Page 1 of 2
Autovero
Posted: 26.8.2007 15:20
by SamiK
Mitähän tästäkin nyt taas tulee kun alkoi hirveä kohina näiden uutisten jälkeen.
Valitse lauantai 19.30 uutiset
http://www.nelonen.fi/video/default.asp?c=1
Posted: 26.8.2007 17:08
by Sami Mäkinen
Bensan hintaa 3 snt lisää ja dieselin 6snt päästöjen takia... ei käy järkee... eikös tuo pitäs olla toisinpäin...
Posted: 26.8.2007 17:19
by SamiK
Sehän on selvä että aine kallistuu, mutta miten käy autoveron.
Itse en oo kyllä uskonu sen poistumiseen tai laskuun, mutta nyt on pakko holdata tota ostamista vähän aikaa kun noin sanoo.
Ettei oo ollu tapana paljon ennakkoon kertoa. Tiistaina 28.8. ilmeisesti uutta tietoa.
Jotkuthan on jankuttaneet jo vuoden alusta, että vero poistuu 1.9. Saas nährä
Vai tuleeko vain uusi verotusarvonmäärityskone mahdin tilalle.
Posted: 30.8.2007 14:26
by Sami Mäkinen
TV1 sellä tapellaan verotuksista...
Posted: 30.8.2007 22:22
by shoebox
"Haistakaa paska koko valtiovalta, ette osaa muuta kun verottaa.." Lauloi eräs Suomalainen joskus..Niin totta..
Yritä tässä nyt sitten tehdä ympäristötekoja ja ajaa vähemmän kuluttavalla ja vähemmän päästöjä aiheuttavalla dieselillä, niin kyllä valtio palkitsee!

Posted: 31.8.2007 9:31
by HarriV
Siitähän se johtuu kun diesel autoja rupeaa olemaan niin paljon että valtio saa paremmat veromarkat niistä. Katsokoohan ei mene pitkään kun bensa ja diesel on samanhintaista, tai diesel on kalliimpaa kuin bensa
Posted: 31.8.2007 9:46
by shoebox
^ Niin, ja arvata saattaa, että siinä vaiheessa tuskin on luovuttu diesel-verosta, eikä tulla edes luopumaan, kun kerta dieselit kuluttaa vähemmän kun bensa autot..
Nyt alko oikeesti ottaa jo päähän tuo autoihin liittyvä verotus..Eikö kenelläkään muulla ole asiaan kommentoitavaa..? Tai, turhaahan tää tietysti on, mutta saapahan purkaa itseään..
Posted: 31.8.2007 11:00
by AjH
Täähän on niin tavallista, Suomi on kaunopuheinen eko-asioissa ja teot poliitikoilla just päinvastaisia...
Hetken ehtikin jo harmittaa kun vaihdoin dieselin bensaan ja nyt on pitkään ollut hintaerona 30cent joka olisi kattanut pa-veron mutta nyt taas tulee bensa-auto edullisemmaks käyttää.
Hyvä Suomi! Ekoautoilun esimerkki valtio.
Ainiin, tätähän perustellaan sillä että saadaan autoilua kalliimmaksi jotta ihmiset siirtyisi joukkoliikenteeseen. Käytännössä tämä muutos rokottaa juuri joukkoliikennettä ja rahtialaa, johtaa joukkoliikenteen hintojen nousuun ja entistä useammalle on kannattavaa ajaa nimenomaan omalla autolla.
Posted: 31.8.2007 11:20
by Sami Mäkinen
AjH wrote:Ainiin, tätähän perustellaan sillä että saadaan autoilua kalliimmaksi jotta ihmiset siirtyisi joukkoliikenteeseen. Käytännössä tämä muutos rokottaa juuri joukkoliikennettä ja rahtialaa, johtaa joukkoliikenteen hintojen nousuun ja entistä useammalle on kannattavaa ajaa nimenomaan omalla autolla.
Totta, kattellaan taas vuoden vaihteessa kun bussi hinnat nousee... tekee perjantai-lauantai ehtoisin mieli mieluummin herättää kaveri kuskaamaan ja antaa enemmän rahaa sille...
Posted: 31.8.2007 11:34
by Tero Paalanen
^^Ja täälä maaseurulla on nii perkuleen hyvät joukkoliikenne yhteydet jotta yksityisautoilu on helppo lopettaa.
Välimatkatkin nii lyhyet

