Page 1 of 1

G3 Variant madaltaminen, mitä huomioitavaa?

Posted: 10.4.2007 7:32
by BeiBo
Tarkoitus olisi hieman madaltaa G3 Variant 1.9Td:tä..
Ensimmäistä autoani olen madaltamassa, joten mitä pitää ottaa huomioon?
Mitä osia kannattaa/täytyy hankkia madallussarjan lisäksi; koiranluut, puslia, mitä?? Autolla rullattu karvan yli 180tkm
Mikä olisi hyvä iskari+jousisarja, joka kannattaa Golffiin laittaa? Mikä sarja sinulla on alla, ja oletko siihen tyytyväinen?
Millaisia renkaita teillä on madalletuissa farkuissannne ollut, mahtuuko 215-40-R17 rengas edes pyörimään madalluksen kanssa?
Kiitoksia asiallisista vastauksista ja varsinkin G3 farkkujen omistajien kokemukset ovat tervetulleita :)

Posted: 10.4.2007 8:02
by Tero Paalanen
Itte vaihtaasin samalla kaikki etupään puslat ym. hilppeet.
Eivät maksa omaisuuksia ja tuloovappa samalla kuntoon.
Ittellä kokemuksia G&M jousista vaki tolpilla ja voin kyllä suositella. Varmasti myös saman valmistajan koko alustasetti(iskarit+jouset) toimii hienosti.
Ittellä tällä hetkellä alla Weitecin Hicon TX setti enkä siitäkään oikeen pahaa sanottavaa keksi.
Viime keväänä oli renkaina 215/40R17 (vanne 7x17 ET42)ja Weitecistä säätö pohjassa. Suht hyvin mahtuu renkaat pyörimään.
Toki negatiivista camberia pitää olla enemmän mitä suositus arvot on. Omassa camber arvo -1.4 astetta.

Posted: 10.4.2007 13:49
by mane
Oma mielipide on, säädettävä. Ei oo paljoa kalliimpi, ja saa mieleisensä.

Posted: 11.4.2007 7:34
by BeiBo
Kun autoa madaltaa, nii eikös aurauskulmat muutu silloin? Edessä niitä vissiinkin saa säädettyä, mutta miten takana? Täytyykö sinne vaihtaa jotain hilppeitä, että säätö onnistuu?? Eikö kukaan muu, kuin Uolevi kolmosvarianttien omistajista tunnusta madaltaneensa autoaan, kun ei kokemuksia löydy??
Weitec on kuuleman mukaan vähän niin ja näin, iskarit on vissiin aika huonot.. Ja tarkoitus olisi tosiaan vaihtaa myös iskarit lyhyempiin, eli vakioiskareita en kyllä madalluksen kanssa laita, se on varmaankin viimeinen virhe..
Miltä valmistajilta edes löytyy alustaa golfiin? Weitec, oliko muita?? Eibachilta ei löydy kuin jousia.. :(

Posted: 11.4.2007 7:55
by DJisotela
Etupään kulmat muuttuu, ihan varmasti itellä meni kahteen päivään kumit kankaalle kun ei tullut säädettyä heti.
Mulla oli Eipach:in madallus sarja ~40mm pudotti ei ollut pintakova, mutta ei kallistellut kovemmassakaan menossa.. Siihen olin tosi tyytyväinen!
Rengaskoko oli 215/45-17 (vanne 7"*17" ET38) muistaakseni, tuolla koolla otti ainakin takana kiinni aika reilusti. Edestä hipsi myös hieman sisälokasuojaan.

Posted: 11.4.2007 11:36
by Tero Paalanen
G3:ssa muuttuu madallettaessa tuon aurauksen lisäks etupään camberit.
Takapäässä ei kulmat muutu.
Kyllä ne vaki-iskaritkin kestävät madallus jousien kanssa kunhan madallus on maltillinen (max.40mm).
Tokihan varmasti myös iskareissa on eroja et mitkä kestää jämäkämpää jousta.
Omien kokemusten mukaan Sachs:in tekeleet ainakin ovat olleet suht kestäviä madallus jousien kanssa.
Ja vaikuttaahan tuohon se jousen jäykkyyskin. Jäykempi jousi rasittaa iskaria enemmän.
Tuossa Weitecin kiinteässä -40mm sarjassa oli ainakin lyhennetty iskari. vw golf -nickin autoon sellaisen setin
ruuvailin viime kesänä. Vaikutti kyllä ihan ok setille. Kestävyydestä en sitten tiedä.

Posted: 11.4.2007 16:08
by jmr
Vasta 85 tkm ajellut Koni+Eibach -yhdistelmällä, joten sisäänajo menossa, eivaan. Olihan se kireähkö uutena varsinkin jos rengaspaineilla leikki liikaa. Korkeussäädettävä olis varmaan kätevämpi vaikka sitä ei jokakaudelle erikseen säätäisikään. Tuossa nuo varusteet vetävät keulaa alemmaksi, joten listoista katsellessa perä on ihan vähän koholla. Nyt alkaa olemaan pehmeydeltään melkein "tehdasmadallus" vaikka töyssyt vielä huomaa.

Jos ajaa paljon eikä tykkää ruuvailla jokavälissä, niin vaihtaa ne kaikki mahdolliset puslat ja muut kuluvat. Ärsyttää se joka osanvaihdon jälkeen suuntauttaminenkin.

Posted: 11.4.2007 17:18
by BeiBo
Kiitoksia vinkeistä!
Tuo rengasasia vaan nyt jäi vaivaamaan, mulla on tuossa siis 7x17" vanteet, ET 38 ja renkaat 215-40-17, niin ei ilmeisesti mahdu pyörimään maltillisen 35-40 millimetrin madalluksen kanssa?? Mihin tuo rengastus sitten ottaa ensimmäisenä kiinni, ja mitä asialle on tehtävissä, muuta kuin uuden vannesarjan hankkiminen?? :roll:

Posted: 11.4.2007 23:49
by Raiden
ittellä on tossa golffissa 35mm madallus ja rengaskoko on 215/40 17" ja hyvin mahtuu...vanteen et on 42...alustasarjana on Konin sport kit ja olen ollut todella tyytyväinen tohon sarjaan...

Posted: 12.4.2007 0:22
by AjH
BeiBo wrote:Kiitoksia vinkeistä!
Tuo rengasasia vaan nyt jäi vaivaamaan, mulla on tuossa siis 7x17" vanteet, ET 38 ja renkaat 215-40-17, niin ei ilmeisesti mahdu pyörimään maltillisen 35-40 millimetrin madalluksen kanssa?? Mihin tuo rengastus sitten ottaa ensimmäisenä kiinni, ja mitä asialle on tehtävissä, muuta kuin uuden vannesarjan hankkiminen?? :roll:
Jos DJisotelaa siteeraat niin sehän mainitsi 215/45 koosta, joka on jonninverran reilumpi kuin 215/40. Eihän se paljoa ole mutta kun se puol senttiäkin voi olla liikaa... :?

Posted: 12.4.2007 8:12
by Tero Paalanen
Edessä tuo rengastus mahtuu kyllä pyörimään 40mm madalluksella.
Varsinkin jos camberit säädetään pikkuusen negatiivisen puolelle. Esim. 0.5 astetta joka on vielä tehtaan raja-arvoissa.
Takana tuo saattaa isoissa heitoissa ottaa aavistuksen puskurin yläreunaan ja reilummin tohon kaaren etureunaan.
Pistin kuvan mukaan ni tierät mitä kohtia tarkootan.

Image

Posted: 14.4.2007 12:27
by Outi
Mulla Golffissa Weitecin alusta, takaa madalletty noin 40 mm, edestä 80 mm.
Pyöränkaaret levitetty ja edessä vannekoko 7,5 x 16" ja takana 9 x 16", renkaat 215/40.
On melko kivireki :wink:

Image

Posted: 15.4.2007 9:57
by BeiBo
Kiitoksia jälleen selvennyksestä, eli mahdollisuus saada renkaat pyörimään on :) Miten tuon vanteen ET:n vaikutus tässätapauksessa, kun itselläni on ET 38 ja Uolevilla ja Raidenilla on ET 42, 17 tuuman vanteessa.. Onko tällä nyt sitten vielä jokin vaikutus siihen, että jos madallan omaa kotteroani, niin ei siten renkaat sovikaan pyörimään?
Sori tyhmät kysymykset, haluan vain pelata varmanpäälle tun madaltamisen kanssa.. :roll:

Posted: 15.4.2007 10:07
by vw golf
Hyvin tuo weitec on alla mennyt. Ei ollut mitään pahaa sanottavaa, kuten uolevi jo tuossa aiemmin kertoi.
Ainut miinustekijä on ollut talvirenkaiden osalta, kun onnettomat rengasliikkeen myyjät pistivät alle sellaiset renkaat, että huh huh :shock:
Olisi saanut olla profiililtaan hieman matalemmat, mutta noilla raapii niin pirusti.
No, nyt vaihtui kesäpallot alle, ja ei ongelmia rohinoiden kanssa :lol:

Posted: 15.4.2007 13:14
by Tero Paalanen
Hyvin ne mahtuu pyörimään tolla 38 ET:llä
Ittellä oli edelliset vanteet 7x17 38 ET:llä, renkaat 215/40R17 ja silloon madallus oli 45 mm ja hienosti sopiivat normiajossa.
Ainut mihin muutaman kerran raapaasi oli juuri tuo kaaren alaosa. Ja sekin oli sitte tosi isoissa heitoissa.
Niin ja eessä oli camberit 0.6 astetta negatiivisella.

Posted: 15.4.2007 16:58
by BeiBo
Kiitos Uolevi kommenteista!! Kai se on sitten pakko madaltaa muutama sentti, kun iskareiden vaihto olisi muutenkin edessä, niin siinä samalla :) Osaisi vaan päättää, että minka sarjan sinne laittaisi alle.. No katsellaan mihin sitä on varaa 8)

Posted: 15.4.2007 20:02
by Tero Paalanen
Miks vain muutama sentti?
Autohan ei voi koskaan olla liian matala :wink:

Posted: 15.4.2007 20:16
by Micco
Uolevi wrote:Miks vain muutama sentti?
Autohan ei voi koskaan olla liian matala :wink:
Ainahan se BeiBo voi tehdä niiku säkin ja valaa betonilla loput, jos tuntuu jäävän liian korkeeks.... :wink: :lol:

Posted: 15.4.2007 20:58
by BeiBo
Micco wrote:
Uolevi wrote:Miks vain muutama sentti?
Autohan ei voi koskaan olla liian matala :wink:
Ainahan se BeiBo voi tehdä niiku säkin ja valaa betonilla loput, jos tuntuu jäävän liian korkeeks.... :wink: :lol:
Itseasiassa just katselin tuossa, että on auto jonkun sentin tippunu viimekesästä, uuden subikotelon painosta. Vaikkei mitään betonia olekaan, vain 35mm koivuvaneria :wink:
Sitäpaitsi, tuolla on tarkoitus ajaa talvellakin säännöllisesti, joten mitään hirveetä lumiauraa ei kehtaa tehdä senkään takia :lol:

Posted: 16.4.2007 16:18
by BeiBo
Nyt on mielessä oikeastaan kaksi sellaista alustasarjaa, jotka todella kiinnostaisivat.. Eli KW Variante 1 tai Weitec Hicon GT/TX. Molempia näyttää saavan Slamit.net:stä suorastaan houkuttelevaan hintaan. Uolevi; vakuuta mut nyt tuosta Weitecistä, koska jotenkin pieni epäilys sitä kohtaan on.. Vaikkain ehkä aiheeton.. :)

Kysymys kuuluukin, kumman ottaisit jos noista pitäisi valita ja miksi??

Posted: 16.4.2007 16:58
by AjH
Weitecistä oon kuullut että voisivat olla iskareiltaan epäilyttäviä, mutta ketään en toistaiseksi tiedä. Kaikki ovat olleet tutun tuttuja jne joilla on ongelmia ollut. KW on varma valinta, en ole kuullut huonoa.
Tuollahan mahdollisesti viritetään uutta jäsenkimppaa, mahdollisesti KW sarjoista... ;)

Posted: 16.4.2007 18:12
by piritek
Weitecin Ultra GT:ssä on ainakin AL-KO:n tekemät iskarit.

