Page 1 of 1
Jarrut
Posted: 5.4.2007 20:48
by Sami Jalonen
Jarrut täristää hiljaa jarruttaessa.. ei tunnu ku jarruttaa kovempaa..?
Posted: 5.4.2007 21:43
by shoebox
Levyt lopussa tai sit kierot..Itellä on lopussa (autotohtorin mittauksen mukaan), mutta tuntuis myös olevan hieman kierot, kun samallalailla täristää kun pikkasen hiljentelee risteykseen..Kunnon polkasulla ottaa sit palat jo paremmin kiinni, ni häviää pienet kieroumat levyn pinnassa..

Mitä tästä opimme...Jarrutetaan kunnolla, jos jarrutetaan..

Posted: 7.5.2007 9:16
by Marika
Golfissa jarrut ravistaa ihan älyttömästi, ja mitä voimakkaampi jarrutus, sitä pahempi on vapina?
Etenkin ratti vemputtaa tosi pahasti, eli varmaankin etujarruissa vikaa? Mutta mitä?
Ostettu vasta pari viikkoa sitten liikkeestä (käytetty IV variant 2000), joten taitaapa mennä myyjän pikkiin korjaus joka tapauksessa

Posted: 16.5.2007 11:30
by Marika
^ Käytinpä sitten Laakkosen pikahuollossa autoä näytillä. Huoltomies kävi pienellä koeajolla, teki jarrutestit ja nosti vielä auton ylös ja kuikuili taskulampulla jarrupaloja vanteiden raoista.
Tulos: ei mitään vikaa
Sanoi vaan, että poratut jarrulevyt saattaa aiheuttaa ajoittaista ravistelua...
Aika erikoista, onkos se sitten kolohvin ominaisuus ettei ratti pysy käsissä kun jarruttaa???
Varasin sitten samalla toiselta ukolta 210tkm huoltoajan ja selvitin sillekin tilannetta. Tämä mies olikin sitten taas sitä mieltä, että pakkohan siellä on olla jotain vikaa, ja merkkasi huollon yhteyteen, että jarrut tsekataan kunnolla.
Eli 7.6 selviää, onko mulla tosiaan näin paha vapina käsissä eikä jarruissa ole mitään vikaa...
Ja jos kuvittelevat pääsevänsä jotenkin luikahtamaan 6kk käytetyn auton takuusta, niin passaa kyllä kokeilla...

On sitä ennenkin kuluttaja-asiamiehelle soiteltu autoasioissa

Posted: 16.5.2007 17:04
by DJDH
kolohvi wrote:
Ja jos kuvittelevat pääsevänsä jotenkin luikahtamaan 6kk käytetyn auton takuusta, niin passaa kyllä kokeilla...
Ei varsinaisesti liity mitenkään tuohon jarrunongelmaan, mutta hyvä jos sait auton 6kk takuulla. Jos et saanut takuuta, niin sitten sillä on liikkeen 6kk virhevastuu, joka on hivenen eri asia kuin varsinainen takuu.
Posted: 17.5.2007 8:59
by JannePee
Itse tuli laskettua, että en jaksanut alkaa tappelemaan autoliikkeen kanssa jarruista, kun lopputuloksena autoliikkeen piikkiin korjaamat jarrut olisi tulleet minulle kalliimmaksi kuin itse ostin uudet palat/levyt ja asensin isällä. Lisäksi säästyi pahemmalta tappelulta ja sen vaivalta. Nyt takajarrujen remontti maksoi 51e, kun autoliikkeen virhetakuun tms piikkiin jarrujen korjaaminen olisi maksanut minulle noin 160e (päivä poissa töistä)
Lämpenee
Posted: 17.5.2007 15:46
by jakenn
Mistä muuten voi johtua,kun vaihdoin uudet palat taakse niin nyt jarrulevyt kuumenee ihan pirusti ajettaessa.Hakeeko ne vain paikkaansa vai mikä piru siinä on.
Re: Lämpenee
Posted: 17.5.2007 16:41
by AjH
jakenn wrote:Mistä muuten voi johtua,kun vaihdoin uudet palat taakse niin nyt jarrulevyt kuumenee ihan pirusti ajettaessa.Hakeeko ne vain paikkaansa vai mikä piru siinä on.
Palat ottaa kiinni levyyn? Onkos Vageissa sama käsijarrusysteemi kuin monissa muissakin että se mäntä kiertyy itsekseen käkkäriä käytettäessä ja säätyy itsestään siis? Eli jos on niin huomasitko kiertää männät takaisin satulaan?
Posted: 17.5.2007 17:02
by Jouni
Muistitko herkistellä ne satulan ja kannakkeen väliset "liukupinnat". Satula ei luultavasti pääse nyt palautumaan takaisin.
jarrut
Posted: 17.5.2007 17:33
by jakenn
Tarkoitatko siis liukutappeja?Kyllä ne mielestäni liikkui melko hyvin.Tiukkahan se oli kasata uusien palojen kanssa. Niin ja tuli kierettyä se mäntäkin takaisin niin sisään kuin vain sain.
Posted: 17.5.2007 17:57
by Jouni
Niitä liukutappeja tarkoitin, jos palat oli tiukat laittaa niin sitten luulen että se vaan hakee paikkaansa. Missä kunnossa oli levyt, uria... Omat takalevyt oli todella kuluneet kun ne äsken vaihdoin. (53tkm mittarissa)
Posted: 17.5.2007 21:21
by Pasi Häkli
Niistä jarrupaloista kannattaa vähän hieroa tavaraa pois, jos ne ei liiku siinä sujuvasti. Varmasti jää jarru päälle makaamaan jos pala ei pääse vapaasti liikkumaan.
Posted: 18.5.2007 6:48
by JannePee
Myös se liuku-ura kannattaa putsata tarkkaan, ottaa ruosteet pois ja vähän kuparitahnaa vielä niin ei pitäisi jarrupalan jumia niin helpolla.
Re: Lämpenee
Posted: 20.5.2007 7:57
by jusanderi
jakenn wrote:Mistä muuten voi johtua,kun vaihdoin uudet palat taakse niin nyt jarrulevyt kuumenee ihan pirusti ajettaessa.Hakeeko ne vain paikkaansa vai mikä piru siinä on.
Itselleni kävi samoin ja vikana oli, että vasemmalta puolelta käsijarrun vipu ei ollut kunnolla kohdillaan (tuli tehtyä hämärässä valossa).
toimii
Posted: 20.5.2007 17:44
by jakenn
Ylenpalttinen lämpeäminen on loppunut.Palat varmaankin hankasivat sen verran.Nyt kun on ajettu uusilla paloilla 200km niin ihan normaali lämpöiset levyt on nyt.
Posted: 21.5.2007 9:06
by Clayman
Mulla tuli täs taannoin venton kanssa sama kuumenemisongelma takajarrupalojen vaihdon kanssa. Syy löyty kieroista liukutapeista, oli vanhat palat kulunu vinoon ja vääntänyt tapit mutkalle. Oli tosi vaikee huomata. Ihmetytti kun kaikki liikkuu niinkuin pitää, mutta kun kerran polkas jarrua, niin heti nappas kiinni, kun kierot tapit jäi kanittamaan.
Posted: 8.3.2010 11:03
by tyrvis
Missähän vikua, kun vänkärinpuolen etujarru jää laahaamaan. Ei pidä kuitenkaan rohinaa tms. ääntä. Huomaa kuitenkin kulutuksessakin (n. +2L/100km) ja pidemmän matkan jälkeen vannekin käy kuumana..
Uusitaanko jarruja, vai voiko löytyä vikaa jostain muusta?
Posted: 8.3.2010 21:12
by AjH
Oiskohan vaan liu'ut vähän töhnäiset? Enempi työläs on sitten jos satulan mäntä jumittaa kun pitää koko satula purkaa. Liukujen putsaus ja rasvaus tehdään palojen vaihdon yhteydessä, jos tehdään. Tuskin muualla vikaa on kun vain yksi satula kinnaa, mutta ei kai mikään tässäkään kohtaa ole mahdotonta lopulta?
Posted: 8.3.2010 21:14
by Sami Jalonen
Ensiapuna herkistely, eli pyörä pois, satula ja palat irti, putsaa ja vaik kuparitahnalla rasvaa ne kohdat palasta ja satulan kannakkeesta jotka osuu toisiinsa. Myös liukutapit hyvä putsata ja rasvata..
Posted: 8.3.2010 21:35
by tyrvis
Jottae tällästä ounastelin. Kiitoksia vaan vastauksista!
Infoon, ku asia etenee..
Posted: 9.3.2010 19:24
by tyrvis
Noniin, asiaa tsoomailtu. Sieltä löytyi varsin punertava yllätys.
Jarrumäntään päässyt paskaa/vettä - oli aivan ruosteessa.
Eipä ois uskonut, että 140tkm ajetussa autossa olisi jarrut tuossa kunnossa..
Pientä elvytystä sai kuitenkin tehtyä. Hieman ruosteiden hiontaa ja kovasti liukasteita väliin jne. Nyt tuntuu taas toimivaan ok. Pitänee vaan seurailla, että jääkö laahaamaan vielä. Jos jää, niin joutunee sitten uusimaan reilummin osia :/
Mitähän mahtaa maksaa nuo jarrusylinterit yms?
Posted: 9.3.2010 21:04
by Sami Jalonen
Siihen jarrumäntään muistaakseni saa jonkinnäköistä korjaussarjaa, missä olis uudet tiivisteet.
Posted: 9.3.2010 21:21
by AjH
Siis jarrumäntään? Purit siis koko satulan irti ja osiinsa?
Etkä kuitenkaan samalla vaihtanut tiivisteitä uusiin? Noh, pian ne joutuu uusiin vaihtamaan kun vanhat ei kovin hyvin voi enää tiivistää.
Vai onko meillä nyt vain ymmärryskatkos jossain välissä tässä?

Posted: 9.3.2010 21:44
by tyrvis
AjH wrote:Siis jarrumäntään? Purit siis koko satulan irti ja osiinsa?
Etkä kuitenkaan samalla vaihtanut tiivisteitä uusiin? Noh, pian ne joutuu uusiin vaihtamaan kun vanhat ei kovin hyvin voi enää tiivistää.
Vai onko meillä nyt vain ymmärryskatkos jossain välissä tässä?

Itsehän en tätä operaatiota tehnyt, vaan ammamies.
Satula purettiin, mutta ei kuitenkaan niin pitkälle, että vaatisi tiivisteiden uusinnan.. Sen verran mäntää kuitenkin kurkistettiin, että ruosteessa on.
Ei ollut varaosia, mitä vaihtanut tilalle. Tarkoitus olikin nyt vain kurkistaa tuonne, että mikä on tilanne.
20km lenkin ajelin, eikä tuntunut laahaavan. Ylimääräisiä lämpöjä ei ottanut jne..
Jos tuo tiivisteiden uusintaa vaatii, niin toki ne pitää sit hoitaa kuntoon. - jos nyt välttyis tuolta jarrusylinteri/mäntä -projektilta, niin olisi ihan kiva.
Posted: 10.3.2010 1:01
by AjH
Ahaa, jaa no sitten. Aattelin että koko satula oli osina mutta mitään ei uusittu
Jos se mäntä olisi sylinteriä vasten olevalta pinnaltaan ruosteessa niin tuskin kovin hyvin toimisi, onhan siellä kumin alla "suojassa" palan matkaa mäntää joka ei satulan sylinteriin edes mene koskaan.
Herkistely hyvin tehtynä saattaa riittää hyvinkin pitkälle. Seuraavaan palojen ja levyjen uusimiseen asti jopa, jolloin taas herkistellään

Posted: 10.3.2010 8:11
by tyrvis
AjH wrote:Ahaa, jaa no sitten. Aattelin että koko satula oli osina mutta mitään ei uusittu
Jos se mäntä olisi sylinteriä vasten olevalta pinnaltaan ruosteessa niin tuskin kovin hyvin toimisi, onhan siellä kumin alla "suojassa" palan matkaa mäntää joka ei satulan sylinteriin edes mene koskaan.
Herkistely hyvin tehtynä saattaa riittää hyvinkin pitkälle. Seuraavaan palojen ja levyjen uusimiseen asti jopa, jolloin taas herkistellään

Palatkin olivat yllättävän hyvässä kunnossa. Jopa siihennähden, että jarrut ehti laahaamaan jonkin aikaa.
Seuraillaan, notta kuinka toimii.
Posted: 11.3.2010 20:31
by BlackPassat
Lainaampa hieman jarrukeskustelua kun itse vaihtelin 2005 passattiin (3BG) eteen palat ja nyt sitte pienenä "vikana" on se että kun luistonesto potkii päälle niin se meinaa hieman liiankin hanakasti napata jarrua renkaalle... Pitäskö auton tietokoneelle "kertoa" että palat on vaihettu ja jarrua ei tarvis sutimisessa niin hanakasti antaa? Vai pitääkö vaan totutella että ne nappaa rivakammin nyt kiihyteltäessä liukkaalla.