Posted: 31.8.2007 17:51
by DJDH
Tää päätös on kyllä niin perseestä kun olla ja voi. Olisvat nyt edes jättäny AMMATTILIIKENTEEN rauhaan. Nyt mammat taas valittaa kun maito ja banaanit kallistuu. Muutenkin elintarvikkeiden hinnoilla on aikamoiset korotuspaineet. Paljokohan valtio on netonnut korkeasta polttoaineen hinnasta muutenkin? Noh, pitännee kai hommata viisumi ja hakea bensat rajan takaa.
Posted: 31.8.2007 18:12
by Jari P
Piti jo laittaa Jyrkille sähköpostia. Rupes niin v*****amaan...
Posted: 31.8.2007 18:29
by enska
Uolevi wrote:^^Ja täälä maaseurulla on nii perkuleen hyvät joukkoliikenne yhteydet jotta yksityisautoilu on helppo lopettaa.
Välimatkatkin nii lyhyet

Totta, ainakaan täälläpäin ei busseja kulje, ja työmatkaa on suuntaansa 35km. Ne meinaa vissiin, että pitäis sitte fillarilla töihin mennä.
Eihän tällä menolla oo kohta enää ees varaa käydä töissä.

Posted: 31.8.2007 18:41
by shoebox
Itsellä työmatkaa 50km sivu..Busseja kyllä kulkee, mutta pitäs kulkea neljällä bussilla päivässä ja matkoihin menis 2xkauemmin kun tällä hetkellä, jos niillä menis..Sen lisäks bussit maksais vajaan 20€ päivä, mikä sekään ei houkuta..Vielä kun oot toisella paikkakunnalla töissä, sielläkin pitää tehdä se normaali työpäivä ja muutenkin menee matkoihin aikaa..Sit vielä sen kaksinkertaistais julkisilla?? Ei kiitos!
Lisäks työkaveri kulkee 60km sivu, mutta vastakkaisesta suunnasta..Busseja niiden nurkilta tulee tasan 1 päivässä ja sillä ois pysäkille matkaa n. 15km!! Käytä siinä sitten julkisia..Että hienoja päätöksiä tekevät, kun ei itte tarvii ajella tai maksaa omista polttoaineistaan! Tai, ehkä ne on hienoja päätöksiä Pääkaupunkiseudulle, mutta kun muuallakin Suomessa asuu ihmisiä!! Sitä paitsi sielläkin asuu kavereita, niin ennemmin nekin kulkee omalla autolla töihin, siltikin..Bussit maksaa kohtalaisesti ja pysähtymisineen niilläkin kestäis kauemmin mennä bussilla töihin..Että hyöty tästä oli..? Ai niin, ne VEROTULOT VALTIOLLE!!

Posted: 31.8.2007 22:03
by AjH
Niin, tosiasiahan on että ei yksityisautoilua oikeasti edes haluta vähentää vaan nyhtää vaan taas vähän lisää rahaa sitä kautta. Jos tarkoitus olisi oikeasti vähentää yksityisautoilua niin autovero ja käyttömaksut nousisivat 200% ja julkinen liikenne + rahtiala saisivat vähennysoikeuden kaluston osalta.
Never gonna happen

