Page 1 of 1
Vetonivelen vaihto Passat -99 tdi
Posted: 29.5.2007 19:31
by terjar
Vetonivelen kumi ollut hajalla jonkin aikaa,ehti tehdä selvää.
Onko miten hankala homma vaihtaa oikean puolen vetari?
Ja tarjolla on vielä useamman kokoista/merkkistä vetoniveltä?
Olisiko antaa vinkkiä.
Posted: 29.5.2007 19:58
by DJDH
Avainkysymys on se, että onko se ulompi vai sisempi? Lisää auttaa jos tiedät / kerrot koneen tehon. Lisäksi auttaa jos saat katsottua nivelen halkaisijan ja laskettua sen urat. Jos nivel on ulompi, niin sitten sen saa helposti katsottua kun irroittaa renkaan. Sisempi vaatiikin jo nosturia tai alustapukkia. Sitten kun tyyppi on selvillä, niin vaikka motonetistä hakemaan uutta.
Motonetin valikoimaa:
97--00 1,9TDi-??kW Ulompi jos 36/30uraa, Ø52.8mm . . . . . . .17-4335 62.00
97--00 1,9TDi-81kW/2,8-V6 Ulompi (38/27uraa, Ø60mm) . . . .17-4752 84.50
97--00 1,9TDi-81kW/2,8-V6 Ulompi Löbro-valmiste . . . . . . . . .17-5020 109.00
99-- 1,9TDi-74/85/96kW Ulompi (33/27uraa, Ø53mm) . . . . . . 17-4354 75.50
SISEMPI 1,6/1,9TDi-66/81kW (33uraa/Ø100mm, ei Autom). . . 17-4753 59.50
Helpoiten tietty pääsee kun ajaa korjaamolle ja antaa avaimet heille. Se on useimmiten helpoin ja samalla halvin ratkaisu kun vertaa siihen että tekee itse ja rikkoo paikkoja. Itse en ainakaan lähtisi vaihtamaan omin nokin, vaikka nyt jotain pikkujuttuja onkin tullut tehtyä. Useimmiten nuo nivelen vaihdot vaatii jo hieman järeämpää erikoistyökalua, joten jättäisin itse ainakin sen jokun asiantuntevan nyrkkipajan hoidettavaksi. Merkkiliikkeen orkkis osa ja asennus nyrkkipajallakaan ei ole paha idea. Riippuu toki hyvin pitkälti lompakon paksuudesta. Itse olen huomannut useaan otteseen että soittokierroksella säästää usein vaivaan nähden kiitettävästi.
Posted: 29.5.2007 20:19
by Pasi Häkli
Passatissa ei hajoile kuin ulompia niveliä, eli oletan kyseessä olevan ulompi vetonivel. Ei oo paha homma tehdä itsekään, mutta helppouden vuoksi voit viedä vaikka merkkiliikkeeseen, nivel ei sielläkään kauheesti maksa ja tulee kerralla oikea osa. Ja asennuksessa ei ainakaan tuntia kauempaa mene, mikäli kaikki pultit aukeaa ongelmitta. Toki joku nyrkkipaja varmaan sen vaihtaa halvemmalla kuin merkkiliike.
Tunnissa yleensä itse vaihdan molemman puoleiset ulommat nivelet/suojakumit, eli ei mikään paha rasti. Kuskin puoli on helpompi vaihtaa.
Posted: 29.5.2007 20:40
by terjar
81kw kone passatissa ja ulompi vetari se raksuttaa.Tarvitseeko irroittaa koko vetarin tanko vaiko irtoaako ollessa kiinni?
Posted: 29.5.2007 21:42
by Pasi Häkli
Onhan se reilusti mukavampi sen kanssa touhuta jos irrotat koko vetoakselin. Itse otan sen joka kerta irti.
Posted: 12.11.2007 20:50
by vpr
Terve.Kysyisin semmosta et ku pyörii ympyrää renkaat ääriasennossa ni kuuluu kauhee jurina.Onkos siel ny sit vetari vai laakeri vaihto kunnossa?
Posted: 13.11.2007 19:58
by terjar
Minun Passatissa ilmeni ns. roksotusta kun käänsin oikealle.esim Lähtiessä risteyksestä.
Uskoisin,että ulommassa murroksessa vika?Ei ole kallis,helppo vaihtaa.Kokemusta on!Iso kiitos neuvojen lähettäneille.
Posted: 14.11.2007 21:03
by vpr
vpr wrote:Terve.Kysyisin semmosta et ku pyörii ympyrää renkaat ääriasennossa ni kuuluu kauhee jurina.Onkos siel ny sit vetari vai laakeri vaihto kunnossa?
Tänään vaihdettu molemmille puolille vetonivelet ja kuskinpuoleinen pyöränlaakeri.Sama jurina jatkuu ,kellään mitään ideoita mistä toi jurina vois johtuu?
Posted: 19.12.2008 7:48
by anne
Luulen, että tämän plikan Passattiin tulee vetonivelremppa.
Alkanut n.90 nopeudessa tuntumaan jaloissa "tärinää" ja kun nopeutta lisää tärinä/tutina pahenee.
Ääriasennossa pyöriessä ei kuulu ylimääräistä kolinaa. Eikä tärise rattiin.
Ihan samat oireet kun Focuksessani oli ja siinä meni kaikki nivelet vaihtoon, noh olihan niillä alkuperäisillä 200tkm ajettukin

Posted: 19.12.2008 9:04
by Tero Häkli
melkein yleensä sisempi nivel pitää tommosta että tutisee kiihdytyksissä mut ei renkaat plinkussa, just focuksiin kymmeniä vaihtanu

olisko ollu 20tkm ajettuja parhaimmat, lopussa ne meni jo takuuseenkin, niistä meni sisempiä mut sitä ei saanu erikseen
Posted: 19.12.2008 9:53
by anne
Ok, eli sisemmissä mahdollisesti ongelma. No näin joulun kunniaksi parempi niin, kun taitavat olla hieman edullisempia kun uloimmat.
Posted: 19.12.2008 11:07
by anne
Soitin AD varaosiin ja heillä olisi tarjota saksalaiset Löbro merkkiset sisemmät vetonivelet sis. suojakumin, rasvan.. 60e/kpl
Onko hyvä merkki?
Ajattelin vielä soittaa Fiksus varaosiin ja kysyä heiltä.
Posted: 19.12.2008 14:43
by Tero Häkli
on ihan hyvä merkki... mut parempi takastaa/tarkastuttaa silti eka ettet mun takia vaihda turhaan

näkemäti voi ihan varmaks sanoo mut kiihdytyksis yleensä alkaa enempi täristään jos sisempi/sisemmät rikki...
Posted: 19.12.2008 15:08
by anne
Juuh, tottakai eka tarkistetaan ja otetaan osat mukaan kun uudet haetaan.
Ei onneksi näyttäis olevan ihan järkkyhintaiset, Focceriin kun meni 400e.
Posted: 19.12.2008 16:09
by Pasi Häkli
Kannattaa silti kattoo ettei vanteiden sisäpinnalle oo kertynyt moskakerrosta -> Pyörät epätasapainossa ja täristää isommissa vauhdeissa. Näillä vesikurakeleillä sitä sinne kertyy mukavasti.
Ei muuten, mutta nuo vialliset sisäpään vetonivelet on äärimmäisiä harvinaisuuksia näissä vehkeissä. Ehkä foordeista niitä menee kuin leipää, mutta ei näissä. Eli tutkituta kunnolla ennenkuin heität rahaa hukkaan.
Posted: 22.12.2008 7:56
by anne
Ok pitää se tarkistaa vielä, koska hiekkatien varrella asutaan ja tallillekin joutuu päivittäin ajamaan sellaista. Voisi olla hyvinkin mahdollista, tuskin pelkät auton virutukset siihen olisivat auttaneet. Pitääpä alkaa sihtailemaan
Autolla on kyllä pian mittarissa 260tkm

Posted: 12.6.2010 18:28
by ryynänen
mites toi ulompi vetonivel kuskin puolelle nyt sit vaihtuu?(1,9 tdi afn 81kw), pyörä pois, alatukivarret irti, jarruhässäkät pois, jne lähteekö se ihan vetäsemällä pois? onko erikois kokoisia pultteja tms? asioita mitä kannattaa huomioida.
Posted: 14.6.2010 11:10
by Tero Häkli
toinen alatukivarsi ulommasta päästä irti niin mahtuu jo tulemaan pää pois paikoiltaan, ei tarvi muuta irrotella, sit koputtelemalla nivel irti, ei tarvi jarrujakaan irotella... olisko alapallo ollu 18 millisellä... mut ihan normipultteja, napapultti muistaakseni aika iso kuusiokolo
Posted: 14.6.2010 11:20
by ryynänen
Tero Häkli wrote:toinen alatukivarsi ulommasta päästä irti niin mahtuu jo tulemaan pää pois paikoiltaan, ei tarvi muuta irrotella, sit koputtelemalla nivel irti, ei tarvi jarrujakaan irotella... olisko alapallo ollu 18 millisellä... mut ihan normipultteja, napapultti muistaakseni aika iso kuusiokolo
kiitoksia. Täytyypi ruveta tuossa illan päälle askartelemaan. Kuulostaa niin helpolta.

