Page 1 of 1

Ilmastoinnin kompura

Posted: 7.6.2007 18:42
by MarkusR
Onko kellekkään sattunu, että kompuru hajoaa yhtäkkiä ajossa ja koko auto sammuu? Mulle nimittäin teki näin hetki sitten. ilmastoinnin ottaa pois päältä niin auto käy aivan normaalisti mutta automaatti päälle niin auto sammuu samantien. Joutuu varmaan vaihtaan koko kompuran vai mitä olette mieltä?

Posted: 8.6.2007 17:18
by Pasi Häkli
Siellä on varmaan kompura leikannut kiinni, ei yhtään harvinaista näinä päivinä.

Posted: 27.7.2007 22:53
by Markus V
Golfissa loppu kylmän ilman tulo tänään kuin seinään, käytin sit täs iltamyöhään auton ilmastoinnin huollossa, aineet pois ja uudet tilalle, vuotoja ei havaittu, hihna pyörittää kyllä kompuran hihnapyörää mutta kompura ei lähe pyörimään, oisko kellään ideaa missä vika? Sulake, onko omaa kompuralle? Kompurasta tulee kaksi johtoa liittimeen, ruskea ja vihreä, liitin on jossain vaiheessa hajonnut ja siitä puuttuu puolet mutta liittimet saa kytkettyä toisiinsa, eli sen puoleen kunnossa. Kompura todettiin myös siltä osin kunnossa olevaksi että ei ole leikannut kiinni. Autossa climatronic. Auttakee kuka osaa, alkaa kuuma tulemaan näillä keleillä :cry:
Mielessä kävi myös sisäilmanlämpötila-anturi, jos vika olisikin siinä...mutta mutta, en tiedä ja laakkoselle ei viittis turhan takii euroja kantaa.

Posted: 28.7.2007 7:38
by trendline
viskokytkin rikki luulisin :roll:

Posted: 28.7.2007 10:02
by Pasi Häkli
Tarkotat viskolla varmaan kompuran magneettikytkintä, niitä on hajoillut.
Mittaa niistä kompuralta tulevista kahdesta johdosta vastus, jos on ääretön niin se käämi on paskana.

Ja mittaa että tuleeko kompuralle asti virtaa, juuri niihin kahteen johtoon mikä tulee kompuralle.

Posted: 28.7.2007 11:44
by Markus V
Mittaan kohta ja ilmotan tiedot kuhan saan mittarin, mutta onko ilmastoinnille sulaketta, joku sano että akun päällä ois mukamas jokin sulake, hmm

Posted: 28.7.2007 14:22
by Markus V
Ohmi lukema oli 4.5 ja jännite joka sinne virtasi oli 10.5V kaikki siis kaiketi kunnossa mutta kylmää ei tule. Ilmastoinnin putkia kun kokeilin niin ihan olivat lämpimiä melkein voisi sanoa että kuumia.
Mitä seuraavaksi?

Posted: 29.7.2007 11:15
by Pasi Häkli
Jos magneettikytkinkin on ehjä, sinne tulee jännite ja järjestelmässä on tavaraa, niin sit vois alkaa arvailemaan jotain painekatkaisijaa, jos kerran ei kompura lähde pyörimään.

Posted: 29.7.2007 12:14
by Markus V
Eli suunnaksi laakkosen pikahuolto...

Posted: 29.7.2007 16:40
by Pasi Häkli
Vikamuistin luku voisi kertoa jotain..

Posted: 29.7.2007 17:04
by Markus V
Mut eiks se mee vähän niin että vaikka luettasin vikakoodit, niin ne lukee ja velottaa sen silti kun sen vien huoltoon vaikka kertosinkin mikä vika siinä on, joten kukkaro jo valmiiks auki ja suunnaks huomen aamuna joensuun autotalo laakkonen.

Posted: 30.7.2007 21:40
by Markus V
Kerrokko pasi lisää tosta painekytkimestä, ei ne laakkosella osannu auttaa.
Toisessa paikassa olivat sit hyvin mielellään vaihtamassa kompuraa, mutta mie en siihen nyt vielä suostunu.