Posted: 1.11.2007 11:41
by Jouni
Posted: 1.11.2007 12:24
by AjH
Onpahan melkosen sekava uutinen, noin sisällöltään:
"Hallitus on kertonut antavansa syksyllä lakiesityksen henkilöautojen muuttamiseksi vähäpäästöisiä dieselautoja suosivaksi."
Muutenkin puhutaan auto- ja ajoneuvoverosta ja kuitenkin kyse on lopulta varmaan pelkästä käyttömaksujen muuttamisesta päästöpohjautuviksi, ainakin osittain, joskus vuonna 2010. Eli kaikki asiat mitä nyt hienosti päätetään ehtii muuttua täysin ennenkun nämä muutokset ehtii mihinkään vaikuttamaan.
Mutta työllistämistä tämäkin, kallispalkkaiset virkamiehet nyplää tämmösiä kivoja juttuja joilla ei mitään merkitystä.
Avautuminen.
Posted: 1.11.2007 17:34
by SamiK
AjH wrote:
Muutenkin puhutaan auto- ja ajoneuvoverosta ja kuitenkin kyse on lopulta varmaan pelkästä käyttömaksujen muuttamisesta päästöpohjautuviksi, ainakin osittain, joskus vuonna 2010.
"Keskimääräisen henkilöauton autovero alenisi nykyisestä noin 26 prosentista 22 prosenttiin kuluttajahinnasta. Esityksen seurauksena autovero alenisi reilulla 80 prosentilla markkinoilla olevista henkilöautomalleista."
Eli katteet ja maahantuojan kustannukset nousevat tuon kuudesosan ja vaihtohyvitykset tippuvat entisestään
Näinhän siinä tulee käymään... Vaihtovarastot pursuilee jo nyt, käytettyjen ostajan markkinat alkaa ensivuonna!
Mutta miten käytuontiautojen kanssa on vielä auki... Todennäköisesti pidetään mahti toiminnassa ja tuonti kannattamattomana.
Hyvinkin selvä teksti aikaisempiin arvauksiin verrattuna..
Siinä se uudistus nyt on!
Posted: 1.11.2007 17:49
by Matsoni
SamiK wrote:AjH wrote:
Muutenkin puhutaan auto- ja ajoneuvoverosta ja kuitenkin kyse on lopulta varmaan pelkästä käyttömaksujen muuttamisesta päästöpohjautuviksi, ainakin osittain, joskus vuonna 2010.
"Keskimääräisen henkilöauton autovero alenisi nykyisestä noin 26 prosentista 22 prosenttiin kuluttajahinnasta. Esityksen seurauksena autovero alenisi reilulla 80 prosentilla markkinoilla olevista henkilöautomalleista."
Eli katteet ja maahantuojan kustannukset nousevat tuon kuudesosan ja vaihtohyvitykset tippuvat entisestään
Näinhän siinä tulee käymään... Vaihtovarastot pursuilee jo nyt, käytettyjen ostajan markkinat alkaa ensivuonna!
Mutta miten käytuontiautojen kanssa on vielä auki... Todennäköisesti pidetään mahti toiminnassa ja tuonti kannattamattomana.
Hyvinkin selvä teksti aikaisempiin arvauksiin verrattuna..
Siinä se uudistus nyt on!
Mielenkiintoista, mitenhän käy jos nyt ostaisi uuden auton. Häviääkö siinä sitten tuon 4000€-5000€ puhdasta rahaa?
Posted: 1.11.2007 18:01
by SamiK
Suoralla kaupalla ei varmasti kannata nyt ostaa.
Vaihtokaupalla onkin mielenkiintoinen tilanne, kannattaako vai ei.. siinäpä pulma..
Se on ainakin varma että käytettyjen hinta tippuu ensivuonna jokatapauksessa vaikka liikkeet siirtäisikin varouudistuksen katteisiin. Ahneita kun ovat.
Mielenkiinnolla odottaa miten käy tuontiprosenttien
Posted: 1.11.2007 18:52
by Kemizti
Mitenkähä.. raadiossa sanottin, että jos lakiuudistus lisää autojen tuontia ulkomailta, verotusta kiristetään jotta autokanta ei uudistuisi liikaa.. siis mitä vittua..!!??
onko tässä siis kaikenkaikkiaan helpottaa hyvätuloisten uusilla autoilla ajavien ihmisten autoilua ja rankaista "köyhää" keskiluokkaista ihmistä siitä, että ei ole varaa uuteen autoon joka kuluttaisi vähemmän..
Kaikkein naurettavinta on se, että dieselin haittaveroa ei poisteta vaikka dieselin polttoainevero nostetaan bensiinin tasolle.. summasummaarum, kaiken maksaa vanhemmilla painavemmilla dieseleillä ajavat autoilijat..

Posted: 1.11.2007 19:06
by shoebox
Kemizti wrote:Kaikkein naurettavinta on se, että dieselin haittaveroa ei poisteta vaikka dieselin polttoainevero nostetaan bensiinin tasolle.. summasummaarum, kaiken maksaa vanhemmilla painavemmilla dieseleillä ajavat autoilijat..

...Eli autoilla, millä oikeesti ois kannattavinta ajaa, esim. työmatkaa, kun ei tuu arvonalenemista enää ja moottoreissa riittää ikää, niin kauan kun jaksaa ajaa! Esim. työkaverin W123 300d mersu..750tkm mittarissa, eikä tunnu missään..Paitti kohta lompakossa, kun verot kiristyy..
Että näin..Kiitti taas! Ja sekin, kun aamulla näki ekat yli 1.10€/l dieselin hinnat..Otti nuppiin..KIITTI TAAS...

