Page 1 of 1

variantin vinkuminen ja vonkuminen

Posted: 22.2.2007 1:02
by vwyrtzi
Golfissani on viime aikoina ilmennyt outoa ääntä. Selailin keskustelut läpi ja vastaavanlaisia juttuja varianttien vinkumis- ja vonkumisäänistä on kyllä kirjoiteltu, mutta ajattelin vielä kirjoittaa tähän omat havaintoni. Ja jos tällaista ääniongelmaa on muillakin niin tehtäisiinkö tähän ketju mahdollisista syistä? Eli kommenttinne ovat todella tervetulleita, jotta saisin selville äänen mahdollisen syyn ja ehken myös keinoja korjata mahdollisia vikoja.

Ostin viime syksynä tuon kakslitrasen kolmoskopan bensavariantin. Vuosimalli on 97 ja moottori mallia AGG 85kW. Ajokilometrejä nyt 156 tkm. Golfin huollot ennen ostoa tehty merkkiliikkeissä.

Tämä vinkuva/vonkuva ääni alkoi kuulua satunnaisesti joulukuussa, ja nyt talvipakkasten aikaan kuuluu poikkeuksetta aina pakkaskelillä. Ääni kuuluu kylmällä moottorilla ajoon lähtiessä, siis vaikka lohkolämmitintä on käytetty. Lisäksi äänen kuuluminen alkaa vasta, kun nopeus nousee välille 60-80 km/t. Ääni loppuu yleensä muutamien minuuttien päästä tai kunnes moottori on lämmennyt normaaliin käyntilämpötilaan. Ääntä voisin kuvailla juuri vinkumiseksi/vonkumiseksi tai jopa naukumiseksi, jonka voimakkuus vaihtelee kuten myös korkeus. Kun ääni alkaa kuulua siihen ei vaikuta esim. 80 km/t nopeudesta vapaalle vaihtaminen. Taannoin isälläni oli -87 323 Madza, jonka nopeusmittarin vaijeri vonkui monesti pakkasella ja se ääni muistuu mieleen lähinnä tätä.

Golfiin muuten tyyväisenä tämä äänen kuuluminen alkaa kyllä pikkuhiljaa nyppimään. Toisaalta mieleen tulee myös se, että enteileeko ääni remonttia. Nooh, vein golfin äskettäin erääseen merkkiliikkeeseen tutkittavaksi. Korjaajien loppupäätelmä äänestä oli se, että se kuuluisi vaihdelaatikon laakerista, mutta 100% varmoja eivät olleet. Laatikkoon vaihdettiin lisäksi öljyt, mutta tällä ei vaikutusta ääneen. Laatikkoremontti tietysti vähän hirvittää, joten siksikin tämä keskustelun aloitus. Josko äänen synty olisi johtuvaa esim. jakopäänhihnasta tai vesipumpusta niin vähän halvemmalla selviäisi.

Mitä mieltä olette voisiko ääni olla peräisin jostakin näistä Golf III variantin vikalistassa esitetyistä paikoista: jakopäänhihnan kiristinpyörä/vesipumppu, etupyörän laakeri, ohjaustehostin tai ruisku?

Golfiini on vaihdettu jakopäänhihna 87 tkm:ssa (vaihto kohtapuoliin taas edessä), vesipumpun vaihdosta ei tietoa, takapyörän huonokuntoinen laakeri vaihdettiin oston yhteydessö (ääni silloin erilainen kuin nyt), ohjaustehostimen ja ruiskun toiminnat normaalit.

Posted: 22.2.2007 9:08
by Clayman
Jollain tuola ffp:n puolella oli tää vonkuminen kuulunut jäähdytystuulettimesta. Lähtee ilmavirran mukana pyörimään ja kuiva laakeri metelöi kylmällä kelillä. Oli korjaantunut, kun oli ruikkinut jtn öljyä sinne. Pitäis itekin koittaa ruikkia sitä öljyä sinne päin, niin näkis loppuuko sillä. Vaan kun ei saa aikaiseksi :roll:

Posted: 22.2.2007 9:53
by Pasi Häkli
Laturikin saattaa vinkua/vonkua, etenkin pakkasilla.

