosta niin sillä välin kun hän oli ollu lasta hakemassa niin auto oli ollu tyhjäkäynnillä pihalla ja palatesaan autoon oli se moottorin vikakoodi merkintä syttyny mittaristossa ja auto oli käyny ns. röpöttäen.. Äsken tuossa kävin starttaamassa niin se uskollisesti vaan vilkuttaa sitä merkkivaloa.. Kierroksia kun yrittää antaa niin se ei meinaa niitä oikein ottaa ja toisaalta kuulostaa ettei se kävis joka pytyllä.. Lähin liike joka voi lukea koodit on kuusamossa (75km) elikkäs olisiko kenelläkään tietoa missä ja mikä olisi vikana?

Posted: 28.1.2007 9:43
by Pasi Häkli
Kyseleppä jos jollakulla olis sun lähelläs vag-com käytössä niin ei tarvis niin kauas lähteä vikamuisteja lukemaan.

Posted: 28.1.2007 11:50
by enska
Kuulostaa siltä, että sytytyspuolat on rikki, erittäin kiva ajaa sen jälkeen :?

Posted: 28.1.2007 12:15
by pete78
Otin tuossa miinus kengän irti ja täytyy pitää sitä hetken aikaa irti ja sitten kokeilla.. Eikös se joissakin tapauksissa nollaa muistinsa sillälailla? Ilmeisesti nyt sitten kävi tuuri että tuossa paikallisessa autokorjaamossa on tuohon sopiva liitin että saa koodit luettua..(huomenna) Sitä vaan mietin että kannattakohan tuolla nyt sitten ajaa?? Onneksi on tuo vähän helpommin korjattavissa oleva vara-auto... 8) :lol: 8) :lol:


Image

Posted: 28.1.2007 12:26
by enska
Juu, tuohan on idioottivarma, ei tuota tarvi korjata. Mutta siis, jos vika on sytytyspuolissa, niin ei sillä välttämättä kannata ajaa, kun sen verran ravistaa kuitenkin.

Posted: 28.1.2007 13:29
by Pasi Häkli
Niin ja jos ei sytkä pelitä niin menee raakaa bensaa katin läpi ja sulattaa koko katin. Älä aja yhtään ylimääräistä.
Jos tuo on sellanen missä on omat puolat joka pytylle niin on ERITTÄIN todennäköistä että sieltä on puola rikki. Niitä menee ja paljon.

Posted: 28.1.2007 14:51
by pete78
Eipäs sillä akunkenkä tempulla mitään hyötyä ollu.. :cry: :cry:
Paljonkohan tuo puola/puolat sitten maksaa??

Posted: 28.1.2007 16:58
by enska
Mulla vaihtoivat kaikki puolat uudenmallisiin takuuseen, vaikka mittarissaki oli jo yli 100tkm.
Ja on nopee homma vaihtaa, ainaki jos on vaan yks puola menny.

Posted: 28.1.2007 21:51
by Pasi Häkli
Ne puolat maksaa jotain 30-40 euroo kappale. Ja aivan jokainen TeeSeItse asentaja ne pystyy vaihtamaan. Mutta vikamuistista vasta selviää, että mikä puola siellä on viallinen, ja samalla saat tyhjennettyä sen vian pois sieltä.

Posted: 29.1.2007 18:55
by pete78
Kolmossylinterin tilapäinen sytytyshäiriö.. Jotain tuohon malliin se kone ilmoitti.. Kuitenkin että kolmosessa se vika on ja kun se vika nollattiin niin ei tuo edes yritä käyntiin.. Alkaa usko loppumaan.. Nyt sitten meinaattiin että hinataan lämpimään halliin mutta jokin alkoi päässä soimaan että jos vaan nyt rauhassa odotellaan lauhempaa ilmaa...Tällä hetkellä -30 pakkasta niin siellä taitaa olla vaihteistossa öljyt turhan nihkeät hinaamiseen..

Posted: 30.1.2007 9:08
by Pasi Häkli
Joo tollanen vika sinne aina tulee jos puola on paskana. Siis jos siellä on erikseen joka pytylle ne puolat.

