Page 1 of 1

VW Golf IV Variantin jarrut ravistavat

Posted: 5.9.2007 23:20
by Tero_V
Tervehdys.

Asia lyhyesti:
-etujarrut täristää
-levyt ja palat vaihdettu, satulat auottu
-jarrut toimii reilun kuukauden
-täristää jälleen
-missä vika?

Ja sitten itse vuodatukseen:

Hommasin keväällä VW Golf IV Variant 1.9TDi:n (2004, 130tkm) ja siihen vaihdettiin myyjän toimesta uudet jarrulevyt ja palat eteen. Jonkun ajan kuluttua jarrut alkoivat ravistaa normaalin kevyissä ja tasaisissa jarrutuksissa. Ravistelu tuntui rattiin ja reippaampi jarruttaminen lähes kadotti vapinan. Vapina ei siis ainakaan lisääntynyt voimakkaamman jarruttamisen seurauksena, eli suuremmasta jarrulevyviasta ei ilmeisesti ollut kyse. Myöskään satulat eivät olleet jumissa.

Noh, etupäähän vaihdettiin uudet (alkuperäisosat) levyt ja palat heinäkuun alussa Pörhöllä, jonka jälkeen jarrut toimivat oikein hyvin. Kuitenkin sama ongelma on hiljalleen palannut. Jarrut siis täristävät erityisesti yli 80 km/h jarrutuksissa.

Onko ajatuksia missä mahtaisi olla vikaa. Jarrusatulat ovat olleet useampaan kertaan auki kesän huolloissa eivätkä ole vikaa löytäneet. Vaikuttaisi siis että levyt ovat taas kierossa. Mikähän tämän voisi aiheuttaa? Napojen kierous, nivelet, tukivarret, ...?

Kiitos vastauksista jo etukäteen.

Tero

Posted: 6.9.2007 11:23
by Tero_V
Voikohan etujarrujen kuumeneminen aiheuttaa tuon vian? Eli jos etujarrut laahaavat normaalia enemmän ja pitävät levyt kokoajan kuumana. Jäähdytetty levy ei varmaan paljoa tarvi kun se vetää vesisateessa kieroon?

Entä voiko joku rakennevika aiheuttaa tuon?

Ajatuksia?

Posted: 6.9.2007 12:07
by Matsoni
Tero_V wrote:Voikohan etujarrujen kuumeneminen aiheuttaa tuon vian? Eli jos etujarrut laahaavat normaalia enemmän ja pitävät levyt kokoajan kuumana. Jäähdytetty levy ei varmaan paljoa tarvi kun se vetää vesisateessa kieroon?

Entä voiko joku rakennevika aiheuttaa tuon?

Ajatuksia?
No jos ei se paljoa täristä ni se kuuluu volkkarin perusominaisuuksiin :wink: Itse myös noita jarruja puran aina silloin tällöin ja herkistelen. Muuten tuppaavat jäämään laahaamaan ja kuumenevat liikaa.

Posted: 6.9.2007 12:49
by Kale
Itsellä kanssa täristää jarrut pikkasen. Parhaiten huomaa kun yli 80km/h vauhdista alkaa jarruttamaan kevyesti. Mitä foorumeilta olen lukenut niin orkkislevyt ovat herkkiä kieroutumaan kaikissa konsernin autoissa. Tarvikelevyjen vaihto on auttanut.

Posted: 6.9.2007 13:31
by Tero_V
Tyyppivikaa ilmeisesti tuo liiallinen laahaminen. Käväisin juuri näyttämässä autoa ja levyt menee takuuvaihtoon. Dynamometri heitteli kummaltakin puolelta. Saa nähdä onko parin kuukauden päästä taas takuuvaihto edessä. Noh, onneksi on 2 vuoden takuut noilla kiekoilla (riittäisi varmaan tuo 2 kuukautta =) ). Onko joku törmännyt rakennevikoihin etupään osalta? Muihin kuin tuon satula "ominaisuuteen".

Mitä tarvikelevyjä suosittelette? Niitäkin on moneen lähtöön. Osasta niin kieroja ettei hyllyssä tahdo pysyä...

Posted: 6.9.2007 13:44
by Tero Häkli
osta uritetut/reijitetyt niin kestää jo paremmin =) vaikka vähän kalliimmat oliskin

Posted: 6.9.2007 14:58
by Markus V
Itel on reikälevyt omassa kulkineessa ja tärinää on havaittavissa, mut eppäilen kyl että johtunee vanteesta, voip olla vähän heittoo painoissa. Tiedä sit oikeesti mikä sen tekee, mut ei toi paha, sillai että just huomaa.