Posted: 14.6.2010 15:58
by Tero Häkli
teoriassa kuullostaa =) ekalla kertaa voi olla et menee hetki... mut jos yhdenki vaihtanu ni menee tosi nopsaan
muistelisin et vakaaja jäkittää hiukan jos vaan toisen puolen nostaa ilmaan.. mielummin koko nokka =)
Posted: 14.6.2010 16:09
by ryynänen
Tero Häkli wrote:teoriassa kuullostaa =) ekalla kertaa voi olla et menee hetki... mut jos yhdenki vaihtanu ni menee tosi nopsaan
muistelisin et vakaaja jäkittää hiukan jos vaan toisen puolen nostaa ilmaan.. mielummin koko nokka =)
sen verta tuota kattelin, et napapultti näyttäs olevan kokoa 27 tai sit siitä ihan pikkusen pienempi joku tuumakoko. Ja tuntus olevan ihan kohtuu tiukassa.

Posted: 14.6.2010 17:05
by AjH
Eiköhän se millikokonen ole Euroautossa? Ja joo, on se ihan kunnolla momenttiin kiristelty että pysyy

Posted: 14.6.2010 20:31
by ryynänen
AjH wrote:Eiköhän se millikokonen ole Euroautossa? Ja joo, on se ihan kunnolla momenttiin kiristelty että pysyy

no njiin, tuli nivel vaihdettua, eikä aikaakaan menny ku pari tuntia, seuraavalla kerralla ja oikeilla työkaluilla 37,5 min

. Eipä tuossa ollu oikeestaan sen kummempia, kunnon vääntövarrella vaan se pultti auki. Alatukivarsi oli niin tiukassa, et otin ylemmät ja raidetangonpään irti. Paaljon helpompaa.

. Vetari pois sieltä jarrulevyn takaa ja sit 9mm hylsy sinne reikään ja pultti perään, tarpeeks ku kiristeli, ni sehän lähti. Ainut minkä joutuu vielä investoimaan on sen suojakumin klemmarit, ku ne sattuu tuossa paketissa olemaan mallia ääshole, eihän niitä perusvehkeillä saa siihen paikoilleen. Nyt loppu kolinat meikäläisen biilistä. ah ihanuutta.

Posted: 15.6.2010 21:05
by Pasi Häkli
ryynänen wrote:Alatukivarsi oli niin tiukassa, et otin ylemmät ja raidetangonpään irti. Paaljon helpompaa.
Tästä voisi päätellä, että se pitkä pultti (joka pitää ylävarsien ulkopäitä paikoillaan) ei ollut piukassa

Se nimittäin joskus osaa olla järkyttävän piukassa.
Posted: 15.6.2010 21:11
by ryynänen
Pasi Häkli wrote:ryynänen wrote:Alatukivarsi oli niin tiukassa, et otin ylemmät ja raidetangonpään irti. Paaljon helpompaa.
Tästä voisi päätellä, että se pitkä pultti (joka pitää ylävarsien ulkopäitä paikoillaan) ei ollut piukassa

Se nimittäin joskus osaa olla järkyttävän piukassa.
viikonloppuna vaihdoin tukivarret molemmille puolille

, mut voin sanoo, et hanttarin puolella meni juurikin tuon pultin kanssa reilu tunti turatessa lauantaina. Et yhdyn kyllä edelliseen..

