Page 1 of 1
Lohkolämmitin rikki? --->Tehot hukassa?
Posted: 6.2.2007 14:14
by Kari Thure
Autona siis 99 Passat Var. Miten pystyn varmistamaan että lämmitin toimii?
Lämmitin on varmaankin mallia letkulämmitin???
Posted: 6.2.2007 14:34
by jmr
Ainakin lohkon kylkeen tulevan vastuksen voi mitata yleismittarilla vastusmittausasennossa suoraan siitä pistokkeen navoista.
Posted: 6.2.2007 15:12
by DJisotela
Kun pistokkeen laittaa kiinni ni se alkaa kohisemaan ihan kuuluvasti, oli se lohkossa tai letkussa. Sellaiset mitkä tulee vaan öljypohjan ulkopuolelle joutuu mittaan. Eivät taida paljoa kohista, kun eivät ole suuoraan vesitilassa.
Posted: 6.2.2007 16:03
by - Mikko -
DJisotela wrote:Kun pistokkeen laittaa kiinni ni se alkaa kohisemaan ihan kuuluvasti, oli se lohkossa tai letkussa. Sellaiset mitkä tulee vaan öljypohjan ulkopuolelle joutuu mittaan. Eivät taida paljoa kohista, kun eivät ole suuoraan vesitilassa.
Ei tuo meikäläisen letkulämmitin ainakaan hirveästi pohise, tai sitten täytyy käydä lääkärillä (mikä sinänsä olisi yleisesti ottaen ihan viisastakin

). Suosittelen mittaamaan. Niin siis, meikäläisen letkulämmitin toimii siis silti.
Posted: 6.2.2007 18:50
by kahe
Työkaverilla on -99 Passatissa vielä oikea lohkolämmitin. Jokainen on kestänyt juuri kaksi vuotta ja edellisen sai takuuseen vaihdettua. Nyt taas oli mennyt rikki. Kyllähän tuollasen noin 600W:sen vastuksen pitäisi näyttää yleismittarilla noin 88 ohmia.
Defan sivuilla on muuten hyviä ohjeita asennuksiin ja mittauksiin, esim.
vianhakuohje.
Posted: 6.2.2007 19:22
by Matsoni
- Mikko - wrote:DJisotela wrote:Kun pistokkeen laittaa kiinni ni se alkaa kohisemaan ihan kuuluvasti, oli se lohkossa tai letkussa. Sellaiset mitkä tulee vaan öljypohjan ulkopuolelle joutuu mittaan. Eivät taida paljoa kohista, kun eivät ole suuoraan vesitilassa.
Ei tuo meikäläisen letkulämmitin ainakaan hirveästi pohise, tai sitten täytyy käydä lääkärillä (mikä sinänsä olisi yleisesti ottaen ihan viisastakin

). Suosittelen mittaamaan. Niin siis, meikäläisen letkulämmitin toimii siis silti.
Mulla ainakin pohisee ja letkut alkaa lämmetä välittömästi

Posted: 6.2.2007 19:24
by Kari Thure
Kiitoksia vastauksista, pitää yrittää käydä mittaamassa. Pakkasta taitaa olla lähelle -30 astetta. Ei paljon kiinnosta mennä ulos.
Posted: 7.2.2007 8:22
by Kari Thure
Mittasin aamulla vastuksen ja poikki näyttäs olevan. Mitähän uusi vastus maksaa?
Onneksi aamulla ei ollut pakkasta kun -35C

Posted: 7.2.2007 8:26
by DJDH
Mulla oli defan säteilylämmitin asennettuna 120e. Kävi samalla tavalla, eli aiempi letkulämmitin paloi poikki. Johdotkin riitti öljypohjalle, niin ei tarvinnut investoida kun itse elementti.
Posted: 7.2.2007 9:06
by DJisotela
Eilen hain kakkakoppaan defan lämppärin maksoi 55€ Itse tietty piti laittaa kiinni.
Posted: 7.2.2007 13:57
by Kari Thure
Pelkän vastuksen lähtöhinta 194€. Laakkosen hinta 140€. Perkele ku on kallista. Ois ollu kyllä muutakin ostettavaa mielessä!
E: Saakohan passattiin säteilylämmitintä?
Posted: 7.2.2007 16:24
by Matsoni
DJDH wrote:Mulla oli defan säteilylämmitin asennettuna 120e. Kävi samalla tavalla, eli aiempi letkulämmitin paloi poikki. Johdotkin riitti öljypohjalle, niin ei tarvinnut investoida kun itse elementti.
Miksi asentaa säteilylämmitin letkulämmittimen tilalle?

