Page 1 of 1

Mistä johtuu väpätys?

Posted: 13.4.2007 6:44
by Kupari
Eli nyt on vaihdettu uutta vannetta ja kumia alle ja silti väpättää. Olin vieressä kun renkaat painoitettiin ja kaikki näytti lopuksi nollaa, eli ei pitäisi siitä johtua. Mutta kun vauhti nousee yli 90 km/h, niin alkaa justa samanlainen väpätys ku ois renkaat epätasapainossa. Nyt tarvis hyviä vihjeitä jos jollain ollut samanlaista ongelmaa.

Posted: 13.4.2007 7:33
by Markku Duus
Sama homma, mutta johtunee siitä kun ei ole vielä keskisovitteita vanteisiin, niin todennäköisesti jäänyt hieman epäkeskisyyttä.... toivon mukaan.

Posted: 13.4.2007 8:12
by Jouni
Kannattaa pyöräyttää rengasta vanteella neljänneksen ja kokeilla tasapainoittaa uudelleen. Jos ei auta niin käytä pelkkää vannetta koneessa ja katso onko se soikea.

Posted: 13.4.2007 10:23
by Kupari
Kaksilla eri vanteilla sama homma....

Posted: 13.4.2007 11:19
by Pasi Häkli
Olisko jarrulevyn ja navan välissä likaa? Tai jarrulevyn ja vanteen kiinnityspinnan välissä.
Passatissa menee helposti levyn ja navan väliin paskaa.

Posted: 13.4.2007 11:42
by Ari-Matti Aho
Mulla oli edellisessä Fiestassa sama juttu, ratin tärinää ei saanut pois millään vaikka kokeiltiin mitä vannetta ja rengasta. Ongelma loppui kun vaihdoin autoa... 8)

Posted: 13.4.2007 18:00
by Pasi Häkli
Voihan se napakin olla kiero, jos ei paskaa löydy jarrulevyjen pinnoista. Heittokello käteen ja mittailemaan.

Posted: 14.4.2007 7:19
by Kupari
Heittokello? Onko se niinku herätyskello aamulla... :lol:

Posted: 14.4.2007 9:52
by Matsoni
"Lainattua"

auto tärisee=

epätasaiset rengaspaineet+??
vaurioitunut rengas(kudos vauriot)
viallinen tai löysä pyöränlaakeri...
virheellinen aurauskulma
kulunut tai viallinen tukivarren nivel/osa
ohjausvivustossa/järjestelmässä liikaksi välystä
viallinen iskari/rit..
runko tai sitä vastaava rakenne vääntynyt,etupyörien asento kulmat muuttuneet..
jokin tukivarsi osa viallinen/kiinnitykset muuttuneet..tai löystyneet
vetoakselin siis vaihteiston puoleisessa mihin sisä vetonivel laitetaan niin sen sisällä jokin laakeri,tms rikki...

Posted: 14.4.2007 14:10
by Kupari
Nyt alko oleen jo vaihtoehtoja... :lol: Eli tuota väljyyttä voi olla, koska olen kuunnellut että jokin keulassa kolahtaa ja nyt kun vaihdoin renkaat, niin olihan siellä väljää. Nyt hommaan sen vahvemman tukivarsipaketin ja vaihdatan ne, jouset/iskarit ja jarrulevyt yhdellä kertaa. Eipähän tarvii montaa kertaa purkaa...

Posted: 16.4.2007 7:33
by Kupari
Saako renkaan tasapainoitettua, jos kumissa on pystysuuntaista heittoa, eli olisi kulunut epätasaisesti vanhalla kierolla vanteella?

Posted: 16.4.2007 8:37
by Tero Häkli
saahan sen tasapainoon mutta ei pystyheittoo pysty millään korjaamaan :(

Posted: 16.4.2007 9:56
by Kupari
Tätä just meinasinki, että vaikka kone näytti nollaa, niin voi olla silti väpätyksen aiheuttaja? Millähä tuon saisi parhaiten selville onko renkaassa heittoa? Vienkö vaan liikkeeseen ja siellä koneessa katsovat?

Posted: 16.4.2007 15:29
by - Mikko -
Kyllä sen pystyheiton näkee tasapainotettaessa silmällä. Ratissa tuntuva väpätys näkyy suht selvästi.

Posted: 16.4.2007 17:14
by Kupari
Tänään kävi auto huollossa ja siinä kun auto oli ylhäällä rattaat ilmassa pyörittelin niitä, niin selvästi huomasi sen pystyheiton. Sit vianorille ja perjantaiksi aika. Katotaan mitä niille tehään.

Posted: 23.5.2007 10:06
by Kupari
Jäi päivittämättä tämäkin... Eli yksi vanteista oli kiero jo uutena. Nyt (vihdoin ja viimein) sain uuden ja eilen vaihtoivat sen, niin siihenpä se väpätys loppu. :lol: Kyllä nyt kelpaa ajella...