Posted: 30.1.2007 18:28
by pete78
Ilmeisesti ovat siinä venttiilikopan päällä olevan muovin alla nuo johdot? (hiukan hankalasti ilmaistu) Ja pystyykö niistä vaihtamaan vain yhden vai pitääkö/olisiko parempi uusia kaikki?? Ei pääse purkamaan ja katsomaan ennekuin tuo pekka pouta tarjoilee lauhempaa ilmaa..

Posted: 30.1.2007 20:20
by Kale
Ffp:n keskusteluja muistellen pitäisi pystyä vaihtamaan yksittäinen puola.

Posted: 31.1.2007 16:45
by Pasi Häkli
Pystyy vaihtamaan yksittäisen, mutta hyvinkin voi pian mennä toinenkin puola. Tuurinkauppaa.

Posted: 3.2.2007 8:19
by pete78
Vika korjattu eilen! Puolan vaihtaminen oli sitten erittäin yksinkertainen juttu, ei tuommoisen takia kannata mihinkään liikkeeseen viedä.. Auto toimii taas! KIITOS AUTTAJILLE!

Sinne oli sitten jo edellinen omistaja vaihtanut kakkospytylle puolan..

Posted: 6.3.2007 15:03
by Ioxio
Täysin sama vika.

"Pakokaasupäästäöjen merkkivalo" syttyi palamaan.
Meno muuttui jäykäksi. Toisinaan pelitti ja toisinaan ei.
Röpötti tyhjäkäynnillä ja keinutti koko autoa.
Pysyi käynnissä ja kiihtyi norminopeuksiin pitkällä välillä.
Vika iski tietenkin reissun päällä.
Esson vikatesteri sanoi, että söhkökatko sylinterissä kaksi.
Vein korjaamoon kun ei niin suurta tajua näistä vehkeistä.
Puola oli mennyt ja ne sitten oli vaihettu. Hoidon hinnaksi 150€. (ei ollut mikään merkkihuoltamo)
Olisi itsekkin kenties voinut tehä, mutta moni väläytteli viaksi myös lambdaa.
Jatkossa siis viisampi.
Miten lie katin laita kun tuli ajettua aika perk...paljon vian ilmenemisen jälkeen. Pakko kun oli.

LISÄYS:

Siis yksi puola oli vaihdettu. Osan hinta kuulemma 50€. Muun työn (sähkövian etsiminen) ja osan hakeminen ja laitto 100€. Sis alv. Nyt sitten tuossa toisessa threadissa oli puhetta, että olisi (ehkä) mahd. mennyt takuun piikkiin. :shocked No pitää tuudittautua uskoon, että merkkihuoltamo ei olisi enää korvannut sitä kun en ole käyttänyt heidän palvelujaankaan.

Posted: 6.3.2007 19:40
by Pasi Häkli
Katille käy hyvin äkkiä huonosti jos ajaa sen jälkeen kun puola hajoaa.
Just vaihdettiin (A4 Audiin 2.0 bensa) katalysaattori, kun oli kesken ajon hajonnut kolme puolaa, ja lopuksi auto oli sammunut. Siinä sivussa se oli vielä paukauttanut keskimmäisen vaimentimen puhki, oli bensa räjähtänyt siellä. Ja katalysaattori aivan tuhannen paskana. Sulanut siis.

Posted: 6.3.2007 19:52
by Ioxio
Eli toistaiseksi no hätä. Ilmeisesti asiaa helpotti se, että puola toimi pätkimällä eikä ollut kokonaan kaput. Korjaaja sanoi, että hänestä katti vaikuttaa kunnossa olevalle sen mitä hän kokemuksena ja silmämääräisen arvioinnin perusteella osaa sanoa. Eihän sitä nyt tarkalleen voi tietää, mutta nyt rempan jälkeen käynti kuullostaa normaalille ja lähtee taas kuin hauki rannasta.....

Posted: 6.3.2007 19:56
by Pasi Häkli
Voi olla, että selvisit säikähdyksellä. Hyvä näin. Sitten sen huomaa, kun päästöjä mittailee seuraavan kerran.

Posted: 6.3.2007 20:36
by Ioxio
Onneksi katsastin auton viikko sitten. :P

Posted: 7.3.2007 8:28
by pete78
Merkkiliikkeessä tuon puolan hinta oli 44e...

