Page 1 of 1

Mistä raidetanko?

Posted: 24.4.2007 15:20
by miihkali
Kertokaas, mistä kannattaisi kysellä käytettyä raidetankopakettia? Soittelin paikallisella Laakkoselle ja moinen maksais semmoset vähän yli 600
eskoo.... Tehostin vuotaa sen verran reippahasti, et tällä ois pikkusen kiire.... Kiitos ja kumarrus jo etukäteen!!!

Posted: 24.4.2007 15:27
by shoebox
Tarkotatko siis ohjausvaihdetta? Se on paha osa ostaa käytettynä ja maksaa tosiaan sen yli 500€ marmoritiskillä..Onko haitarikumi ehjä, vai vuotaako sen läpi? Hätävarana vaihda se kumi, niin vuotaa sinne sisälle..Sitten taas ajoa, kunnes hajoaa se kumi, ja taas tulee nesteet pihalle..Vai mistä vuotaa?

Posted: 24.4.2007 16:43
by miihkali
Niin, minä en tiedä, et mikä se oikea nimitys on, ku Laakkosella sanovat vaan, et raidetanko? Ihmettelinkin, et miten se koko
hemmetin mötikkä voi olla raidetanko....heh.... noh, ne o viisaampia....kait...
Kumi on jo joku aika sitten laitettu uusiks ja kyllä se vuoto tulee siitä mötikästä, mikä se nyt sitten onkaan?

Posted: 24.4.2007 17:01
by Pasi Häkli
Raidetanko itsessään ei voi vuotaa yhtikäs mitään, mutta niinkuin tuolla jo aikaisemmin sanottiinkin, niin ohjausvaihde sulla sieltä todennäköisesti sökönä on, ainakin tuosta hinnasta päätellen. Käytettynä ei välttämättä kannata ostaa, ellei satu saamaan erityisen halvalla. Voi alkaa sekin vuotamaan, eikä sen vaihtaminenkaan ole mikään ihan pikkujuttu, kuitenkin täytyy ohjauskulmat säätää jne.

Toi on paskamainen juttu, uusi osa on kallis ku mikäkin, mutta eipä sitä vanhaakaan korjattua saa. Nää on niitä autoilun hienoja hetkiä :evil:
Noita menee aina silloin tällöin. Nelosgolffeistakin mennyt.

Posted: 24.4.2007 20:38
by shoebox
Mutta kuten sanottua, se ohjaustehostineste vuotaa ulos käsittääkseni vain, jos ne haitarikumit on rikki raidetangon sisänivelestä..? Korjaa Pasi H., jos oon väärässä..Voihan tietysti olla, että on jotain isompaakin, mutta pitkittää voi, kun vaihtaa ehjän kumin sinne tai tarkistaa, että se on hyvin kiinni, eikä luista..Tämä on tietysti pitkittämistä, mutta ainakin ehtii rahaa säästämään, jos ei muuta..

Posted: 25.4.2007 6:59
by Pasi Häkli
Ei ei... Ei sinne haitarikumin sisälle kuulu päästä öljyä.
Jos se vuotaa sinne, niin kyllä se sieltä haitarikumin päistä pursuaa ulos, vaikka olis ehjä kumi. Ei se kestä painetta, ja sinnehän kertyy painetta kun käännät jos ohjausvaihteen kumit vuotaa. Eli ei auta kuin uusia se ohjausvaihde.

Posted: 25.4.2007 7:26
by DJisotela
Tämä purkaa veeweetä soita tuonne.. http://internetsivu.yritysopas.com/valko/

Posted: 25.4.2007 12:35
by miihkali
Onkohan toi Valko vielä olemassa, ku ei sieltä oikein kukaan vastaa puhelimeen, eikä niitten nettisivutkaan avaudu.

Posted: 25.4.2007 12:53
by miihkali
On olemassa.... niillä o vaan hieman kiirus... JA JESH!!! OHJAUSVAIHDE LÖYTYI TUOLTA!!!

Posted: 25.4.2007 13:16
by shoebox
Paljos tuli hintaa? Onko uus vai joku takuukorjattu..?

Posted: 25.4.2007 13:26
by miihkali
Vähän käytetty ja hintaa jäi 130 eskoo.

Posted: 25.4.2007 13:32
by shoebox
Ai koko ohjausvaihteesta..??? No ei oo paha kyllä...Mikäs mesta toi tollanen on..??

Posted: 25.4.2007 14:47
by miihkali
No niin se sano, joten arvata saattaa, et taputin karvasia käsiäni yhteen :)
Nämä purkaa pelkästään veeweetä ja tiedosta kiitos isotelalle!!!!

Posted: 25.4.2007 19:40
by Pasi Häkli
Jos en nyt kauheen väärin muista, niin tuo Valko on juuri se paikka, mistä velipoika osti sen nelipilarinosturin.
Siellä oli hallit ja pihat täynnä jotain VW kolarilinttoja.

Edit. Kyllä se vaan oli sama paikka, varmistin velipojalta.

Posted: 25.4.2007 21:30
by DJisotela
Joo.. Niillä olis myös mulle 1.8T AGU kone, pikkukakkoseen! Sillä tiesin tuon paikan, mitään sieltä ostaneena, mut hinnat tuntuis olevan kohillaan!

