Page 1 of 1
Laatikko takertelee
Posted: 11.9.2007 8:06
by Kimee
Etenkin 2 vaihde ja hivenen 1:nen menee päälle aika nihkeästi ja "roksahtaen"
Auttaako tuohon laatikon öljynvaihto niin kuin olen tätä foorumia lukiessani saanut ymmärryksen?
Golf Variant -05 Pasific jolla ajettu 28tkm. Ostin n. viikko sitten... Eka volkkarini

Posted: 11.9.2007 8:28
by DJisotela
Öljyn vaihto juu, ja vivuston säätö. Sillä pitäis asettua.
Posted: 11.9.2007 9:05
by Kimee
Paikallinen VW liike tuntikin ominaisuuden hyvin. Aika varattu rattaiden liukasteen vaihtoon

samalla kun asennutan vakionopeudensäätimen...
Posted: 20.10.2007 13:03
by vpr
Terve.Omassa autossa hiukan samantapaista vikaa ,eli 2 vaihde takkuaa.Kylmänä kun lähtee liikenteeseen ni 2 vaihteen saa runnoa väkisin paikoilleen ,mitään rusahdusta tai muuta ääntä ei pidä on vaan tosi kankee.Paikkojen lämmettyä toimii paremmin ,välillä silti pientä takkuamista havaittavissa.Laatikon öljyt vaihdettu n.3viikkoa sitten (Mobil VS-200) ja mielestäni laatikon toiminta meni huonompaan suuntaa.Autttaisko joku muu öljy?Vai onko laatikos joku mekaaninen vika?
Posted: 20.10.2007 13:52
by Pasi Häkli
Tuo vs-200 ei oo se "oikea" öljy, jos takerteluvikaa on. Hae "erikoisöljyt" merkkiliikkeestä, 2 litraa piisaa. Kyllä ne tietää jos niitä kyselet.
Posted: 20.10.2007 14:37
by vpr
Pasi H. wrote:Tuo vs-200 ei oo se "oikea" öljy, jos takerteluvikaa on. Hae "erikoisöljyt" merkkiliikkeestä, 2 litraa piisaa. Kyllä ne tietää jos niitä kyselet.
Kun kyselin automarkust paljo ton laatikkoo menee öljyy ni sanottiin et n.2.7 litraa?3 litraa ostin ja ykköshuolto vaihto ja sano et kaikki men sinne

.VIN-numeron mukaan laatikon koodi on EFC.Niin pasi tarkotatko markkua vai jotakin öljyihin erikoistunutta liikettä

Posted: 20.10.2007 16:20
by Matsoni
vpr wrote:Pasi H. wrote:Tuo vs-200 ei oo se "oikea" öljy, jos takerteluvikaa on. Hae "erikoisöljyt" merkkiliikkeestä, 2 litraa piisaa. Kyllä ne tietää jos niitä kyselet.
Kun kyselin automarkust paljo ton laatikkoo menee öljyy ni sanottiin et n.2.7 litraa?3 litraa ostin ja ykköshuolto vaihto ja sano et kaikki men sinne

.VIN-numeron mukaan laatikon koodi on EFC.Niin pasi tarkotatko markkua vai jotakin öljyihin erikoistunutta liikettä

Kyllä se niin taitaa olla että tuo VS200, TAF-X tai getriebeöl eivät ole niitä "oikeita" litkuja vaan sinne lootaan pitäisi laittaa sitä volkkarin ommoo vaihdelaatikkoöljyä siis sitä mitä siellä on uutenakin.
Posted: 20.10.2007 17:17
by vpr
Matsoni wrote:vpr wrote:Pasi H. wrote:Tuo vs-200 ei oo se "oikea" öljy, jos takerteluvikaa on. Hae "erikoisöljyt" merkkiliikkeestä, 2 litraa piisaa. Kyllä ne tietää jos niitä kyselet.
Kun kyselin automarkust paljo ton laatikkoo menee öljyy ni sanottiin et n.2.7 litraa?3 litraa ostin ja ykköshuolto vaihto ja sano et kaikki men sinne

.VIN-numeron mukaan laatikon koodi on EFC.Niin pasi tarkotatko markkua vai jotakin öljyihin erikoistunutta liikettä

