Page 1 of 1

Autoliikkeen vastuu kun auto hajoaa?

Posted: 4.6.2007 16:00
by jh79
Tästä on varmaan paljon juttua joka puolella, mutta jokatapauksessa.

Vein passatin tänään huoltoon ja huollossa meinattiin, että menis vesipumppu vaihtoon. Tuostahan tulee jo ihan kiva kustannus (3h töitä + osat). Auto on ostettu hieman alle puoli vuotta sitten liikkeestä, josta saatiin vielä autoliikekohtainen "turva" juuri tällaisten vikojen varalle.

Turva kattaa kuitenkin vain viat jotka ilmenee 6kk tai 10 000km sisällä ja autolla on nyt ajettu 11 000 ostamisen jälkeen. Olin yhteydessä liikkeeseen ja he laistoivat korjauksesta täysin, koska on tuo 10 000 raja mennyt rikki. Onkos tässä nyt mitään keinoa saada liike edes osittain korvaamaan vikaa? Vikahan on autossa ollut jo kauemminkin, jo tammikuussa ihmeteltiin, että mitäs se passatti tiputtelee ja asiasta mainittiin huollossakin mutta varsinaista vikaa ei todettu.
Tammikuisessa huoltotositteessa (mittarilukema 60567km, ostohetkellä lukema 57 000) lukee kuitenkin: "Tarkasta samalla mitä nestettä tippuu ja mistä / ei havaittu"

Mitäs mun kannattaisi tehdä. Maksaa korjaus itse kiltisti??

Nyt ketuttaa! :evil:

Posted: 4.6.2007 16:05
by Ari-Matti Aho
Eikös tuo ole 10 000km TAI puoli vuotta eli pitäisi kyllä olla takuu voimassa.

Posted: 4.6.2007 16:10
by jh79
Turvalapussa lukee "6kk auton toimituspäivästä lukien, kuitenkin enintään 10 000km ajon aikana..."

Posted: 4.6.2007 16:13
by Ari-Matti Aho
Ei muuta kuin yrität vielä neuvotella ja jos ei muuten niin kuluttajasuoja-asiamieheen yhteyttä niin alkaa tapahtua!

Posted: 4.6.2007 16:42
by jh79
Noo olin kahteen henkilöön yhteydessä asian tiimoilta autoliikkeeseen päin ja molemmat pysyivät kannassan, joten varmaankin kuluttaja-asiamieheen seuraavaksi...

Posted: 4.6.2007 18:35
by Kemizti
En haluis olla negatiivinen, mutta..

- jos siinä sopparissa lukee "kuitenkin enintään 10000 kilomertin matkan" niin kyllä se silloin on niin eikä mitenkään muuten..

voihan sitä kuluttajasuoja-asiamieheltä kysästä, mutta epäilen senkin tahon "valtaa" tässä asiassa..

Posted: 4.6.2007 19:21
by Pasi Häkli
Tottahan tuokin, mutta jos se vika on havaittu jo aikaisemmin, eikä sitä ole pyynnöistä huolimatta huollossa noteerattu sen kummemmin?
Noh, en tiedä asiasta sen enempää. Mutta tuskinpa tuohon maailma kaatuu, jos pari-kolme saturaista auton huoltoon menee ylimääräistä.

Posted: 4.6.2007 19:48
by shoebox
Kyllä se kuluttajansuojalain mukainen aika, eli liikkeiden velvollisuus, on 6kk..Ei siinä liikkeiden omat 10000km:n rajat merkkaa, ellei se puolivuotta täyty ensin..

Posted: 4.6.2007 19:56
by makevee
Minun muistaakseni se vastuu menee niin että se on voimassa 6kk ilman kilometrirajaa. Sääntöinä siinä oli että auto on alle 10vuotias ja alle 200tuhatta ajettu, mutta kyllä se kuluttaja-asiamies neuvoo tarkemmin. Mainitse ainakin nuo sille kuluttaja-asiamiehelle. Ja sinun kohdalla tuntuu että ovat myyneet viallisen tuotteen, koska oireilu on alkanut jo aikaisemmin.

Posted: 4.6.2007 20:40
by jh79
Kemizti wrote:En haluis olla negatiivinen, mutta..

- jos siinä sopparissa lukee "kuitenkin enintään 10000 kilomertin matkan" niin kyllä se silloin on niin eikä mitenkään muuten..

voihan sitä kuluttajasuoja-asiamieheltä kysästä, mutta epäilen senkin tahon "valtaa" tässä asiassa..
Ei mua haittaa negatiivisuus. Ketuttaa vaan kun kuiten suht uus auto niin ei luulis, että heti kun tuo "turva" menee umpeen niin auto kosahtaa ja liike ei korvaakkaan mitään.