lämppärit
Posted: 7.2.2007 17:11
by timperi
joo itelle laitettiin jossain tohon -97 golffiin sellanen letkulämmitin, ja sen jälkeen alkanu kusta nestettä, mut ihan eri kohtaa konetta, mis lämmittimen liitokset on....mahtaako tos konees olla pakkasproppu? aattelin vaan et jos joku tumpelo asentaja on koittanu irrottaa roppua lohkolämppärin tieltä mut ei oo saanu irti kokonaan ja asentanu sit letkuversion...ja sit se roppu on alkanu kusemaan....vuotopaikkaa en oo löytänyt mut aika paljon sitä tulee tai si joku käy yöllä auton alla kusemas lumeen

niin 1.6 8v kolffi
Posted: 7.2.2007 19:50
by kimanton
kahe wrote:Työkaverilla on -99 Passatissa vielä oikea lohkolämmitin. Jokainen on kestänyt juuri kaksi vuotta ja edellisen sai takuuseen vaihdettua. Nyt taas oli mennyt rikki. Kyllähän tuollasen noin 600W:sen vastuksen pitäisi näyttää yleismittarilla noin 88 ohmia.
Defan sivuilla on muuten hyviä ohjeita asennuksiin ja mittauksiin, esim.
vianhakuohje.
Hieman aiheen vierestä, mutta..
Onkohan sitten meidänkin pasuunassa ns. oikea lohkolämmitin? Oletin sen olevan säteilyvärkki mutta taidan olla väärässä
Rouva just ilmoitti, että kun moottorilämmitintä on pitänyt päällä niin auto vaatii käynnistyäkseen pidemmän starttausajan. Tyhjäkäynnillä se röpöttää jonkin aikaa, mutta ajossa toimii normaalisti. Taitaa joku anturi luulla omiaan.. Oon ite reissussa enkä pysty asiaa tutkimaan muuten kuin näin netin kautta.
Kun tietäis mikä lämmitintyyppi se on, niin olisi helpompi muuttaa lämmitysaikaa sopivampaan. Nyt 20-28 pakkasasteelle autoa on lämmitetty 2 tuntia. Kauanko muut käyttää, ja onko käyntihäiriöitä?
Posted: 7.2.2007 19:57
by kry
Autostani oli viime talvena irronnut omia aikojaan Defan piuha vastuksen juuresta. Huolimatta muovisista klipsuista.
Laitettiin nippuside-patentilla kiinni, muistaakseni ffp:n foorumilla oli vinkkejä tähän.
Kannattaa tarkastaa ennen uuden vastuksen hommaamista.
Posted: 7.2.2007 20:04
by kahe
KimAnton: Ymmärsin kaverin puheista, että ovat jossakin vaiheessa asentaneet noita tavallisia ja myöhemmin korvanneet ne letkulämmittimellä, varmaankin juuri rikkoutumisten takia.
Mullakaan ei pysynyt Corollassa se haarotusliitos ikinä kiinni ja siihen piti virittää myös nippuside kiristään liitoksen.
Posted: 7.2.2007 20:18
by kimanton
kahe wrote:KimAnton: Ymmärsin kaverin puheista, että ovat jossakin vaiheessa asentaneet noita tavallisia ja myöhemmin korvanneet ne letkulämmittimellä, varmaankin juuri rikkoutumisten takia.
Mullakaan ei pysynyt Corollassa se haarotusliitos ikinä kiinni ja siihen piti virittää myös nippuside kiristään liitoksen.
Käyntihäriöissä saattaisi siis olla kyse viallisesta lämmittimestä, joka johtaa liian lyhyeen lämmitysaikaan? Esim. se on huonon kontaktin vuoksi ainoastaan osan aikaa päällä.
Pitääpä katsoa tuota liitintä lähemmin kun pääsen takaisin Suomeen reilun viikon päästä. Paska homma jos ei moottorilämmitin pelaa kunnolla, kun huomisaamuksikin kuulemma luvattu kotopuoleen yli -30 pakkasia..
Kiitos vastauksista

