Page 1 of 2

Turbovika?

Posted: 9.9.2007 15:27
by jusanderi
Vaihdoin öljyjä, kun huomasin öljyvuotoa lauhduttimen luota. Irrotin lauhduttimen ilmaputken ja sieltä löytyi öljyä. Muuta selitystä en itse keksi, kuin että turbo vuotaa öljyä. Taitaa olla aika kallis remontti edessä?? Onko kukaan vaihtanut itse turboa?? Saako saksasta tilattua turboa huokeenmalla???

Passat -00, Tdi 85kW, ATJ

Posted: 9.9.2007 15:38
by Tero Häkli
ihan normaalia että sieltä hiukka öljyä tulee... kuhan ei montaa desiä tuu :lol: eli turha hätääntyä jos ei tosiaan paljoo tullu, turbo tohon on helppo vaihtaa.. ihan ittekkin

Posted: 9.9.2007 15:47
by jusanderi
Öljyä rupesi kulumaan reippaammin viime keväästä eli kyllä lauhduttimelle menee arviolta desi tai kaksi / 10tkm.
Kiirettä vaihdon suhteen ei siis vielä ole.
Turbon tyyppi olisi nyt kuitenkin hakusessa.

Posted: 9.9.2007 18:54
by JukkaA
Hyvin todennäköisesti garrett gt1749v. Kannattaa korvata samalla vaivalla vähän isommalla, esim 130heppasen gt1749va:lla. Paras tulee kuitenkin jos teettää ton vakion koteloihin isommat sisukset.

Posted: 9.9.2007 20:04
by AjH
Huohotusöljyäkin voi olla, mutta jos samaan aikaan öljyä kuluu reilummin niin sitten ehkä turbokin. Yleensä turbo alkaa olla finaalissa kait kun pakopuolella on lopputulemana sinertävää (vai päteekö tämä dieselissä?)

Posted: 9.9.2007 20:35
by JukkaA
Minä vaihdoin turbon ainakin itse. Passatissa se on vielä paljon helpommalla paikalla pitkittäisen koneen ansiosta. Sanoisin että n. 4h homma hyvien työkalujen avulla.

Posted: 9.9.2007 21:07
by Tero Häkli
eikös riiselissä se valkonen pöllytys oo pahin väri ? =)

Posted: 9.9.2007 22:45
by Puuhis
TerZi1982 wrote:eikös riiselissä se valkonen pöllytys oo pahin väri ? =)
Katsurin mielestä musta ;) :lol: :lol:

Posted: 10.9.2007 6:19
by jusanderi
löysin tällaisen sivun, jonka mukaan turboni olisi sittenkin GT154 (eiGT1749V)

http://www.dieselevante.it/turbocharger ... 97&idcat=2

Osaako joku suositella turbohuoltoa uudeltamaalta?

Posted: 10.9.2007 7:34
by JukkaA
Toi lista ei mielestäni pidä ollenkaan paikkaansa.

Tdifreakin kokemukset vois pitääkin: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=18095

Posted: 10.9.2007 19:37
by jusanderi
Kyselin Turbotekniikka Oy:ltä turbohuoltoa ja vastauksena tuli, että kyseessä olisi muuttuvasiipinen VNT-ahdin, joita ei saa huoltaa tai kunnostaa. Tehdas ei kuulemma toimita varaosia ja uuden hinta tiivisteineen 1043€. Lisäksi varoiteltiin pellepelottomista turbon huollon suhteen (itseä sellainen kyllä vielä kiinnostaa).

Toisaalta alan jo epäillä, että öljy olisi tullut järjestelmään huohotinputken kautta. Moottorin käydessä kansi puhaltaa öljykorkin kautta kuin hiustenkuivain. Tosin näkyvää höyryä tulee vain hetken aikaa kun korkin avaa. Jäähdytinnestettä ei tosin ole hävinnyt kesän aikana kuin vajaa desi ja se on muutenkin puhdasta.

Eli onko tämä lopun alkua joko turbon tai kannen suhteen vai kuuluuko ahtoilman jäähdyttimeen runsas öljyvoitelu??

Posted: 10.9.2007 19:42
by Kemizti
otappa yhteyttä fin-turbolle.. siellä ainakin hyvä palvelu.. ja tekee VNT ahtimia..

Posted: 10.9.2007 19:48
by JukkaA
Tuskin sulla on turbo mennyt, voi olla että on alakerrassa tai esim. kannentiivisteessä jotain sanomista.
Mutta jos se turbon huolto kiinnostaa niin ehdottomasti tuonne fin-turbon suuntaan. Tänään itsekin juttelin kyseisen liikkeen kanssa puhelimitse ja lupasivat laittaa mun 1749v ahtimeen uudet sisuskalut. Sen verran isoo siipee löytyy ettei pitäs olla toi 200hp mikään ongelma ;)

Posted: 10.9.2007 23:40
by AjH
jusanderi wrote: Eli onko tämä lopun alkua joko turbon tai kannen suhteen vai kuuluuko ahtoilman jäähdyttimeen runsas öljyvoitelu??
Kyllä sitä huohotusöljyä kertyy ajan oloon ja jos noita putkia ei koskaan ole avattu saatu putsattu niin varmasti sitä sieltä tihkuu jo pisaroina. Meiän vanhassa rellussa oli sama juttu että öljyä oli ahtoputkissa melkoreilusti, huomasin samasta syystä kuin sinäkin. Otin putket irti (huohotus+ahto) ja tuuppasin paperitolloa läpi niin kauan että isoimmat klöntit loppuivat ja sitten kasasin takasin. Ei siinä mitää vikaa ollut ja ahdin pelasi täysin ja muutenkin kone ok.

Eihän öljyä mistään muualta tihku kuitenkaan? Eihän se toki mahdoton asia ole että turbo alkaa pikkuhiljaa tuuppaamaan pihalle. Silloin vaihto ja isompaa tietty tilalle :)

Posted: 8.1.2008 18:10
by Markus V
Mulla se tais tulla turbo tiensä päähän, ei nosta paineita turbossa, mittarin mukaan ainakaan.
Kaasuu kun polkee vaihteen ollessa vapaalla niin -0.1bar on ahdot ja millään sitä en saanu ns. plussan puolelle, ei edes 25km matkalla.
Millasta turboo tilalle, suosiolla isompi?
Miten suuri lovi tulee kukkaroon?
Mitä muuta vaihtoon kun turbo?
Voiko tota vikaa tehdä mikään muu osa?
Onko vaarana että hajoaa jotain muita lisää kun pakko ois vaan nyt ajaa ja töissä käydä.

Posted: 8.1.2008 18:20
by Tero Häkli
n75 vois kans tehdä tai siivet jumissa... ookko varma et mittari pitää paikkas ? tautisen hidas sen tarvii kyl olla jos ei yhtään ahtoja

Posted: 8.1.2008 18:28
by Markus V
On se mittari tähän päivään asti toiminu.
Ei toi kyllä mikään raketti nyt ookkaan, 6 kun ajaa ja painaa kaasun pohjaan niin ei tapahdu sit yhtään mitään.
Tos matkan aikana pari ylämäkee tuli vastaan (ei siis isoja ees) niin vauhti tippu 90km/h --> 85km/h.
Voiko sitä turboo millään tavan tutkii tai muuten huomata että toimiiko se vai ei?
Mikä toi n75 on?

Kun se teki tos pari viikkoo sitä että kun auton laitto käyntiin, niin ahtoja ei ollu, n 15km ajon jälkeen ahdot nous ja auto oli normaali, mut nyt se lakkas kokonaan toimimasta.

Voiko öljy vaikuttaa asiaan, alkaa olemaan öljyn vaihto paikallaan, tukossa joku paikka?

Posted: 8.1.2008 18:43
by Tero Häkli
ei öljy vaikuta... tai sitten jos ei öljy kiärrä niin se olis jo varmaan rikki ;) hyvin vois olla siivet jumissa jos tota tehny.. tai sitten toi n75 eli ahtopaineensäätöventtiili, löytyy siitä tulipellistä, vieressä on egr:än venttiili, saman näkönen kyllä... yks varma keino kokeilla on laittaa suoraa alipaine turbon kellolle menevään letkuun eli ohittaa se n75 venttiili, sillon on täydet ahdot koko ajan. mutta varovasti ettei ahda liikaa jos nyt ees sattuu ahtamaan. jos ei tollainkaan ahda niin luultavasti ahtimen siivet jumissa. ei muuta kun turho irti, auki ja putsaus =) jos jotain vakavampaa olis niin tuskin 15km ajon jälkeen enään palais ahdot

toinen keino on vag-comilla siipien liikuttelu päälle ja kattomaan turbosta että liikkuuko tanko, jos liikkuu niin kato että ottaa myös rajotinruvviin kiinni.

onkohan tarpeeks vaikeesti selitetty ? =)

Posted: 8.1.2008 22:16
by makevee
Tule marzu siellä meikän työpaikalla käymään niin näytän sulle missä se n75 sijaitsee.
Ja voin samalla vilkaista että kaikki näyttää kaikin puolin ok... ÖÖ ja kai sulla on puhdas konehuone??
Ei kehtaa hirveästi ropeltaa kauluspaita päällä(vaikka ei se paita nyt hieno olekaan). Tai jos näytän vaan että mitkä kohdat kantsii tsekata.

Posted: 9.1.2008 6:28
by Markus V
Oon töissä klo 07.45-16.45 että sen jälkeen se sit menee, mut koitan poiketa jos vaan sillon oot viel työmaallas.

Posted: 9.1.2008 20:27
by makevee
Tule vaikka huomenna käymään(10.1). Olen koko päivän töissä eli 10-19.

Posted: 9.1.2008 20:29
by Markus V
Morjenttes taas.....ihme ja kumma mutta kun työpäivä oli ohi ja auto hörähti käyntiin niin ahtopainemittarissa ol elämää ja sitä jatkui koko matkan ajan työpaikalta kaupan kautta kotiin.
Eli kysymys kuuluu, mikä sen toimimattomuuden teki?
Aamulla huomasin kun ajoin töihin kun ahtoja ei ollut, niin kone ei kiertäny yli 3000kierroksen, mutta joo.
Ajellaan taas ja valitetaan kun aihetta siihen on :)

Posted: 8.2.2008 19:03
by Markus V
Millasen tehohyödyn saan jos vaihdan tohon mun golfiin (85kw) 130heppasen golfin turbon?
Mites kun tos joku upsoluten ohjelmistopäivitys, niin pitääks siihen uus ohjelma taas laittaa?

Posted: 8.2.2008 20:07
by JukkaA
Sanoisin että toi turbo auttaa 10-20hp. Et tarttee uutta ohjelmaa.

Posted: 8.2.2008 21:42
by Markus V
Okei, sit pitää käydä ahdin hakemassa parempaan talteen, kesällä sit jos rakentelis.
Sais puskurinkin samalla kiinni ja muut roippeet.
Kaveri väitti että kytkin ei kestä uutta turboo ja auto pitäs viedä säädettäväks ja vauhtipyörästäkin jakso jauhaa, mutta mitäs sanoo asiantuntija?

Posted: 8.2.2008 21:50
by JukkaA
En tiedä asiantuntijasta, mutta jos kytkin antautuu niin tilalle vaikka kiintee vauhtipyörä ja Sachsin Power kytkinpaketti.

Posted: 8.2.2008 23:18
by Tero Häkli
tosa 6 vaihteises vois viä kestääkki.... kokeilemal selvii ;)

Posted: 9.2.2008 12:50
by JukkaA
Empä huomannukkaan että oli 6-vaihteinen loota. Kyllähän siinä pitäs kestää vakiokin kun on 240mm kooltaan. Eikä tuollaiseen kannata edes miettiä mitään 228mm hiluja.

Muutamalla harrastajalla saattaisi olla kokemusta tollasen 240mm kytkimen vahvistamisesta. Mutta ehdottomasti kannattaa ensiksi kokeilla mitä se vakio kestää.

Posted: 9.2.2008 13:01
by Markus V
Ok, kiitoksia teille taas.
Huomenna käyn ahtimen hakemassa.
Suuttimet siis riittää hyvin täs tapauksessa?
voi että kun tietäs näistä viri viri jutuista vähän enemmän, mutta jos ei muuta niin kantapään kautta oppii :lol:

Posted: 9.2.2008 13:32
by JukkaA
Suuttimet pitää vastata tehotavoitetta. Noi suuttimet kyllä riittää kivasti siihen mitä tuolla turbolla voi irroittaa. Eli joku 170-180hp pitää olla rajana tuolla 1749VA:lla.

