Page 1 of 1
Alustasarjan asennusta
Posted: 6.2.2007 23:35
by Jari P
Pitäisi tuossa talvilomalla rykäistä alustasetti pasuunan alle. Ollaan ensimmäistä kertaa pappia kyydissä, joten hyvät neuvot on nyt kalliit. Joskus kuullut että pohjaanlyöntikumeja pitäisi lyhentää
Vinkkiä tulemaan.
Posted: 7.2.2007 7:47
by jmr
Aluksi yleisiä vinkkejä:
1) Aloita sellaiseen aikaan että työkalu/varaosakaupat on vielä auki ja pidä huoli että on joku kulkupeli käytössä (koskee viikonloppuremppoja)
2) Hanki tai lainaa jousipuristimet
3) Pistä CRC:tä etukäteen avattaviin pultteihin, varsinkin jos ei ole käytössä pulttikonetta ja hanki tarvittaessa metrin putki, jolla voi vääntää t-vääntimen jatkona
4) Varaa aika kulmiensuuntaukseen etukäteen parin päivän päähän rempasta, niihin on joskus viikkojen jono.
Kysy saako sen alustasarjan omia lyhennettyjä pohjaanlyöntikumeja? Selvitä samalla mitä pultteja kannattaa uusia.
Posted: 7.2.2007 10:25
by Tony
Kannattaa varautua siihen, että takaiskareiden alapään pultti on saattanut ruostua kiinni siihen puslaan.....Itellä aikoinaan oli tosi tiukasti kiinni.....pieni lisähomma oli rautasahanterällä nitkutella puslan kumminkin puolin pultti poikki, jotta sai iskarin irti. Sen jälkeen sai lekalla antaa pari tosi mojovaa iskua pultin jämään jotta irtos puslasta pois......
Ehdotomasti kannattaa eteen vaihtaa yläpään pusla ja laakeri!!!
Posted: 7.2.2007 10:27
by Jari P
Ei paketissa tullut kyllä mitään kumeja. Enkä usko, että enää kerkiää niitä tilaamaankaan.
Alustan tulemisessa kesti 1,5 kk ja tuskin ne kumit tulisi yhtään sen nopeampaa. Lomakin ois jo ens viikolla.
Posted: 7.2.2007 11:48
by k.i.s.s.
Jarppa wrote:Ei paketissa tullut kyllä mitään kumeja. Enkä usko, että enää kerkiää niitä tilaamaankaan.
Alustan tulemisessa kesti 1,5 kk ja tuskin ne kumit tulisi yhtään sen nopeampaa. Lomakin ois jo ens viikolla.
Kait noita nyt saa mistä tahansa varaosaliikkeestä. Ei niitten tarvii olla sen alustasarjan tekijän omia kamppeita.
Posted: 7.2.2007 12:13
by Kale
Muistaakseni merkkiliikkeessäkään nuo kumit eivät olleet kauhean kalliita. Saa ainakin sopivat kerralla, päinvastoin kuin Motonetissä.
Posted: 7.2.2007 12:47
by kahe
Mulla olis sama homma edessä. Olohuoneessa kun tilaa vie tuollanen "pieni" laatikko. Olen myös miettinyt mihin tarvii varautua etukäteen ja vaihtaako nuo etuyläpään jousikumit/laakerit, kun on mittarissa vasta 125tkm.
Ffp:ssä ollut myös juttua vaihdosta.
Btw, mistä noin kauan kesti tulla paketti? Oma paketti tuli alta viikossa Saksasta.
Posted: 7.2.2007 13:13
by maikki
Jos tuohon passattiin meinaat alustan laittaa niin pyydä jostain putiikista tarjous kun 88-96 farkuissa pitää tavaratilan verhoilut purkaa pois että saa iskarin yläpään näkyviin.
Aikaa menee purkuun ja kasaukseen vähintään 4 tuntia jos kunnolla tekee ettei nitise ja natise...been there done that eli tampereella osaset-korjaamo halusi 25 euroa / nurkka alustasarjan laitosta niin tottakai teetätin niillä kun aikaa meni etu- ja takapäähän 5 tuntia

