Page 1 of 1
3BG Passatin takavaloista ja takajarruista
Posted: 6.3.2007 8:21
by kahe
Katsastus lähestyy ja ajattelin vaihtaa palaneen oikean jarruvalopolttimon, kun ulkonakin oli lämmintä. Kun sain oikean puolen valopaneelin käteeni, niin ihmettelin, että mikäs näistä nyt muka on palanut. Mikään lampuista ei näyttänyt langastaan palaneelta. Ihmettelin myös, että on aika monta noita tuplalankasia polttimoita tuossa. Motonetistä ostettu polttimo käteen ja ylin mustunut polttimo irti paneelista ja kun alkoi laittaan uutta takas, niin eihän se siihen mennyt. Näytti olevan ne lukitussakarat eri paikassa. Uudessa ne on tasan puolivälissä, mutta alkuperäisessä ovat klo 4&8 paikkeilla. Todella mielenkiintoista. Menihän se kuitenkin sinne paikalleen ja valot kasaan.
Aloin sitten ajaa autoa talliin ja menin vilkaseen valojen toimintaa. Mitä h*lv*tt**, vasen puoli kokonaan pimeenä? Vain sumuvalo syttyi vasemmalle puolelle. Jarruvalot taisivat myös kaikki nyt toimia, jäi hiukan epäselväksi, kun ei ollut muita painaan poljinta, eikä päässyt itse katsomaan. Mistäs moinen johtuu tai onko kellään selitystä tuolle toiminnalle? Kuunpimennys vielä vaikuttaa?
On muuten ensimmäinen auto, johon tarvii vaihdella takavaloihin polttimoita. Aika monesta VW:stä tien päällä olen huomannut, että monesti on toinen puoli pimeänä myös kokonaan ja nyt löysin ongelman myös itse. Tarvii tutkia illalla asiaa uudestaan.
Posted: 6.3.2007 14:42
by Noksu
Olisko mulla joskus audissa palanut parkkien sulake jolloin toisen puolen valot olivat pimeenä. Oli muistaakseni omat sulakkeet parkeille kummallekkin puolelle.
Posted: 6.3.2007 15:21
by Vesa-Matti Luoma
Ainakin 3B:ssä on omat sulakkeet vasemmalle ja oikealle.
Posted: 6.3.2007 15:42
by kahe
Okei, pitää tarkistaa siis sulakkeet. Kumma että toinen puoli pimenee toista ropatessa ja vieläpä ilman, että virrat olisivat olleet päällä.
Posted: 7.3.2007 17:16
by kahe
Vaihtelin noita sulakkeita päiksensä, kun ei minisulakkeita ollut varalla hanskalokerossa tällä kertaa. Ei ollut vaikutusta asiaan. Sen huomasin, että vasen etuparkki on myös hiljasena, joten sulakkeeltahan tuo vaikuttaa, mutta outoa ettei tuo vaihtelu näkynyt vaikuttavan.
Posted: 7.3.2007 21:38
by Vesa-Matti Luoma
Olin kans vaihtamassa etuparkkia, katoin että lamppuhan näyttää ehjältä, kierros auton ympäri, ja takaparkkikin pimeenä. Oli sulake palanut, mutta kuulostaa kummalta jos sulakkeen vaihto ei auttanut?
Posted: 9.3.2007 8:24
by kahe
Jep, voisikos joku varmistaa, mikä sulake tuota vasenta puolta hoitaa? Kokeilin uudella sulakkeella yksitellen nuo kaikki sulakeboxin oikean yläkulman valojensulakkeet, eikä vaikuttanut asiaan. Itse asiassa tais olla vielä niin, että oikea puolikaan ei pimentynyt kertaakaan. Mystisesti katos siis sähköt. Mittailla pitää vielä noita. Vasemmalle vilkku päälle, niin parkit palaa takana ja edessä.
Posted: 9.3.2007 10:28
by Kupari
Oisko se uusi poltin sittenkin vääränlainen....
Posted: 9.3.2007 10:43
by kahe
Kävin hakemassa oikeanlaisen polttimon ja ei vaikuttanut asiaan. Oikea puoli toimii jarruvaloineen kaikkineen. Onhan sillä special polttimolla lähes tuplahinta tuollaseen tavalliseen, jossa lukitustapit ovat puolivälissä

Posted: 9.3.2007 14:10
by Pasi Häkli
Vasemmanpuolen parkkeja käyttää sulake numero 23. 5A sulakkeella.
Posted: 9.3.2007 14:22
by kahe
Thanks. Varmasti tuli tuokin sulake kokeiltua. Tarvii alkaa mittailemaan.
Posted: 11.3.2007 20:50
by kahe
Tuli mitattua sulake 23:n takaa jännite ja näytti vain 9.5V. Lisäksi eberin kellon valo on pimeänä. Takavaloille ei tule mitään jännitettä parkit/valoasennossa. Voiko vika olla valokatkasijassa vai mistä lähteä metsästään tuota vikaa?
Eberin kellon kytkennästä en tiedä, mistä on virta otettu. Tuntuvat kuitenkin olevan yhteydesä toisiinsa. Lisäksi vakkari lähti välillä päältä, kun vilautti vilkkua vasemmalle. Ei kuitenkaan aina. Viimeksi vaihdoin viiksen, kun pätkäsi aina oikealle vilauttaessa. Jossain on nyt omituista vikaa.
Takajarrut laahaa alustan vaihdon jälkeen
Posted: 18.3.2007 16:50
by kahe
Jotain mukavaakin, alusta meni alle ja samalla takavalot alkoivat näköjään palaa itsekseen. Katselin peräpäätä emännän lähtiessä pihasta, että jotain outoa on, kunnes tajusin kaikkien valojen taas toimivan. Valokatkasijaa vääntelin irti, muttei irronnut kuten kuvittelin ja muuta en tuolle tehnyt.
Noh, seuraava ongelma pukkas kuitenkin päälle. Takajarrut tuntuu taas laahaavan hajusta päätellen eli kiristykö nuo nyt jotenkin, kun vaihtoi taakse jousia? Siinä joutu vääntää akselia alaspäin jotta sai jousen sieltä välistä pois.
Posted: 18.3.2007 17:04
by Pasi Häkli
Ei nyt heti ensimmäisenä tuu mitään järkevää syytä mieleen, miksi takajarrut alkaisivat laahaamaan alustan vaihdon yhteydessä...
Posted: 18.3.2007 17:08
by kahe
Tuo on kerran aiemminkin tehnyt saman ja sen jälkeen vaihdoin palat uusiin. Nyt on vielä hyvät palat takana, muttei oikein tiedä, uskaltaako ajaa pitkiä pätkiä jarrut laahaten. Ei jaksa mennä ropaan, kun piti porailla ne tukivarren tapit irti ja siihen paloi jokunen tunti. On kyllä yksi paskimpia systeemejä tuo etupään tukivarsien kiiinnitys. Samalla sitten tärvelin tukivarsien kumeja, joten pitää ne uusia vielä. Sekä totesin vetareiden suojakumien olevan menossa rikki.
Voikos ESP/ABSit jäädä johonkin tilaan, että pitää jarruja koko ajan päällä?
Posted: 18.3.2007 17:15
by Pasi Häkli
kahe wrote:Voikos ESP/ABSit jäädä johonkin tilaan, että pitää jarruja koko ajan päällä?
Ei voi. Ja joo tiedän, se etupään tukivarsisysteemi on hieman hankalahko jos pultit jumissa
Ei silti, saa sen alustan vaihdettua irrotamatta yhtään tukivartta tms. Iskarin alapään pultti vaan auki, konehuoneen puolelta pari mutteria irti niin iskari/jousipaketti irtoaa sieltä. Ei tarvi koko yläpäätä aukasta, siis niitä kolmea pulttia. Pitkä rautakanki ja toinen kaveri vääntämään tukivarsia alaspäin niin jousi/iskaripaketti mahtuu tulemaan pois sieltä. Näin me ollaan tehty.
Posted: 18.3.2007 17:20
by kahe
Tarvii herkistellä nuo takapalat taas kerran näköjään. Auto kuitenkin liuku valoissa seistessä, joten ei ne ihan tiukkaan pure. Sen verta että ongelman jo haistaa.
Jaa että se paketti mahtuu siitä välistä. Saa kyllä aika paljon väännellä, jotta se mahtuu pois. Onneksi tuli varattua aikaa ja kyllä siihen eilinen ja tämä aamu paloikin kaikkinensa. Kiitän hyvistä neuvoista.
Posted: 18.3.2007 17:26
by Pasi Häkli
Joo kato samalla, ettei ne käsijarruvivut jumita. Ota vaijeri irti sieltä satulan päästä ja kokeile, että satula palauttaa vivun hyvin. Jos ei, niin joskus saattaa ihan päällisin puolin pieni voitelu auttaa. Vaikka WD40 reilusti ja tongeilla kääntelee vipua.
Nuo takajarrut on tosi herkkiä muutenkin jumittamaan. Jarrupalat ruostuu "liukuihin" kiinni, jos ei paljon jarruttele.
Joo saahan siinä vääntää, että se iskaripaketti sieltä välistä mahtuu pois, mutta se minuutin vääntäminen säästää melkoisen työn. Varsinkin jos on pultit jumissa, niinkuin sullakin taisi olla. Rautakanki vaan tukivarren välistä nojaamaan apurunkoa vasten ja sitten voimalla vääntämään, samalla kun toinen kaveri nyppii iskaripaketin pois.
Posted: 18.3.2007 17:37
by kahe
Joo, olis voinut olla tuo keino nopeampi. Aika tiukka paketti se iskarikin sieltä tuleen pois vetarin ja alatukivarren välistä. Sain porattua sinne takimmaiseen ylätukivarteen asti, niin sitä parin sentin pultin pätkää sai hakata vielä urakalla. Hermot oli siinä kovilla. Kaks ja puol vuotta vasta suolassa uitettu auto, eikä mikään muu pultti ollut tiukassa. Tukivarret puree kivasti siihen pulttiin ja samoin ne kaikki kulmat.
Oliskohan ollut käsijarru päällä, kun peräpäätä nostettiin. Kun ei muista. Jos tuo onkin laittanut ne vähän väärään asentoon. Vivusto voi olla se jumittava osa.
Posted: 20.3.2007 21:48
by kahe
Tänään puhdistin tai naputtelin taas palat irti satulasta. Olivat taas hyvinkin jumissa. Viimeksi kaksi vuotta sitten piti hakata vasaralla palat pois. Autokatoksessa ja väärillä työkaluilla ei saanut mäntiä sisäänpäin, mutta tuntui auttavan tuo palojen putsauskin jonkin verran, liikkuvat ainakin satulassa. Eikä tullut vivustoa pahemmin väänneltyä, piti tyytyä voiteluun. Tarvii kesärenkaita vaihtaessa kokeilla paremmin. Katsotaan miten käy huomenna katsastuksessa. On muuten hyvän hintanen määräaikais&muutoskatsastus paikallisessa, noin 140 eur. Törkeätä rahastusta.
Posted: 20.3.2007 22:28
by shoebox
Melko kallista kyllä..Itse kun vaihdoin viime keväänä edelliseen kärryyn (Cordobaan) madallussarjan ja kyselin hintoja, niin K1-katsastajilla oli yli puolet halvempi muutoskatsastus kuin A-katsastajilla..Ihmettelin asiaa myös A-katsastuksen asiakaspalveluun, mutta eivän sen kummemmin kommentoineet asiaa...Kävin siis hoitamassa muutoskatsastuksen K1:llä..
Ja eihän niitä samalla kertaa tarvii...Säästä rahaa ja käytä katsastus siellä missä aioitkin ja muutoskatsastus sitten K1:llä..Kysy ainakin hinnat, yllätyt erosta!
Posted: 21.3.2007 15:54
by kahe
Ei jaksanut mennä muualle katsastaan ja nyt on homma hoidettu kerralla, vaikka kalliiksi kyl tuli. 146 eur kymmen minuuttisesta työstä. Eikä edes löytänyt vikakohtia. Rekisterikilven sinkityt pultitkin loistaa komeasti. Päästöt ja jarrut toimivat hienosti. Nyt on vihdoin tuokin homma suoritettu.
Aamulla Vianorin kaveri sääti kulmia puoltoista tuntia. Onneksi laskutti vaan tunnista. Oli nekin mutterit hieman jumissa. Mutta nyt kulkee suoraan ja tasasesti