Posted: 12.3.2007 18:56
by elwood
Jos en väärin muista niin vw-audi-skoda-seat ryhmän
puolilla on jatkettu takuu,,, oisko ollu jotaa 150 tkm,,, Jos joku tietää,nii kertokoo tarkemmin..
Tämä siis edellyttäen että huolto-historia on kunnossa.

Posted: 12.3.2007 19:05
by Pasi Häkli
Nuo "jälkitakuut" on aina vähän tapauskohtaisia.

Posted: 18.3.2007 2:15
by Ioxio
Onko todennäköistä, että puolat kärähtää peräjälkeen? Vaihdatin yhden viallisen puolan ja auto tokeni pariksi viikoksi, mutta nyt jälleen päästöjen merkkivalo palaa ja auto käy röpöttäen. Eli taas on ilmeisemmin puola kärynnyt.. Voiko vika olla yksinomaan puolissa vai voiko vika olla kenties jokin laajempi?

Posted: 18.3.2007 7:52
by Pasi Häkli
On mahdollista, että kun yksi vaihdetaan niin toinen hajoo vaikka viikon päästä. Siksi niitä usein vaihdetaankin kaikki kerralla.
Vikamuistista se selviää.

Posted: 19.3.2007 8:16
by Ioxio
Onkos nuo puolat siis yksinkertaiset vaihtaa? Ainakin ylempänä joku jamppa niin kertoi. Autoa on tullut kyllä räplättyä, mutta puolia en ole tuohon volkkariin koskaan vaihdellut.

Onkos puolat sitten niin kuluvia osia, että ne voivat räpsähtää peräjälkeensä kuin polttimot?

Posted: 19.3.2007 12:21
by Pasi Häkli
On yksinkertaiset vaihtaa, ei muuta kuin liitin irti ja nostaa sen ylös sieltä kolostaan. Ja uusi tilalle.
Kyllähän nuo puolat aika kulutustavaraa on.

Posted: 19.3.2007 21:11
by Ioxio
Tällä kertaa ykkös puola oli kaput. Nyt kun puolat 1 ja 2 on vaihdettu, niin jäämme odottelemaan puolien 3 ja 4 vastaiskua. Onneksi on helppo vaihtaa, mutta ompahan mokomilla mötiköillä hintaa kuitenkin sen verran ettei viitsisi joka päivä vaihdella. Eivät edes näytä niin kovin kimuranteilta, joten mikä niissä maksaa? Mikä noihin puoliin ylipäätään tulee kun ne lakkaavat toimimasta?

Onneksi ei ainakaan vielä ole katalysaattori paukahtanut, jota itseasiassa hieman ihmettelenkin. Päästömittaus sen kai sitten paljastaa, mutta ekan viallisen puolan kanssa jouduin ajamaan satoja kilometrejä, koska en viikonloppuna saanut mistään apua. Tämän toisen kanssa joutui ajamaan n.50km. Eka puola toimi aina kylmänä, mutta lämmetessään rupesi temppuilemaan. Tämä viimesin veitikka taas taisi sanoa kerralla työsopimuksen irti.

Posted: 22.3.2007 8:44
by Ioxio
Tuntuisi siltä kuin auto ei olisi yhtä "äkäinen" kuin ennen. Kiihtyminen tuntuisi vähän tahmeammalta. Liekkö loputkin puolat vaihtoa odottamassa vai onko kaarasta kyrvähtänyt jotain muutakin. Kuinkas auto reagoi jos katti menee tai on menossa?

Posted: 22.3.2007 13:01
by Pasi Häkli
Jos bensaa on mennyt katin läpi, niin katti sulaa, ja näin ollen ei mee pakokaasut enää läpi kovin hyvin ja auto on tehoton.
Veikkaisin sulanutta kattia, kun kerran olet ajanut rikkinäisten puolien kanssa....

Posted: 22.3.2007 14:51
by Ioxio
Mistä katin kunnon saa selville? Päästömittauksistako? Lähinnä sitä että ei nyt ihan turhaan lähe kattia vaihtelemaan vaikka todennäköisesti vika piileekin juuri siellä.