Kyllä se niin taitaa olla että tuo VS200, TAF-X tai getriebeöl eivät ole niitä "oikeita" litkuja vaan sinne lootaan pitäisi laittaa sitä volkkarin ommoo vaihdelaatikkoöljyä siis sitä mitä siellä on uutenakin.
Kyllä mä ainakin sen käsityksen oon saanu et toi mobil vs200 olis se "oikea" öljy.Mut korjatkoon joku jos oon vääräs.
Posted: 20.10.2007 17:36
by Matsoni
vpr wrote:Matsoni wrote:vpr wrote:
Kun kyselin automarkust paljo ton laatikkoo menee öljyy ni sanottiin et n.2.7 litraa?3 litraa ostin ja ykköshuolto vaihto ja sano et kaikki men sinne

.VIN-numeron mukaan laatikon koodi on EFC.Niin pasi tarkotatko markkua vai jotakin öljyihin erikoistunutta liikettä

Kyllä se niin taitaa olla että tuo VS200, TAF-X tai getriebeöl eivät ole niitä "oikeita" litkuja vaan sinne lootaan pitäisi laittaa sitä volkkarin ommoo vaihdelaatikkoöljyä siis sitä mitä siellä on uutenakin.
Kyllä mä ainakin sen käsityksen oon saanu et toi mobil vs200 olis se "oikea" öljy.Mut korjatkoon joku jos oon vääräs.
"Alkuperäinen öljy on varmempi valinta pakkasessa toimivuuden kannalta"
Alkuperäinen laatikkoöljy 110€ ja VS-200 59€ vaihdettuna volkkarin huollossa (Savilahden auto)
Posted: 20.10.2007 19:57
by Pasi Häkli
No voi olla, että se sun vaihteisto on erilainen, verrattuna niihin, mihin me ollaan niitä erikoisöljyjä vaihdeltu. Mulla on 2 litraa aina piisannut hyvin. En muista noista vaihteistotunnuksista yhtään. Kyllähän vs-200 sinne "kuuluu", mutta siihen takerteluongelmaan on volkkarilla oma öljynsä, joka todennäköisesti on sisällöltään jotain ihan muuta kuin vs-200.
Ehkä sen koko vaihteiston öljymäärä kuivana olisi tuo 2.7 litraa, mutta kun sieltä vanhat valutat pois niin ei sinne yli 2 litraa mene, edelleen olettaen että se vaihteisto ei ole erilainen. Onhan multitronic-automaattivaihteiston öljymääräkin jotain 8 litraa, mutta öljyjä vaihdettaessa sinne saadaan menemään jotain 5.5 litraa jos sitäkään.
Pointtina on se, että ei sieltä kaikki öljy pääse ulos, vaikka se tyhjennysproppu alimpana olisikin.
Posted: 20.10.2007 20:32
by vpr
Pasi H. wrote:No voi olla, että se sun vaihteisto on erilainen, verrattuna niihin, mihin me ollaan niitä erikoisöljyjä vaihdeltu. Mulla on 2 litraa aina piisannut hyvin. En muista noista vaihteistotunnuksista yhtään. Kyllähän vs-200 sinne "kuuluu", mutta siihen takerteluongelmaan on volkkarilla oma öljynsä, joka todennäköisesti on sisällöltään jotain ihan muuta kuin vs-200.
Ehkä sen koko vaihteiston öljymäärä kuivana olisi tuo 2.7 litraa, mutta kun sieltä vanhat valutat pois niin ei sinne yli 2 litraa mene, edelleen olettaen että se vaihteisto ei ole erilainen. Onhan multitronic-automaattivaihteiston öljymääräkin jotain 8 litraa, mutta öljyjä vaihdettaessa sinne saadaan menemään jotain 5.5 litraa jos sitäkään.
Pointtina on se, että ei sieltä kaikki öljy pääse ulos, vaikka se tyhjennysproppu alimpana olisikin.
Ok ,täytyypi maanantaina soitella merkkihuoltoon ja varata aika.
Posted: 29.10.2007 20:37
by vpr
vpr wrote:Pasi H. wrote:No voi olla, että se sun vaihteisto on erilainen, verrattuna niihin, mihin me ollaan niitä erikoisöljyjä vaihdeltu. Mulla on 2 litraa aina piisannut hyvin. En muista noista vaihteistotunnuksista yhtään. Kyllähän vs-200 sinne "kuuluu", mutta siihen takerteluongelmaan on volkkarilla oma öljynsä, joka todennäköisesti on sisällöltään jotain ihan muuta kuin vs-200.
Ehkä sen koko vaihteiston öljymäärä kuivana olisi tuo 2.7 litraa, mutta kun sieltä vanhat valutat pois niin ei sinne yli 2 litraa mene, edelleen olettaen että se vaihteisto ei ole erilainen. Onhan multitronic-automaattivaihteiston öljymääräkin jotain 8 litraa, mutta öljyjä vaihdettaessa sinne saadaan menemään jotain 5.5 litraa jos sitäkään.
Pointtina on se, että ei sieltä kaikki öljy pääse ulos, vaikka se tyhjennysproppu alimpana olisikin.
Ok ,täytyypi maanantaina soitella merkkihuoltoon ja varata aika.
Tietääkö joku ton alkuperäisen öljyn varaosanumeroon?Porin merkkihuollos ei ole muuta tarjolla manuaaliin kun tota mobil vs-200....
Posted: 29.10.2007 20:45
by Pasi Häkli
Mun on pitäny se kysyä, mutta en oo muistanut, on ollut tässä muuton keskellä muut asiat mielessä.
Jos vaikka huomenna muistaisin kysyä...
Posted: 31.10.2007 10:58
by Pasi Häkli
No niin, parempi myöhään kuin ei milloinkaan... Eli sen erikoisöljyn varaosanumero on G 052 171 A2.
Maksaa 27€ / litra ja pari litraa on piisannut. Ja ei muuten ole VS 200, tarkistin.
Posted: 31.10.2007 14:36
by shoebox
Kysellään nyt tämän jatkoksi..Eli pitäs tohon omaan nelkkuun vaihtaa tulevassa huollossa myös laatikon öljyt..Kukaan ei vaan tunnu tietävän kanssa, että paljon sitä menee ja mitä pitäs laittaa..Kaveri on Skodan liikkeessä töissä, mutta ei uskaltanu myydä mulle mitään öljyä sieltä, kun ei nähny listoistaan, että mikä se "oikea" öljy on..Eikä myöskään sitä, paljon sitä menee..Soitin Volkkarille, niin puhelimessa varaosan kaveri arvioi, että 2 litraa riittää, mutta taustalta joku sano, että ehkä 2,5 litraa..Tiedä sitten taas..No, kuitenkin joudun Volkkarille viemään sen jakohihnan vaihtoon, että vaihtakoot samalla ne laatikkoöljyt, kuhan eivät taas kuseta hinnoillaan! Melkein tekis mieli viedä jonnekin muualle kun tonne "omaan" Volkkarin liikkeeseen.."Omalla" en tietenkään viittaa kotikaupunkiini..
Oisko tota loppua taas kierommin voinu sanoa...Tuskin..
Posted: 31.10.2007 19:31
by Matsoni
shoebox wrote:Kysellään nyt tämän jatkoksi..Eli pitäs tohon omaan nelkkuun vaihtaa tulevassa huollossa myös laatikon öljyt..Kukaan ei vaan tunnu tietävän kanssa, että paljon sitä menee ja mitä pitäs laittaa..Kaveri on Skodan liikkeessä töissä, mutta ei uskaltanu myydä mulle mitään öljyä sieltä, kun ei nähny listoistaan, että mikä se "oikea" öljy on..Eikä myöskään sitä, paljon sitä menee..Soitin Volkkarille, niin puhelimessa varaosan kaveri arvioi, että 2 litraa riittää, mutta taustalta joku sano, että ehkä 2,5 litraa..Tiedä sitten taas..No, kuitenkin joudun Volkkarille viemään sen jakohihnan vaihtoon, että vaihtakoot samalla ne laatikkoöljyt, kuhan eivät taas kuseta hinnoillaan! Melkein tekis mieli viedä jonnekin muualle kun tonne "omaan" Volkkarin liikkeeseen.."Omalla" en tietenkään viittaa kotikaupunkiini..
Oisko tota loppua taas kierommin voinu sanoa...Tuskin..
http://i1.tinypic.com/4y6swvr.jpg
Kas tässä, eli 4*4 golffiin 2,6 litraa kiitos ja sitä alkuperäistä öljyä kuten Pasikin suositteli. Muilla öljyillä ei laatikko toimi enää yhtä jouhevasti. Nimittäin testattu juttu.
Posted: 31.10.2007 20:08
by DJisotela
Tännään vaihoin 2,4litraa jaVS-200 meni sissään. Pelasivat viimetalvenkin hyvin ni kait sitten tänäkin talvena.
Nelikkohan se miullakkii on.
Taitaa olla kuitenkin, että mikä muilla toimii ei välttämättä itellä toimi.. Sama juttu naistenkanssa.
Posted: 31.10.2007 20:24
by vpr
Pasi H. wrote:No niin, parempi myöhään kuin ei milloinkaan... Eli sen erikoisöljyn varaosanumero on G 052 171 A2.
Maksaa 27€ / litra ja pari litraa on piisannut. Ja ei muuten ole VS 200, tarkistin.
Kiitoksia.Tekeekö pikahuolto noita öljynvaihtoja?
Posted: 31.10.2007 22:12
by Pasi Häkli
vpr! Nyt vasta muuten huomasin, että sun autoshan onkin passatti, eikä golffi. Tuo mun mainitsema erikoisöljy on vaan golffin vaihteistoihin, ei passattiin! Niissä ei takerteluongelmaan ole muistaakseni öljyjä vaihdeltu. Ja öljymääräkin on passatissa suurempi kuin golfissa. Sori, menin sekasin kun topicin alottaja kyseli pacific golffin takerteluista!
Eli siis tuo mun mainitsema öljy ei sovi passatin vaihteistoon!
Posted: 31.10.2007 23:07
by vpr
Pasi H. wrote:vpr! Nyt vasta muuten huomasin, että sun autoshan onkin passatti, eikä golffi. Tuo mun mainitsema erikoisöljy on vaan golffin vaihteistoihin, ei passattiin! Niissä ei takerteluongelmaan ole muistaakseni öljyjä vaihdeltu. Ja öljymääräkin on passatissa suurempi kuin golfissa. Sori, menin sekasin kun topicin alottaja kyseli pacific golffin takerteluista!
Eli siis tuo mun mainitsema öljy ei sovi passatin vaihteistoon!
Ok.No milläs toi takertelu ongelma saatais pois ?Kaikkii muit voi ehdotel mut ei laatikon avaamista