Posted: 31.7.2007 7:16
by Pasi Häkli
Niin oliko tässä kyse climatronicista vai nappi-ilmastoinnista? Jos ei oo climatronic, niin vikamuisteja ei voi edes lukea, koska tällöin ilmastoinnilla ei ole omaa ohjainlaitetta. Ja silloin se lähinnä menee osien kokeiluksi, koska ei noista antureistakaan oikein tiedä millasia arvoja sieltä mittarin kanssa pitäis saada ulos.
Tai varmaan joku tietää, mutta minä en. Harmillinen juttu kyllä. Jos järjestelmä on täysi, magneettikytkin ehjä ja kompuralle asti tulee jännite niin aika pahalta näyttää, jos ei kompura lähde päälle... Voit ehjästä autosta koittaa lainata sitä painekatkasijaa, jos jollain kaverillasi sellanen on. Siinä on sulkuventtiili kyllä ettei tarvi järjestelmää tyhjentää kun sen vaihdat. Se löytyy siis siitä pienemmästä ilmastoinnin putkesta täyttöventtiilin takapuolelta.

Posted: 31.7.2007 11:44
by Markus V
Climatronicista on kyse.
Ainut vikakoodi mikä löytyi, on patopaineläpän säätömoottori viallinen, mutta sen miehen mukaan se ei pitäisi vaikuttaa asiaan.
En tiedä miekään enää mitä teen sen kanssa, talvella sit auto myyntiin niin eihän sitä kukaan tiedä että ilmastointi ei toimi, no ei tosiaan....mutta kiva ois saada auto viileeks.

Posted: 31.7.2007 14:18
by Pasi Häkli
Joo ei se patopaineläpän säätömoottori tuohon vaikuta. Ja jos ei muita vikoja muistissa ollut niin...
Pahalta vaikuttais, että sun kompura on parhaat päivät nähnyt.

Posted: 31.7.2007 15:10
by arihy
Vag-comilla saa näkyville koodin, joka kertoo miksi kompura ei pyöri. En löytänyt tähän hätään sivua missä nuo koodit oli oman Passatin osalta, mutta ohessa linkki uudemman Golfin tietoihin. Joissain malleissa noihin pääsee käsiksi ihan Climatronicin näytön kauttakin.

http://www.seatcupra.net/forums/showthr ... 235&page=2

Posted: 31.7.2007 15:15
by Markus V
Voisko joku ystävällisesti suomentaa noi käyttöohjeet tolle climalle?
Saakos sitä kompuraa kuinkaan muuten päälle kuin se normaalisti toimisi?

Millanen mötikkä se painekatkaisija on? MaHu ei antanu lupaa sitä omastaan lainailla :roll: ja parempi niin, eipähän säretä senkin autoo 8)

Posted: 31.7.2007 15:32
by arihy
en ole itse testannut toimiiko, mutta näin menee tuon ohjeen mukaan:

1. Sisäkierto-nappi pohjaan
2. Paina tuuletusta kovemmalle -> "1c" näyttöön
3. Valitse haluttu toiminto lämpötilansäätimillä +/-
4. Paina sisäkierto-nappia katsoaksesi arvoa
5. Toista kohdat 3 ja 4 tarpeen mukaan

EDIT: Toinen vaihtoehto näyttäisi olevan painaa yhtäaikaa ECON, viileämmälle + puhallus pienemmälle. Paluu normaaliin käyttöön ECON:ia painamalla. Tällöin oikea numero kompuran tilalle olisi 19.

Posted: 31.7.2007 16:33
by Markus V
Mulla ei toimi toi climan näytöllä, ei tapahdu mitään.

Posted: 31.7.2007 17:05
by arihy
Kokeilin itsekin kotimatkalla ja Passatissa näyttää toimivan tuo jälkimmäinen tapa, eli ECON + viileämmälle + puhallin pienemmälle.

Posted: 31.7.2007 18:22
by Pasi Häkli
Niin testerillä näkee sen, minkä takia kompura on viimeksi kytkeytynyt pois.

Posted: 31.7.2007 18:47
by Markus V
Toi jälkimmäinen toimii mullakin, eli mitkä numerot kantsii tutkii ja mitä niistä numeroista sit voi päätellä?

Posted: 31.7.2007 21:06
by arihy
Kenttä 19 kertoo kompuran tilan. Ross-tech:n sivuilta löytyy noille koodeille sitten tulkkaukset. Sivun yläosassa kohdasta "Compressor Shut-Off Conditions" eteenpäin.

http://www.ross-tech.com/vag-com/downlo ... 10-043.lbl

Posted: 1.8.2007 11:50
by Markus V
Kohtaan 19 näpyttelin mutta näyttää vain nollaa, kuin myös kaverin auto kun sitä testattiin, en tiedä sit tekikö tää sää asiaan mitään kun sataa vettä ja on koleaa (15astetta lämmintä) Otin akunkengän irti, aattelin jos se jotenkin nollais koko auton mut pah, ei auttanu.
Onko tietoo kuin kallis operaatio on ton kompuran vaihto jo pelkästään, ite en sitä rupee purkamaan, ei oo taitoo.

Posted: 1.8.2007 12:31
by arihy
Nolla tarkoittaa, että kompuran pitäisi pyöriä. Onkos tuosta katsottu, että kompura ei ihan oikeasti pyöri vai päätelty vain sen perusteella ettei tule kylmää?

Jos kompura ei pyöri, niin eipä tuohon taida jäädä muita vaihtoehtoja kuin magneettikytkin ja johdot. Tuo mitattu 10.5V vaikuttaa minusta aika matalalta jännitteeltä - itse kokeilisin ensimmäiseksi vetää johdot suoraan akulta. Tuo on varmaan mitattu liittimestä napojen väliltä - mitä näyttää plussasta maihin?

Posted: 1.8.2007 12:50
by Markus V
Ei ainakaan pyöri se hihnapyörän keskiosa, missä on se iso mutteri, eikä flektikään pyöri. Mitattu on juu siit liittimen päästä, pitää mitata uudelleen kuhan saan taas mittarin käyttöön. Ei sitä kompuraa sen paremmin oo tutkittu mutta kylmää se ei ainakaan puhalla. Onko se millanen homma irrottaa kompura, aukasta ja kattoo mitä se on syöny? Auton alle hyvin pääsen kylläkin kun rakennettiin huoltopukki :lol:

Posted: 1.8.2007 13:19
by arihy
Flektin pitäisi pyöriä aina, kun ilmastointi on päällä. Alla olevasta linkistä pari tarkastettavaa sulaketta sitä koskien. Tuon perusteella kannattaa tarkastaa myös akun päällä olevan sulakepesän kunto.

http://www.ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?p=400105

Posted: 1.8.2007 14:05
by Markus V
Viel jatkuu vian metsästys, ainakin se sulake numero 16 on ehjä, akun päällä kans sulakkeet ehjät ja sulakerasia melkein kuin uusi, mulla menee kohta usko ja toivo ton auton kanssa.....

Posted: 1.8.2007 17:09
by Pasi Häkli
Ei sitä kompuraa kyllä kannata alkaa aukomaan. Käytettyjä kompressoreita voi löytää jostain purkaamoilta järkihintaan.
Itellä olis nurkissa yks ylimääränen passatista jäänyt kompura, mikä saattaa olla muuten ehjä, mutta se siivapyörä on aika solmussa mikä sitä pyörittää. Ja sen kompuran toimivuudesta ei oo mitään takuuta, oli kolarissa siis mennyt siivapyörä solmuun. Ostin itselleni suosiosta "uuden".

Jos se kompura on oikeasti sökö, niin se järjestelmä kannattaa ehdottomasti huuhdella ja vaihtaa se paisuntaventtiili sieltä rintapellistä. Menee meinaan tosi herkästi tukkoon se venttiili. (Kompuran hajoamisen myötä -> metallisilppua pitkin järjestelmää.) Ja kuivain menee luonnollisesti aina myös vaihtoon. Jos sitä ei huuhdella niin ei oo uusikaan kompura pitkäikäinen.