Posted: 22.3.2007 17:13
by Pasi Häkli
Mittaamallakin saa ehkä jotain osviittaa, mutta varmin tapa on ottaa se irti ja kurkata sinne. Etupuolelta se yleensä sulaa yhdeksi möykyksi. Takapuolelta lampulla katsoen näyttää täysin normaalilta.

Posted: 27.3.2007 13:25
by TAM
Täällä näytti olevan epätietoisuutta siitä menevätkö nuo puolat takuuseen. Itse vaihdatin merkkiliikkeessä puolan tuossa pari kuukautta sitten ja silloin mulle sanottiin, että alle viisi vuotta vanhoihin autoihin noi puolat vaihdetaan tehtaan piikkiin. Kaveri höpötti jostain "asiakastyytyväisyysrekisteristä" tjsp., jonka perusteella puolissa on ollut niin paljon vikoja, että takuuta on jatkettu. Mun Golfin edellinen omistaja oli vaihdattanut kaksi puolaa, joten nyt odottelen meneekö se neljäskin ennenkuin viisi vuotta täyttyy.

Posted: 28.3.2007 11:57
by Ioxio
:shocked

Ja meikäläinen osti kaikki puolat omaan piikkiin. Toisaalta Tampereella eivät mokomat edes vastanneet kun kysyin sähköpostitse puolien mahd. takuuta. Noh..aina ei voi voittaa.

Mikä niissä puolissa menee kun ne hajoavat? Mikä voi aiheuttaa sen, että puolia voi mennä useampi kerralla?

Posted: 31.3.2007 14:53
by jarno.v
Niin tuota nämä vehkeet(ainakin -01->) on onneksi niin viisaita että kun softa huomaa syttykatkoksen jossain pytyssä, ohjainyksikkö lopettaa polttoaineen syötön ko. pytyn suuttimesta. Eli samalla kun (obd)vikavalo alkaa vilkkua.
Toki se joka startissa yrittää syöttää bensaa pari kertaa, mutta jos ei sytytä niin lopettaa bensan syötön.
Siksi ne katit ei pauku ihan vähästä.

Posted: 31.3.2007 20:06
by Pasi Häkli
Joo, niinhän niiden pitäisi tehdä. Siis katkasta syöttö. Mutta kummasti niitä katteja vaan sulaa ja vaimentimia paukkuu.
Oli kuinka viisas ecu sitten tahansa.

Posted: 3.4.2007 8:30
by Ioxio
Kaikki puolat on vaihdettu ja auto käy suht normaalisti, mutta jotenkin tuntuisi siltä, että auto olisi tosiaankin hieman uneliaampi kiihtymään. Kyllä se kiihtyy ihan normivauhteihin, mutta käynti tuntuisi hieman "karkeammalta" ja esim. Helsinki- Tampere välillä 120km/h ajellessa tuntui siltä kuin kierroksetkin olisivat olleet tavallista korkeampia...vaikka mittari tosin näytti niitten olevan 30-40 välissä. Polttoainettakin auto saattaisi viedä hieman enemmän. Tästä en ole vielä ihan. Siltä saralta on "tutkimukset" kesken.

Missä vika? Korvien välissäkö? :) Voisiko viallinen katti aiheuttaa tuollaisia vikoja?

Posted: 3.4.2007 13:33
by Vesa-Matti Luoma
Oma viallinen katti ainakin lisäsi kulutusta ja kulkupuoli heikkeni huomattavasti.

Posted: 3.4.2007 14:00
by Ioxio
eli ilmeisesti pitänee katti vaihtaa. onkos sillä sen suurempaa merkitystä onko merkkikatti vai yleismalli? Yleismalli houkuttelisi hintansa puolesta.

lisäys:

luin juttua (lie täältä), että paljon kunnossa olevia katteja vaihdetaan aiheetta. joku myöskin kommentoi, että katti olisi rikki vasta sitten kun rojut lentää pihalla. mitä mieltä moisesta? kyllähän tuossa toisaalta aika selkeä ja suora syy-seuraus meininki toteutuu kun on ajettu viallisella puolalla. pikemminkin ihmettelisin jos se EI olisi katti.