Posted: 1.11.2007 10:27
by Pasi Häkli
Muutenkin tosi harvassa nuo vaihteistovikaset passatit niin en kyllä suoraan osaa sanoa että mistä se johtuu.
Konstit on vähissä, jos ei öljyjen vaihto auttanut takerteluun, niin vois olettaa että siellä vaihteistossa on oikeesti vikaa. Ellei vaihdevivustossa ole häikkää.
Posted: 1.11.2007 18:08
by vpr
Pasi H. wrote:Muutenkin tosi harvassa nuo vaihteistovikaset passatit niin en kyllä suoraan osaa sanoa että mistä se johtuu.
Konstit on vähissä, jos ei öljyjen vaihto auttanut takerteluun, niin vois olettaa että siellä vaihteistossa on oikeesti vikaa. Ellei vaihdevivustossa ole häikkää.
Osaatko kertoa tosta vaihdevivuston säätämisestä ja voitelusta enempään?Mimmone homma yleensä ja työn kestosta/hinnasta?Öljyt tosiaanki vaihdettu n.kuukausi sitten ,vanhat öljyt oli hyvän näköiset ja mitään ylimäärästä ei öljyn seassa näkynyt.2 vaihde tosiaankin tosi jäykän oloinen ,lämmetessä paranee mut hiukan jäykkä silti.1 ja 3 tuntuu tosi pientä takkuamista välillä.4 ja 5 ei mitään ongelmia.Semmosta viel ku vaihteita vaihtelee 1 ja 2 välil ni kuuluu niinku semmonen klonks vaihdekepistä ,vaikee selittää mut niinku siin itse keppisysteemis olis jotain häikkää