Posted: 16.4.2007 19:17
by Tero Paalanen
Vaikea sanoa kumpi olis parempi noista kahdesta.
Tietysti toi weitecin paluuvaimennuksen säätö houkuttelee. Se kun oikeasti toimii.
KW vois olla aavistuksen mukavampi. Tai sitten ei... tierä tuosta.
Weitec on suht mukava kesäkelillä. Toki muuttuu kun säätelee paluuvaimennusta. Saa sen myös kovaksi.
Mukavuudesta sen verran et jos sitä arvostat reilusti ni ota joku kiinteä alusta mikä on "normi-iskarilla".
Ei siis kynäsettiä. Kyllä ne kuitenkin aina menee lähemmäs rata-alustaa ku noi kiinteät.
Mut noista sun antamista vaihtoehdoista ottaisin varmaan ton Weitec Hicon tx:n juuri tuon paluuvaimennussäädön takia.

Posted: 16.4.2007 21:53
by BeiBo
Onkohan tuo paluuvaimennuksen säätö jo sellaista "hifistelyä", ettei tavallinen tallaaja sellaista tarvitse?? :)
No joo.. Vaikeaksi menee, varsinkin tuo mukavuus puoli jäi mietityttämään.. Toisaalta, jos renkaina on jo 17" matalaprofiilit, niin ei voitane ajomukavuudesta puhua, kyllä tuntee jokaisen montun tiessä.. Ja varsinkin täällä päin tiet kun eivät ole missään hyvässä kunnossa :lol:
Korkeussäädettävä olis kai siitä hyvä, että saa tiputettua juuri sen verran kuin haluaa, eli tasaisesti nii edestä, kuin takaa.. Mutta kuinka helppoa esim KW:ssa tai Weitecissä sitä korkeutta on jälkeenpäin muuttaa, kun iskarit+jouset on jo alla, ja renkaat paikallaan.. ??

Posted: 16.4.2007 23:30
by Jari P
Auto ylös, rengas irti ja ruuvaa vaan säätökiekkoja. Rengas paikallaankin saattaa onnistua,
jos kädet vain sopii väliin.

Posted: 16.4.2007 23:33
by AjH
Helpointa on säätää siten että nostaa akselin ilmaan ja renkaat irti. Sitten mahtuu jo pyörittämään helposti.
Takana jos on heilurituet niin iskarin alapultti vielä irti ja säätömokkula on vapaana eikä tartte edes työkaluja säätämiseen.
Senverran on hommaa että ei ihan hetken mielijohteesta säätele. Mutta esimerkiksi kesä/talvi säätäminen menee renkaan vaihdon kanssa samalla kun tunkkaa ja renkaat irrottaa kuitenkin.
Näin siis ainakin niin kauan kun säädöt ovat kunnossa. Rst tolpissa ei pitäisi kauheasti ongelmia tulla mutta täälläkin joku jo ehti manata...
FK kannattaa myös tsekata, kaksi sarjaa (molemmat Silverline eli rst, ei jäykkyyssäätöä) olen itse toimivaksi todennut eikä hintakaan ole kauhea.

Edit: tuolta mun projektista löydät Passatin etutolpasta kuvan, saman tyylinen se Golffissakin kait on. Pääset ehkä jyvälle siis millainen se säätöhomma on.

http://variantuning.com/phpbb/viewtopic ... 4&start=50

Posted: 17.4.2007 7:36
by BeiBo
Kiitti AjH!! Tuo selvensi jo huomattavasti.. Jos nyt säädettävään päädyn, niin tuskin tuota kuitenkaan tulee talveksi nostettua, sillä samalla muuttuu camberit ja pitäisi niitäkin säätää.. :)
Lisäkokemukset, positiiviset ja negatiiviset, Weitecistä tai KW:sta ovat edelleen tervetulleita.. FK:ta en ehkä ole laittamassa, siitä valmistajasta on kans jäänyt jotenkin huono kuva.. :cry:

Posted: 17.4.2007 9:20
by DJisotela
^No FK:n säädettävä on ollut jo toista vuotta eikä ole huono ollut..

Posted: 17.4.2007 14:54
by Tero Paalanen
Kolmos korisessa onnistuu tuo säätö ku vaa nostaa auton ilmaan.
Takana jopa helposti vaikkei irrota rengastakaan.
Etupäähänki pääsee käsiksi vaikka olis rengas paikalla.