Posted: 1.11.2007 19:12
by Kemizti
shoebox wrote:Kemizti wrote:Kaikkein naurettavinta on se, että dieselin haittaveroa ei poisteta vaikka dieselin polttoainevero nostetaan bensiinin tasolle.. summasummaarum, kaiken maksaa vanhemmilla painavemmilla dieseleillä ajavat autoilijat..

...Eli autoilla, millä oikeesti ois kannattavinta ajaa, esim. työmatkaa, kun ei tuu arvonalenemista enää ja moottoreissa riittää ikää, niin kauan kun jaksaa ajaa! Esim. työkaverin W123 300d mersu..750tkm mittarissa, eikä tunnu missään..Paitti kohta lompakossa, kun verot kiristyy..
Että näin..Kiitti taas! Ja sekin, kun aamulla näki ekat yli 1.10€/l dieselin hinnat..Otti nuppiin..KIITTI TAAS...

Nimenomaan..!!
Posted: 1.11.2007 19:14
by SamiK
Nämä käyttämaksumuutoksethan tulevat vasta 2010 aikana
Varmaan tarkotuksena on että vanhat röntät pois liikenteestä. Vaikka tuskin niiden vanhojen painoon perustuvat maksut tulevat olemaan niin suuria.
Käyttövoimavero poistuu varmaan sitten kun dieselin veroa nostetaan.
Tuo nykyinen hinnan eron kaventuminen (bensa vs diesel) johtuu vain kausivaihtelusta, diesel kalliimpaa talvella kuin kesällä.
Ensikesällä ero taas yli 30centtiä
Posted: 1.11.2007 19:34
by Kemizti
SamiK wrote:
Käyttövoimavero poistuu varmaan sitten kun dieselin veroa nostetaan.
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id73833.html <<-- tuolta poimittua..
-
Dieselautoilijoilta vuosittain perittävä käyttövoimavero pysyy jatkossakin voimassa.
-
Dieselveroa pyritään kiristämään bensiiniveron tasolle
Posted: 1.11.2007 19:37
by SamiK
Kyllä sen ehtii vielä poistaa ennen vuotta 2012 mutta vielä pysyy samalla mallilla.
Eurooppa yhtenäiseksi, sieltähän sen tulevan näkee.
Posted: 1.11.2007 22:04
by Matsoni
SamiK wrote:Suoralla kaupalla ei varmasti kannata nyt ostaa.
Vaihtokaupalla onkin mielenkiintoinen tilanne, kannattaako vai ei.. siinäpä pulma..
Se on ainakin varma että käytettyjen hinta tippuu ensivuonna jokatapauksessa vaikka liikkeet siirtäisikin varouudistuksen katteisiin. Ahneita kun ovat.
Mielenkiinnolla odottaa miten käy tuontiprosenttien
Niin vaihtokaupalla ehkä kannattaa, koska miten paljon sitten vaihtoautojen hinnat tippuvat? jos kerta uusienkin tippuvat
Posted: 1.11.2007 22:07
by Kemizti
Asiasta verotukseen.. kertokaas joku, jos ootte löytänyt, että minkä mukaan (painon joo, mutta mitkä kertoimet yms.) lasketaan tollasen ennen 2001 käyttöönotetun vähäpäästöisen dieselin verotus? siinähän maksaa pahimmassa tapauksessa ihan hirveitä summia painon perusteella, vaikka kulutuksen(päästöjen) perusteella maksut olisivat huomattavan vähäiset..
Posted: 1.11.2007 22:59
by colour concept
Posted: 2.11.2007 8:01
by Kale
Volkkareiden uudet hinnat jos veron alennus näkyy suoraan hinnassa:
http://www.iltasanomat.fi/autot/autovero.asp?m=175
Posted: 2.11.2007 9:06
by Ari-Matti Aho
Ferrareiden hinnat nousisi parhaimmillaan reilu sata tonnia...

Posted: 2.11.2007 10:48
by AjH
Tota jo tullu DNSF puolella naurettua, isoin mitä ite löysin on SLR McLaren 177 tuhatta ja risat. Siis lisää hintaa.
Posted: 2.11.2007 13:30
by SamiK
Golf variant 2002 96 powerdisu reilu 100tkm menty Saksasta
auto ~9000e
haut ~1000e
verot 3290e
Nyt pitää järkätä aikaa vaan hakemaan
Jotkut tekevät vielä hyvät massit tuonnilla ensivuonna kun hinnat hakevat paikkaansa.
Posted: 2.11.2007 14:44
by VW-Bastard
...kyllä se taitaa kuitenkin niin olla, että maskoipa ne verot mitä vain, silti auton tarvii ja jopa huvikseen sillä ajaa! Kyllä Suomeen kuitenkin lisää diesel autoja kannattaisi kannustaa ostamaan.

Posted: 2.11.2007 19:01
by kahe
Alkoi itseäkin mietityttään vaihtaminen uudempaan veromuutoksen jälkeen. Etenkin leirin vaihto huolettomaan eli Kia Cee'd:n 1.6 diesel farkkuun. Mielenkiinnolla vertailin tuulilasin autotietojen perusteella mittoja paskattiin, tietyissä mitoissa Kia jopa suurempi. 5/7 vuoden takuu houkuttas ja pienet kulutukset sekä päästöt -> pienet ajoneuvoverot ja pieni moottori joten pienemmät vakuutukset.
Vaan eipä tuosta paskatista taida eroon päästä järkihintaan enää.
Pakko myös sympata niiden puolesta, jotka ovat juuri autonsa ostaneet/saaneet.
Posted: 2.11.2007 20:13
by Matsoni
Jos nyt on tehnyt kaupat niin kait sitä pystyy venyttämään auton käyttööottoa vasta 1.1.2008?
Posted: 2.11.2007 20:44
by shoebox
Siis eihän uusien autojen hinnat mihkään tipu, kun vasta 2010. Käyttövero astuu voimaan ens vuoden alusta, mutta mitä väliä sillä on, rekisteröikö sen auton nyt, vai vuoden alusta, paitsi tietty, että vuoden alussa rekisteröity on aina vuoden uudempi, ainakin kun liikkeeseen oot menossa vaihtamaan..Niin, kyllähän se tämän vuoden puolellakin rekisteröidyn auton käyttövero vaihtuu uuteen systeemiin ens vuoden alusta.?
Joten eipä nyt hätäillä suuntaan eikä toiseen..Käyttöveron muutos ei kovinkaan monella ole edes mullistava ja käytettyjen autojen hintoihin tää alkaa vaikuttaa vasta pikkuhiljaa, kunnolla vasta ens vuoden lopusta ja sit vuonna 2009...Voipi olla hiljasta autokauppa vuoden 2009 loka-joulukuussa..
Posted: 2.11.2007 21:18
by kahe
Öö, luepa Shoebox nuo uutiset uudestaan tai vaikka tämän päivän kokemuksia
Ultimatesta. Parin autoliikkeen sivuillakin on jo tietoa asiasta.
Jos kaupat on vasta tehnyt, niin käyttöönotonsiirto on omasta aktiivisuudesta kiinni sekä liikkeestä. Huonompi juttu, jos juuri on saanut autonsa.
Posted: 2.11.2007 22:10
by shoebox
Ahaa..Olin käsittäny sit ihan pieleen..Sitä vaan mietin, että mitä sit tapahtuu vuonna 2010.?? Kun siitäkin vuodesta on kovasti puhuttu..
Eli mitä tässä nyt sit oikeesti tapahtuu..

Posted: 2.11.2007 22:36
by SamiK
Hyvin selkeä systeemi on tapahtumassa. Järkevin ratkaisu miten asian olisi voinut hoitaa omasta mielestä.
Lukase tuo uutislinkki, ei sen selkeämmin oikeastaan asiaa voi kertoa.
Autovero putoaa pienipäästöisillä ja nousee isokoneisilla. Hinnat tippuu ja nousee riippuen mallista. Pienikulutteiset laskee ja isokulutteiset nousee.
Ja tullin linkistä löytyy veroprosentit, sekä v. 2010 tulevan ajoneuvoveron muutos suurinpiirtein suuruusluokkaa.
Lempiaihe tämä autoverotus

verotus yleensäkin
Posted: 2.11.2007 22:39
by shoebox
Ahaa..Eli mulla meni puurot ja vellit sekaisin, eli väärinpäin hokasin nuo jutut..Sellasta se on.

Kiitokset valaisusta ja korjauksesta..
Posted: 3.11.2007 9:13
by Matsoni
shoebox wrote:Ahaa..Eli mulla meni puurot ja vellit sekaisin, eli väärinpäin hokasin nuo jutut..Sellasta se on.

Kiitokset valaisusta ja korjauksesta..
Juu kyllä siinä näin kävi

eli onhan sillä merkitystä ottaako uuden auton käyttöön nyt vai vasta 1.1.2008, mutta miten käy vaihdokin hinnan autokaupassa. Miten autokaupat määrittelee vaihtoauton hinnan sitten?
Posted: 3.11.2007 10:28
by shoebox
Jotain uutisissa oli vaan illalla, että autokauppiaat ottaa huomioon tämän uuden hinnoittelutavat uusien hinnoissa, mutta käytetyistä ei puhuttu sen kummempia, muutakun, että hinnat tietty tippuu..
Pitääpäs olla tarkkana nyt ja kysellä faijalta..Se on Delta-autossa myyjänä, niin eiköhän niitä tässä tiedoteta uusista toimintatavoista, viimestää alkuviikosta.

Posted: 3.11.2007 12:16
by SamiK
Vaihdokin hinta selviää suunnilleen vaikka tullin MAHTI-taulukosta.
Sinne merkin mallin ja kilometrit niin siitä myyntihinnasta 10-20% pois niin siinä on uusi vaihtoarvo varmaankin.
Posted: 3.11.2007 12:37
by VW-Bastard
Voihan perävalot! Meikäläisen -01 Pasaaderissa ei ole merkitty CO päästöjä kotimaiseen eikä ulkomaiseen (Saksan tuonti) rekisteriotteeseen.. Vaikuttaako tämä nyt tuleviin ajoneuvoveromaksuihin korottavasti vai alentavasti. Eikö se kok.massa ole jotain 2050 kg?
Ymmärsin kuitenkin niin, että jos olisin autoa nyt hakemassa, kannattaisi tuoda 2002 -> tai ainakin sellainen, jossa CO-päästöt on merkitty otteeseen. Näin tullin veropäätös olisi ainakin Pasaaderin suhteen penempi. Päteekö sama myös vuosittaiseen käyttöveroon?

Posted: 3.11.2007 14:55
by Matsoni
SamiK wrote:Vaihdokin hinta selviää suunnilleen vaikka tullin MAHTI-taulukosta.
Sinne merkin mallin ja kilometrit niin siitä myyntihinnasta 10-20% pois niin siinä on uusi vaihtoarvo varmaankin.
No joo, tällä periaatteella meikäläisen golffikin olisi sitten n. 11 000€ auto

Posted: 3.11.2007 15:35
by Pasi Häkli
Eikä aikaakaan, kun tehtaat nostaa suomeen tulevien autojen hintaa.
Posted: 3.11.2007 15:45
by colour concept
Jotkut autoliikkeet myy jo käytettyjä "ale" hintaan, eli uuden verotuksen pohjalta vaihtoautojen hintaa laskettu 10%.
esim.
www.autoliikemiettinen.fi mainostaa asiasta etusivulla
(ainakin mainostavat sitä, mikä lie sit todellinen tiputus??)
Posted: 3.11.2007 15:51
by miihkali
Eikös se tuo Miettinen oo muutenkin aika arvokas paikka noitten vaihdokkien suhteen??? Tai näin oon vaan kuullu, mikä lie sittä totta??
Posted: 3.11.2007 15:53
by SamiK
Tuommoisen golfin 96kw tdi variantin verotusarvo mitä katselen 02/03 niin ennen oli ~17500e
nyt ~15000e
Siitä 17500 otettiin ennen veroa 29% + 22% alvi = ~6200e
Nyt 15000 veroa 18,6% + alvi =~3400e
Eli ~2800e hintaa alaspäin ajasta ennen veromuutosta nopeasti laskettuna.
Ei varmasti anna liikkeet vaihdossa tuota verotusarvon hintaa kun ei ne ole antaneet ennenkään, kaikki hakisi ulkomailta muuten halvemmalla. Tämä siis ensivuonna, mutta taitaa päteä jo nyt vaihtoautokaupassa kun ensimmäiset ovat jo pudottaneet 10% vaihtoautojen hintaa jos joku vaikka ostaisi niin liike pärjäisi vielä ensi vuotta ajatellen kun sitten tulee vielä enemmän alas.