Posted: 7.2.2007 13:23
by jmr
Jarppa: mullakin on vaan alkuperäiset pohjaanlyöntikumit lyhennettynä, niin on jotkut muutkin tehneet, mutta joku vaan suositteli niiden tilaamista samalla.
Posted: 7.2.2007 13:44
by Jari P
kahe wrote:Btw, mistä noin kauan kesti tulla paketti? Oma paketti tuli alta viikossa Saksasta.
Ois kai se tullut tämäkin, oli vaan "mennyt hukkaan" jo saksan päässä. Ja oli joulu ja uusvuosikin tuossa välissä.
Niin ja supersportilta tuli MDComprexin kautta.
Posted: 7.2.2007 14:03
by jaska_73
Mulla oli ainakin pohjaanlyöntikumit Supersportin sarjassa mukana, kun sitä asentelin viime vuoden lokakuussa.
Posted: 7.2.2007 14:10
by Jari P
Siellähän ne kumit möllötteli laatikossa...
Posted: 7.2.2007 16:04
by kahe
3BG:hen etuyläpään jousikumi/laakeri 57 eur/kpl Autokuviolla ja 21.50 eur Motonetissä. Huollon mukaan ei ole tarve vaihtaa vielä, jos ei ole vikaa. Hajoovat tietysti jäykemmällä alustalla samantien.
Posted: 7.2.2007 23:40
by AjH
kahe wrote:3BG:hen etuyläpään jousikumi/laakeri 57 eur/kpl Autokuviolla ja 21.50 eur Motonetissä. Huollon mukaan ei ole tarve vaihtaa vielä, jos ei ole vikaa. Hajoovat tietysti jäykemmällä alustalla samantien.
Vaihda vaan, kun paikat on kerran auki. Ja jos ostat Motonetistä niin varmistu että on jonkinlainen merkkilaakeri kyseessä. Ja kysy että kuka maksaa vaihdon jos uudet laakerit laukeaa parissa viikossa

Posted: 8.2.2007 7:03
by Pasi Häkli
En muista, että 3BG Passattiin olis koskaan vaihdettu noita yläpään laakereita hajoomisen tai ääntämisen tms takia.. Eli en nyt niin kauheen herkästi niitä alkais vaihtamaan... Iskareita on vaihdettu kolinan takia, mutta ei noita yläpäitä.
Posted: 10.2.2007 20:33
by kahe
Pasi H. Mitkä kaikki pultit kannattaa vaihtaa uusiin? Jos varautus noihin etukäteen, kun kerta ovat tiukassa.
Saa jäädä nuo yläpuolen laakerit paikalleen. Helppohan ne sitten on vaihtaa, kun on paikat jo kerran avattu auki.
Posted: 10.2.2007 21:35
by jaska_73
Kahe: Kyllä kannatta vaihtaa iskareiden yläpäiden tukikumit samalla kun vaihtaa iskarit. Joudut purkamaan iskarit uudelleen, jos myöhemmin joudut ne tukikumit vaihtamaan. Itse hain kyseiset kumiosat varaosaliikkeestä ja maksoin niistä vähän päälle 20€ yhteensä. Niissä oli samat osanumerot kuin Käyttöautolla, joten olivat varmaan niitä osia mitkä ovat tippuneet liukuhihnalta lattialle ja kerätty ei merkki varaosia myyville.
Eikä muuten niissä mitään laakeria ole niissä tukikumeissa, ei ainakaan vm.2000 passatissa. Niissä on ainoastaan metalliholkki joka on vulkanoitu kiinni tukikumiin. Itellä oli ennemmin Audi 90 ja siinä oli iskarin yläpäässä tuen sisällä laakeri. Audissa kun iskarin yläpää kiertyy, mutta tätähän ei Passatisa tapahdu, johtuen erilaisesta pyöräntuennasta.
Posted: 10.2.2007 23:18
by AjH
jaska_73 wrote:Eikä muuten niissä mitään laakeria ole niissä tukikumeissa, ei ainakaan vm.2000 passatissa. Niissä on ainoastaan metalliholkki joka on vulkanoitu kiinni tukikumiin. Itellä oli ennemmin Audi 90 ja siinä oli iskarin yläpäässä tuen sisällä laakeri. Audissa kun iskarin yläpää kiertyy, mutta tätähän ei Passatisa tapahdu, johtuen erilaisesta pyöräntuennasta.
Tämä on muuten totta, eipä tullut aiemmin edes mieleen. Noh, kumipuslan vaihtaminen on sitten vähän mielialasta kiinni kyllä, hajoaahan nekin tietty aikojen saatossa.
Posted: 10.2.2007 23:31
by kahe
Jep, eihän se oikeasti ole mikään laakeri, sillä nimellä sitä vaan myydään esim. motonetissä. Jännä homma, toiset kehottaa vaihtaan ja toiset sanoo ettei näissä ole enää niitä vikoja. Tuo kumihan sen narinan juuri on aiheuttanut monella, niistä ainakin olen lukenut jo pari vuotta. Se että 126tkm vai 200tkm mittarissa ja vaihtaako se, niin onhan siinä eri asia. Tai koska vaihtaa auton ja ongelma siirtyy seuraavalle (tänään pari autoa koeajettuna).
Posted: 11.2.2007 11:04
by Pasi Häkli
Jos ne ylätukivarret aiot irrottaa, niin osta tilalle se uus pitkä pultti mikä niitä pitää ulkopäästä kiinni ja mutterit tietty. Ne on yleensä niin piukassa, että on irrotuksen jälkeen pakko vaihta, kun on niin murjoutuneet. Siis 3B Passatissa.
Irrotusta saattaa helpottaa, jos ottaa raidetangon ulkopään auki niin pääsee siihen pulttiin paukuttaan mopolla, varovasti edestakaisin, jos se alkais liikkumaan hyvällä tuurilla. Osta jotain WD40 voiteluainetta tai jotain muuta vastaavaa ruosteenirrotusainetta, kuivana se tulee sieltä aika nahkeesti ulos. Ja laita se uus pultti sit oikeinpäin sinne, eli sieltä takapuolelta, eikä etupuolelta. Vittumainen irrottaa jos se jumii väärinpäin se pultti sinne. Tosin kannattaa pistää jotain kuparirasvaa siihen uuteen pulttiin ennenkuin sen sinne pistää niin lähtee tulevaisuudessakin auki helpommin.
Posted: 14.2.2007 22:59
by Jari P
Mihin asentoon ootte muuten laittaneet säätörenkaat ennen alle laittoa? Tuosta tüv lapusta varmaan sekin selviäisi, mutta ei tuota saksaa niin hyvin ymmärrä.
Posted: 14.2.2007 23:05
by AjH
Ite oon tavannut ruuvata niin yläasentoon kuin mahdollista, jos vaan tolpan saa alle taiteltua silloin. Näkee mikä on maksimi saatava maavara. Alaspäin säätäminenkin on kevyempää kuin ylös

