Page 1 of 1

3B Passatin ratissa klappia/kolinaa hitaissa käännöksissä??

Posted: 27.2.2007 22:08
by SledgeHammer
3B Passatin ratissa klappia hitaissa käännöksissä ja tasaista kolinaa hanttarin etukulmasta
Vaihdettiin juuri hanttarin puolen etummainen ylätukivarsi, koska 10. autoa tutkinut äijä löysi siitä väljyyttä raudan kanssa. Aiemmin Huittisten Laatuauton huoltomies löysi hanttarin iskarista sanomista ja etuiskarit sekä ylätuet vaihdettiin.

Kolina hiljeni hieman tuon ylätukivarren vaihdon yhteydessä ja aluksi auto tuntui risteyksissäkin ajaessa kunnolliselta mutta sitten taas iski se perus klappi/väljyys rattiin ja vitutus nousi.

Voiko vika olla raidetangoissa?

Mikä tuossa voisi olla, oikealle kun kääntää niin kuuluu myös naputusta.
Oireet:
1. Klappi/väljyys ratissa (ilmenee myös paikallaan heilutellessa edes takaisin rattia sekä hitaissa käännöksissä.)
2. Tärinä ajossa (perstuntumalta sanoisin että tulee oikealta edestä.)
3. Naputus oikealle taittavissa mutkissa +40km/h (Naputus kuuluu oikealta edestä)
4. Jäisellä hiekkatiellä ajaessa joka siis on epätasainen kuuluu vaimeaa tasaista kolinaa

Ja siis autoa on nyt vissiin tutkinut 10 tai 11 heppua ja vain etummaisesta ylätukivarresta ja oikeasta etuiskarista on löytynyt sanottavaa.

Auto on -98 3B Passat 1.8 20V
Autolla on ajettu nyt 250 tkm ja huollettu aina VW-merkkiliikkeessä.

Posted: 28.2.2007 7:10
by Pasi Häkli
Vetonivel vois olla yks vaihtoehto, jos ei etupään tuennasta enää väljää löydy. Tai sitten koko ohjausvaihde kolisee/on väljä.

Posted: 28.2.2007 13:28
by AjH
Ohjausvaihde oli omassa väljä ja se kyllä klappas nopeudesta riippumatta.
Etupään tukivarsista jos itse joudun joskus vaihtamaan niin lähtee saman tien Slamitista vahvistettu täyssarja kiinni. Eli kaikki varret ja mitä niveliä siinä mukana tulee niin uusiksi.

Posted: 3.3.2007 21:41
by jaska_73
Omasta passatistani kuuluu etupäästä myös melkoinen kolina enkä ole siihen syytä löytynyt. Viime vuoden lokakuussa vaihdoin eteen kaikki tukivarret, iskarit ja jouset. Pari kuukauta sen jälkeen lonkse alkoi kuulumaan vasemmalta puolelta enkä ole sitä kyennyt paikallistamaan. Kolina kuuluu parhaiten kun peruuttaa tai ajaa eteenpäin hiljaisella vauhdilla. Sillä ei ole merkitystä onko veto päällä vai ei, joten luulisin ettei vika ole vetonivelessä. Eikä silläkään ole merkitystä kääntääkö pyöiä samanaikaisesti vai ei. Mutta voisikohan kallistuksenvakaajan tukihelat olla väljät? "Koiranluut" tuli uusittua silloin tukivarsi jumpan yhteydessä. Tunteeko ohjausvaihteeen väljyyden helposti rattia käntelemällä? Autossa on tällä hetkellä mittarissa 178 tkm.

Posted: 4.3.2007 21:07
by SledgeHammer
Joo eli kuskin puoleinen alempi tukivarsi oli auton päästä paskana. Se ei enää palautunut ja jäi siksi pantteeseen joka aiheutti kolinan ja väljyyden

Posted: 4.3.2007 23:56
by AjH
Hyvä että vika löytyi, yhdestä niistä pahalaisista...

jaska_73: ainakin mun Passatissa se väljyys tuntui helposti rattia kääntäessä. Oli täysin vastukseton väli kun vaihtoi kiertosuuntaa. Ja ajossa auto meni aika hervottomasti sinne minne tykkäs eli koko ajan sai korjata suuntaa.

Posted: 5.3.2007 11:20
by SledgeHammer
Paskat se klappi mihinkään hävinnyt muuta kuin pariksi päiväksi niin kuin sillä on ollut tapana, joskus saattaa mennä just pri päivää kunnolla ja sit se vika taas iskee

Posted: 5.3.2007 17:47
by SledgeHammer
Autoon on vaihdettu molemmille puolille ylätukivarret ja kuskin puolelle takimmainen alatukivarsi sekä etuvakaajan yhdystanko helapäillä molemmille puolille

Posted: 7.3.2007 11:53
by SledgeHammer
Tarttis tänään tuikata vetoniveliin öljyä, josko ne sillä tokenisi.
Mikä muuten voi aiheuttaa sen että ratti tuntuu joskus sellaiselta jämäkältä kuin kuuluisikin ja joskus taas veltommalta?
Viittaako tärinä ja klok klok klok ääni samaan aikaan samasta pyörästä niin vetoniveleen? Ja tuo ei ole siis joka päiväistä, niin kuin ei myöskään muut jutut että menee silleen 50-50 aina että toimiiko ilman klappia ja kolinaa vai molempien kanssa

Posted: 7.3.2007 12:00
by SledgeHammer
Ja autoon on vaihdettu nyt viimeisen 10 tkm aikana:
Sytytystulpat, Etuiskunvaimentimet V/O, Etuylätuki V/O, Jarru & kytkin neste, Ohjaustehostin neste, Etu ylätukivarsi /V, Etu ylätukivarsi /O, Taka ylätukivarsi / V, Taka ylätukivarsi / O, Taka alatukivarsi /V, Etuvakaajan yhdystanko /V, Etuvakaajan yhdystanko /O, Talvirenkaat

Posted: 7.3.2007 18:36
by SledgeHammer
Mikäs tohon klappiin sit voisi olla ratkaisu?

Ohjausvaihteen kiristys? Vaikuttaako raidetangonpäät asiaan?

Posted: 7.3.2007 19:16
by Markku Duus
Kyllä varmaan ratissa tuntuu välys jos raidetangonpäissä on väljää. Eli ne kannattaa tarkastaa jos ei vielä tsekattu.

Posted: 12.3.2007 16:25
by SledgeHammer
Joo eli se klappi tuntuu nyt myös jarruttaessa tollasella kurahiekkatiellä

Posted: 12.3.2007 18:56
by SledgeHammer
Ens vkl vaihdan varmaan raidetangon sisemmät ja ulommatpäät, etupyörien laakerit ja oikean ulomman vetonivelen. Ku siihen ohjausvaihteeseen en usko koska ohjaus on kuitenkin tarkka. Ja just pesin vanteet ja tarkastin paineet ja se tärixtää yms edelleenkin ihan samalla tavalla

Posted: 14.3.2007 16:26
by SledgeHammer
Nyt se vitun paska pitää sellasta ääntä ihan ku olis huonot nastat alla tai jyrisee miten onkaan ja vetelee mihin suuntaan millonkin sattuu

Posted: 15.3.2007 20:36
by SledgeHammer
Joo eli nyt on takakontissa asennusta odottamassa edelleenkin raidetangot ja hanttarin ulompi vetonivel sekä etupyörien laakerit

Posted: 15.3.2007 23:34
by AjH
Ohjausvaihteen vika ei kyllä ihan äkkiseltään luulisi täristävän. Ohjauksen tarkkuuten se ei ainakaan omassa vaikuttanut, paitsi siihen että keskialuetta ei ollut kun klappia oli se pari senttiä kehän liikettä. Mutta tosiaan sitten sen klapin ohitettua ohjaus toimi ihan normaalisti ja hyvin.

Posted: 19.3.2007 19:18
by SledgeHammer
Nyt vaihdettiin pyöränlaakerit, Raidetangot ja oikea ulompi vetonivel. Motonetin Governor-merkkinen vasen taaempi alatukivarsi oli tullut myös tiensä päätökseen jo aiemmin, vaikka sillä oli ajettu n. 2500 km!!! Elise vaihtui myös sveitsiläisvalmisteiseen varteen

Posted: 20.3.2007 7:01
by Pasi Häkli
Juuri tästä syystä en motonetistä edes periaatteessa osta mitään kulumisosia. Ainakaan passattiin, tuohon opeliin ehkä.

Posted: 20.3.2007 21:30
by SledgeHammer
Joo no ei se silläkään, paikallisella korjaamolla ei oltu kiristetty raidetangon ulompiapäitä :shock: Ja Motonetin vetonivelen suojakumin klemmari oli tipahtanu aamulla pihalle, noh huomenna näkee miten tämän ehtoiset korjaamon jälkien korjaamiset onnistui

Posted: 26.3.2007 20:49
by SledgeHammer
Samanlainen se on kuin ennenkin. Tärisee, ja kun kääntää niin tuntuu että ulompi pyörä menisi aina suorempaan tms.. Voiko syynä olla alatukivarret, vaiko vakaajantangot? Etummaisia alatukivarsia kun ei ole huoltokirjan mukaan koskaan vaihdettu?

Posted: 7.5.2007 20:10
by SledgeHammer
No tota löysin takapäästä rispaantuneet apurungon puslat vai millä nimellä ovatkaan, kuitenkin kuskin puolelta kumi on kokomatkalta halki ja hanttimiehen puolelta se on jo myös rispaantunut ja pian sekin on menossa paskaksi. Voisiko toi aiheuttaa rattiin sen "välyksen" käännöksissä?

Posted: 22.9.2008 8:29
by HarriV
Vasen ylä etummainen tukivarsi tuntuu olevan tiensä päässä. Ajattelin vaihtaa sen kotipihassa, mutta katseltua tuota sisempää kiinnitystä tuli mieleen että pitääkö tuota vaihdettaessa ottaa koko tolppa pois vai mahtuuko tuo pultti tulemaan tuolta millään pois?

Posted: 22.9.2008 8:46
by Pasi Häkli
Pultti ei mahdu tulemaan pois, ellei irrota koko ylätolppaa. Kolme 16mm kannalla olevaa pulttia auki konehuoneen/vesikaukalon puolelta. Pitkähköllä snap-on raudalla väännät sitä alaspäin ja taaksepäin, auto tietysti tunkattuna ilmaan. Sitten se pultti mahtuu sieltä tulemaan pois.