Page 1 of 1

jakohihnan jälkikiristys (ATD)

Posted: 23.10.2007 20:34
by JPT
Morjens!

Käytimpä tuossa taannoin autoani jakohihnan vaihdossa ja hakiessani menopeliä rempassa niin huoltoneuvoja tokaisi vain että sitten seuraavassa huollossa hihnan jälkikiristys? Siis tä? Mitä ihmettä? No aikani hämmästeltyäni kysäisin vain että minkäslainen rojekti tämä jälkikiristys sitten oikein on niin samainen heppu vastasi että 20 minsaa menee. No läksin ajelemaan kotia päin ja funtsimaan asiaa..

Onko näissä TDI PD -koneissa tarve tehdä jakohihnalle jälkikiristys? Eikös näissä ole kuiten kiristin joka pitää hihnan soppelilla kireydellä automatik? No tietty hihna saattaa venyä / hakea paikkaansa ensimmäisten tuhansien kilometrien aikana mutta että oikein jälkikiristys korjaamon toimesta? :?:

Kertokaappa viisammat :bowdown

Posted: 23.10.2007 21:41
by DJisotela
Jospa sillä asentajalla luisti joku hihna? Tai tarkoitti laturinhihnaa?
Jakohihnan vaihdon jälkeen ei oo mitn. jälkikiristyksiä, no on mutta vasta 90tkm:n jälkeen kun hihna on taas vaihdettu :?

Ja kiristimessä on jousi mikä ei laske hihnaa kokonaan löysäksi jos sen kiinnitys jostain syystä löystyisi.

Posted: 23.10.2007 21:44
by Tero Häkli
ei siinä kyllä mitään jälkikiristystä ole... 90 välein vaan vaihto
edittiä : noni diitsei kerkis eka ;)

Posted: 24.10.2007 8:17
by JPT
Moro!

Perskuta tässähän yritettiin pissiä silimään normikuluttajaa mutta onnekseni löytyy asiafoorumi :buttrock joten kiitoksia asiantuntevalle raadille :D

JTe

Re: jakohihnan jälkikiristys (ATD)

Posted: 1.9.2008 20:13
by teukka
JPT wrote:Morjens!

Käytimpä tuossa taannoin autoani jakohihnan vaihdossa ja hakiessani menopeliä rempassa niin huoltoneuvoja tokaisi vain että sitten seuraavassa huollossa hihnan jälkikiristys? No tietty hihna saattaa venyä / hakea paikkaansa ensimmäisten tuhansien kilometrien aikana mutta että oikein jälkikiristys korjaamon toimesta? :?:

Kertokaappa viisammat :bowdown
Kyllä se huoltoneuvoja oli ihan oikeassa.Volkkari käyttää suuressa osassa moottoreitaan kyseisiä automaattikiristäjiä
jotka ovat rullien yms kuluessa entistäkin tarkempia säädölle.
Hihna tosiaan muotoutuu vähitellen paikalleen ja siksi tarkistus ja tarvittaessa säätö on todellakin suositeltavaa.

Muutenkin kyseiset kiristimet ovat tarkkoja säädöltään. Joten kannattaa huoltojen yhteydessä vilkaista.
Kyseinen kiristin kun voi vetää hihnaa sekä tiukalle että löysälle jos säätö ei ole kohdallaan. Kumpikin heitto voi olla kohtalokasta jos koskaan ei tarkisteta huoltovälillä.
Vastaavaa systeemiä käyttää moni muukin automerkki.

Posted: 1.9.2008 22:27
by Tero Häkli
sen takia se automaattikiristin siinä on ettei tarvi todellakaan säätää.... jos siinä säätövara riittää niin on hyvä, se ei kovin helpolla lopu tai sitten on alunperin kiristetty päin vittua ;)
taas essonpaaria kuunneltu ;)

Posted: 1.9.2008 23:45
by Hude
tänään juuri hain oman pasaatin jakoremmin vaihdosta ja kysyin samaa asiaa et tarviiko jälkikiristellä/sisään ajaa mitenkään,kun on juuri tuo automatik kiristäjä.....huoltomies kehas vaan.....hanaa vaan ja 90tkm seuraavan kerran remmin vaihtoon.

Posted: 2.9.2008 7:37
by teukka
No joo,uskoo ken haluaa sitten.

Nyt vielä tarkennusta sen verran että puhun tästä jousivoimalla toimivasta kiristinmallista, jossa
säädön kuuluu olla keskellä.Liian löysä tai kireä voi vastata rajoittimiiin ja sitä kiristin ei kestä.
Kannattaa kuitenkin muistaa että ei se kiristin itse tiedä missä asennossa se on vaan se pitää säätää
alunperin oikein ja sen jälkeen kuten mainittua seurata huoltojen yhteydessä.
Lukee monesti ihan huolto-ohjeissakin tarkistus ja tarvittaessa säätö.
Kaikki kuluu joten säätövara voi helposti loppua ja sitten soppa on valmis.

Eikä muuten ole Essoa tämä, on vaan jokunen noita nähty.