Posted: 4.6.2007 20:42
by jh79
Pasi H. wrote:Tottahan tuokin, mutta jos se vika on havaittu jo aikaisemmin, eikä sitä ole pyynnöistä huolimatta huollossa noteerattu sen kummemmin?
Noh, en tiedä asiasta sen enempää. Mutta tuskinpa tuohon maailma kaatuu, jos pari-kolme saturaista auton huoltoon menee ylimääräistä.
Joo eihän ne muutama satanen maailmaa kaada. V*tuttaa vaan kun jokainen auto mitä tähän taloon on tullut hajoaa! No pari kertaa on liike hoitanut vastuunsa mallikkaasti...
Täytyy nyt kuitenkin ottaa ainakin asioista selvää, vaikka tätä ei tän pidemmälle veiskään.

Posted: 4.6.2007 21:04
by Pasi Häkli
Tottakai se vituttaa, sehän on selvä..

Posted: 11.6.2007 8:17
by jh79
Paikallinen kuluttaja-asiamies soitti juuri äsken. Olin laittanut viimeviikolla hänelle sähköpostia asiasta ja hän sanoi, että voisin vaatia liikettä korvaamaan vian tai riitautan asian. Vesipumppuja voi kuulemma mennä jo noilla kilometreillä, että se ei ihan tavatonta ole. Ja tuloksesta ei tietysti ole mitään takeita ja käsittely voi kestää kauan.

Paha maku jäi liikkeestä tai yhdestä henkilöstä siellä, joka oli melko tyly vaikka omasta mielestäni asian esitinkin kohteliaasti.

Posted: 11.6.2007 17:59
by Honkkis
Noin tota kustannus politiikkaa ajatellen,niin Raumalla vesipumpun vaihto passattiin maksoi merkkiliikkeessä 200€...Mutta tottakai velotat liikettä jos mahdollista.

Posted: 11.6.2007 18:07
by jh79
Ohho, melkonen ero noissa hinnoissa... Täällä paikallisessa merkkiliikkeessä 475e. Sanoin, että vaihtavat jakopään hihnan samalla niin ei tartte samaa rumbaa tehdä 20tkm päästä uudelleen. Mutta ne jakopään osat tulee vielä tuohon hintaan lisäksi. Samoin jäähdytysnesteen vaihtotyö, koska tuli tyhmyyksissään laitettua väärää nestettä sinne... Eli varmaan tollanen kiva 600+ euron lasku tulossa. On tää autoilu halpaa :shock:

Ei voi nyt lähtä raumalle tuota autoa viemään säästön toivossakaan, mutta täytyy pitää mielessä, että siellä vois olla halvempi teettää isommat jutut tulevaisuudessa.

Posted: 11.6.2007 19:59
by Harri
Jakohihna tuossa tosiaan menee uusiksi aina, kun vesipumppu vaihdetaan.
Vesipumppu on kyllä ns. kuluva osa, eli ihan huonoa tuuria, että se on lauennut.....

Milloin jakohihnaremontti on tehty? (Äh, siinä onkin orkkispumppu -> maahantuojan tuotevastuu?)

Miksi se pitää välttämättä viedä merkkiliikkeeseen? (Ei pahalla merkkiliikettä kohtaan) Itselläni on luottoasentaja/korjaamo, jossa käytän omaa autoani ja loppulasku on varmasti useimmiten alhaisempi ja lopputulos taattu...

Posted: 13.6.2007 7:43
by jh79
Harri wrote:Jakohihna tuossa tosiaan menee uusiksi aina, kun vesipumppu vaihdetaan.
Vesipumppu on kyllä ns. kuluva osa, eli ihan huonoa tuuria, että se on lauennut.....

Milloin jakohihnaremontti on tehty? (Äh, siinä onkin orkkispumppu -> maahantuojan tuotevastuu?)

Miksi se pitää välttämättä viedä merkkiliikkeeseen? (Ei pahalla merkkiliikettä kohtaan) Itselläni on luottoasentaja/korjaamo, jossa käytän omaa autoani ja loppulasku on varmasti useimmiten alhaisempi ja lopputulos taattu...
Ei mua muut kuin merkkiliikkeet pelota. Varmasti saa hyvän tuloksen muualtakin jos löytää hyvän korjaamon. Olen aika vasta muuttanut tänne ja ei ole oikein tietoa hyvistä korjaamoista, joten olen tyytynyt merkkiliikkeeseen. Palvelu on hyvää ja hinnat sen mukaisia.