Posted: 6.9.2007 15:35
by Tero_V
Vanteet olen itse sulkenut vikalistalta pois. Saapa nähdä mitä tekevät huollossa huomenna. Jos vikaa ei löydy, niin ei ole kannattavaa heille jos parin kuukauden välein käyn vaihdattamassa takuuseen levyt =)

En ihan ominaisuudeksi tuota hyväksy. Täristää kuitenkin sen verran häiritsevästi. Sitä luulee välillä ajavansa huonolla fordilla (anteeksi tuo kirosana) kun innostuu vispaamaan rattia.

Posted: 7.9.2007 17:00
by Tero_V
Kiitos edellisistä vastauksista! Lisää kaipailisin jos jollakulla on mielessä =)

Nyt on sitten tutkittu ja mitään vikaa ei löytynyt levyistä, satulan liikkumisesta, navoista ja tukivarsista. Erittäin mystistä siis kun nuo levyt ja navat ovat siis suorat!?? Varsinaisen ihmettelyn alla tosiaan oli VW:n etupää.

Jarrut siis täristävät, ehkä parempi sanoa että jarruttavat pumppaavalla tavalla, joka aiheuttaa lievää ratissakin näkyvää vapinaa.

Onko väellä ajatuksia missä voisi olla vika? Voiko ABS-järjestelmän vika tehdä tuota? Testasin tosin ottamalla ABS:n sulakkeen irti ja samaa pumppausliikettä tunsin ajaessani parkkipaikalla. Vika ei lisäänny jos jarruttaa voimakkaasti mutta tuntuu taustalla epätasaisena jarrutuksena (kuten dynamometrikin näytti).

Posted: 7.9.2007 19:46
by DJDH
Tuo selviää sillä kun lukee vikakoodit. Itellä jarrut täristi pienestäkin painalluksesta kun yksi pyörimisanturi oli sökönä.

Posted: 7.9.2007 20:29
by Kale
Mulla on kyllä vasemman takapyörän abs-anturi sökö mutta tärinään sen rikkoutuminen ei vaikuttanut millään tavalla.

Posted: 7.9.2007 21:23
by Pasi Häkli
Ei voi mitenkään täristää absien takia... Ja jos jossakin abs-anturissa on vikaa niin kyllä sinne valo syttyy mittaristoon.
Absien tärinä on eri asia ku jarrujen tärinä.

Posted: 8.9.2007 9:06
by Tero_V
Joo ei täristä/jarruta epätasaisesti kuten ABS:t. Mitään vikaa ei ole ajotietokone ilmoitellut. Täytyypä kysellä vielä kun kuulee pajalta lisää uutisia. Lähettivät tiedusteluja maahantuojalle. Saapa nähdä mitä sieltä ilmoittavat... "Se on ominaisuus jota ei saa korjattua. Ominaisuus koskee pientä osaa (= 1kpl) tuotannosta." =)

Mulla nuo jarrut täristää helpoiten hyvin kevyestä jarrutuksesta, jolloin pumppaava jarruteho siirtyy myös rattiin vapinana. Kovemmassa jarrutuksessa rattissa ei juuri näy mitään tärinää mutta epätasainen jarruteho on silti taustalla. Jarrut eivät myöskään puolla suuntaan eikä toiseen.

Miten tuon VW:n jarrujärjestelmä toimii? Minkälaiset järjestelmät siellä jakaa jarrupainetta ja millaiset venttiilit voisi olla hieman sökönä?

Voiko muuten ilma jarrujärjestelmässä tehdä tuollaista? Vai onko ainoa vika vaan että poljin muuttuu kovaksi?

(Muokataan: siis poljin muuttuu pehmeäksi...)

Posted: 9.9.2007 14:01
by -andy-
Mulla oli farkussa myös ravistusongelmia ja viimeisellä kerralla se saatiin kuntoon uusimalla takajarrut. Olin kyllä aivan varma, että etujarruissa vika. En tiedä oliko kestävä ratkaisu, kun auto vaihtoi jo omistajaa. Jarruja korjailtiin joka huollossa ja parhaimmillaan ongelmat tuli 15-20 tkm:n jälkeen takaisin!:(

Posted: 10.9.2007 20:34
by Tero_V
Dynamometrillä takajarrut olivat hyvät. Ei siis "vapinaa" siellä. Voisi veikata että ongelma jarrupaineessa on niin pieni ettei juurikaan näy takajarruissa. Ilmasin etupään jarruja mutta ei vaikutusta asiaan. Eikös tuossa dieselin jarrutehostimessa ole oma alipainepumppu? Saattaisiko pieni alipainepumpun vika saattaisi tehdä tuollaisen pumppauksen jarruihin. Eli vuotaisi hieman siten, että erittäin kevyessä jarrutuksessa huomaa jarrupaineiden pumppaamisen.

Luulisi ammattimiehen osata huoltoliikkeessä karsia pois ongelmat, mutta ei näköjään. Ei nyt kuitenkaan ammattilaiselle kovin monimutkainen järjestelmä ole.

Menneistä ja tulevista kommenteista kiittäen, Tero

Posted: 16.9.2007 11:43
by Tero_V
Laitatin takapään uusiksi, eli levyt, palata ja herkistelyt. Samalla vaihtoivat vasemman etulevyn varmuuden vuoksi kun oli ihan vähän heittoa. Ei kuulemma tuollainen heitto heittokellolla katsottuna pitäisi vaikuttaa. Nyt jarrut ovat ainakin hetken taas kunnossa.

Kiitos vinkeistä.

Tero

Posted: 27.9.2007 6:31
by Kimee
Täällä kanssa ravistelevia jarruja.
Täysin samat oireet kun sulla Tero_V.
Laahaus => kuumentuminen taitaa olla syy.

Vähän tässä pohtinut mitä tekisi vaiko mitään.
Kaaralla kurvailtu vasta 30tkm

Posted: 27.9.2007 8:44
by Tero_V
Itse kanssa epäilin ensimäisten etulevyjen kanssa laahaamisen aiheuttamaa kuumenemista. Eivät kuitenkaan kuumenneet niin paljoa, että olisi ollut vaikutusta. Tosin jäähdytetyissä levyissä varmasti korostuu mahd. laatuvirheet.

Jarrujen vapina on edelleen poissa takapään levyjen ja palojen uusimisen jälkeen. Takapään satulat olivat melko jumissa, kuten monesti tyypillistä. Vähän harmittaa kun ei ensimmäisellä kerralla tullut ajateltua tuota vaihtoehtoa (eikä kyllä ammattimieskään).

Ootko kurkannut taaksen missä kunnossa on? Melko helposti jumittaa kuulemma tuo takapää näissä Golfeissa. Pitäänee antaa säännöllisesti vähän "liikettä" jarrusatulalle. Edes paikalla ollessa.

Posted: 15.1.2009 16:53
by Killer
Borassa samaa vikaa että täristää ratissa kun kevyesti jarruttaa.
Tänään vaihdoin levyt ja palat eteen, toivottavasti helpotti vika.
Toinen syy oli että kulumisvaroitin rupesi piippaamaan että palat loppu.
Ihme homma kun paloissa oli pintaa vielä puolet uusista mutta kulumisvaroittimen johto oli kulunu juuresta puhki kun oli ottanu levyyn kiinni.
Olikohan levyt menneet jo liian ohuiksi vai onko tyyppivika toi johdon poikki kuluminen?

Posted: 15.1.2009 21:14
by Pasi Häkli
Kuluneissa levyissä jää levyn laitoihin pieni pykälä, se jarrupala ei ota ihan täysin koko levyn pinta-alalta kiinni, ja kuluneen levyn takia kulumisvaroittimen lanka katkeaa nopeammin kuin uuden levyn kanssa.
Siinä vaiheessa kun jarrupalojen kulumisvarotin alkaa herjaamaan, niin on vielä noin 3-4 milliä pintaa jäljellä sisäpalassa.

Mun mielestä se vois olla vähän lähempänäkin sitä rautaa. Voihan ne silti "ajaa loppuun", vaikka kulumisvarotin siellä herjaisikin. Kunhan ei ihan rauta rautaa vasten niitä kuluta.

Aiheeseen liittyen:
Tänään vaihdoin etujarrupalat 25 000 kilsaa ajettuun Audi A6 3.0TDI quattroon. Sisäpala aivan loppu, ulkopala kuin uusi. On ne sitten hyviä.

Posted: 15.1.2009 21:47
by Tero Häkli
kun ravistaa niin lenkin jälkeen kokeilemaan sormella levyjen lämpöeroa ;)

Posted: 15.1.2009 21:59
by Kyytsis
3B passatissa päättelin että etulevyt olisivat lopussa kun tuntui tärinää, jarrutuntuma oli huono ja välillä vähän äänteli.

Hommasin uudet palat ja levyt ja eilen firman hallissa aloin katselemaan tilannetta vanteen takana. Pelkääjän puolella vanne oli liian kuuma sormille, sai vähän tuhdimmilla hanskoilla käsitellä osia. Levy oli ihan hyvä, paksuutta samat kuin uudessa, eli ei ne kauaa ole alla olleet. Yksi liukutappi oli jumissa ja ulompi pala oli kulunut ohueksi laahauksesta. Herkistelin jarrut ja latasin uudet palat. Levyt annoin olla kun turha se on ehjää vaihtaa... Vähän sininen pinta, mutta nyt tuntuisi toimivan. Rullaan herkemmin.

Pitäisi varata noita liukutappeja parit, se juminut oli vähän hapettunut joten nyt joutui kevyesti hiomaan kiiltäväksi. Uusi olisi ollut parempi. Vaihdan jos tuo nyt uusii.

VAraosamyyjä pisti mukaan "asennussarjan" jossa oli semmoiset jousi systeemit satulaan. Audissa (A4 1.8t b5) semmoiset olikin, mutta tässä ei kyllä ollut paikkoja mihin pistää moisia.

Seuraavaksi pitäisi tukivarsia katsella.. Kannattaakohan yhtä vaihtaa, vaiko samalla koko paketti?

Posted: 15.1.2009 22:03
by Tero Häkli
slamitilta vahvistettu koko setti niin ei tarvi yksitellen vaihdella ;) halvempikin kerralla kaikki ostella vaikka ei kaikkia vaihtaskaan. Niitä liukutappejakin saa varaosapuljusta =)

Posted: 16.1.2009 12:59
by Markus V
Voiko jarrujen tärinän aiheuttaa pyörän napa? Ex omistaja oli ruuvvannut alle alfan vanteet (jako 4x98) ja edessä kuskin puolen pyöränpultin kierteet sökönä. Pulttimopolla kuulemma väkisin vedetty kiinni. Uudet kierteet ja pulttikin menee paikalleen, levyt tosiaan vaihdettu kahteen otteeseen mutta tärinä vaan jatkuu.

Posted: 16.1.2009 13:35
by Killer
Pasi Häkli wrote:Kuluneissa levyissä jää levyn laitoihin pieni pykälä, se jarrupala ei ota ihan täysin koko levyn pinta-alalta kiinni, ja kuluneen levyn takia kulumisvaroittimen lanka katkeaa nopeammin kuin uuden levyn kanssa.
Siinä vaiheessa kun jarrupalojen kulumisvarotin alkaa herjaamaan, niin on vielä noin 3-4 milliä pintaa jäljellä sisäpalassa.

Mun mielestä se vois olla vähän lähempänäkin sitä rautaa. Voihan ne silti "ajaa loppuun", vaikka kulumisvarotin siellä herjaisikin. Kunhan ei ihan rauta rautaa vasten niitä kuluta.

Aiheeseen liittyen:
Tänään vaihdoin etujarrupalat 25 000 kilsaa ajettuun Audi A6 3.0TDI quattroon. Sisäpala aivan loppu, ulkopala kuin uusi. On ne sitten hyviä.
Kyllähän sen piippauksen kans olis pärjänny vielä, mutta pitää katsastaa auto kk sisällä niin inssi ois voinu valittaa asiasta ku mittaristossaki paloi merkkivalo koko ajan.
Ja paloissa oli pintaa reilu 6mm vaihdossa tasaisesti molemmin puolin levyä, eli levyt vissiin ollu aika loppu. Varmaan satuloita herkistelty joskus ku oli kaikki liukutapit jossain rasvassa ja satulat liikkui todella keveästi sivuttain.

Posted: 17.1.2009 16:08
by Pasi Häkli
Juu niihin liukutappeihin on hyvä laittaa rasvaa, ettei jumiudu niin helposti. On niissä alunperinkin pieni määrä rasvaa.

Posted: 5.4.2009 18:36
by JPT
Upsista vanhalle threadille


Elikäs vaihtelin viime kesänä joka nurkkaan uudet levyt ja palat ja jarrut toimivatkin mainiosti kuukauden-pari? No sitten alkoi kevyessä jarrutuksissa täristää ja kipaisin varaosatiskille josta levyt ostin että liekkö olleet jotain sekundaa ja menneet kieroksi vaikka tarkistelin ettei laahaa tms. No varaosamyyjä antoi nimellistä korvausta vastaan uudet erimerkkiset etulevyt jotka nakkasin alle joskus vuodenvaihteessa. No taas päästiin kuukausi-pari jonka jälkeen alkoi täristää, ensin vähän ja nyt sitten jo aika paljon enemmän. Edelleen täristys tuntuu kun jarruttaa keveästi mutta jos runttaa polkimen pohjaan niin eipä vipatusta huomaakaan. Olen koittanut herkistellä satuloita ja liukupintoja vaan eipä tuo enää tunnu auttavan? Liekkö sattumaa että nämäkin menneet kieroon ja siksi väpättää?

Minkä merkkiset levyt hommaan jotta tuo täristys / vipatus ei enää vaivaa?

Posted: 5.4.2009 19:22
by Vessu
Omaani laitoin viime syksynä Zimmermannin reikälevyt eteen ja taakse.
Paloiksi vielä Ferodot.
Paikat puhdistin ja herkistin eikä ole moittimista talven jälkeenkään.

Posted: 5.4.2009 20:23
by Tero Häkli
kokeile ajon jälkeen pysäillä vaikka kässärillä ja kokeilemaan että onko etulevyt lämpöset... jos on niin joku siellä jumittaa

Re: VW Golf IV Variantin jarrut ravistavat

Posted: 7.2.2013 17:29
by Timeout
Tässä on tullut täysin vastaavista ongelmista kärsittyä jo jonkin aikaa.

Golf IV Variantiin on täristyksen takia jo pariinkin kertaan vaihdettu jarrulevyt sekä eteen että taakse. Kummallakin kerralla on käynyt samalla tavalla. Aluksi auto pelaa hienosti; Muutaman tuhannen kilometrin jälkeen jarrut alkavat täristää ensin kevyissä jarrutuksissa ja voimakkaammin jarrutettaessa tärinä häviää. Tästä kun tilanne pikku hiljaa kehittyy eteenpäin, tärinä jatkuu yhä voimakkaammassakin jarrutuksessa. Lopulta tilanne on se että ei tahdo hampaat suussa pysyä kun ratti hakkaa ja koko auto tärisee aina jarrua painaessa...
:buttrock

Onko näihin ongelmiin mitään patenttiratkaisuja löytynyt?

Re: VW Golf IV Variantin jarrut ravistavat

Posted: 9.2.2013 9:17
by Riku Korpela
Ja navat puhdistettu kunnolla ennen levyn asentamista? Ettei oo jääny mitään ylimääräistä tavaraa levyn ja navan väliin, jolloin levy on asennuksen jälkee jo heti vinossa.

Toinen on sitte navan kierous. En toki tiedä onko nelos-golffeis ollu vaivana. Kannattaa toki tarkistaa.

Onko osat huonoa tarvikelaatua? Ei oikeen herätä luottoa esim. motonetistä löytyvälle 14€:n takajarrulevylle.

Tuos aiemmin jo luki jarrujen laahauksesta johtuva lämpeäminen. Onko havaittavissa semmosta?

Tässä ny jotain ajatuksia...

Re: VW Golf IV Variantin jarrut ravistavat

Posted: 9.2.2013 9:22
by Pasi Häkli
Meillä on samanlaisia tapauksia ollut nimenomaan nelosgolffissa, joissa levyt kieroutuu vähän ajan päästä. Lopulta ollaan vaihdettu myös pyörännavat, niin ei oo enää takas tullut.

Re: VW Golf IV Variantin jarrut ravistavat

Posted: 18.2.2013 17:59
by juhama
Että onko se nyt niin, jos jarruttaessa alkaa täriseen niin jarrulevyt on kieroutunut, vai voiko se johtua muusta syystä?

Re: VW Golf IV Variantin jarrut ravistavat

Posted: 19.2.2013 10:38
by Monkelo
Ja siis nimenomaan jarruttaessa? Ettei ole lunta esim vanteissa?

Re: VW Golf IV Variantin jarrut ravistavat

Posted: 19.2.2013 15:14
by juhama
nimenomaan jarruttaessa!