Posted: 25.4.2007 22:40
by Tero Häkli
ukon touhu näytti vähä semmoselta ko nosturi haettiin etten yhtään ihmettele että sillä on pelkästää purkuliike..... hirvee sählinki :D

Posted: 26.4.2007 8:12
by miihkali
Hinnat kyllä tuntuis olevan jees ja vastaukset kysymyksiin tuli ku kaupan hyllyltä :D
Mutta sitten, miten hemmetinmoinen homma tuon palikan vaihtaminen on.... jos teillä on tietoo, ni kertokaas, miten
paljon joutuu purkamaan??

Posted: 26.4.2007 13:34
by AjH
En tiedä kylläkään työn varsinaista määrää, mutta Laakkosella vaihtotyö maksoi reilun 400 euroa. Eli aikapaljon taitaa olla purkamista ja kasaamista.

Posted: 26.4.2007 13:59
by shoebox
Yhdessä paikassa lupasivat yhteen kaverin volkkariin, että 1,5 - 2h ois töitä tuossa hommassa..Että helpompi vaihtaa koko setti kuin esim. pelkkä raidetangon sisempi nivel..? Tiedä sitten..Eikö Pasi H:lla ois tähän ihan ensi käden tietoa.. :)

Posted: 26.4.2007 19:46
by Pasi Häkli
Ei ainakaan oo helpompi homma, kuin pelkän raidetangon sisäpään nivelen vaihto :lol:
Kyllä tuo vähän teettää töitä, siitä ei pääse mihinkään.

Posted: 26.4.2007 21:49
by shoebox
Senpä takia tuota aikaa ihmettelinkin, mutta näin sanoivat korjaamolta..Mutta edelleen Miihkali varmaan odottaa tietoa siitä, mitä pitää purkaa..Joku varmaan osaa vastata tuohonkin jotain..? Mutta tsemppiä vaihtotyöhön, toteaa näissä hommissa "kädetön".. :D

Posted: 26.4.2007 23:59
by miihkali
Osaan kyllä rassata, mutta pikku neuvot ja vinkit on aina tervetulleita, ni hommat joutuis vähän nopeemmin.

Posted: 27.4.2007 7:01
by Pasi Häkli
En oo pitkään aikaan tollasta vaihtanut, niin ei oo kauheen tuoreessa muistissa, mutta jotenkin näin kuvittelisin homman menevän:

Tehostimen letkut irti, raidetangon ulkopäät irti, rattiakselin liitos täytyy tietty saada irti(en muista millasella systeemillä se on kiinni). ohjausvaihteen pultit irti ja sitten pujotellaan koko laitos jommaltakummalta puolen sivusta ulos. Ja uusi tilalle. Jotenkin näin...
Ainakin litra uutta tehostimen öljyä kannattaa hommaan varata. Toinen kaveri on hyvä olla apuna, kun uutta pujotellaan paikalleen, niin ei ne raidetangot oo jatkuvasti tökkäämässä johonkin.
Ja sitten aurauksen säätö.

Posted: 27.4.2007 9:45
by Pasi Häkli
Miihkali, mulla on paperilla sulle irrotus- ja kiinnitysohjeet, kuvien kera. Jos ehdin niin skannaan ne kotona ja lähetän sulle.

Posted: 27.4.2007 13:37
by Tero Häkli
autodatas vaan 2 ja pual tuntia vaihtoaika ... ei sit paha pitäs olla, vaikka tohon saat kyllä vähä lisätä =)

Posted: 27.4.2007 16:50
by Pasi Häkli
Tulostimesta puuttuu kunnon ohjelmat, niin en saanut sitä skannausta toimimaan.
No selitän vaikka tähän nyt suurpiirteisesti miten se homma näiden ohjeiden mukaan pitäisi mennä.

- Paina raidetangot irti raidevivuista.
- Ohjaustangon nivelakselissa on kaksi mutteria, ne löysätään. En ole varma, tapahtuuko tämä auton sisäpuolelta, vai ulkopuolelta sen kumin sisältä. Ohje ei kerro.
- Moottori/vaihteisto pitäisi saada tuettua yläkautta, koska apurunko löysätään myöhemmin.
- Poista ohjausvaihteen poimusuojus paikaltaan.
- Avaa apurungon ruuvit.
- Laske moottori/vaihteistoyhdistelmä alas. Tällöin nivelakselin puoliskot vetäytyvät erilleen.
- Irrota letkut ohjausvaihteesta ja sulje ne vaikka muovipussin ja teipin kanssa, ettei öljyä ole joka paikassa.
- Irrota ohjausvaihteen mutterit (ruuvit jäävät apurunkoon.)
- Poista ohjausvaihde takakautta.

Ja kiinnitys vastakkaisessa järjestyksessä.
Ohje. Moottori/vaihteistoyhdistelmää nostettaessa nivelakselin alempi puolisko on samalla vietävä nivelakselin ylempään puoliskoon. (Toinen asentaja tarvitaan avuksi). Käsittele poimusuojus ennen ohjausvaihteeseen kiinnitystä liukastusaineella.

Ja jos ohjetiukkuudet kiinnostaa niin:
Nivelakselin puoliskot 25Nm
Ohjausvaihde 30Nm
Raidetangonpää 35Nm
Apurunko edestä ja takaa 70Nm ja 90 astetta
Apurungon takakorvake 65Nm

Toivottavasti näistä on apua.

Posted: 27.4.2007 16:58
by miihkali
Kiitoksia neuvosta!!!! Hitto, mikä homma on tuossaki eessä..... blääh....