Page 1 of 2
Jakohihnan vaihdosta
Posted: 12.11.2007 22:01
by Tero Tanninen
Juu eli jossain vaiheessa on tulos eteen jakohihnan?? vaihto. Varmaan sit samal ku vaihtaa öljyt ja suodattimetkin.
Vaikeaako? vinkkejä, ohjeita, vai suosiolla korjaamolle.
Posted: 12.11.2007 22:20
by Tero Paalanen
Jos työkalut pysyy edes jollaki tapaa käsissä ni on aika simppeli juttu. Alle tunnin homma.
Kiristin kannattaa vaihtaa samalla.
Vesipumppua jotkut suositteloo vaihdettavaks samalla mut ainaki omien kokemuksien mukaan kestää +300 tkm.
Kampiakselin päässä olevan siimapyörän kuusiokolo pultit oon muutamassa tapauksessa joutunu avata väkivalloin joten kannattaa varautua et tarvii ne uudet. Normipultti ei sinne käy vaa pitää olla kuusiokolo tai torx-kantainen pultti.
Posted: 12.11.2007 22:30
by Tero Tanninen
Eiköhän noi kalut näpeissä pysy. Vähän kaiken laist hommaa kuitenki tullu tehtyä. Saako noi siimapyörän pultit pyssyllä auki vai onko ahdas paikka? Samal kysyn tota ku Matka/trippi/ huolto näyttö jämähti huolto kohtaan. Akun napa irti vaan vai?
Posted: 13.11.2007 15:13
by Tero Paalanen
Kyllä ne siimapyörän pultit saa ammuttua pulttipyssyllä auki ku vaa ottaa renkaan pois.
Itte aina tehny ton jakopää rempan ilman nosturia ni joutuu apparin puoleisen etupyörän ottaa irti jo senkin takia.
Eri asia onki sitte kuinka ruostuneet ne kuusiokolo pultin päät on.
Omalla kohdalla olivat nii heikolla hapella et avain pyörähti heti tyhjää.
Jos ne muljahtaa ni itte ainaki oon irrotellu ne siten et oon porannu sitä kuusiokolon kantaa hivenen syvemmäksi(6mm pora)
Ja sitte vaa vääntänyt ne auki vastakierretapilla.
Joudut myös irrottaa vesipumpusta siimapyörän. On kans kuusiokolo pulteilla kiinni. Niitä ei pulttipyssyllä pääse avaamaan.
Tohon mittaristoon vois ensiapuna kokeella juurikin tota akunnavan irrootusta.
Posted: 13.11.2007 22:17
by Tero Tanninen
Ei viittes irrottaa akun napaa.. Menee soittimest muisti..
On noit piukkoja pultteja tuulu jo vastaan. Takaiskarin alapultti oli "kohtalaisen" piukas sillon ku vaihdoin alusta sarjan alle.
Meni 20 min. et sai auki.
Joo ei oo mullakaan nosturi mahdollisuutta. Pihas tunkilla vaan ylös.. Yhden kytkin rempankin tehny sillä tyylillä.