Posted: 5.11.2007 12:29
by DamageS
Lisäänpä oman kysymykseni jatkoksi...
Minulla on tuollainen Golf 3 variant -94, ja kylmänä vaihdekeppi tuntuu hieman jäykältä. Ei mielestäni ole ongelmaa erityisesti 1 tai 2 vaihteen kanssa, kuten edellä on puhuttu. Ei tarvitse paljoakaan ajella, kun keppi liikkuu taas sulavasti. Onko vivusto vaan hieman jäykkänä pakkasista, vai pitäisikö laatikkoöljyjä vaihdella? Vai kannattaako minun olla huolissani mistään, kun vaihteenvaihto sujuu silti kunnolla

Posted: 5.11.2007 12:46
by Tero Häkli
öljyillä vähän paranee.. itellä oli oman kans samaa... kannattaa silti voidella se tanko mikä on about keskellä autoo tulipellin kohdalla auton alla.. pääsee kyllä yläpuioleltakin ruiskimaan ölgee siihen.... liikkuu keppi vähä sutjakammin lämpösenäki

Posted: 9.11.2007 17:59
by Kimmo H.
Onko tuo VS-200 justiinsa passeli öljy tuollaisen 2E:n vaihdelootaan? Onko kenelläkään tietoa paljonko sitä sinne uppoaa, pitääkö ostaa yksi vai kaksi putelia?
Vivustoakin pitäisi varmaan kurkata, tuntuu jotenkin soppakauhalta tuo keppi edelliseen kakkos-GTI:hin verrattuna. Lisäksi se "pyörii" joka asennossaan kello 11 ja 1 välillä, mikä tuntuu hiukan oudolle, eli jossain on väljää.
Pieniä mutta kuitenkin ah niin ärsyttäviä pikkuvikoja.

Posted: 9.11.2007 22:00
by Tero Häkli
tasan 2 litraa menee muistaakseni... kato konehuoneen puolelta ku kaveri veivaa keppiä

vaihdesellaista... sieltä kuluu ne pari vivuston puslaa siinä ison mokkulan päissä ainaskii... luultavasti kaikki muutkin kulunu jos paljon heiluu