Posted: 22.2.2007 12:58
by Clayman
Joo, voihan se laturikin olla, mutta ei oo mun tapauksessa, kun ei vaikuta moottorin sammuttaminen ääneen.

Posted: 25.2.2007 21:07
by vwyrtzi
Varianttini vinkuva ääni taisi selvitä. Syynä Claymaninkin mainitsema syylarintuuletin (kiitos vinkistä!). Koitin rasvailla, ja ääni vaimeni. Mutta lopulta testasin siten, että otin tuulettimen virtapiuhan irti ja sitasin ropelin kiinni narulla ja baanalle. Ääntä ei enää kuulunut. Huh kylläpä, helpottaa, jos tässä se vika on. :D

Nyt pitää vielä kokeilla paremmin rasvailla tuulettimen laakerit tai sitten tuuletin menee korjattaviin/vaihdettavaksi.

Mutta ihmetyttää vielä kyllä tämän merkkiliikkeen asiantuntemus. Korjaamon porukka etiskeli vikaa kahtena päivänä ja lopputulos pahin mahdollinen: vaihdelaatikkovika. Myös ko. liikkeen automyyjä kuulosteli ääntä koeajolla, ja tuli siihen tulokseen, että syynä pyörän laakeri, ei missään nimessä vaihdelaatikko. Että kysyypä asiasta sitten ammattilaisilta ja maksaa hyvät tuntipalkat ja alkaa esimerkiksi vaihtamaan v-laatikkoa, jos ei täysin varma syystä ole...

Posted: 26.2.2007 8:47
by Clayman
No sepä hyvä, että syy löyty. Jos sitä sitte itekin tulis koitettua, kun tuli kerran lisätodisteita asiasta :D Hirvee homma truikata öljyä sinne, huh huh, ei millää viittiisi :lol:

Posted: 2.6.2007 11:02
by Markus V
Osaisko joku auttaa mua?
Ongelmana ärsyttävä vinkuminen isolla äällä :?
Ajaessa kuuluu sellanen nitinä ja natina jostain auton takaosasta, sit kaverin kaa sitä tutkittiin, toinen painamaan pärää alaspäin ja toinen korva kiinni kuskin puolen renkaan luo, sielt se jostain tulee, mut mikä paikka se tollasen äänen antaa?
Iskariko? ei kait siel muu paikka liiku kun auto ylös alas liikkuu, autossa weitecin jokin alustasarja.

Posted: 2.6.2007 11:09
by Micco
Jos se perää painellessa kuuluu, niin kannattaa tutkailla iskaria/jousta tarkemmin. En tiedä tulisiko se nitinä loogisemmin jousesta kuin iskarista. Onhan niitä juttuja ollut, että joillakin alustat/jouset nitisee. :? Onko sun jousissa sellasta tiheetä progressiivista kierreosaa, joka vois hangata vastakkain tjms? Jousikupissa jotai skeidaa... Vaikkei luulis jousen ny kupissa pääsevän elämään, jos on paino päällä.

Tohon alustaan sen veikkaisin näin äkkiseltään viittaavan. :?

Posted: 2.6.2007 13:43
by shoebox
Mulla kanssa viimeisten viikkojen aikana Golffi nitissu, natissu ja narissu kun pieni eläin! Lähinnä käännöksissä ja jos vähän korkeuseroa samalla (esim pihaan rotvallin yli kääntyen) tai sit vinottain hidastetöyssystä..Aluks kuulu ihan hitailla nopeuksilla, mut nyt isoillakin jo, tosin häviää muuhun, renkaiden ja tuuleen pauhunaan, isommissa nopeuksissa..Narisee kyllä ihan kunnolla! Joku heitti, et kallistuksenvakajaasta vois kuulua, kun se ääni ei oo niin iso, kun ajaa esim. suoraan hidastetöyssyyn, tiedä sitten.. :roll:

Noh, ens viikolla vaihtuu Eibachin madallusjouset ja uudemmat vakioiskarit alle, niin poistetaan se vaihtoehto ainakin sit..Samalla saa auton pukille, niin voi vähän alustan osia väännellä ja käännellä, josko siellä jotain muutakin olis..Se nyt viimeeks nähtiin, kun auto kävi pukilla, että kummatkin etuiskarit vuotaa pikkasen, mene ja tiedä olisko siitä sitten.. :? Muitakin vinkkejä otetaan vastaan! :)

Posted: 2.6.2007 21:50
by Matsoni
shoebox wrote:Mulla kanssa viimeisten viikkojen aikana Golffi nitissu, natissu ja narissu kun pieni eläin! Lähinnä käännöksissä ja jos vähän korkeuseroa samalla (esim pihaan rotvallin yli kääntyen) tai sit vinottain hidastetöyssystä..Aluks kuulu ihan hitailla nopeuksilla, mut nyt isoillakin jo, tosin häviää muuhun, renkaiden ja tuuleen pauhunaan, isommissa nopeuksissa..Narisee kyllä ihan kunnolla! Joku heitti, et kallistuksenvakajaasta vois kuulua, kun se ääni ei oo niin iso, kun ajaa esim. suoraan hidastetöyssyyn, tiedä sitten.. :roll:

Noh, ens viikolla vaihtuu Eibachin madallusjouset ja uudemmat vakioiskarit alle, niin poistetaan se vaihtoehto ainakin sit..Samalla saa auton pukille, niin voi vähän alustan osia väännellä ja käännellä, josko siellä jotain muutakin olis..Se nyt viimeeks nähtiin, kun auto kävi pukilla, että kummatkin etuiskarit vuotaa pikkasen, mene ja tiedä olisko siitä sitten.. :? Muitakin vinkkejä otetaan vastaan! :)
Eikös tässäkin ole merkki siitä että etuvakaajan puslat on lopussa. Siis narisee etupäästä?

Eibach jouset+vakioiskarit on syvältä :?

Posted: 4.6.2007 13:19
by shoebox
Pitänee ottaa tuo vaihtoehto huomioon..Kyllä, siis narske kuuluu etupäästä..Oikeastaan ainoat tilanteet tällä hetkellä, kun ääni ei kuulu, ovat suoralla tiellä suoraan ajo ja sitten esim. hidastetöyssyyn aivan suoraan ajo..Noissa tilanteissa ei kuulu ylimääräsiä ääniä, oikeastaan joka muussa tilanteessa sitten kuuluukin.. :?

Tuohon Eibach+vakioiskarit juttuun vielä, että miten on syvältä? Itsellä oli Corbobassa vastaava yhdistelmä, kuten myös kaverilla on omassa Cordobassaan ja toisella kaverilla Renault Lagunassaan..Ja tuo yhdistelmä on ollut minunkin autossa kiinni edellisellä omistajalla..Hyvin on noissa tilanteissa toiminut..Ainut on se, että tiedän kyllä, että iskareiden käyttöikä hieman saattaa lyhentyä, kun toimintapiste siirtyy hieman pois suunnitellusta, mutta sillä hinnalla, mitä noista iskareista maksoin, niin ei oo mitään väliä.. :D Mutta ei ole pintakovat ja silti kestää mainiosti esim. rata-ajoa..Tosin nelikon painolla en tiedä, vai siihenkö kommentti juuri liittyikin?

Mieli tekisi ostaa säädettävä alusta, mutta budjetti huutaa tällä hetkellä "NO"! :cry: Joten noilla jos pärjäisi ensi kevääseen, ja sitten uusi budjetin tarkistus.. :D

Posted: 4.6.2007 18:18
by Matsoni
shoebox wrote:Pitänee ottaa tuo vaihtoehto huomioon..Kyllä, siis narske kuuluu etupäästä..Oikeastaan ainoat tilanteet tällä hetkellä, kun ääni ei kuulu, ovat suoralla tiellä suoraan ajo ja sitten esim. hidastetöyssyyn aivan suoraan ajo..Noissa tilanteissa ei kuulu ylimääräsiä ääniä, oikeastaan joka muussa tilanteessa sitten kuuluukin.. :?

Tuohon Eibach+vakioiskarit juttuun vielä, että miten on syvältä? Itsellä oli Corbobassa vastaava yhdistelmä, kuten myös kaverilla on omassa Cordobassaan ja toisella kaverilla Renault Lagunassaan..Ja tuo yhdistelmä on ollut minunkin autossa kiinni edellisellä omistajalla..Hyvin on noissa tilanteissa toiminut..Ainut on se, että tiedän kyllä, että iskareiden käyttöikä hieman saattaa lyhentyä, kun toimintapiste siirtyy hieman pois suunnitellusta, mutta sillä hinnalla, mitä noista iskareista maksoin, niin ei oo mitään väliä.. :D Mutta ei ole pintakovat ja silti kestää mainiosti esim. rata-ajoa..Tosin nelikon painolla en tiedä, vai siihenkö kommentti juuri liittyikin?

Mieli tekisi ostaa säädettävä alusta, mutta budjetti huutaa tällä hetkellä "NO"! :cry: Joten noilla jos pärjäisi ensi kevääseen, ja sitten uusi budjetin tarkistus.. :D
No siis mulla on juurikin tuo vaihtoehto ja ei ole mielestäni hyvä ollenkaan. Auto heijaa töyssyissä kun mikäkin kiikku. Vakioiskarit ei vaan toimi madallusjousien kaa, tai ei ainakaan mun autossa. :roll: Seuraavaks kokeilenki Eibach Pro System satsia :wink:

Posted: 4.6.2007 19:54
by shoebox
Matsoni wrote:
shoebox wrote:Pitänee ottaa tuo vaihtoehto huomioon..Kyllä, siis narske kuuluu etupäästä..Oikeastaan ainoat tilanteet tällä hetkellä, kun ääni ei kuulu, ovat suoralla tiellä suoraan ajo ja sitten esim. hidastetöyssyyn aivan suoraan ajo..Noissa tilanteissa ei kuulu ylimääräsiä ääniä, oikeastaan joka muussa tilanteessa sitten kuuluukin.. :?

Tuohon Eibach+vakioiskarit juttuun vielä, että miten on syvältä? Itsellä oli Corbobassa vastaava yhdistelmä, kuten myös kaverilla on omassa Cordobassaan ja toisella kaverilla Renault Lagunassaan..Ja tuo yhdistelmä on ollut minunkin autossa kiinni edellisellä omistajalla..Hyvin on noissa tilanteissa toiminut..Ainut on se, että tiedän kyllä, että iskareiden käyttöikä hieman saattaa lyhentyä, kun toimintapiste siirtyy hieman pois suunnitellusta, mutta sillä hinnalla, mitä noista iskareista maksoin, niin ei oo mitään väliä.. :D Mutta ei ole pintakovat ja silti kestää mainiosti esim. rata-ajoa..Tosin nelikon painolla en tiedä, vai siihenkö kommentti juuri liittyikin?

Mieli tekisi ostaa säädettävä alusta, mutta budjetti huutaa tällä hetkellä "NO"! :cry: Joten noilla jos pärjäisi ensi kevääseen, ja sitten uusi budjetin tarkistus.. :D
No siis mulla on juurikin tuo vaihtoehto ja ei ole mielestäni hyvä ollenkaan. Auto heijaa töyssyissä kun mikäkin kiikku. Vakioiskarit ei vaan toimi madallusjousien kaa, tai ei ainakaan mun autossa. :roll: Seuraavaks kokeilenki Eibach Pro System satsia :wink:
Aika jännä juttu, että heijailee.. Cordobassa toimi suorastaan loistavasti! Mutta mutta..Muutakaan ei nyt ole, joten pitänee vaan todeta asia itse ja sitten nolona tulla tänne myöntämään (tai sitten en enää kirjota tähän topiciin.. :D ).. Samalla koitetaan saada tehtyä se nelikon takapään tukivarren kiinnitys-reiän suurennus, että pystyy tekemään säätöjä kulmiin takanakin..Ilmoittelen miten tuossa alustassa käy, mutta edelleen otetaan vinkkejä vastaan tuosta varsinaisesta nirskuti narskuti ongelmasta..

Pasi H. , olisko sulla heittää mitään? :roll:

Posted: 4.6.2007 20:01
by Pasi Häkli
Vakaajanpuslat narisee ainakin kuivuessaan. Jos se sellanen "kuminen" narina on niin veikkaisin niitä. Melko yleinen vika golffissa ja borassa.

Posted: 4.6.2007 20:13
by JyriT
Pasi H. wrote:Vakaajanpuslat narisee ainakin kuivuessaan. Jos se sellanen "kuminen" narina on niin veikkaisin niitä. Melko yleinen vika golffissa ja borassa.
Mitäs tonne passais ruikkia, jotain silikonia tjsp? Täällä narisee kans esim kanttareista noustessa..

Posted: 4.6.2007 20:33
by Pasi Häkli
Kaippa se hiljenee vähäksi aikaa, silikoonilla esimerkiksi. Ei oo silti kalliit vaihtaa uusiinkaan.

Posted: 4.6.2007 20:56
by shoebox
Kyllä se sellanen kuminen narina just on..Mutta yllättävän voimakas, ja voimistunu parin viime viikon aikana kovasti! Mites niiden vaihtaminen, mitä maksaa tavalliset ja onko turhaa/kallista, jos laittas suoraan polyuretaanipuslat..? Kuitenkaan kaikkia puslia ei oo varaa kerralla vaihtaa polyisiin..

Posted: 4.6.2007 21:02
by Pasi Häkli
Ne vakaajanpuslat maksaa tyyliin 5€/kpl, mutta vaatinee ne kiinnitysraudat myös, koska uudet puslat hieman erilaiset kuin vanhat, ja näin ollen vanhat kiinnitysraudat ei käy. Nekään ei ainakaan kymppiä enempää maksa per rauta.

Oma mielipide on, että ihan turhaa on pistää polyuretaaniset puslat.

Posted: 4.6.2007 23:15
by Matsoni
Pasi H. wrote:Ne vakaajanpuslat maksaa tyyliin 5€/kpl, mutta vaatinee ne kiinnitysraudat myös, koska uudet puslat hieman erilaiset kuin vanhat, ja näin ollen vanhat kiinnitysraudat ei käy. Nekään ei ainakaan kymppiä enempää maksa per rauta.

Oma mielipide on, että ihan turhaa on pistää polyuretaaniset puslat.
kumit 6.80 kpl pannat 16.00 kpl vw:n varaosissa

Posted: 8.6.2007 21:07
by Markus V
Mulla autto natinaan iskariin suhautettu silikonispray, en sit tiedä kuin pitkäaikainen ilo toi on mut hiljeni ainakin ja sehän se olikin pääasia

Posted: 16.6.2007 11:24
by Markus V
Ja natina jatku taas seuraavana aamuna, mut nyt se loppu tyystin, iskari vaihtui uuteen ja ääni jäi sen myötä edelliseen vaimentajaan, ilo ajella kun kuulee omat ajatuksensa kun on niin hiljaista :wink:

Posted: 18.6.2007 16:33
by samael
Flektistäkö tuo johtuukin. Vaimon mukaan auto "itkee", kun joutuu talvipakkasilla liikkumaan :lol:

Posted: 19.6.2007 8:34
by Clayman
Joo, kyllä se ääni mullakin siitä flektistä lähtee. Tuossa kun oli viileempää keliä vielä, niin jouduin käyttämään koneen lämpimäksi tyhjäkäynnillä, niin se flekti päästi melekosen mekkalan, kun lähti ekan kerran pyörimään.