Posted: 8.2.2007 6:56
by Pasi Häkli
Jos siellä on liitoksissa huono kontakti, niin sehän vastustaa virran kulkua ihan he***tisti, ja näin ollen seuraavaksi sulaa johdot. Näitäkin on nähty.
Posted: 8.2.2007 10:28
by DJDH
Matsoni wrote:
Miksi asentaa säteilylämmitin letkulämmittimen tilalle?

Defalla ei listasta löydy ko koneeseen muuta lämppäriä kuin tuo säteilylämmitin. Olisi siihen letkulämppärinkin saanut, mutta ilman takuuta.
Posted: 9.2.2007 11:55
by Kari Thure
Auto pitäisi tänään laittaa käyntiin ilman lohkolämmitystä. Oisko apua jos sisätila lämmittimen laittas konehuoneeseen puhaltamaan muutamaksi tunniksi? Vinkkejä?
Posted: 9.2.2007 12:13
by Matsoni
KariT wrote:Auto pitäisi tänään laittaa käyntiin ilman lohkolämmitystä. Oisko apua jos sisätila lämmittimen laittas konehuoneeseen puhaltamaan muutamaksi tunniksi? Vinkkejä?
Kait tuotakin voisi kokeilla varsinki jos on ihan tiivis konehuone (alasuojat paikoillaan) Antaa vaan pöhistä riittävän kauan siellä.
Toinen on sitte kaverin autosta virtaa akulle ja väkisin käyntiin.

Posted: 9.2.2007 12:57
by Markku Duus
Itsellä kävi Ventossa niin, että kun lohkolämmittimen vastus sijaitsee jotakuinkin pakosarjan alapuolella, oli vastukselle tuleva johto ja liitin ottanut "vähän" lämpöä. Oli aika hyvin johdon karvat jo näkyvillä kun eristeet sulaneet, lämmitin toimi vielä normaalisti. Huomasin sattumalta, kun jotain muuta ropailin että hetkonen, ei johto näytä oikein sille mille pitäisi

Siihen vaan pientä patenttia ja lämpösuojaa niin ei ongelmia enää esiintynyt...
Posted: 9.2.2007 13:23
by Kale
KariT wrote:Auto pitäisi tänään laittaa käyntiin ilman lohkolämmitystä. Oisko apua jos sisätila lämmittimen laittas konehuoneeseen puhaltamaan muutamaksi tunniksi? Vinkkejä?
Rohkeasti tulille vaan. Ei se nyt yhteen kylmäkäynnistykseen kuole. Työkaverikin on tullut vuosia toimeen ilman lämppäreitä ja töihin joka päivä. Tosin kyseessä on Fordin valmiste 90-luvun loppupuolelta. Niin ja eihän tänään enään mitään pakkasia ole...
Posted: 10.2.2007 16:15
by colour concept
mulla on palanut 5 vastusta, kaksi vaihdoin ite ja loput on vaidettu defan piikkiin

Posted: 10.2.2007 22:34
by Kari Thure
Eilen käynnistin auton sisätila lämmittimen avustama, kaikki toimi ok. Käyntiin lähtö oli vähän tahmeaa. Tänään huomasin että tehot taisi lähtee pakkasten mukana. Kiihdytys 60km/h tuottaa tuskaa ja 80km/h on max. nopeus. Oiskohan ilmamäärämittari tullut tiensä päähän???
Posted: 12.2.2007 22:15
by miklu
Kannattaa sulattaa auto ihan reilusti lämpimässä tallissa. Uskoisin vian häviävän. Voi olla jäätänyt jonkin letkun tai muun paikan
Posted: 13.2.2007 9:54
by vwsalo
orm wrote:Itsellä kävi Ventossa niin, että kun lohkolämmittimen vastus sijaitsee jotakuinkin pakosarjan alapuolella, oli vastukselle tuleva johto ja liitin ottanut "vähän" lämpöä. Oli aika hyvin johdon karvat jo näkyvillä kun eristeet sulaneet, lämmitin toimi vielä normaalisti. Huomasin sattumalta, kun jotain muuta ropailin että hetkonen, ei johto näytä oikein sille mille pitäisi

Siihen vaan pientä patenttia ja lämpösuojaa niin ei ongelmia enää esiintynyt...
Itellä oli Ventossa sama vika, mutta ei tosiaan haitannut käyttöä kun teippaili johdon kuntoon ja aika ajoin tarkasti ettei johto pääse liian lähelle pakosarjaa.
Posted: 13.2.2007 10:40
by Kari Thure
Ilmamassamittari (06A 906 461 D) antoi vikakoodin. Jos löytyy ylimääräinen laittakaa vaikka mailia. Töihin tulo oli vähän hankalaa kun 2km suoralla huiput oli 40km/h

Posted: 13.2.2007 16:54
by passat variantti
tuohon lohkoon asennettavasta lämmitin vastuksesta , veljellä oli passatti johon laitettiin gti 8v 1.8 ruisku moottori niin moottorin takapuolella oli pakosarjan alapuolella jakopään puolimaisessa vesiroppun reikään laitettu se lämmitin niin se ei kans kestanyt kuin vuoden 2 ja sitten laitoin toiseen reikään siihen keskimmäiseen eli keskelle lohkoa niin toimi koko auton loppuajan, 6 vuotta moiteettomasti. nykyään webasto lämmittää lämpimäksi kun ei saa aina sähköjohon päähän.
Posted: 13.2.2007 18:15
by Vesa-Matti Luoma
Minkäslainen lämppäri mulla on, ku ainakin se jaksaa sulattaa konepellin ja helpottaa käynnistystä, mut kauan menee ennenkö kabiiniin saa lämpöä, jos ei webastoa höräytä tulille.
Posted: 13.2.2007 19:12
by DJDH
Oiskos tuollainen (väärin asennettu) säteilylämmitin, tai paremmalta nimeltään kontaktilämmitin. Se toimii niin, että elementti lämpiää -> elementti lämmittää siinä kiinni olevan pinnan (esim. lohko tai yleensä öljypohja) -> ko. pinta lämpiää ja luovuttaa puolestaan lämpöä säteillen öljyyn. Elikkäs elementti lämmittää kontaktilla, kontaktilla oleva pinta taas säteilemällä.
Kattele ympäri lohkoa josko sieltä löytyisi sellainen pieni paistinpannu, parhaiten tietty löytää kun seuraa lämppärin johtoa. Yleensä se säteilylämmitin lämmittää öljyt, ei jäähdytysnestettä kuten lohko- tai letkulämmitin. Se säteilylämmitin pitää asentaa oikein, eli putsata kunnolla kohta mihin se lämästään kiinni. Väliin pitää laittaa vielä asennustahnaa, joka avittaa lämmön siirtymistä. Jos elementti ei ole kunnolla lohkossa tai öljypohjassa kiinni, niin silloin se juuri lämmittää ilmaa ja sulattaa lumet pois konepelliltä. Toki näin voi käydä vaikka elementti olisikin asennettu oikein.
Posted: 13.2.2007 20:46
by Pasi Häkli
Tänään laitettiin uuteen RS4 Audiin moottorilämmitin. Sellanen 550W letkulämmitin siihen tuli, ja sarjan mukana myös kiertovesipumppu, mitä ei muissa sarjoissa ole koskaan ollut, sekä Defan akkuvahti. Ymmärrettävää sinänsä, eihän se lämpenisi muuten koskaan kunnolla, ilman sitä kiertovesipumppua.