Posted: 9.2.2008 14:35
by Markus V
Kuis sit putkisto, tartteeks parannella?
Ei kait se huonookaan tee 8)
Entäs välijäähdytin, siit oli sillon jo aikasemmin puhetta, mut kait sen vois vaihtaa isompaan :D

Posted: 9.2.2008 14:43
by Tero Häkli
peräpönttö ainakin pois ;) jos vaan rahaa ja viitteliäisyyttä ni kaikki vaan vaihtoon ;) jos sattuu et isompaa turbookin sen jälkeen laitat ku se jää pieneks jonkin ajan päästä :lol:
itel olis ys ihan pikkunen kuuleri viä jäljellä... 280x300x76 .... riittää kyl tehoihin mut vähä pienen näkönen se on :evil:

Posted: 9.2.2008 15:35
by AjH
Kuinkas JukkaA, sen putkiston vaikutus kulkupuoleen? Polossa tietysti muutos oli vapaasta vielä vapaampaan, eli ei suoraa vertausta vakioputkeen.

Posted: 9.2.2008 20:02
by JukkaA
AjH: Putkiston vaikutus selviää kunnolla vasta kun saadaan uusi turbo paikalleen. Nythän turbo ottaa niin vastaan että tuskin huipputeho ainakaan noussu on.

Perstuntumalta toi putki virtaa ainakin tarpeeksi. Äänetkin kelpaa mulle enemmän kuin hyvin.

Posted: 10.2.2008 21:12
by Markus V
Nyt on ahdin haettuna, sit ei muuta kun tietoa että kuin sen saan paikalleen ja toimivana myös :)

Posted: 10.2.2008 21:17
by JukkaA
Ota ensiksi vanha pois. Vanhan irroitus helpottuu kun purat edestä imusarjan. Vaihda kaikki tiivisteet, eli imusarja, pakosarja, egr:n putkiiin ja downpipen tiiviste. Kasatessa kannattaa laittaa pakosarjan ja turbon muttereiden kierteisiin kuparitahnaa. Purkaessa todennäköisesti hajotat turbon öljytulon putken. Itse laitoin putken loppupätkän tilalle 20cm pätkän teräspunosletkua. Hiflex teki mulle sen letkuasetelman ja taisi maksaa jonkun 6€.

Posted: 10.2.2008 21:47
by Markus V
Kantsiikos se egr tukkia? ja mitä hyötyä/haittaa siitä on?

Selviikö urakasta ihan normi työkaluilla vai onko tiedossa jotain outoja pultteja/muttereita?
Pitääks tota turboo jotenkin sit säätää?

Vähän menee offtopicin puolelle nää jutustelut jo nyt, mut minkäs teet :roll:

Posted: 11.2.2008 7:20
by JukkaA
Oudoin pultti taitaa olla öljypaluussa. Muistaakseni se on joku isompi torx. Muuten pärjää kyllä ihan normi työkaluilla. Egr kannattaa mielestäni tukkia, en näkisi mitään haittaa siinä. Kun irroitat imusarjan niin pese samalla karstat sen imusarjan ja egr-venttiilin sisältä. Turbon asennuksen jälkeen kannattaisi laittaa paikalleen ahto ja pakopaine mittarit. Turbosta on hyvä säätää alipainekellon varsi ja rajoitinruuvi.

Posted: 20.9.2008 19:03
by Markus V
Ongelmia ilmenee lisää :?

Kulkupuoli kateissa...?
Ahdot kateissa...?

Öljyt, suodattimet (öljy ja ilma) vaihdettu
Ilmamäärämittarin "langat" putsattu

Probleema:
Auto käyntiin, kaik kuulostaa ihan jees.
Auto liikkeelle, mut kun ei kiihdy.
1 vaihteella kun vedättää melkein punaselle tapahtuu odottamaton "tehopiikki" aivan kun turbo lähtisi toimimaan osittain.
vaihde isommalle ja taas häviää veto, kaasua lisää ja odotellaan, taas nykäisee ja vauhtia löytyy.
Onko siivet vaan jumissa, vai mikä ton voisi tehdä.
Mittarin mukaan ahtoja tuntuu olevan.