Posted: 5.2.2008 16:38
by Tero Tanninen
Minkäs hintanen marmoritiskilla mahtaa olla vesipumppu? joo joo, soita ja kysy...
Motonetissa oli kolmea erilaista tarjolla. Ei viittis ostaa "sikaa säkissä".
Viikonloppuna pitäis tehä jakopää remppa ja aattelin ton pumpun vaihtaa samalla.
Kannattaako hihnapyöriä vaihtaa samalla? Kuluuko ne mihkää. Ajettu yli 270tkm.
Posted: 5.2.2008 17:20
by Tero Paalanen
Itte en niitä hihnapyöriä vaihtaasi.
Ne jakopään hammaspyörät vaihtaasin sitte jos ne näyttääs oikeen huonoille.
Minä en ainakaa oo ikinä nähny et ne hammaspyörät olis vaihdon tarpeessa.
Muistelisin että jossain on moitittu noiden tarvike pumppujen kestoa.
Orkkis vesipumppu ainaki tuntus kestävän ihan hyvin.
Posted: 5.2.2008 18:41
by Tero Häkli
varaa suoraan aikaa ainakin tuplaten enempi ku toi tunti jos et oo ennen sitä vaihtanu.... noitten pulttien kans voi mennä melkein sen verran jos ei kunnon työkaluja oo niitten aukomiseen =) saatika se pahin homma joka kotirempas eli työkalujen ettiminen, toi silti muuten tosi simppeli homma.kato se virranjakajan pyörä kunnolla... useita tuotu töihin mulle ku on se laitettu pieleen ja ihmetellää ku ei käy kunnolla. turhaa sitä vesipumppua vaihtaa ku ei jakohihnalla oo
Posted: 5.2.2008 19:06
by maastis
mulla olis sama homma edes kunhan ilimat lämpiää.. mites sen jaon saa kohilleen? onko merkit siellä tms...
Posted: 5.2.2008 19:50
by Tero Tanninen
Joo aikaa varaan reilusti. Ja haen avuks kirjastosta viel korjausoppaan. Voi siitäkin olla jotain hyötyä jos sattuu unohtaa jotain..
Eiköhän noita työkaluja tule otettuu mukaan ihan tarpeeks...
Posted: 5.2.2008 20:46
by Tero Häkli
laitan huomenna vaikka autodatasta ohjeet tänne ei oo omalla koneella kunnollista suomenkielistä mut töis on uusin versio siitä
Posted: 8.2.2008 15:13
by Tero Tanninen
Minkäs kokosen qsiokolo avaimen tarttee tohon siimapyörän pulttiin? Olis toi varmaan selvinny korjausoppaasta (ostin sellaisen), mut ei jaksa enää mennä autolle..
Posted: 8.2.2008 15:56
by Tero Häkli
6mm jos en paljoo valehtel
tosa kuvaa jos tarvetta

Posted: 10.2.2008 12:37
by Tero Tanninen
Uus hihna on koneessa. Aikaa meni 4,5 tuntia, mistä ohj.tehostimen pumpun kans melkein 2. Ku en heti älynny ottaa suoraan sitä siimapyörää pois.
Ois kannattanu vaihtaa vesipumppu samalla. Tai ainakin hihnapyörä ->
http://i252.photobucket.com/albums/hh6/ ... 008001.jpg
Noh, joskus myöhemmin sit. Tänään vielä sytytys pitää säätää kohilleen.
Ja kiitokset kaimoille vinkeistä ja neuvoista.
Posted: 10.2.2008 15:47
by Tero Paalanen
Mikäs vika tuossa vanhassa hihnapyörässä on?
En ainakaa ton kuvan perustella nähnyt siinä mitään vikaa.
Posted: 10.2.2008 17:35
by Tero Häkli
juu tommonen se kuuluu olla.... urapuoli kerran pyörii tota vasten
Posted: 10.2.2008 18:41
by Tero Tanninen
Eikös siinä kuuluis olla samanlaiset urat ku laturissa?? Jos toi parempi kuva ->
http://i252.photobucket.com/albums/hh6/ ... 022008.jpg
Posted: 10.2.2008 21:14
by Tero Häkli
ei kuulu... sen kuuluu olla tasanen
Posted: 10.2.2008 22:34
by Tero Tanninen
Aika kummallinen... Muistaakseni kaikki tähän mennessä näkemäni hihnapyörät on ollu urallisia...
Posted: 15.2.2008 15:16
by Tero Tanninen
Tähän hommaan liittyen, pientä tehon ja väännön puutetta havaittavissa alle 3000 kierroksen. Mites toi sytytys ku sitä eitaida saada ite säädettyä kohilleen. Pitääkö ottaa hihna viel irti ja laittaa merkit just kohilleen??
Posted: 15.2.2008 16:37
by Tero Häkli
llaita kampiakselin merkki kohalleen ja kato että virranjakajan pyöriä osuu siihen merkkiin... se menee helposti pieleen ja kone käy kummiskin ihan ok... sytytystä pääsee kyl säätämään ainakin testerin kanssa, lukitaan koneen "säätö" ja sit ihan normaalisti virranjakajalla säätämällä kohillee ja sit "lukitus" koneella pois...
Posted: 15.2.2008 21:55
by Tero Tanninen
Täytyypä tota kokeilla nyt viikonloppuna. Vittumaista ajaa ku ei kone väännä alhaalta yhtään. Ja nykäsee aina ku painaa kaasua..
Posted: 16.2.2008 20:01
by Mataho
2.0 koneesta ei pysty virranjakajaa kääntämällä säätämään sytytystä, jakaja on "lukittu" siihen asentoon missä se on. Apuakseli on laitettava juuri oikeaan asentoon.
Posted: 16.2.2008 23:28
by Tero Tanninen
Kattelin et tos apuakselissa oli jotain merkkejä mitkä ei ollu kohillaan. Mut en uskaltanu lähtee pyörittelee sitä ku en tienny mitä se tekee.. (jos mitään)
Posted: 17.2.2008 0:37
by Tero Häkli
kyllä omasta ainaki sai säädettyä.... 2.0 gti 8v, 2E koneinen
Posted: 17.2.2008 9:39
by Mataho
Sorry, ei tullut täsmennettyä, tämä "lukittu jakaja" tuli ADY ja AGG koneisiin, jolloin ruisku muuttui Simos " tyypiksi.
Tais viimeiset 2E moottorit tulla -94.
Posted: 17.2.2008 11:18
by Tero Tanninen
Näin ainakin Autodatan mukaan. Mut kumpi kone mulla on, ADY vai AGG? Mistä erottaa?
Posted: 17.2.2008 11:49
by Tero Häkli
vanhemmassa on ilmamäärämittari sitä vanhaa mallia, läppä... uudemmas on kuumalanka eli semmonen putkenpala mihin menee se liitin... koneen ja ilmanputsarikotelon välissä siis, tosta ainakin näkee helposti...
Posted: 17.2.2008 15:20
by Tero Tanninen
No nii. Nyt on kone kunnossa. Aikamoinen ero. Nyt on taas ilo polkee laatikkoa.
http://i252.photobucket.com/albums/hh6/ ... 008002.jpg <- tommonen löytyy heti vv-suodattimen jälkeen. Eli onkos stoi nyt se uudempi? AGG?
Posted: 17.2.2008 23:31
by Tero Häkli
uudempaa ainaki... jakohihnasuojan päälläkin lukee se konetyyppi.. tai sitte huoltokirjan ekalla sivulla... tai takaluukun pohjassa

Posted: 18.2.2008 15:53
by Tero Tanninen
Huoltokirjaa ei oo, takaluukun tunnistelätkä tais mennä vibrolla piiloon. Jakopään kotelosta en olekkaan katsonu vielä..
Posted: 20.2.2008 16:56
by HarriV
Tuli tänään käytyä laakkosella kyselemässä hintaa tuolle jakopään remontille. Pelkäsin vähän kun lueskelin netistä että rahaa menis 1000€. Onneksi 550€ selvii tuosta hommasta.
Posted: 20.2.2008 18:09
by Nixu
Eikös Golf iv 1.6 bensa 77kw ole kone ketjulla?Käsitys vaan ollu että olis pelkästään diisseleissä remmi??
Posted: 20.2.2008 19:39
by Kimmo H.
Hihnalla ne kaikki IV-koriset on.
Posted: 20.2.2008 20:12
by MIKU
Ja 16 venttiilisissä peräti 2 remmiä

Posted: 16.10.2009 10:31
by Nixu
Sitten kymysystä,että kuinkas iso homma on vaihtaa jakopään hilppeet V6 moottoriin?Mitä pitäisi ottaa huomioon vaihdettaessa,vinkkejä ym..?
Tilaa nyt ainakin tuntuisi olevan sen verran,että mahtuu kädet melko hyvin tekemään töitä yläpuolelta ja alapuoleltakin pääsee käsiksi pohjasuojat irroittamalla..
Vähän tihkuutellut kiristäjän stefa öljyä ja siihen ei sitä työkalua saa mistään,että saisi vain ne tiivisteet vaihdettua niin pakko laittaa koko jakopää sitten kerralla

Posted: 16.10.2009 12:04
by Pasi Häkli
^ Ei sieltä väleistä kannata alkaa tekemään, koko keula irti vaan niin on mukavasti kaikki esillä.
Posted: 17.10.2009 20:09
by Nixu
Pasi Häkli wrote:^ Ei sieltä väleistä kannata alkaa tekemään, koko keula irti vaan niin on mukavasti kaikki esillä.
Jep.
Täytyy käydä vielä kysymässä tutulta asentajalta,josko hän viitsisi vaihtaa hilppeet.
vanhaan iv golffiin vaihtoi muutama vuosi sitten ja maksoi töineen/osineen 200e vaihto..
Posted: 17.10.2009 20:52
by Sami Jalonen
Saako 3B:ssä keulan samalla tavalla "huoltoasentoon" ku BG:ssä?
Posted: 17.10.2009 21:36
by Tero Häkli
kyläh, tosin siinäkään ei huoltoasentoon kannata laittaa vaan nyppiä koko paska irti

Posted: 18.10.2009 13:05
by Nixu
Aikamoinen homma varmaan purkaa koko keula atomeiksi?Mitenkäs ilmastointi tykkää,jos puretaan kaikki pois keulalta.Joutuu vissiin täyttämään uudestaan yms..?
Posted: 18.10.2009 13:42
by Pasi Häkli
Sen ilmastoinnin kennon saa letkujen varassa siirrettyä sivuun, ei tarvi tyhjentää. Pienempi homma se on koko keula purkaa kuin tehdä sieltä välistä. Ainakin omasta mielestä.
Eikä se nyt NIIN iso homma ole.
Posted: 18.10.2009 14:06
by A.Leskelä
Komppaan pasia!
Paaaaljon helpommalla ja nopeammalla selviät 3Bertan jakopäästä kun purat keulan edestä. Puskuri on 5min ja pois, ilmastoinnit hilut ja syylärit lähtee vaivattomasti edestä.
Posted: 18.10.2009 17:49
by Nixu
Ok homma.Näinpä se sitten pitää tehdä
Pitääpä alkaa ensiviikolla selvittelemään tarvittavia osia,niiden hintaa ja asennusta.Kiitoksia neuvoista!
Posted: 18.10.2009 22:31
by AjH
Niin eihän niitä siis nosteta kokonaan pois tieltä vaan ne tulevat korista irti eteenpäin mukavan pätkän ja se lisätila helpottaa hommaa kyllä ihan mukavasti. 3BG keula on vähän eri rakenteella etten ala enempiä arvaileen 3B keulasta, mutta 3BG hommassa pari kierretankoa olikohan M8 niin saa sen palkin mukavasti roikkumaan tuen varaan. 3B palkki lähteekin kokonaan irti ettei siitä ole haittaa.
Posted: 18.10.2009 23:17
by Tero Häkli
^ on juur paljo helpompaa ottaa pois kokonaan tieltä... ei kannata jättää eteen ku niin helppo nyppiä pois, b ja bg aika liki sama homma...
Posted: 19.10.2009 21:13
by AjH
Niin miten sä ne kennot nostat pois tieltä tyhjäämättä ilmastointia? Syyläri tietysti lähtee kun nesteet kuitenkin on ulkona että saa vesipumpun vaihdettua.
Ja toisaalta, ei ollut mitään ongelmaa mahtumisten kanssa kun otettiin se 15cm eteenpäin ja kenolleen toi nokkapala kennoineen.
Posted: 19.10.2009 22:24
by Pasi Häkli
Siirtää sen vaan sivuun letkujen varassa. Kiinnikkeet irti että sen ilmastoinnin kennon saa irti syyläristä ja siinä joutuu semmosen kierähdyksen tekemään että se taittuu sinne apukuskin puolelle. Passatissa se on helppo kun letkut on vielä samalla puolellakin, sen voi niputtaa vaikka apukuskin renkaaseen/ylätukivarteen kiinni mustekalalla. Niissä autoissa missä letkut on molemmilla puolilla kennoa niin kääntää sen auton alle ja niputtaa johonkin kiinni, ettei vedä sitä solmuun autoa laskiessa nosturilla tms.
Ihan aikuisten oikeesti, kun noita hommia tekee työkseen niin huomaa, että enemmän purkamalla säästää kumma kyllä aikaa, omia hermoja ja työ helpottuu.
Posted: 20.10.2009 22:09
by AjH
Jaajoo toi auton alle taittaminen ei vaan tullu mieleen kun omassa tallissa ei ole tota nosturia käytössä
Se on kyllä totta, muussakin kuin autorempoissa, että enempi purkamalla lopputulos on monesti parempi eikä aikaa juurikaan kulu enempää.
Posted: 22.10.2009 10:55
by Pasi Häkli
AjH wrote:Jaajoo toi auton alle taittaminen ei vaan tullu mieleen kun omassa tallissa ei ole tota nosturia käytössä

Heh, joo no voi se lattiallakin onnistua se sivulle viskaaminen, alle vähän vaikeempi viskata jos ei oo nosturia
