Golf IV Variant 2004 (tavoitteena matka&hifi-auto)
Posted: 6.9.2007 20:59
Moi kaikki!
olen seurannut tätä palstaa nyt kesän -07 ajan ja nyt kun alla on ollut pari kuukautta tuollainen Golf IV variant, ajattelin aloittaa kerrankin projektiluontoisen jutun miten hommat minulla etenee.
Tarkoitus olisi rakentaa tuosta autosta sellainen hillitysti ehostettu perheauto, jolla on mukava ajaa pitkiäkin matkoja. Tarkoittaa käytännössä ainakin pientä ulkopuolen laittamista, kunnollista ajomelun vaimentamista ja hyviä hifi-laitteita.
Aihio:
Golf IV variant
vm. 2004 Trendline
74kW TDI ATD-mooottorilla
auton mukana tulleet 17" vanteet (AWS Maranello), joiden ulkonäkö kelpaa mulle mainiosti
Lähtökohta on siis suunnilleen tämä

Golf takaa
Projektit:
Vaimennus
Vaimennuksen olen jo aloitellut ja tällä hetkellä on saatu vaimennettua mm. konepelti. Vaimennusjärjestys ei ole minulla ollut optimaalinen, eli esimerkiksi ovet on vielä avaamatta vaikka niistä tuleekin merkittävä osa melusta. Tarkoitus on käydä kuitenkin kaikki auton oleelliset osat jossain vaiheessa läpi, joten järjestyksellä ei ole sinänsä niin paljon merkitystä.
Konepelliln vaimennus
Konepeltiin laitoin ensin peltipintaan näitä nykyaikaisia vaimennusmattoja. Käytin Vibroplastia ja Dynamatia, kun molempia sattui olemaan sopivia paloja tarjolla. Niiden lisäksi laitoin alkuperäisen ohuehkon suojan alle myös sellaista 10mm paksuista pehmeää vaimennusmattoa, jonka tärkein tehtävä on estää melun heijastuminen ja eristää lämpöä talvella (eli tarkoitus on saada konehuone pysymään parkissa vähän pidempää lämpimänä).
Konepellin lisäreunatiivisteet
Tämän lisäksi konepellin reunoihin on asennettu sopivan kokoista tiivistenauhaa em. lämmönpysymisen avuksi. Eli talvella lämmin ilma ei pääse kiertämään moottoritilasta yläkautta ulos auton seisoessa, ainoastaan etuosasta ja alta.
Konepellin perusvaimennus
Vibroplast ja Dynamat asennettuna puhdistettuun peltipintaan. Pelti lakkasi jo tässä vaiheessa kumisemasta.
Lisäksi pehmeää vaimennusta
"monttujen" kohdalle mahtui lisäämään 10mm paksua vaimennusmattoa vähentämään "kaikuvaa" melua ja eristämään lämmintä talvella
Alkuperäissuoja takaa
alkuperäinen suojakin nyt kai meinaa jotain, mutta aika rimpulahan tuo on. (kuvassa myös vaimennuksessa tärkeimmät apuvälineet, kunnon sakset maton leikkaamiseen ja hanskat, ettei alumiinipinnoite revi sormia auki
)
Alkuperäissuoja valmiin päällä
Kaikki takaisin paikoillaan, ei tuosta ulospäin näe pahemmin, että siellä olisi mitään ylimääräistä.
Ovipahvien vaimennus
Ovipahvien vaimennus tulee olemaan vain osa oviin tehtävää muutosta. Myöhemmin avaan vielä myös välipellit ja vaimennan sitten ulkopellit, ehkäpä myös sen välipellin. Alkuvaiheessa tein kuitenkin jo "pahvien" tukevoittamisen, joka sinänsä jo vaikuttaa sisämeluun jonkun verran. Pintojen jäykistyminen vaikutti myös orkkiskaiuttimien soundiin eli musiikista väheni osa sellaisestä epämääräisestä huminasta, jota tärisevät ovipahvit aiheutti vaikka itse kaiuttimet ovatkin kiinni siinä pellissä.
Etuovipahvi alunperin
Alkuperäinen verhous takaapäin paljastaa ohuen rakenteen. Kop kop, kuulostaa ohuelta muovilta ja kumisee ajaessa.
Pohjavaimennus
Vaimennusmatto sai pahimman värinän kuriin.
Valmis
Pehmeä vaimennusmatto vähentää pintojen läpi tulevaa melua ja vähentää heijastuvaa melua oven sisässä. (+ taas ämpöeriste).
Takaovipahvi alunperin
Takaovipahvissa on vieläkin suuremmat lärpättävät muovipinnat, kun ei ole ovitaskuja.
Vaimennusmattoa ja rima
Kokeilin mieleen tullutta ideaa laittaa vaimennusmaton väliin ohuehkon tukiriman jäykistämään pinnan joustavuutta. Kyllä se vähän auttoi, mutten sen enempää lähtenyt noita laittamaan. Tulipahan edes testattua ja ei se siellä ainakaan haittaa.
Takaluukun vaimennus
Takaluukunkin avasin ja vaimensin sieltä peltipintaa sekä luukun muovipintaa sen verran mitä nyt helposti pystyi. Luukku ei sinänsä ole niin suuri, että sen vaimentaminen olisi erityisen kriittinen, mutta hyvä sekin on vaimentaa edes osittain. Peltipinnan ja muovini vaimennus vähentää melua ja pehmeä matto eristää lisäksi lämpöä.
Takaluukun alkuperäismuovi
Alkuperäisessä muovissa oli vähän pehmeitä vaimennuspaloja vähentämässä kuminaa, muttei mielestäni riittävästi.
Takaluukun pelti
Peltipinnoissa on osittiain jäykistäviä vekkejä yms, mutta itse luukun pintapelti on varsin kumisevaa.
Takaluukun vaimennus
siispä vaimennusmattoa helposti laitettaviin kohtiin, suikaleina sitä sai ujutettua myös tuonne kolojen taakse
Takaluukun muovin vaimennus
muoviin laitoin pikkupaloja vaimennusmattoa "syömään" resonansseja ja lisäksi pehmeää sitten päälle vähentämään "kohinaa"
Hifit
Hifilaitteiden asennus tulee vasta sen jälkeen kun vaimennusprojekti on saatu kokonaisuudessaan valmiiksi.
Näistä mun eri pikkuprojekteista tulee lisää kuvia ja juttua myöhemminkin kunhan hommat etenee.
olen seurannut tätä palstaa nyt kesän -07 ajan ja nyt kun alla on ollut pari kuukautta tuollainen Golf IV variant, ajattelin aloittaa kerrankin projektiluontoisen jutun miten hommat minulla etenee.
Tarkoitus olisi rakentaa tuosta autosta sellainen hillitysti ehostettu perheauto, jolla on mukava ajaa pitkiäkin matkoja. Tarkoittaa käytännössä ainakin pientä ulkopuolen laittamista, kunnollista ajomelun vaimentamista ja hyviä hifi-laitteita.
Aihio:
Golf IV variant
vm. 2004 Trendline
74kW TDI ATD-mooottorilla
auton mukana tulleet 17" vanteet (AWS Maranello), joiden ulkonäkö kelpaa mulle mainiosti
Lähtökohta on siis suunnilleen tämä
Golf takaa
Projektit:
Vaimennus
Vaimennuksen olen jo aloitellut ja tällä hetkellä on saatu vaimennettua mm. konepelti. Vaimennusjärjestys ei ole minulla ollut optimaalinen, eli esimerkiksi ovet on vielä avaamatta vaikka niistä tuleekin merkittävä osa melusta. Tarkoitus on käydä kuitenkin kaikki auton oleelliset osat jossain vaiheessa läpi, joten järjestyksellä ei ole sinänsä niin paljon merkitystä.
Konepelliln vaimennus
Konepeltiin laitoin ensin peltipintaan näitä nykyaikaisia vaimennusmattoja. Käytin Vibroplastia ja Dynamatia, kun molempia sattui olemaan sopivia paloja tarjolla. Niiden lisäksi laitoin alkuperäisen ohuehkon suojan alle myös sellaista 10mm paksuista pehmeää vaimennusmattoa, jonka tärkein tehtävä on estää melun heijastuminen ja eristää lämpöä talvella (eli tarkoitus on saada konehuone pysymään parkissa vähän pidempää lämpimänä).
