Page 1 of 1

"räplätys" tyhjäkäynnillä?

Posted: 21.8.2007 21:50
by JPT
Moro!
Nyt ne ongelmat sitte taas alkoi...elikäs tyhjäkäynnillä kuuluu melkoinen 'räplätys' ja kun konepellin alle kurkkii niin moniurahihnan kiristäjä (?) tärisee aikalailla paljon. Kun hiukkasen nostaa kierroksia räplätys katoaa. Voipiko kiristäjä pitää moista mekkalaa? En kokeillut mikä vaikutus ilmastoinnilla asiaan on mutta tuota kiristintä epäilisin?
Auto siis GIV -03, 1,9 TDi PD (ATD, 74 kW) ja mittarissa vajaa 260 tkm.

Hiukka offtopikkia ja spekulaatiota: Edelliseen ajokkiin (bensakoneinen GIV 1,6 8-ventt., AKL) tuli hiukkasen samankaltaista 'vammaa' jossain 100 tkm paikkeilla. Siinä vaan oireet tulivat tyhjäkäynnillä ja piti olla ilmastointi päällä. Ja ääni ei ollut 'räplätys' vaan ujellus ja vikinä eikä se loppunut vaikka antoi kierroksia. Jos kiristintä painoi esim. meisselillä ääni loppui. Uuden kiristimen vaihto ei sinällään ollut iso operaatio mutta uuden kiristimen hankkiminen oli, ei nimittäin löytynyt edes marmoritiskiltä kuin tilaamalla ja toim.aikakin oli useampia päiviä ellei viikon. Satuin kuitenkin löytämään uuden Oulun sähkö Dieselistä (tjsp?) ja hintakin mahtoi olla muutaman kympin?

Voisko olla vika samassa osassa ja oisko kellään edes suuntaa-antavaa hintatietoa ko. osan hinnasta taikka saatavuudesta ja tietty sen vaihtotyöstä. Perskuta kun auto on päivittäisessä ajossa (~230 km/pvä) eikä sitä ois oikein mahdollisuutta odotuttaa huoltoon päiväkausia, ja jotenkin itseänikin laiskotuttaa alkaa rappaamaan sitä itse. Tai jos olisi edes paikka missä rapata niin sekin toisi intoa alkaa ite rappaamaan.
JTe

Posted: 21.8.2007 22:05
by Kemizti
Se o juuri se kiristinrulla.. se on jousitoiminen (siis ainakin 3-kopan afn koneessa..) ja pitää vanhetessaa sellasta hemmetin ärsyttävää "räplätystä" niinkuin hienon sanan olit keksinyt.. itelläkin pitäs vaihtaa.. onhan taulussa jo 205tkm.. :shock:

ainakin kolmosessa vaihto tapahtuu avaamalla kiristinjousen "kuppi" ja poistamalla se tanko, rulla, jousi härpäkkä.. siitä se menee lohkon korvakkeiden läpi se tanko.. näin siis mulle huoltomies kertoili, kun kysyin onko paha vaihtaa..

motonetissä.. D/TD 1,9 95--98 KIRISTIN (automaattisäät/Ø67mm). . . . . . 25-6020 37.70 ???


sulla toki siis 4-koppa, mutta tuskin homma paljoo eroo.. :wink:

Posted: 22.8.2007 6:56
by Pasi Häkli
Mikäli tommosessa on laturin hihnapyörässä vapaakytkin, niin kokeile toimiiko se. Niitä menee jumiin silloin tällöin, ja sillon hakkaa remmiä ja kunnolla. Kiristäjä hyppii ku hullu mulkku.

Eli joko otat moniurahihnan irti sen verran, että pääset kädellä pyörittämään sitä laturin pyörää. Sen kuuluu luistaa toiseen suuntaan. Teet kädellä semmosia "nykäiseviä kääntöjä", niin näet luistaako se, vai onko jumissa. Jos se on jumissa niin uutta tilalle.

Tai sitten koitat pienellä meisselillä varovasti pyörittää laturia sen tuuletus-siivistä(moniurahihnan ollessa paikallaan). Kuuluu siis pyöriä toiseen suuntaan(muistaakseni myötäpäivään, kevyesti).

Posted: 23.8.2007 11:32
by JPT
Asiaa sen koommin tutkimatta, soittelin huoltoliikkeisiin ja kas kummaa...muilla viikon / viikkojen jono paitsi pikapörhöllä jonne pääsee parissa päivässä. Useimmat kuitenkin antoivat vika-arvioksi juurikin tuon laturin vapaakytkimen. Uutta tilalle vaan niin sillä kuulemma äänet häviää.
Mutta mitä tapahtuikaan eilen (ke)? Vikaäänet alkoivat kuulumaan tiistai-iltana ja keskiviikko aamunakin pienoinen räplätys konehuoneesta kuului mutta keskiviikko iltana ei mitään. Liekkö auto säikähtänny korjaamopalveluita sen verran että vapaakytkinkin lakkasi ääntämästä :shock: No jokatapauksessa kuntoon tuo on laitettava ja vapaakytkintä odotellaan saapuvaksi ja hintakaan ei ollut kuin päätä huimaava :evil: jotain 70-80 € persiissä kuulema?

Posted: 30.8.2007 23:02
by atdvariant
Mulla räplättää kanssa se kiristin, ja rullakin on menny ihan silleex, eli uusix meni. Uus Motonetissa maksaa 151 euroo. Raplatus alko, ku vaihdoin hihnan. Mittarissa nyt 144 tkm. Yritin katella, mut ei pysty purkaa tai uusii pelkkää kiristysjousta. :cry:

Posted: 31.8.2007 19:44
by JPT
Jees, viime viikon perjantaina käytin tuolla pikapörhöllä ja olihan se vapaakytkin viallinen. Laturi kun oli irti, vapaakytkimessä tuntui selvää rahinaa ja ehkä oli havaittavissa takeltelua. Uus vapaakytkin makso ~70 ja tunnin asennustyö päälle. Ois saattanu jäädä normi kyläsepältä vaihtamatta kun vapaakytkin on laturissa kiinni sellasella specialmallisella spooriavaimella :twisted: Joku ladan tms vetoakseli saattas olla sopeva tuohon hommaan.
No nyt tyhmäkäynnillä taas käy ja kukkuu normaalilla dieselinkalkatuksella :D

p.s viidenkympin viilitys viestien määrässä :buttrock

Posted: 9.11.2008 16:48
by atdvariant
Itse selvisin ihan väkisin vääntämällä sen auki. Ne tuppaa ne sisällä olevat palat hapettua, ja ovat kyllä julmetusti kiinni. Joku firma pohjosessa myi sitä vapaakytkintä 55€. Sama kytkin sopii Mersuihin. Tavallaan turhaan vaihdoin laturin hihnan ja kiristimen. Ei se vika niissä ollut.

Posted: 9.11.2008 19:34
by miihkali
Mulla kans kolvissa (AFN) tota samaa brobleemaa. Pitänee purkaakki sit laturi ja yrittee korjata.

Posted: 10.11.2008 20:17
by miihkali
Purin just laturin ja kysyn nyt tyhmyyttäni, ennen ku sären mitään, et mikä se niistä kilkuttimista on se vapaakytkin?? :oops:

Posted: 10.11.2008 21:04
by Pasi Häkli
Se on se itse hihnapyörä.

Posted: 11.11.2008 8:31
by miihkali
Uu-jeah... tänks ...

Posted: 13.11.2008 8:50
by miihkali
Jaa-a, tossa omassa laturissa Bosch 120A taitaa olla vaan kiinteä hihnapyörä, jos mää nyt mitään noista nyt taas ymmärrän.

Posted: 13.11.2008 14:24
by Tero Häkli
sitä 120A on molemmilla, vapaapyörällä ja ilman, jos siinä on muovilärpäke mikä lähtee irti siinä pyörän päädyssä niin on vapaapyörä, jos taas ei ja about 21mm mutteri näkyy siä pääs niin sit kiintee, pyörän halkasioilla ei oo kun millin ero

Posted: 13.11.2008 17:37
by miihkali
Jep,ei siinä ollut sitä muovilärpäkettä ja tuo mutteri on jotain 21 millinen. Pitnee putsata, kasata ja laittaa takas kiinni.

Posted: 1.12.2008 17:38
by atdvariant
miihkali wrote:Jep,ei siinä ollut sitä muovilärpäkettä ja tuo mutteri on jotain 21 millinen. Pitnee putsata, kasata ja laittaa takas kiinni.
Vieläkö esiintyy sulla sitä päpätystä?