Posted: 15.2.2007 6:53
by Pasi Häkli
Mä laitoin johonkin puoleenväliin kierrettä niin siitä on hyvä sitten säätää ylös tai alaspäin. Ei se ylöspäin säätökään voimaa paljon vaadi. Mulla on nykyisen madalluksen kanssa iskarin alapäästä mitattuna säätörenkaaseen asti kierrettä noin 55 milliä, muistaakseni.
Posted: 16.2.2007 10:00
by Jari P
Noniin, alusta saatiin kuin saatiinkin paikalleen. Etupään pultit oli "hiukan" tiukassa, joutu käydä ostamassa uudet. Tosi paljon joutui käyttämään vanhoista tolpista osia, paketissa ei ollut yläpäitä ollenkaan.
Posted: 16.2.2007 16:47
by Pasi Häkli
Joo ei ollut KW V1 sarjassakaan yläpäitä lainkaan.
Posted: 17.2.2007 18:28
by Jari P
Nyt käytin auton kulmien säädössä niin se vetää vieläkin vasemmalle. Lapun perusteella kulmat on kuitenkin ihan oikein. Pitää vissiin soitella sinne maanantaina

Posted: 17.2.2007 20:15
by Tony
Eihän yläpään laakeri jumita?? Eli kun se vähän jumittaa saattaa jäädä jouseen sellainen "kiertyväjännite" mikä kampeaa???
Entisessä passatissa kun sorruin laittamaan motonetin laakerit yläpäähän tapahtui tälläistä alussa.....pieni voitelu kuuri auttoi hivenen asiaa...
Posted: 17.2.2007 20:19
by Jari P
Tarvikelaakerit kyllä laitoin sinne. Piru kun ei ole tallia missä vois käydä voitelemassa.
Posted: 28.3.2007 13:20
by Noksu
Itellä lojuis tollanen Königsportin setti tuossa lattialla asennusta vailla. Tässä paketissa ei ollut ollenkaan pohjaanlyöntikumeja joten pitääkö laittaa orkkiksista tuo kumi ja suojaputki samalla?
Mites on KW1 kanssa, ilmeisesti samat koni paukut molemmissa?
Posted: 28.3.2007 13:55
by jmr
Jarppa: mulla oli G3:ssa kulmat ohjearvojen sisällä, niin veteli minne sattuu kuopissa. Totuus oli se että oli haritusta pikkasen, mutta silti ohjearvojen sisällä. Laitettiin pikkasen aurausta, niin parantui ajettavuus paljon.
Posted: 28.3.2007 17:49
by MarkusK
Noksu wrote:Mites on KW1 kanssa, ilmeisesti samat koni paukut molemmissa?
Joskus aikoinaan on ollut Konin Iskarit, mutta nykyisin niissä on KW:n omat iskarit.
E: Ne taisi ollakkin KW var.2 jossa Konit vaihtui omaan tuotantoon.
Posted: 28.3.2007 18:25
by AjH
MarkusK wrote:Noksu wrote:Mites on KW1 kanssa, ilmeisesti samat koni paukut molemmissa?
Joskus aikoinaan on ollut Konin Iskarit, mutta nykyisin niissä on KW:n omat iskarit.
AL-KO on ollut (myös?). Konit on V2 mallissa ollu ainakin, säädettävät..
FKn Königsportissa on Konit myös.
Niin olishan ne pohjaanlyöntikumit/pölysuojat ihan hyvät olla, tai pölysuojat ainakin.
Posted: 28.3.2007 18:31
by MIKU
Mulla on kw variante 1 AL-KO, valmistamilla iskareilla.
Posted: 28.3.2007 19:53
by Jari P
jmr wrote:Jarppa: mulla oli G3:ssa kulmat ohjearvojen sisällä, niin veteli minne sattuu kuopissa. Totuus oli se että oli haritusta pikkasen, mutta silti ohjearvojen sisällä. Laitettiin pikkasen aurausta, niin parantui ajettavuus paljon.
Tämä vetää koko ajan vasemmalle. Kun päästää ratista irti, niin vastaantulijan kaistalla ollaan ennenkuin huomaakaan.
Mitenkäs, jos kuskin puolen korkeussäätö olisi jäänyt alemmas kuin apparin puoli, niin tekiskö se tätä?
Mittasin kyllä mauserilla sen kierteen määrän, joten kovin isoa heittoa siinä ei voi olla.
Posted: 29.3.2007 6:58
by Pasi Häkli
Mulla on kw v1 ja ihan on kw:n omat iskarit.
btw. Mullakin jäi kuskinpuoleinen etunurkka vähän ylemmäs, vaikka mittasin tolpan kierteestä saman verran molemmin puolin rullamitalla.
Jos auto tykkää vähän vetää oikeelle tai vasemmalla kun suoraa ajetaan niin sitä voi vähän koittaa korjailla rengaspaineiden avulla.
Posted: 29.3.2007 7:15
by kahe
Mulla tais muuten olla sama homma Eibach Pro-Systemin kanssa. Muistaakseni juuri kuskin kulma oli mitan mukaan korkeimmalla. Mulla laittoi noin tehdasasetuksiin aurauksen (asteen verran) ja nyt menee suoraan auto eikä vaeltele enää motarilla eikä myöskään vetele kiihdytyksissä. Aiemmin oli ollut kuskin puolella aste haritusta ja kyllä kiemurteli joka paikassa.
Posted: 1.4.2007 14:32
by Markku Duus
Eilen meni vihdoin KW:n 1 alle. Säätö meni edestä puoleen väliin ja takaa 5mm ylemmäs, ja mielestäni sattui aika kivasti balanssiin. Jotain hieno säätöö joutuu varmaan tekemään kun nyt ajelee jonkun aikaa.
Tässä kuvaa miten istuu 18" vanteilla. Ainoa vaan että meinaa olla aika leveet vanteet...mites se menikään, saako rengas kurkistaa lokasuojan sisältä yhtään? Jos kulutuspinta on kuitenkin sisäpuolella? Katsastusta ajatellen
Klik
Tuli tehtyä taas se perinteiset, etten mitannut pyörän keskeltä kaareen mittaa ennen asennusta, niin ei osaa sanoa tarkkaan paljo tippui. Intoa oli niin paljo alle laittoon että unohtui

Mutta veikkaisin semmosta 40mm tai vähän enemmän...
Samalla vaihtui tukivarret eteen. Voi piru että oli ne ylätukivarren pultit tiukassa, meinasi usko loppua. Mutta antaa se rauta/ruoste periksi voiman edessä

Posted: 1.4.2007 14:55
by Matsoni
orm wrote:Eilen meni vihdoin KW:n 1 alle. Säätö meni edestä puoleen väliin ja takaa 5mm ylemmäs, ja mielestäni sattui aika kivasti balanssiin. Jotain hieno säätöö joutuu varmaan tekemään kun nyt ajelee jonkun aikaa.
Tässä kuvaa miten istuu 18" vanteilla. Ainoa vaan että meinaa olla aika leveet vanteet...mites se menikään, saako rengas kurkistaa lokasuojan sisältä yhtään? Jos kulutuspinta on kuitenkin sisäpuolella? Katsastusta ajatellen
Klik
Tuli tehtyä taas se perinteiset, etten mitannut pyörän keskeltä kaareen mittaa ennen asennusta, niin ei osaa sanoa tarkkaan paljo tippui. Intoa oli niin paljo alle laittoon että unohtui

Mutta veikkaisin semmosta 40mm tai vähän enemmän...
Samalla vaihtui tukivarret eteen. Voi piru että oli ne ylätukivarren pultit tiukassa, meinasi usko loppua. Mutta antaa se rauta/ruoste periksi voiman edessä

Hienolta ja matalalta kyllä näyttää

Renkaiden pitäisi pysyä lokarin sisäpuolella, mut jos kulutuspinta on lokarin sisällä kun renkaat on suorassa pitäis sen kelvata?
Posted: 1.4.2007 21:37
by Noksu
Ite kans laittelin perjantaina alustasarjaa mallia Königsporti alle ja pirun mukava on ajella. Itellä meni ylätukivarren pultti poikki päästä kun koitin sitä nitkutella liikkeelle, mutta kärsivällisyys palkittiin. Itse en myöskään huomannut mitata tuota vakioalustaa innostuksissani=)
Mitäs sulla on Orm tällä hetkellä navasta etu- ja takakaareen?
Posted: 1.4.2007 23:15
by AjH
Mulla on 1.8T 3BGssä 360mm edessä ja takana toi korkeus kaaresta navan keskelle. Vakioalusta pitäisi olla ja suht hyvin asettunut näillä vajaalla 70tkmllä.
Varmaan tota luokkaa on 3B myös, nelikoissa tietämän mukaan korkeampi maavara vakiona.
Posted: 2.4.2007 16:30
by Markku Duus
Edessä 340mm ja takana 345mm. Omaan silmään sattui aika hyvin tuo korkeus noilla renkailla. Alemmas ei viitsi laittaa jo käytännön syistä. Maavaraa näytti olevan semmoset vähän reilu 90mm alimmillaan.
Posted: 21.7.2008 22:42
by juhiss
Pasi Häkli wrote:Jos ne ylätukivarret aiot irrottaa, niin osta tilalle se uus pitkä pultti mikä niitä pitää ulkopäästä kiinni ja mutterit tietty. Ne on yleensä niin piukassa, että on irrotuksen jälkeen pakko vaihta, kun on niin murjoutuneet. Siis 3B Passatissa.
Ei sattuis olemaan mitään varaosanumeroa noille pulteille ? helpottaa marmoritiskillä sönkkäämistä

Posted: 21.7.2008 23:34
by Pasi Häkli
Ei mulla kyllä ole, mutta ihan varmasti ne tietää mistä pulteista on kyse. Niitä menee paljon. Vihjailet vaan ylätukivarsien ulkopäähän tulevasta pitkästä pultista niin helposti löytyy.
Posted: 22.7.2008 0:04
by juhiss
Pasi Häkli wrote:Ei mulla kyllä ole, mutta ihan varmasti ne tietää mistä pulteista on kyse. Niitä menee paljon. Vihjailet vaan ylätukivarsien ulkopäähän tulevasta pitkästä pultista niin helposti löytyy.
Näin täytyy tehdä.