ne "päät" saa niihin vipuihin erikseen
Posted: 16.11.2007 11:52
by MxK
Itsellä vaiheisto takelteli ja äänteli, varsinkin kakkoselle vaihdettaessa. Vein huoltoon ja totesivat ettei öljyn vaihto auta. Laatikko avattiin ja osia uusittiin 1400€ edestä. Hain auton huollosta, ei russahdellu enää, mutta ujelti kiihdytettäessä aluksi 2. ja 3. vaihteella. Kävin näyttämässä jälleen huollossa ja sovittiin että ajelen tuhat kilometriä ja jos vielä kuuluu niin uudelleen huoltoon. Ajelin parisataa niin 4. vaihde alkoi kiihdytettäessä pitämään jumalatonta ääntä. Auto vain uudestaan huoltoon ja koko laatikko vaihdettiin uuteen. Auton luonne muuttui täysin, aivan kuin uusi auto olisi alla. Tyytyväinen olen lopuksi huoltoon vaikka joutuikin useamman kerran käyttämään ja auto seisoikin siellä yhteensä n. 3 viikkoa.
Posted: 21.11.2007 15:02
by vpr
vpr wrote:Terve.Omassa autossa hiukan samantapaista vikaa ,eli 2 vaihde takkuaa.Kylmänä kun lähtee liikenteeseen ni 2 vaihteen saa runnoa väkisin paikoilleen ,mitään rusahdusta tai muuta ääntä ei pidä on vaan tosi kankee.Paikkojen lämmettyä toimii paremmin ,välillä silti pientä takkuamista havaittavissa.Laatikon öljyt vaihdettu n.3viikkoa sitten (Mobil VS-200) ja mielestäni laatikon toiminta meni huonompaan suuntaa.Autttaisko joku muu öljy?Vai onko laatikos joku mekaaninen vika?
Vaihdatin laatikkoon Castrol TAF-X 75W-90 öljyt.Laatikko parani huomattavasti.Takertelu loppu ja 2 vaihde menee päälle tosi pehmeesti...
Posted: 10.9.2008 22:02
by Tico
Vähän vanha topic mutta olkoot
Mitäs öljyä tuonne vaihteistoon nyt kannattee laittaa kun tuntuu olevan vähän ristiriitaista tietoa? Hakea paikallisesta vw liikkeestä laatikko öljyä vai laittaa mobilin vs-200 laatikkoon? Varmaan kannattee oottaa sen 3litraa öljyä? Tietoa minkä kokonen avain menee tuohon laatikon tyhjennys/täyttö roppuun? Vissiin kuuskantti avain mutta koko?
Auto on Golf 4 variant -04 74kw ja taitaa sama öljy kelvata myös 1,6 - 00 Golffi varianttiin?
Posted: 10.9.2008 22:34
by DJDH
Laita vaan sitä Castrolia. 2L riittää, kaikki vanhat öljyt ei nimittäin laatikkoa irroittamatta tule ulos.
Posted: 10.9.2008 22:37
by jmr
Tuossa on vaihtoehdot:
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-va ... o%C3%B6ljy
Omaan laitettiin huollossa muistaakseni VS-200 ja ei vaihteisto mielestäni ainakaan parempaan suuntaan mennyt.
Posted: 11.9.2008 18:12
by Tico
Pitääpä melkein pistäyttää nuo Castrollit laatikkoon. Pystyykö joku sanoon vielä sen lasku/täyttö ropun avaimen koon? Kun muistaakseni on kuusiokolo avain mutta ei ole tullu mitattua kokoa. Täällä kaupungissa kun on niin auton alle ei mahollista mennä.
Posted: 13.9.2008 10:50
by Mataho
17mm kuusiokolo.
Posted: 13.9.2008 13:31
by Tico
Mataho wrote:17mm kuusiokolo.
Kiitos ja kummarrus. Pitää käydä ostaan avain ja öljyt. Täällä makso halpakaupassa castrolli 16,90€/l ja VS-200 14,90€/l. Pitää kuitenki ostaa nuo castrollit ja kokeilla kuinka laatikko toimii, vaikka eipä siinä nyttenkään mitään vikaa ole.
Posted: 12.10.2008 12:08
by Tico
Voin kyllä suositella muilekki tuota Castrollia. Tuli viikolla vaihdettua öljyt laatikkoon ja parani laatikon toiminta vaikkei ennestään ollutkaan vikaa mutta eron huomaa entisiin öljyihin verrattuna.
Posted: 14.10.2008 18:06
by Section6
Tico wrote:Voin kyllä suositella muilekki tuota Castrollia. Tuli viikolla vaihdettua öljyt laatikkoon ja parani laatikon toiminta vaikkei ennestään ollutkaan vikaa mutta eron huomaa entisiin öljyihin verrattuna.
Minäkin vaihtaisin Castrolit laatikkoon, mutta en tiedä mistä sitä voisi ostaa? Jos joku tietää linkin mistä näkee jälleenmyyjät tai suoraan vaikka liikkeen akselilla Iisalmi-Kuopio-Pieksämäki. Ja paljonko köyhtyy litralta jos se 2 litraa näihin nelosiin riittää.
Posted: 14.10.2008 19:26
by DJDH
Ite aikanaan löysin ihan varaosamaailmasta. Litran purkki oli 18,50€ ja 2 purkkia otin. Kuopiossa näyttäis olevan Volttikadulla varaosamaailma.
Posted: 16.10.2008 13:56
by Section6
DJDH wrote:Ite aikanaan löysin ihan varaosamaailmasta. Litran purkki oli 18,50€ ja 2 purkkia otin. Kuopiossa näyttäis olevan Volttikadulla varaosamaailma.
Sieltäpä löytyi, oli vielä kolme litraa jäljellä ja hintaan 18,10e. Kiitti vinkistä.
Posted: 21.10.2008 17:29
by Tico
Sen verran vielä että Oulun seudulla ainakin itte hain tuolta Kärkkäiseltä hintaan 16,90€/l. Meni kaikkiaan 1,7l tuonne laatikkoon. Kävin vielä ajamassaki mukan ja tarkastin että pitääkö lisätä mutta näytti riittävän tuo. Eli 2l riittää vallan mainiosti.