Posted: 2.9.2008 7:56
by Tero Häkli
ite kans noita työkseni vaihtelen.... Ei siitä tosiaan vara lopu jos sen oikein säätää. ajotuksetkin esim riiselissä olis pielessä sen verran ettei käymään enään kunnolla lähtis jos se muka niin paljo venyis ettei säätövara kiristimessä riitä ;) mut anna tarkastaa tietysti huolloissa ;) sillä se raha meille tulee ku ihmiset luulee mitä sattuu ;)
ps. muista vaihtaa joka vuosi uudet ilmat renkaisiin.... kuka vanhoilla ilmoilla ajaa ;)
eivaan... ei hernuloita nenään :roll:

Posted: 2.9.2008 8:06
by teukka
Tero Häkli wrote:ite kans noita työkseni vaihtelen.... Ei siitä tosiaan vara lopu jos sen oikein säätää. :roll:
Niin hyvä jos sen osaa oikein säätää lähtöön, tilanne on parempi aina.
Eikä se ajoitukseen vaikutakaan sillä varalla, kiristin vauriosta olenkin puhunut.

Tuntuu vaan että ihan kaikki ei sitä osaa säätää:)

Ja eipä tuo haittaa tarkistaa,vai haittaako?
Ei tuokaan huoltoneuvoja yrittänyt tuskin rahastaa kun huomautti tarkistuksesta,huollon yhteydessä.

Itselläni ei kyseistä systeemiä ole, mutta ei mikään ole sata-varmaa.

Posted: 2.9.2008 8:51
by Tero Häkli
eipä koskaan haittaa oo... kaikki ne joskus oppirahoja makselee (ite myös mut mistään hommasta en oo kieltäytyny) jos itte vaihtaa eikä oo ihan varma mitä tekee... eikä muuten opikkaan sit taas jos ei tee vaikkei ihan tarkkaan tiä mitä tekee... oliko tarpeeks sekasesti sanjottu :lol:
juu vanhemmis 1.8t:s taitaa ol normi ja uudemmis automaagine.....

Posted: 17.9.2008 15:48
by margusenock
Juu edessä olisi taas tuo hihnan vaihto, kun edellisestä alkaa olla 93000 km...
Mutta mittarissa on 453t km... Osaako kukaan viisaampi sanoa kuinka monta jakohihnaa tuohon vielä vaihdetaan? :)
Auto on siis Passat Variant 1.9 TDi Syncro.

Posted: 17.9.2008 18:21
by Jaku
no mistähän johtuu ku mulla vaihdettiin hihna parikuukautta sit ja nyt ihan ku luistais kylmänä... koneen ku saa lämpöiseksi niin ääni loppuu. ääni kuuluu vai tyhjäkäynnillä....

Posted: 17.9.2008 19:33
by Tero Häkli
siinä on automaattikiristin apulaitehihnalle... ei pitäs luistaa jos kiristin on kunnossa... niitä on silti menny rikkikin, ookko ihan varma et on hihna ?

Posted: 17.9.2008 19:33
by DJDH
Ootko varma että jakopään hihna luistaa? Jos se luistaa, niin ei se kyllä kovin kauaa enää käy :lol: Se ääni kuuluu varmaan laturin hihnasta.

Posted: 17.9.2008 22:18
by Tero Häkli
juu laitoinki et apulaitehihna ;)... jakohihna ei juu voi luistaa.... tai sitte on jo kaikki hampaatkin jo lähteny jako sekasin ja venttiilit solmus ja vähä ku omassa mantassa aikoinas männässä venttiilin mentävä reikä ;)

Posted: 18.9.2008 6:34
by JyriT
Jaku wrote:no mistähän johtuu ku mulla vaihdettiin hihna parikuukautta sit ja nyt ihan ku luistais kylmänä... koneen ku saa lämpöiseksi niin ääni loppuu. ääni kuuluu vai tyhjäkäynnillä....
Samaa teki täälläkin, vikoina: Kiristin paskana ja laturin hihnapyörän ykssuuntalaakerin jumiutuminen. Nuo kun korjautti niin loppu vikinät. Kilsoja takana tuolloin joku 190t.

Posted: 18.9.2008 12:12
by Pasi Häkli
Tuo laturin vapaakytkin on yleinen vika, ja helppo tarkastaa sen toiminta vaikka hihna on paikallaan. Laturin siivistä meisselillä pikkusen kampee, toiseen suuntaan kuuluu luistaa ja toiseen ei. Jos on ihan yhtäpuuta ei luista mihinkään niin paskana on.

Posted: 18.9.2008 19:19
by Jaku
joku sano että tuo mun hihnän luistaminen johtuis huonosta akusta..eli laturi jotenki pyöris lujempaan...???

Posted: 18.9.2008 21:23
by Tero Häkli
kyllä sen kuuluu pitää täydelläki latauksella

Posted: 18.9.2008 21:25
by DJDH
No ei se laturi nyt omiaan pyöri, muutenhan se olis ikiliikkuja. Sama kun liukkaalla kelillä etuvetosella autolla takapyörät sutis kovempaa kun etupyörät. Ihan samaan tahtiin se laturi sen hihnan kanssa pyörii. Jos hihna on löysällä ja virrankulutus suuri, laturi joutuu työskentelemään kovemmin ja kohdistaa hihnaan suuremman rasituksen -> hihna luistaa. Kyllä tuo omankin golfin moniurahihna välillä aamuisin pitää kostealla kelillä pientä kihnutusta. Ääntä piti niin 90tkm ajettu, kuin myös 5tkm, ajettu hihna. Kaverin porukoidenkin golfi pitää samaa ääntä. Molempia on syynäilty erinäisiä kertoja, muttei hihnasta mitään vikaa löydy.

Posted: 19.9.2008 14:09
by Tero Häkli
tuli mieleen se speden naisten logiikkapätkä misä naapuri ruopii ja muijja käski laittaa takapyörien alle soraa ku etupyöräthän pyörii jo ;)