Vag comia ei ole käytössäni.

Posted: 21.9.2008 19:41
by Riikka
Mulla oli autossa samat viat.
Syy; turbo rikki ja pakopesä sieltä täältä halki/haljennut.
Vikakoodeja ei antanu ollenkaan.

Uus turbo tilalle ja huolto joka paikkaan.

Posted: 21.9.2008 21:27
by Markus V
No sehän mukava kuulla, no eipähän hajoo ton enempää kun ei oo sitä vara korjata.. :?

Posted: 21.9.2008 22:11
by Tero Häkli
kaikki 1.8 turbojen turbot taitaa olla pakopesistää halki ;)
kokeile ny liikkuuko se tanko käsin =)

Posted: 21.9.2008 23:03
by Markus V
mitäs tankoo mun pitäs liikutella? ja mistä sen käsiini löydän?

Posted: 22.9.2008 0:00
by AjH
Markus V wrote:mitäs tankoo mun pitäs liikutella? ja mistä sen käsiini löydän?
Varmaan hukkiks.., eiku siipien säätötanko. Turbon kyljessä jossain asennossa pakopesän puolella.

Posted: 22.9.2008 0:50
by Tero Häkli
juu vnt-siipien säätötanko... turbon vieressä on kello mihin menee letku... siitä kellosta lähtee tanko.... sitä repimällä kelloonpäin, pitäs joku sentin verran liikkua voi myös kokeilla et otat n75:sen päästä letkun irti ja imet siitä :D eli se letku mikä lähtee sieltä turbon tyköö.... =)

Posted: 22.9.2008 15:51
by Riikka
Tero Häkli wrote:kaikki 1.8 turbojen turbot taitaa olla pakopesistää halki ;)
Noo, ehkä mä en ymmärrä tätä heittoa.

Ja öö, ei kaikki. Meidän molemmissa autoissa on ainaki ehjät :wink: :wink: :wink:

Posted: 22.9.2008 16:05
by Tero Häkli
melkeen kaikki mitä oon nähny :wink: ei välttämäti niin halki et mitään viä haittais =)

Posted: 22.9.2008 19:10
by Riikka
Sitten on ollu kyllä huono tuuri.
Mun mielestä asia on kuiten niin, että se haittaa aina jos pakopesä on halki.
Miks niitä sitten tehtäis uusia sellaisia jotka on ehjiä?

Mä olen ollut kärpäsenä aina katossa ku pojat on rassannut mun autoa, kuunnellu ja yrittäny ottaa opikseni "auton anatomiasta"

Mistä sinä Tero niin, että kaikki ois halki?
Ja mistä ne halkeamiset johtuu?
Toki omaan tietoa ko. mahdollisista syistä, mutta että ne kaikki ois halki??

Ehkä me sitten huolletaan omien autojen turboja "liikaa" ja pidetään liian hyvää huolta...

Posted: 14.1.2009 18:20
by Markus V
Markus V wrote:Ongelmia ilmenee lisää :?

Kulkupuoli kateissa...?
Ahdot kateissa...?

Öljyt, suodattimet (öljy ja ilma) vaihdettu
Ilmamäärämittarin "langat" putsattu

Probleema:
Auto käyntiin, kaik kuulostaa ihan jees.
Auto liikkeelle, mut kun ei kiihdy.
1 vaihteella kun vedättää melkein punaselle tapahtuu odottamaton "tehopiikki" aivan kun turbo lähtisi toimimaan osittain.
vaihde isommalle ja taas häviää veto, kaasua lisää ja odotellaan, taas nykäisee ja vauhtia löytyy.
Onko siivet vaan jumissa, vai mikä ton voisi tehdä.
Mittarin mukaan ahtoja tuntuu olevan.

Vag comia ei ole käytössäni.

Autoon vaihdettiin ilmamäärämittari ja taas on kaikki tehot käytössäni :twisted:

Posted: 14.1.2009 18:53
by AjH
:oops:

Nyt luin ton vikaselosteen alusta loppuun ja ymmärsin lukemani.
Oli aiemmassa autossa (Megane DTI) täsmälleen samat oireet ja ilmamassamittari syyllinen myös.

Ois voinu jo syssymmällä lukee ton kunnolla niin oisit saanu vinkin vähä aiemmin. :roll: