Auton vaihto tuli ajankohtaiseksi, kun kuulin emännältä tulevasta perheenlisäyksestä. Ostin viime lokakuun alussa Turun VV-Autosta 1.6 -03 (BCB) Golfi variantin, ilmastoituna, sähkölaseilla ja Trendline sisustalla. Olen auton toinen omistaja. Ensimmäinen omistaja oli n.40-vuotias nainen ja ollut heillä perheessä kakkosautona. Kuskailtu poikaa jääkiekkotreeneihin ja koiraa metsälle. Autossa ei ollut lohkolämmitintä, koska oli pääosin pidetty lämpimässä tallissa. (Lohkolämmitin asennettiin kun ostin auton) Nämä tiedot siis suoraan vanhalta omistajalta. On muuten erittäin suositeltavaa soittaa vanhalle omistajalle ennen auton ostoa; saa parempaa tietoa kuin myyjältä, koska vanhalla omistajalla ei ole autossa enää latiakaan kiinni.
Autolla oli tuolloin ajettu n.57tkm ja liikkeessä ennen myyntiin laittoa tehty 60tkm huolto. Ei oltu jakohihnaa vaihdettu ja koitin pyytää hihnan vaihtoa kaupan päälle. Myyjä höpötteli juuri tuota "kirjoissa lukee" tarinaa: "Se vaihdetaan vasta 180tkm kohdalla, mutta sitä aletaan seuraamaan 60tkm eteenpäin joka huollossa, mukaan lukien tämä viimeisin huolto." Itse kun en ihan ummikko ole jankkasin vastaan, mutta en saanut hihnan vaihtoa.
Kaipa se tarvitsee 90tkm kohdilla viimeistään vaihtaa, vaikka vuosia hihnalla alkaa jo olemaan. Jotenkin kyllä tuolla ajellessa aina välillä arveluttaa tuo alkuperäinen hihna. Ja sapettaa tuo autoliikkeiden suhtautuminen ko. asiaan.
Ihan kuin se kuminauha olisi ikuinen, mutta vaihdetaan nyt sitten 180tkm kohdalla, kun huoltokirja näin sanoo....
Longlife ohjalmakin tuossa autossa on, eli 60tkm huollossa on JO toistamiseen vaihdettu öljyt... Itse olen nyt auton toinen omistaja ja aijon jatkossa vaihtaa öljyt itse vähintään 15tkm välein ja liikkeessä sitten ohjelman mukaan.
Kokonaisuudessa olen melko tyytyväinen autoon. Pelkääjän oven mikrokytkin tosin ei toimi. 3kk ostosta mennyt umpeen ja huomasin tuon sen jälkeen. Ei ole oikein tullut ajeltua, kun työmatkatkin menee reippaillessa fillarilla. Juuri kävin tankin ottamassa täyteen, ehkä vasta kolmatta-neljättä kertaa, ja mittarissa näytti olevan 59004km. 4kk siis tullut n.2000km..
Myös laturin merkkivalo vilkahti muutamaan otteeseen ja herjasi "Alternator workshop" tekstiä. Teki tuon kyllä niin nopeasti ettei meinannut ehtiä edes lukemaan koko viestiä. Ei ollut jättänyt vikakoodia ja toimii moitteetta. Varmaankin vain jotain kosteutta liitoksissa tms. (koputtaa puuta)
Japanilaisilla tähän mennessä ajellut ei ollut ihan sujut tuon saksalaisen "pehmeyden" kanssa, ja takaluukussa odottaakin maltillisen 30mm madalluksen omaavat Eibachin jouset. Näillä toivottavasti jarrutuksen ja kiihdytyksen niiailut saadaan kuriin. Tosiaan, laskettuun aikaan 4 päivää, esikoista odotellessa. Täällä eletään jännittäviä aikoja. Takapenkillä kököttänyt jo kuukaudenpäivät turvaistuimen isofix-telakka ja kahteen otteeseen testattu, että "vahinkovaunut" mahtuvat purkamatta kyytiin. Isyyslomalla koitan saada Eibachit alle, kun ei varmaan muutakaan tekemistä ole....
Tiivistettynä:
-Lue tuo vikatopic läpi ja käy autosta siellä mainitut kohdat huolella läpi.
-Tarkista koeajolla kaikkien mahdollisten laitteiden toiminta ja tee koeajo huollella. Vartin pyyhkäisy ei riitä edes meidän emännälle.
-Käy auton asiakirjat huolella läpi.
-Soita vanhalle/vanhoille omistajille ja kysele auton historiasta.
-Tinkaa hinnasta ilmat pois. Väittävät tällä hetkellä olevan ostajan markkinat.