Page 1 of 1

LongLife jäähdytinneste + muu neste

Posted: 31.5.2007 19:54
by jh79
Passat on hiljalleen vuotanut nestettä jostain ja pääsiäisen aikaan reissulla jouduimme lisäämään autoon "tavallista" nestettä eli ei LongLife nestettä vaan jotain Nesteen keltaista ja varmaankin parasta ei longlife litkua. Tajusin vasta nyt kun olin menossa ostamaan uudelleen nestettä, että olisi varmaan täytynyt sitä LongLife nestettä ostaa silloin aiemminkin ja laittaa, siihen hätään sitä vaan ei ollut saatavilla.

Tässä nyt onkin sitten pohdinnassa, että tuliko tuosta "tavallisen" nesteen lisäämisestä jokin vanhinko tai ei toivottuja seuraamuksia tulevaisuudessa moottorille? Johtaako "väärän" nesteen käyttäminen toimenpiteisiin? Tuota punaista LongLife ainetta ei varmaan nyt uskalla säiliöön kaataa vaan odotella maanantaihin, jolloin auto on menossa huoltoon? Ainakin LongLife pullossa sanottiin, että ei saa sekoittaa muunlaisen nesteen kanssa... Voikohan sinne kaataa nyt mitään, että autolla pääsisi liikenteeseen kun alarajalla mennään?

Voi olla tyhmiä kysymyksiä, mutta kun en noista autoista niin paljoa tiedä :roll:

Posted: 31.5.2007 20:30
by Musti
Se punainen neste on korkeamman lämpötilan nestettä eli ei kiehu niin herkästi kuin vihreä neste... Ei kai siitä mitään haittaa ole :?: Korkeintaan se saattaa haihtua... Värejähän ei saisi kyllä koskaan sekoittaa...

Posted: 31.5.2007 20:39
by DJisotela
Lissää ihan pelkkää vettä ja sano ko viet huoltoon, et tarkistaavat pakkasen kestävyyden.. Tälleen lämpöisellä voi noin tehä, ei ole jäätymisestä pelkoa..

Posted: 31.5.2007 21:18
by Pasi Häkli
G12 on normaali jäähdytinneste volkkarissa ja audissa(eli sitä punaista), joka on nykyisin korvattu G12+ nesteellä(joka on myös punaista), missä on vielä korkeampi kiehumispiste.
Vanhemmissa vag-konsernin vehkeissä oli vielä vihreät nesteet, mutta tätä G12+ nestettä saa sekoittaa vihreän nesteenkin sekaan. Sekä tietysti G12-nesteen sekaan. Sitä vanhempaa nestettä(vihreää) ei volkkari enää edes toimita, vaan niihin vanhempiin autoihin laitetaan G12+.

Ja niinkuin djisotela tuossa jo sanoikin, vettä vaan sekaan näin kesäisin. Tietty se vuotopaikkakin olis hyvä etsiä ennen talvea.
Ja ne jäähdytinnesteet kannattaa vaihtaa uusiin vaikka seuraavan jakohihnanvaihdon yhteydessä. Kuitenkin joutuu laskemaan nesteet pois ja jos siellä on nyt jotain keltasta seassa, niin kannattaa uusia ne.

Ei se mitään hajoita, vaikka siellä eriväriset nesteet onkin sekaisin...

Posted: 31.5.2007 22:37
by jh79
Kiitän vastauksista :)

Posted: 2.6.2007 0:24
by AjH
Eikös tietyt glykolisekotukset aiheuta ainakin huomattavaa vaahtoamista joka taas sanoo jäähdytyskyvylle kaput ja koneelle seuraavaks..

Mutta Pasi H. ansiokkaasti jo listasi että punaista on turvallista lisätä jos ei muuta tiedä. Punainen ymmärtääkseni käy kaikkien kanssa.

Posted: 2.6.2007 16:08
by jrpas33
Ei saa sekoittaa keskenään, saattavat hyytelöityä jos sekoittuvat. Punainen tarkoitettu pääasiassa autoille jossa paljon alumiini osia (kansi yms.) eli esim VW, BMW ym. Punaisessa jotain aineita syöpymistä vastaan. Eli normaalia ei autoihin missä paljon alumiiniosia.

Posted: 2.6.2007 17:29
by jmr
Punaistakin on tarinan mukaan kahta versiota, tässä vihreä ja punaiset:
G11,
G12 ja
G12Plus


Puuroutumis/syöpymisasiasta löytyy kahta mielipidettä, mutta eivät ole osanneet sanoa onko punainen ollut G12 vai G12Plus. Jälkimmäisen sanotaan sopivan minkä tahansa kanssa.

Posted: 2.6.2007 17:41
by shoebox
Vanhassa kärryssäni, Peugeot 406 2.1 DT ainakin alkoi syyläri syöpymään ja vuotamaan, kun tuli laitettua vahingossa sekaisin erivärisiä..En muista kummin päin laitettiin, mutta sekaisin kuitenkin ja sitten alkoi vuotamaan..3-4 vuotta selvisi, kun silloin tällöin laittoi sitä paikkausainetta sekaan..Nyt kärry on veljellä, mittarissa 490tkm ja oli joutunut vaihdattamaan syylärin vihdoin..Huollon mies sanoi, että oli putki niin täynnä paikkaustököttiä, että piti rautasahalla pistää poikki, että sai syylärin vaihdettu.. :D Mutta nyt toimii taas.. :lol: