Page 1 of 1
Passatista veto pois *ratkaisu löydetty*
Posted: 7.10.2007 13:14
by VW-Bastard
Kävipä sitten viime perjantaina niin, että Pasuunasta (-01, 1,9 TDi, 96 kW) katosi ahtopaineet motarilla. Auto käyttäytyi hetki tätä ennen jo hieman oudosti: liikkeelle lähdettäessä auto kiihtyi tosi vaisusti aina 3000 rpm nurkille ja sitten niskat revähtäen loikkaus. Motarilla sitten 110 km/h lasissa tovi, kunnes hokasin, että nopeus ei nouse kaasulla lainkaan. ..pudotus 5:lle ja sama homma. ..nelosella nopeus vielä hieman nousi ylöspäin.
Ensiepälykseni oli irronnut alipaineletku jossain päin konehuonetta, toisena MAF. Illalla VAG-Comi kiinni ja vika löytyikin huippulukemissa makaavasta ahtopaineanturista!! Anturi makasi 2947 mBar arvossa tyhjäkäynnillä - Kyllä lähtis!!

Tämähän nyt tietenkin oli virheellinen tieto ja ahtoletkukin oli pehmyt puristaessa. Tieto ohjasi siis turbon siivet "kiinni". Kun ruuvarilla koputteli anturin kanteen tai liitintä rassasi, VAG-Com näytti hetkittäin normaaliarvoja 1100..1200 mBar tms. Kun antruin johto napattiin irti, myös ahtopaineen lämpötilasta tuli hälyytys (paineesta oli hälyytys jo logissa).
Oulusta ei lauantaina osaa löytynyt edes Pörhöltä, jossa hinta olisi ollut 57,- . Jukolankujan Tarviketorilta tilaamalla anturissa olevalla Boschin osanumerolla hintaa tuli 36 Equadoria. Toivottavasti katteet eivät merkkiliikkeessä kalliimmilla osilla ole ihan vastaavia.. Huh!
Turbon siipien jumittumista ei ole syytä epäillä, koska siis vika poistuu hetkeksi virtoja pois käyttämällä. ffp:llä tästä oli kirjoiteltukin, mutta täältä "kotisivustolta" en asiasta kokemuksia vielä löytänyt. Samojen ongelmien kanssa painiskelevat: tsekatkaa myös tämä..

Posted: 9.10.2007 17:20
by VW-Bastard
..jep jep! Tänään uusi paineanturi paikoilleen ja auto pelaa taas. Eroa on myös selvästi aikaisempaan eli tätä vikaa edeltäneeseen aikaan. Motti vääntää nyt jo huomattavasti alempaa ja sellaista tyhjää/löysää ei pienillä kieroksilla ole niin selvästi havaittavissa..
Autossa oli ostaessani varmaankin litra liikaa öljyä koneessa. Liekkö tämä sitten liikkeelle lähdettyään "voiteli" myös paineanturin - sen verta öljyinen ahtoputki ja entinen anturi oli nyt irroittaessa?!
ps. Ostin osan sittenkin Skodan merkkivaraosana - hintaa 36,60 Eur. VW:n hinnat ihmetyttää siis edelleen..

Posted: 3.5.2009 23:28
by Patu
Moi,
Tietääkö joku suoraan missä 96.kW:n 1,9TDi AVF koneessa tuo ahtopaine anturi on?
Itsellä meinaan pasuunassa prikulleen sama vika nyt päällä.
Posted: 4.5.2009 9:36
by maikki
Avaat konepellin niin siinähän se ahtoputken päällä möllöttää paisarin vieressä.
Posted: 4.5.2009 12:08
by Pasi Häkli
VW-Bastard wrote:Autossa oli ostaessani varmaankin litra liikaa öljyä koneessa. Liekkö tämä sitten liikkeelle lähdettyään "voiteli" myös paineanturin - sen verta öljyinen ahtoputki ja entinen anturi oli nyt irroittaessa?!
Kyllä ne on kaikissa melko öljyisiä, huohotinputki on kuitenkin vedetty suoraan ahtimen imupuolelle... Eli ahtoputkissa kulkee kyllä hiukan öljyäkin.
Posted: 4.5.2009 18:08
by arihel
Toivottavasti mullakin ois omassa Golperossa sama vika, sillä tekee juuri tuota samaa mitä VW-Bastard kuvaili, oon yrittäny selvittää asiaa vaikka miten mut tuo ei oo tullu edes mieleen, mut nyt laitetaan osa vaihtoon......

Posted: 7.5.2009 21:36
by Patu
Ei auttannut tuon imuilman lämpötilan/paine anturin vaihto ongelmaan.
Kait pitää sitten seuraavaksi hyökätä N75 venan kimppuun.
Posted: 9.5.2009 23:26
by Sami Jalonen
Täytyy tarkistaa sama asia, tänään motariajelun jälkeen lähin pienemmälle tielle ja huomasin ettei auto enää kiihdy.. Kiihdyttäessä n. 3000rpm alko vasta ahdot nousemaan, nous jonnekki 0.7 kunnes piti vaihtaa vaihdetta.. Niin ajamalla pääsin hääpaikalle mihin oltiin menossa, sieltä lähtiessä parin kiihdytyksen jälkeen ei auto menny enää minnekkään millään kierrosluvulla. Pääsin kumminki kotiin ja pihalla kattelin ja löysin ahtimen kellolta n75:delle menevästä letkusta reiän, oli jotenki joutunu jonnekin tuulettimen ropelin väliin ja melkein katkennu.. Vaihdoin sen letkun ehjään, ja taas saa ahtoja mutta vasta kolmen tonnin jälkeen. Olisiko sitten sama ahtopaineanturi vika? Täytyyp käydä maanantaina skeidalta sellaista kyselemässä..
Posted: 11.5.2009 18:30
by Sami Jalonen
Oliskos jollain varaosanumeroa tälle anturille? Skodalla löys vaan jonku osan jossa oli hinta 105e niillä tiedoilla mitä siinä mun anturissa luki.. Uudemmassa BKD koneisessa 2.0tdissä oli n.40e hintanen tuo osa, onko se käypä?
Posted: 11.5.2009 20:44
by Tero Häkli
kokeile maffin lukemia kans vahrata...
Posted: 11.5.2009 21:01
by Sami Jalonen
en vaan saa tota perkeleen vagcomia pelaamaan

Posted: 11.5.2009 22:43
by Tero Häkli
no perkele =) mikä siin ny mättää

Posted: 12.5.2009 11:37
by Patu
Tällaiset viat löytyi VAG-COM:illa:
2 Faults Found:
17664 - Engine Coolant Temp Sensor (G62): Open or Short to Plus
P1256 - 35-10 - - - Intermittent
17964 - Charge Pressure Control: Negative Deviation
P1556 - 35-10 - - - Intermittent
Readiness: N/A
Address 03 -------------------------------------------------------
Controller: 4B0 614 517 H
Component: ABS/ESP allrad 1728
Coding: 04255
Shop #: WSC 05311
1 Fault Found:
65535 - Internal Control Module Memory Error
00-00 - -
Address 08 -------------------------------------------------------
Controller: 3B1 907 044 H
Component: CLIMATRONIC B5GP 0008
Coding: 17000
Shop #: WSC 05311
4 Faults Found:
00603 - Footwell/defroster Flap Positioning Motor (V85)
35-10 - - - Intermittent
01272 - Positioning Motor for Central Flap (V70)
35-10 - - - Intermittent
01274 - Air Flow Flap Positioning Motor (V71)
35-10 - - - Intermittent
00792 - A/C Pressure Switch (F129)
35-10 - - - Intermittent
Eli mukavastihan nuota koodeja löytyi.
Eli varmastikin aluksi moottorin lämpötila-anturi vaihtoon joka on helppo homma. Toiseksi ilmeisesti N75 vena vaihtoon joka kanssa on helppo homma, tällä pitäisi tuo autoa vaivaava ahto-ongelma poistua.
Tuo ABS/Jarru vikakoodi tulee imeisesti siitä kun mulla on nyt kuskinpuolella edessä palat ilman palojen varoitusjohtoa paikallaan. Eli korjantuu varmasti sillä kun saan nuo Federov:n palat paikoilleen, mitä nyt jarrumäntä on hieman jumissa.
Tuo Climatronic vikakoodit onkin sitten arvoitus. Ajattelin lähteä alkuun tarkistamaan ilmastointi aineen määrää että jos sillä nuo vikakoodit korjaantuisi. Jos se ei auta niin varmasti sitten pitää vaihtaa tuota paineanturia ja tarkistaa noiden läppien toiminta.
Olisko kellään kommentteja näihin vikakoodeihin?
Posted: 12.5.2009 12:09
by Pasi Häkli
^ Jarrujen vikamuistiin ei tule merkintää jarrupalojen varottimista... Sen verran kommenttia
Eli vika on joku muu.
Posted: 12.5.2009 22:35
by oh6jwe
Patu wrote:Tällaiset viat löytyi VAG-COM:illa:
Address 08 -------------------------------------------------------
Controller: 3B1 907 044 H
Component: CLIMATRONIC B5GP 0008
Coding: 17000
Shop #: WSC 05311
4 Faults Found:
00603 - Footwell/defroster Flap Positioning Motor (V85)
35-10 - - - Intermittent
01272 - Positioning Motor for Central Flap (V70)
35-10 - - - Intermittent
01274 - Air Flow Flap Positioning Motor (V71)
35-10 - - - Intermittent
00792 - A/C Pressure Switch (F129)
35-10 - - - Intermittent
Tuo Climatronic vikakoodit onkin sitten arvoitus. Ajattelin lähteä alkuun tarkistamaan ilmastointi aineen määrää että jos sillä nuo vikakoodit korjaantuisi. Jos se ei auta niin varmasti sitten pitää vaihtaa tuota paineanturia ja tarkistaa noiden läppien toiminta.
Olisko kellään kommentteja näihin vikakoodeihin?
Taidat olla toinen kojelaudanpurkaja

Nuo V70, V71 ja V85 on niitä pirunkalliita pikkumoottoreita ja tuo V85 on veemäisessä paikassa

(ainakin Passatissa)
Posted: 12.5.2009 22:46
by Patu
Nyt tuli koneeseen vedot takaisin kun vaihtoi N75 venttiilin eli yks vika ratkaistu ja monta edessä

Katsotaan nyt miten tuo ilmastointi saadaan pelittämään, en millään jaksa uskoa että nuo kaikki pikkumoottorit ovat rikki.
Posted: 12.5.2009 23:29
by oh6jwe
Patu wrote:
Katsotaan nyt miten tuo ilmastointi saadaan pelittämään, en millään jaksa uskoa että nuo kaikki pikkumoottorit ovat rikki.
Koita nollata ne koodit ja tee "selftest"
Vikakoodien luku:econ+sisäkierto pohjaan 3sek. (Antaa koodit heksadesimaalina, muunna laskimella desimaalimuotoon)Tai vag-com
Nollaus:kelaa koodit loppuun (temp+)napilla että näytössä on ne kolme nollaa kooodien tilalla=>econ 3sek pohjassa ja näyttöön tulee "444" tai nollaa vag-com:lla
Selftest:Virta päälle ja 3sek aikana Econ+sisäkierto pohjaan ja pidät kunnes kaikki segmentit syttyvät näytölle. Kestää hetken ja näytölle tärähtää vikakoodit tai 444 jos ei vikaa. Selftestin voi tehdä myös vag-commilla. Tuon selftestin voi tehdä siis sillointällöin jos epäilee jotain vikaa.
Econilla pääsee aina normaalitilaan. Tuo nappulatekniikka on kätevä kun ei tarvi aina tietokonetta autossa.
Posted: 15.5.2009 15:21
by Sami Jalonen
Tero Häkli wrote:kokeile maffin lukemia kans vahrata...
Tänään kävin megaosassa, saatiin niitten testerillä katottua et täydellä kaasulla maffiarvot oli jotai 300-400.
Niitten testerillä ei nähny pyyntiä, vaan oletuksen (850).. Ja ahtopaineita se näytti et ne oli ihan oikein, mutta se ei kai tarkoita sitä et toi anturi olis kunnossa..? Maffin laitoin jokatapauksessa tilaukseen, täytyy kattoa ku huomen tulee et alkaako toimia.
Posted: 15.5.2009 18:37
by Patu
Mun mielestä vaikuttaa nuo Maffin arvot tosi alhasilta. Itse juuri vikakoodit testanneena Maffin arvot huiteli reippaalla kaasulla jossain 750 paikkeilla ja oli kokoajan pyyntiä suuremmat.
Posted: 15.5.2009 20:24
by Tero Häkli
juu kyllä sen min 800 pitäs olla
Posted: 15.5.2009 20:51
by Sami Jalonen
Joo muistelinki et toista tonnia pitäs olla. No huomen tulee uus ni pääsee testaamaan.. Tajusin et se niitten testerihän näyttää mitä kone luulee, ja se näytti "oikea ahtopaine" ihan niinku mittarikin, joten ei varmaan oo siinä ahtopaineanturissa vikaa, muutenhan sen olis pitäny näyttää paljoa.
Ahtopaineen säätöraja - alitettu vikakoodi löyty myös. Voiko toi tulla siitä kun nyt ku ajelee, jos laittaa kaasun pohjaan ni menee n.3000 kierroksen kohdilla vikatilaan, yrittää varmaan saada ahtoja mut ku ei saa ni varmaan siitä johtuva, vai?
Nää mun vikaihmettelyt menee näköjään koko ajan väärään topikkiin

Posted: 15.5.2009 21:25
by Tero Häkli
juu vika sekin ku ahdot liian pienet liian kauan

Posted: 16.5.2009 13:13
by Sami Jalonen
Maffi vaihtu, ei vaikutusta. Pääsin himaan ni tungin vielä käden sinne n75 alle, ja sieltä löyty yks letku ilman kaveria. Vierestä löyty toinen missä oli jatko-osa päässä. Ne yhteen ja jo toimii. Ja nyt ei juuri vituta. Olis ollu parempaakin käyttöä tolle 75 eurolle...
Tosin voihan se olla et siinäki oli jotai häikkää, mielestäni oli alkuperänen, joten ihme et kestäny näinki kauan.
Ympyröity liitos oli irti..
Posted: 22.5.2009 15:46
by Patu
Moikka,
Eilen tuli vaihdettua moottorin lämpötila-anturi. Vanha oli sellainen sininen alavesiletkussa ja uusi oli samankokoinen mutta vihreä, myös samalla liittimellä tietenkin. No se vika eli kierrosten nousu käynnistäessä hävis, mutta tilalle tuli uusi vika: sähkö flekti käy auton käynnissä ollessa täysillä kokoajan!!! Asensinko sinne nyt vääränlaisen anturin vaikka koko oli samanlainen ja liitin myös. Onko jollain tietoa että onko noita antureita erillaisia?
Mitä tulee ilmastointiin niin tänään täytettiin kylmäaineet ja vanhoja kylmäaineita ei ollut lainkaan!!! En todellakaan tiedä mihin ne on hävinneet, mutta ei auttanut tuo täyttö toimintaan. Ei vaan ilmastointi edelleenkään toimi. Olisko kellään ehdotuksia että mitä seuraavaksi ja mistä vikaa nyt etsimään?
Posted: 22.5.2009 22:18
by AjH
^ Olikos siellä ilmastoinnissa se vikatila joka pitää kuitata pois VAGcomilla?
Seuraavaksi vaihtoehtona onkin että jos on (lähes) tyhjänä käytetty niin kompura on entinen.
Posted: 22.5.2009 23:43
by Tero Häkli
ei kompuran pitäs pyöriä tyhjänä... ellei sit anturi oo rikki =)
Posted: 23.5.2009 15:15
by Patu
Pitääkö vikatilat nollata että lähtee toimimaan? Mä kun olen luullut että kun vian korjaa ni se on siinä ja taas kaikki hyvin.
Posted: 23.5.2009 16:48
by Tero Häkli
pitäs alkaa mun mielestä kyllä pelaamaan ilman nollailuja
Posted: 3.6.2009 17:50
by Patu
Moi,
Nyt rupes ilmastointi ja flektikin pelittämään kuten kuuluu.
Vika olis siis anturissa:
00792 - A/C Pressure Switch (F129)
joka vaihdettiin.
Hyvä näin, kesähelteitä odotellessa.