Niin oletko sä kokeillut antaa suoraan virtaa siihen kompuran kyljessä olevaan liittimeen? Otat vaikka vähän kajarinjohtoa, akunnapoihin kiinni toisesta päästä ja toinen niihin liittimiin, magneettikytkimen täytyy aina naksahtaa (kuuluvasti), kun lyöt johdot kiinni. Mut vaikka se magneettikytkin oliskin rikki, niin silti flektien kuuluisi alkaa pyörimään... :roll:

Sitä flektien ohjainlaitetta/relettä kannattais kokeilla ehjästä autosta. On siis siinä akun alla/vieressä runkopalkkiin pultattuna kahdella pultilla. Musta laatikko missä on kaks isoo liitintä, toisessa liittimessa paljon ohkasia johtoja ja toisessa muutama paksu johto. 15 minuutin homma vaihtaa ehjästä autosta keskenään, purkamatta yhtään mitään. Ja yläkautta sen saa irti. Just oli yks golffi mistä oli se ohjainlaite rikki, se ei tosin ollut climatronicilla varustettu.
Se ohjainlaite maksaa noin 160-170 euroa, eli ei turhaan kannata sitä tilata, vaan kokeilla jostain toisesta autosta.

Haet piru vie vaikka ilmastoinnilla varustetun boran tai golffin koeajoon autoliikkeestä ja alat vaihdella osia kokeilumielessä :lol:

Posted: 1.8.2007 22:14
by MarkusR
Joo ei oo kyllä kompurat mitään edullisia laittaa. Suomen puolella makso alkuperäinen 825€ ja ruotsin puolella sama 100€ halvemmalla. Kannatti jo ajaa 100km:n matka tuon takia. Itellä oli kyllä aivan totaali jumissa kun autokaan ei käynyt kun ilmastointi oli päällä.

Posted: 2.8.2007 14:47
by Markus V
Mistäs tiedän kumpi niistä liittimen navoista on plussa ja kumpi miinus, vai onko sillä mitään väliä..?

Posted: 2.8.2007 17:03
by arihy
Ruskea taitaa olla poikkeuksetta maa, mutta kannattaa varmistaa mittarilla. Flektin toimimattomuus kannattaa selvittää kanssa, koska se voi aiheuttaa tuon kompuran toimimattomuudenkin.

Posted: 7.8.2007 9:32
by colour concept
markusrei wrote:Joo ei oo kyllä kompurat mitään edullisia laittaa. Suomen puolella makso alkuperäinen 825€ ja ruotsin puolella sama 100€ halvemmalla. Kannatti jo ajaa 100km:n matka tuon takia. Itellä oli kyllä aivan totaali jumissa kun autokaan ei käynyt kun ilmastointi oli päällä.

ja saksasta tilattanu 300€ uusi kaikkineen kuluineen, eli kannatti jo tilata :lol:

Posted: 7.8.2007 16:03
by MarkusR
ja saksasta tilattanu 300€ uusi kaikkineen kuluineen, eli kannatti jo tilata Laughing
Joo itelle tuli kans paikallisen korjaamon kautta saksasta hankittu kompura. Vanhasta kaikki tyyppimerkinnät ylös ja eikun tilaamaan, mutta väärähän se kuitenkin oli niin ei enää alettu uudestaan kokeileen hinta olis ollu jotain ~550E

Posted: 22.1.2009 21:43
by JK81
Nappi-ilmastoinnista kysymys, mitä eroa on ac ja econ napillisilla?

Posted: 23.1.2009 6:50
by Pia
Joissaki autossa on molemmat napit, esim. mun vinkuwaunussa.
Vastaus löytyy auton käyttöohje kirjasta, se mitä kukaan ei lue koskaan...

Posted: 23.1.2009 8:39
by JK81
Kiitos tyhjentävästä vastauksesta.
Kaikissa ei välttämättä tule jostain syystä sellaista mukana, kuten ko. tapauksessa.
Onko merkkiliike ainut paikka mistä voi hankkia ohjekirjan?

Posted: 23.1.2009 9:56
by haisuli
http://fi.diplodocs.com/zearchres_2079.php löytyskö tuolta tai sitten goooooooooooooogle. Mutta eikös tuo eco ole "taloudellinen" jolloin se säätää hitaasti ja epävarmasti eikä käytä ilmastointia. ja AC-napilla on ilmastointi päällä ja säätää nopeammin ja tarkemmin lämpötilat kohdalleen, kuluttaen hieman enenpi polttoainetta.