Konepellin lisäreunatiivisteet
Tämän lisäksi konepellin reunoihin on asennettu sopivan kokoista tiivistenauhaa em. lämmönpysymisen avuksi. Eli talvella lämmin ilma ei pääse kiertämään moottoritilasta yläkautta ulos auton seisoessa, ainoastaan etuosasta ja alta.
Konepellin perusvaimennus
Vibroplast ja Dynamat asennettuna puhdistettuun peltipintaan. Pelti lakkasi jo tässä vaiheessa kumisemasta.
Lisäksi pehmeää vaimennusta
"monttujen" kohdalle mahtui lisäämään 10mm paksua vaimennusmattoa vähentämään "kaikuvaa" melua ja eristämään lämmintä talvella
Alkuperäissuoja takaa
alkuperäinen suojakin nyt kai meinaa jotain, mutta aika rimpulahan tuo on. (kuvassa myös vaimennuksessa tärkeimmät apuvälineet, kunnon sakset maton leikkaamiseen ja hanskat, ettei alumiinipinnoite revi sormia auki

Alkuperäissuoja valmiin päällä
Kaikki takaisin paikoillaan, ei tuosta ulospäin näe pahemmin, että siellä olisi mitään ylimääräistä.
Ovipahvien vaimennus
Ovipahvien vaimennus tulee olemaan vain osa oviin tehtävää muutosta. Myöhemmin avaan vielä myös välipellit ja vaimennan sitten ulkopellit, ehkäpä myös sen välipellin. Alkuvaiheessa tein kuitenkin jo "pahvien" tukevoittamisen, joka sinänsä jo vaikuttaa sisämeluun jonkun verran. Pintojen jäykistyminen vaikutti myös orkkiskaiuttimien soundiin eli musiikista väheni osa sellaisestä epämääräisestä huminasta, jota tärisevät ovipahvit aiheutti vaikka itse kaiuttimet ovatkin kiinni siinä pellissä.
Etuovipahvi alunperin
Alkuperäinen verhous takaapäin paljastaa ohuen rakenteen. Kop kop, kuulostaa ohuelta muovilta ja kumisee ajaessa.
Pohjavaimennus
Vaimennusmatto sai pahimman värinän kuriin.
Valmis
Pehmeä vaimennusmatto vähentää pintojen läpi tulevaa melua ja vähentää heijastuvaa melua oven sisässä. (+ taas ämpöeriste).
Takaovipahvi alunperin
Takaovipahvissa on vieläkin suuremmat lärpättävät muovipinnat, kun ei ole ovitaskuja.
Vaimennusmattoa ja rima
Kokeilin mieleen tullutta ideaa laittaa vaimennusmaton väliin ohuehkon tukiriman jäykistämään pinnan joustavuutta. Kyllä se vähän auttoi, mutten sen enempää lähtenyt noita laittamaan. Tulipahan edes testattua ja ei se siellä ainakaan haittaa.
Takaluukun vaimennus
Takaluukunkin avasin ja vaimensin sieltä peltipintaa sekä luukun muovipintaa sen verran mitä nyt helposti pystyi. Luukku ei sinänsä ole niin suuri, että sen vaimentaminen olisi erityisen kriittinen, mutta hyvä sekin on vaimentaa edes osittain. Peltipinnan ja muovini vaimennus vähentää melua ja pehmeä matto eristää lisäksi lämpöä.
Takaluukun alkuperäismuovi
Alkuperäisessä muovissa oli vähän pehmeitä vaimennuspaloja vähentämässä kuminaa, muttei mielestäni riittävästi.
Takaluukun pelti
Peltipinnoissa on osittiain jäykistäviä vekkejä yms, mutta itse luukun pintapelti on varsin kumisevaa.
Takaluukun vaimennus
siispä vaimennusmattoa helposti laitettaviin kohtiin, suikaleina sitä sai ujutettua myös tuonne kolojen taakse
Takaluukun muovin vaimennus
muoviin laitoin pikkupaloja vaimennusmattoa "syömään" resonansseja ja lisäksi pehmeää sitten päälle vähentämään "kohinaa"
Hifit
Hifilaitteiden asennus tulee vasta sen jälkeen kun vaimennusprojekti on saatu kokonaisuudessaan valmiiksi.
Näistä mun eri pikkuprojekteista tulee lisää kuvia ja juttua myöhemminkin kunhan hommat etenee.