Posted: 16.6.2010 0:05
by AjH
Kyllä omassakin projektissa oli kaikki neljä alapalloa oli irti navoista paljon nopeammin kuin kumpikaan yläpulteista

Posted: 16.6.2010 15:21
by pasi75
vaihtelin tossa viikonloppuna kaikki nivelet eteen ja molemmat vetarit, olihan siinä hommaa kun ekaakertaa niitä vaihteli, ruuvit olivat hyvin jumissa ruosteen takia, kannattaa laittaa vaikka kuparitahnaa kun kasaa niin käy paljon iisimmin sitten toisella kertaa

Posted: 18.9.2010 11:04
by Volsu
Moro kaikille!
Lainaan tätä ketjua kysyäkseni vetarin vaihtoon liittyen.
Eli, mun pitäisi vaihtaa vänkärin puolelle nivel(ulompi), kun raksuttaapi. Tuolla Motonet:ssä on kolme vaihtoehtoa, mikä se voisi olla mun kohdalla? kaara on -98 1.8T variantti passat. Tai kysytään, että mikä se yleisin vaihtoehto tämän malliseen passattiin voisi olla, mitä olette vaihtaneet?
17-5304 97->00 1,6/1,8/T/1,9TDi-66kW Ulompi Löbro-valmiste
17-4304 97->00 1,6/1,8/T/1,9TDi-66kW Ulompi (33/30uraa, ø53mm)
17-5020 97->00 1,9TDi-81kW/2,8-V6 Ulompi Löbro-valmiste
Jos joku vaivautuisi vastaamaan, olisin kovasti kiitollinen!
Posted: 18.9.2010 11:55
by Kime72
Kaks ylimmäistä taitaa käydä, löbrö parempi? ainakin kalliimpi ja toinen on varmaan halvempi. Rekkarinumeron kun sanot tiskillä, niin pitäis oikea osa tulla.
Posted: 18.9.2010 12:24
by Jaku
no itse totesin ku piti vaihtaa että helpompi hakea alkuperäinen osa ku tarvike kun oli tarvikkeena n 10kpl.
ja wurtilta hain oikeat hylsyt hyllystä.
nykyisin puoltuntia vaihto per puoli.
piti niitäkin takuuseen vaihtaa uusiiin...
helppo ite vaihtaa.
Posted: 23.9.2010 17:32
by Volsu
Volsu wrote:Moro kaikille!
Lainaan tätä ketjua kysyäkseni vetarin vaihtoon liittyen.
Eli, mun pitäisi vaihtaa vänkärin puolelle nivel(ulompi), kun raksuttaapi. Tuolla Motonet:ssä on kolme vaihtoehtoa, mikä se voisi olla mun kohdalla? kaara on -98 1.8T variantti passat. Tai kysytään, että mikä se yleisin vaihtoehto tämän malliseen passattiin voisi olla, mitä olette vaihtaneet?
17-5304 97->00 1,6/1,8/T/1,9TDi-66kW Ulompi Löbro-valmiste
17-4304 97->00 1,6/1,8/T/1,9TDi-66kW Ulompi (33/30uraa, ø53mm)
17-5020 97->00 1,9TDi-81kW/2,8-V6 Ulompi Löbro-valmiste
Jos joku vaivautuisi vastaamaan, olisin kovasti kiitollinen!
Tuon Löbro mallin sitten päädyin ostamaan. Oli kyllä todella helppo vaihtaa, ja täältä foorumilta löytyi hyvät ohjeet! Tattista.
Posted: 2.11.2011 17:29
by renze
Nostellaan vanhaa viestiä kun on samaa aihetta. Epäilen suuresti että omasta autosta menossa vänkärin ulompi vetonivel. Voitteko vahvistaa, ilmenee seuraavasti: Ääni on kuin rystysillä naputtaisi tasaisesti pöytää tai auton kylkeä. Kuuluu ainoastaan pelkääjän puolelta. Tullut yllättävän nopeasti kovaääniseksi, n. 40km sisällä. Kuuluu parhaiten kun ajaa tasakaasulla 50-120km/h. Jos kiihdyttää niin ääntä ei kuulu. Kun kaartaa oikealle (oikea rengas kevenee) niin ääni kuuluu selkeästi. Vaihdoin viikko sitten renkaat ja sen jälkeen tullut. Ei kuitenkaan tutise 130km/h nopeudessakaan.
Auto on myös 1.8T -98 Passatti kuten volsulla. Mistä löytyisi ohjeet tuon osan vaihtamiseen? Tarvitsenko erikoistyökaluja?
Posted: 3.11.2011 15:28
by Satelite
renze wrote:Nostellaan vanhaa viestiä kun on samaa aihetta. Epäilen suuresti että omasta autosta menossa vänkärin ulompi vetonivel. Voitteko vahvistaa, ilmenee seuraavasti: Ääni on kuin rystysillä naputtaisi tasaisesti pöytää tai auton kylkeä. Kuuluu ainoastaan pelkääjän puolelta. Tullut yllättävän nopeasti kovaääniseksi, n. 40km sisällä. Kuuluu parhaiten kun ajaa tasakaasulla 50-120km/h. Jos kiihdyttää niin ääntä ei kuulu. Kun kaartaa oikealle (oikea rengas kevenee) niin ääni kuuluu selkeästi. Vaihdoin viikko sitten renkaat ja sen jälkeen tullut. Ei kuitenkaan tutise 130km/h nopeudessakaan.
Auto on myös 1.8T -98 Passatti kuten volsulla. Mistä löytyisi ohjeet tuon osan vaihtamiseen? Tarvitsenko erikoistyökaluja?
Itse veikkaisin myös niveltä mutta itsellä aikanaan oli riesana se että ei tahtonu pysyä kunnolla se suojakumi paikallaan (vaikka klemmarin kiristi kunnolla niin meinas irtoilla... vaihdoin motonetistä kunnon kumista tehdyn tilalle niin alkoi pysymään. VW-orggis kun on jotain kovaa muovia) niin voisin veikata että voi ääntää myös tuo suojakumi tuolleen naputtamalla jos oli irti.
Itsellä ainaskin Pasuunassa naputti jos suojakumi oli paikaltaan.
Posted: 3.11.2011 23:10
by renze
Käytin autoa nosturilla kun alkoi ääni kovenemaan jo pelottavaksi. Alustan puslat ja kumit yms kunnossa eikä välyksiä missään (kk sitten katsastettu). Huoltomies sanoi suojakumista että ehjä on. Olivat hekin sitä mieltä, että ulompi vetonivel kyseessä kun kerroin oireet.
Huomenna tai viimeistään lauantaina vaihdan motonetistä hankitun nivelen. Ilmoittelen miten kävi.
Posted: 5.11.2011 19:34
by renze
Kyllähän sen sinne sai vaihdettua. Pari tuntia meni kaverin kanssa. Otin muutaman kuvan tapahtumasta niin kirjottelen jonkun ohjeen tänne kun ehdin.
Posted: 29.11.2011 23:05
by renze
Voiko sisempi vetonivel pitää samanlaista ääntä ja oireilla täysin samanlailla kuin ulompi vetonivel? Vai onko nyt tullut varaosana sekundaa? Kuukausi ulomman vetonivelen vaihdosta ja nyt alkanut sellainen pieni orastava klonk-ääni kuulumaan kun vaihtaa vaihdetta. Täysin samanlainen kuin ääni kuin mitä oli kuukausi sitten. Tuo yllä mainitsemani koputus kuuluu myös mutta erittäin vaimeasti tai sitten olen erittäin vainoharhainen

Posted: 6.12.2011 19:30
by -Mikk0-
Tais tulla vetariremppa tännekin. Alkoi yhtäkkiä vetkuttaa rattia edes takasin ja loppui kun käänsi ratin ääri asennosta toiseen, hetken sai ajettua taas normaalisti.
Sitten taas alko täristää. Ihan kun olis ollut irti jotain liike n. 3-4cm edestakasin. Vasemmalle käänsi tappiin niin sai loppumaan hetkeks. Välillä sai kuulumaan pientä rutinaakin.
Eli varmaankin se ulompi nivel on antautunut?
Nää ilmeisesti pitäs käydä? Autohan on 1.9 TDI 4Motion 96KW.
Vetonivel A4-II/Passat TDiPD
01-> 1,9TDi-96kW Ulompi jos 38/27uraa, ø60mm [2001-2005]
03-> 2,0TDi-100kW Ulompi 38/27uraa, ø60mm [2003-2005]
98-> 2,5TDi Ulompi 38/27uraa, ø60mm [1998-2005]
49.90 €
17-5020
Vetonivel Audi (v/o) Löbro
01-> 1,9TDi-96kW Ulompi jos 38/27uraa, ø60mm Löbro-valmiste [2001-2005]
03-> 2,0TDi-100kW Ulompi 38/27uraa, ø60mm Löbro-valmiste [2003-2005]
98-> 2,5TDi Ulompi 38/27uraa, ø60mm Löbro-valmiste [1998-2005]
99.90 €
17-4753