Page 1 of 1

Sivupeilit sekoilevat

Posted: 16.4.2007 21:19
by - Mikko -
Huomasinpa tuossa työmatkalla, että sivupeilit toimivat lievästi ilmaistuna hassusti. Laittamalla sähkösäädön nupin R-asentoon liikkuu pelkästään oikea peili - kuten pitääkin - mutta kääntämällä kytkin L-asentoon liikkuu sekä vasen että oikea peili yhtäaikaa, tosin sillä erotuksella, että vasen liikkuu kuten kytkimestä käsket mutta oikea liikkuu tällöin sivuttaissuunnassa käänteisesti. Ylös-alas-suunnassa toimivat samaan suuntaan.

Löytyisikö veikkausta missä vika piilee?

Re: Sivupeilit sekoilevat

Posted: 16.4.2007 21:26
by Harri
- Mikko - wrote:Huomasinpa tuossa työmatkalla, että sivupeilit toimivat lievästi ilmaistuna hassusti. Laittamalla sähkösäädön nupin R-asentoon liikkuu pelkästään oikea peili - kuten pitääkin - mutta kääntämällä kytkin L-asentoon liikkuu sekä vasen että oikea peili yhtäaikaa, tosin sillä erotuksella, että vasen liikkuu kuten kytkimestä käsket mutta oikea liikkuu tällöin sivuttaissuunnassa käänteisesti. Ylös-alas-suunnassa toimivat samaan suuntaan.

Löytyisikö veikkausta missä vika piilee?
Hmm. Tekivätköhän minulla myös samaa mustassa Varissa nuo peilit....

Mää ajattelin, että se on joku minua fiksumpi ominaisuus. :D

Posted: 16.4.2007 21:27
by Kale
L-asennossa kuuluukin molempien peilin liikkua. Mun mielestä siinä ei tosin ole mitään järkeä...

Posted: 16.4.2007 21:29
by twigpath
Eikös noi toimi juurikin niinkuin pitääkin. Eli ekaks pitää säätää vasen peili ja sit oikea. Kun sit peruutettaessa/parkkeeratessa yms. tarvii kääntää peileja näyttämään lähemmäs maata onnistuu molempien peilien säätäminen kerralla valitsemalla L-asento. Ja samoiten tietenkin peilien palauttamaan ns. normiasentoon. Muistaakseni asiasta oli maininta käyttöohjeessakin.

Posted: 16.4.2007 21:37
by Micco
Juu toi on ihan ominaisuus. Kaippa sillä on ajettu takaa esim sitä, että kun kuski vaihtuu, ni saa yhellä nupin pyörityksellä säädettyä periaatteessa molemmat peilit. Ei tarvii molempia säätää erikseen. Näin siis ainakin teoriassa... :lol: Hyvin se ainakin mulla on toiminu tähänastisissa autoissa. Kerran ku säätää peilit kohdalleen, niin sit tolla vasemman peilin säädöllä saa niitä yhtäaikaa passattua satunnaisia kuskeja varten.

Mutta siinä tais olla pitkästä aikaa pieni miettiminen, että molemmat peilit sai säätöihinsä, kun viimeksi tein... :lol:

Posted: 16.4.2007 21:46
by - Mikko -
Ai, no hyvä :lol: .
Tai no, hyvä ja hyvä. Meinasi tuossa Voikkaalle mennessä tulla vähän tilanteita kun säädin peilejä liikenteessä enkä huomannut apparin peilin osoittavan kohti saturnusta.

Posted: 17.4.2007 11:26
by Pia
Hyvä että tuli puheeksi. meinasi hermo mennä ku säätelin peilejä ja liikkuivat kumpiki... :D teki jo mieli potkasta kylkeen... :D

Posted: 17.4.2007 13:41
by JyriT
Huh, mä en ollu ongelmani kanssa yksin.. Onneks en ajanu huoltoon marisemaan että peilit on sököt ;)

Posted: 21.4.2007 20:47
by goodis
Jouduin vaihtamaan -00 passattiin uuden peilien katkaisijan pari kk sitten ja huomasin saman asian että molemmat peilit liikku yhtäaikaa L-asennossa. Alkuperäisessä katkaisijassa ei tuota ominaisuutta ollut, joten vähän aikaa ihmettelin ja soitinkin jo kivitalon varaosa tiskille, et prkl ootte myynyy mulle vääränlaisen katkaisijan joka toimii miten sattuu. Sain sieltäkin vastaavan vastauksen tuon toiminnasta. Nykyisessä katkaisijassa on myös peilien koriavastenkääntö toiminto asento, joka ominaisuus omista peileistä kyllä puuttuu. Kuulemma ei ole enää muuta katkaisija vaihtoehtoa olemassa.

Posted: 22.4.2007 9:27
by Pasi Häkli
Ihan oikeeta informaatiota olet saanut, ei saa muunlaista katkaisijaa enää. Tuo on korvannut vanhat mallit.