Posted: 3.4.2007 16:38
by Vesa-Matti Luoma
Kyllä sille aika kovasti sai antaa rautakankea, että sai rojut pihalle :D

Posted: 3.4.2007 17:34
by Pasi Häkli
Kyllä se katti on silloinkin rikki, jos bensa on sen sulattanut. Sieltä voi myös sisuskalut irrota ja alkaa kolisemaan(mikä on todella yleistä nykypäivänä).

Posted: 30.4.2007 8:13
by Ioxio
Puolien jälkeen auto ei ole siis ollut entisensä, kuten tuossa aiemmin kirjoittelinkin. Epäilyksenä on ollut siis katalysaattorin vioittuminen viallisten puolien takia, mutta tänä aamuna auto keksi uuden vian. (en ole kiireiden takia kerinnyt perehtymään vikoihin ja olen vain ollut tyytyväinen kun autolla on päässyt paikasta A paikkaan B)

Autolla ei oltu ajettu kahteen päivään. Menin aamulla starttaamaan autoa ja tuntui siltä kuin pelkkä starttimoottori olisi pyörinyt. Silloin tällöin "nykäs" ikäänkuin yrittääkseen käynnistyä. Lopulta auto lähtikin sitten käyntiin ja vaimon mukaan (joka ihasteli toimintaa takana) tupsautti vielä kunnon savut putkesta. Kulki normisti ja kun työpaikan pihalla sammutin ja kokeilin uudestaan, niin auto lähti moitteetta käyntiin.

Kyllähän tämä on selkeästi huollon paikka, MUTTA spekuloidaan hieman. Minä en sitten ole asiantuntija näissä asioissa, mutta voisiko kyseessä olla lambda? Eikös se säätele bensan syöttöä? Näin ollen voisi kuvitella, että auto saisi bensaa hieman liikaa, koska välillä tuntuu kuin ajaisi ryyppy "hieman" päällä. Voisiko olla myös lambdassa syy aamuiseen vikaan?

Olen ollut todella skeptinen sen suhteen, että syynä olisi katti. Aamuinen vika ei ainakaan katilta vaikuttanut, koska jos katti olisi sökö, niin olisiko se ensinnäkään vaikuttanut noin ja toisekseen käynnistyttyään auto kulki ihan normisti.

Posted: 3.5.2007 10:59
by Ioxio
:oops: Kävin puolan hatut läpi yksi kerrallaan ja yksi oli hieman irti. :oops: Päällepäin sitä ei huomannut ja huomasin vasta kun painoin sitä ja hattu humpsahti kiinni.

Kysymys kuuluukin, että mitäköhän tämä on mahtanut aiheuttaa? Ettei vain niitä vikoja mitä olen esim. edellisessä postauksessa kärsinyt. Mitä mieltä? Ottaahan se varmaan kosketusta vaikkei ihan kiinni olisikaan, mutta on voinut kyllä aiheuttaa häiriöitäkin.


Tosin tuo starttausjuttu liene starttimoottorin oma vika. Ei ole oireillut tuon edellisen tempun jälkeen, mutta aika näyttää.

Posted: 27.9.2008 14:08
by Ioxio
Jaahas..auto vaihtui, mutta vika säilyi? Vuoden alusta hankin VW Golf Variant 1,6:n vm 2006 ja kappas kappas..taas näin viikonloppuna koelauta loisti kuin joulukuusi. Nyt syttyivät EPC ja moottorinmerkkivalo. Satuin sentäs olemaan lähellä kotia, joten ajoin kotia enkä huomannut autossa käynnissä mitään outoa. Kaksi asiaa olen kuitenkin pannut aiemmin merkille: käynnistettäessä auto haisee joskus voimakkaasti bensalle. Kerran tai pari käynnistäessä tuntui että kone olisi rytkyttäny vajailla pytyillä, mutta kun painoi kaasua, niin käynti oli ihan normaali.

Kokeiltiin "nollaamista" pitämällä akun kenkää irti, koska epäilimme hetkittäistä vikaa, mutta vaikka EPC valo hävisi niin moottorinmerkkivalo säilyi.....ja hetken päästä tuli myös EPC valo takaisin.

ELI kun en taaskaan viikonloppuna pääse vikamuistia luetuttamaan, niin voi taas aprikoida josko puolat olisivat kosahtamassa...