Posted: 6.2.2011 22:00
by Tommi N
Huh, kannatti lukea foorumia :lol:

Tulipa tuossa vkl aikana kolaroitua kun OPEL-kuski ei nähnyt kolmiota. :evil: No, onneksi osui vain peilit yhteen. Huomasin kuitenkin ko. ominaisuuden ja meinasin jo mittarin kanssa tutkia, että missä on sähköt menneet yhteen, kun repsikan peili liikkuu samalla... :roll:

Täytyy silti käydä vaihdattamassa peili, kun moottori pyörittää peiliä joka suuntaan säädettäessä esim. ylä- ja alasuunnassa, jos pyörittää ollenkaan.

Peilien lämmityksestä vielä sen verran, että kannattaako siis säädinnamiskaa pitää L- tai R-asennossa kokoajan, eikä keskellä (lämmitysasennossa)? Vai meneekö peilien lämmitys päälle vain, kun takalasin lämppäri on päällä?

Pitänee lukea manuaalit ja mainostekstit Firstline-paketin myötä kunnolla läpi, että tietää edes oman autonsa mahdolliset ominaisuudet....

Posted: 6.2.2011 22:08
by Musti
Eikös peilit lämpiä ku kääntää sen nupikan 0 asennosta 180 astetta ympäri... :?: Näin ainakin omassaa -02 exässä ja nykyisessä...

Posted: 6.2.2011 22:49
by Tero Paalanen
Peilien lämmityksestä vielä sen verran, että kannattaako siis säädinnamiskaa pitää L- tai R-asennossa kokoajan, eikä keskellä (lämmitysasennossa)? Vai meneekö peilien lämmitys päälle vain, kun takalasin lämppäri on päällä?
Mulla ainakin peilit lämpeää ainoastaan silloin kun takalasinlämppäri on päällä.

Posted: 7.2.2011 13:21
by AjH
IV Golfissa näin ja Passatissa 3B/G lämpiää peilit siinä keskiasennossa aina, takalasin lämppäristä riippumatta.

Onneks ei voi olla mitään yhtenäistä linjaa tässäkään asiassa, ja ehkä se voisi olla tolla Golf tyylillä se parhain tapa. :roll:

Posted: 7.2.2011 15:18
by mla
Noissa voi olla vuosimalli/varustelutaso kohtaisiakin eroja. Itsellä on ollut IV Golfia sekä sinä versiona että takalasinlämmitin vaikuttaa peileihin, että sinä versiona jossa peilit lämpiää 'itsenäisesti'.

Posted: 3.5.2011 18:12
by Kilu
AjH wrote:...Passatissa 3B/G lämpiää peilit siinä keskiasennossa aina, takalasin lämppäristä riippumatta.
Meikäläisen passatissa peilit lämpeävät vain takalasilämppärin ollessa päällä. Kuinka saa värisevän sivupeililasin kiristettyä? Kotelon pohjassa näyttäisi olevan näkyvissä kaksi jumittunutta ruuvia ja keskellä kumitulppa, joka ei irtoa ilman väkivaltaa. Ruuvit eivät irronneet kevyesti yrittämällä ja jätin toistaiseksi suuremman voimannäytön tekemättä.

Posted: 3.5.2011 18:14
by Sami Jalonen
Lasi on semmosella jousihässäkällä kiinni, tuolla DIY-osiossa kuvalliset ohjeet irrotukseen.

Posted: 3.5.2011 19:40
by Kilu
Sami Jalonen wrote:Lasi on semmosella jousihässäkällä kiinni, tuolla DIY-osiossa kuvalliset ohjeet irrotukseen.
Kiitti vinkistä. Peililasi ei ollut kiinni enää kuin yläreunasta takalevyssä, joten ei ihme että värisi. Nyt on taas kasassa ja säädötkin pelaa. Tulipahan myös todettua tuo aloituksessa oleva ominaisuuskin.

Posted: 7.5.2011 9:22
by smaisseli
^^laitoitko ihan perus liimalla kiinni?

Posted: 7.5.2011 20:39
by Kilu
smaisseli wrote:^^laitoitko ihan perus liimalla kiinni?
En ole vielä saanut aikaiseksi ostaa limaa. Kesällä ei tule tuota peililämppäriä käytettyä, joten tein tuollaisen väliaikaisratkaisun eli nokareet kaksipuoleistateippiä kulmiin. Vaikka teippi ei ole paksua, niin kunnon rako jää silti väliin. Silti teippi on tarpeeksi sitkeää ja joustavaa, joten värinät katosi, mutta syksyllä viimeistään tuo liimaus on saatava suoritettua.

Posted: 7.5.2011 22:08
by smaisseli
ok joo itekki laitoin hätäratkasuna kakspuolist teippii ku meinas motaril tipahtaa :D Mietin vaan tässä että jos sen ihan normi pikaliimal laittaa takas niin mahtaakohan se lämmitys sulattaa sitä?! :o

Posted: 7.5.2011 22:45
by JyriT
Meinas kans apparin peili pudota tuusulantielle, lutasin jotain sikafleksin "pitääkuintauti" lasiliimaa (semmosta silikonin tapasta) taustan ja peilin väliin. Hyvin on pysyny, ja lämppäri toimii samalla nopeudella kun toisella puolellakin..