Page 1 of 1

Tuonti TDI

Posted: 4.5.2004 11:18
by hexxi
Eroavatko suomeen uutena myydyt tdi passatit jotenkin saksaan myydyistä moottoriltaan? Joissain autoissahan on bensalämmittimet tai jonkinlaiset sähkövastukset tuomaan lisälämpöä pakkaskeleille. Tarkenneeko tuonti tdi.llä suomessa?

Posted: 4.5.2004 11:41
by Mika Viinikka
mulla oli vuosi sitten saksan tuonti variant golf 1.9td ja sillä ainaskin pärjäs todella hyvin talvella. kyllähän se kannattaa ostaa sillä "talvipaketilla" ni on penkin lämmittimetkin. en tosin tiedä kuinka noissa tdi passateissa on siellä noi lämmittimet. mulla ei ainaskaan ollu siinä golffissa.

Posted: 4.5.2004 22:09
by jmr
Yhtä kylmiä ovat suomi- ja tuonti-tdi:t, tosin omassa tuontipelissä löytyy ne vedenlämmittimet, mutta ei huohotusputken lämmitintä eikä lisä-lämmitysvastusta sisäilmaa varten (kuten uudemmissa passateissa on).
Passatteja sentään on tuotu lähes kaikilla koneilla, mutta Golffeja ei, eli varaosaliikkeissä (ei merkkiliikkeet) joutuu tietyt osat katsomaan passatin / seatin AHU-tdi:n kohdalta. Edit: öljynsuodatin löytyy VW:n 1Y koneen (Skoda Felicia) kohdalta lyhyenä.

Webasto tai Eberspächer -merkkisiä polttoainekäyttöisiä lämmittimiä on joihinkin jälkiasennettu, eli harvinaisia.

Posted: 5.5.2004 7:06
by Mika Viinikka
toi eberi on kyllä ihan ykkönen kiisseli vehkeessä. asennutin sen kaukkarin kera. kallis kyllä oli. mukava töistäkin kun lähtee niin painaa vaan säätimestä auto lämpiään ja mennä vaihtaan vaatteet ja auto on lämmin ku lähtee. :D

Posted: 5.5.2004 8:35
by GC
jutut siitä ettei tdi:ssä riitä lämpö talvella on vaan kateellisten ja tietämättömien horinoita. mulla menossa toinen tdi, kummassakin suomivarusteet (jos niissä jotain eroa saksalaisiin tämän suhteen on) ja lohkolämmitin. Kone kyllä lämpenee paljon hitaammin kuin joku bensapeli, mutta kun käntilämpö vihdoin saavutetaan niin kyllä siitä riittää sisällekin. Tosin täällä lounaisessa suomessa oikeen kylmiä talvipäiviä ei vuodessa kovin paljoa olekaan.
lohkis on kyllä ehdoton ja jos mulle sattuis semmonen malli jossa ei sitä ole niin laittaisin eberin/webaston.

Posted: 5.5.2004 18:12
by J.N
GC wrote:jutut siitä ettei tdi:ssä riitä lämpö talvella on vaan kateellisten ja tietämättömien horinoita.
Tai sitten ei...

Itsekkään en TDi:tä omista, mutta perhepiirissä liikkuuu parikin ja sen verran olen niillä molemmilla matkustanut, että varsin hyvin tiedän että ei niillä ainakaan talvisin tarkene. Ja talvella tarkoitan siis TALVEA , enkä mitään Etelä-Suomen "talvista vuodenaikaa", eli sellasta -10 pakkasastetta ja siitä yli, niin johan rupeaa vaan vilpoista olemaan. Nollakelissä ja muutaman asteen pakkasilla kyllä tarkenee, kuin kesällä konsanaan.

Mut melko helposti ~ -15 pakkasella menee sellanen äbout 5 kilometriä, ennenkuin on toivoakaan rueta saamaan lämmintä ilmaa sisälle... Onneksi on sentään tehokkaat persgrillit. Ja sit ihan kunnon pakkasella eli lähemmäs -30 kun on, niin kohtuu lämmintä ilmaa saa sisälle, kun on matka-ajossa (kierrokset korkealla), mutta liikennevaloihin pysähdyttäessä rupeaa lämpömittarin viisari laskemaan...

Mut tietääpähän ainakin, et on taloudellista, kun ei aina oikein lämmöt riitä... :wink:

Edit. kiotusvireitä...

Posted: 5.5.2004 20:37
by Kale
Mutta ei ne lämmöt riitä kaikissa bensavehkeissäkään. Varsinkaan ooppeleissa. Maskipeitto auttaa käsittääkseni jonnin verran.

Re: tuonti tdi

Posted: 5.5.2004 22:43
by samip
hexxi wrote:Eroavatko suomeen uutena myydyt tdi passatit jotenkin saksaan myydyistä moottoriltaan? Tarkenneeko tuonti tdi.llä suomessa?
Eivät.
Kyllä, jos Lohkolämmitin ja syyläri kokonaan ummessa niin mainiosti.

Ja jotkuthan pitävät kalsareita jopa kesälläkin. :lol:

Posted: 5.5.2004 22:45
by J.N
Niin, no ei varmaan riitäkkään... Etenkin, kun tulevat toimeen yhä taloudellisemmin ja taloudellisemmin.

Maskipeitosta ei ole kokemuksia, mutta eiköhän tuo liene ihan hyvä keksintö täällä Pohjolassa.

Paitsi, että ainakin B4 TDi passatissa maskin peittäminen ei auta varmaan mitään, koska se on vakionakin TDi:ssä ~95 %:sti ummessa. :wink:

Posted: 5.5.2004 23:08
by jmr
Ja tuontivehkeissä on kesällä paljon kylmempi :)

Posted: 6.5.2004 9:27
by miihkali
En tiä, mut kyllä oman teedeeiin lämmöt o piisanneet ihan hyvin kovillakin pakkasilla (-20 + ?). Ei oo ollut valittamista vaikka kaverit pelotteli ennen ostoo.

Posted: 6.5.2004 18:26
by samip
MaxxJJ wrote:Paitsi, että ainakin B4 TDi passatissa maskin peittäminen ei auta varmaan mitään, koska se on vakionakin TDi:ssä ~95 %:sti ummessa.
Nimenomaan tuon B4:n keulan tilkitsemisestä(sopivasti leikellyt pahvit syyläriin -> tukossa) on kokemuksia. Kyllä tuolla vaikutuksensa on, tosin voi alkaa nostaa etelä-suomen "talvessa" ja kovemmassa ajossa öljynlämpöjä. Mutta tuon tarkkailemista varten on onneksi mittari.

Posted: 6.5.2004 20:31
by J.N
samip wrote:
MaxxJJ wrote:Paitsi, että ainakin B4 TDi passatissa maskin peittäminen ei auta varmaan mitään, koska se on vakionakin TDi:ssä ~95 %:sti ummessa.
Nimenomaan tuon B4:n keulan tilkitsemisestä(sopivasti leikellyt pahvit syyläriin -> tukossa) on kokemuksia. Kyllä tuolla vaikutuksensa on, tosin voi alkaa nostaa etelä-suomen "talvessa" ja kovemmassa ajossa öljynlämpöjä. Mutta tuon tarkkailemista varten on onneksi mittari.
Niin niin kyllä joo, mut sitä tarkotin, et jos sen pelkän maskin peittelee, niin ei varmaan juurikaan mitään auta, koska sehän on melkein kokonaan ummessa jo ihan vakiona ainakin kaikissa niissä TDi:ssä, mitä minä olen nähnyt.

Mut sit jos peittää kaikki puskurin aukot, tai ihan tylysti vuoraa sen koko syylärin, niin sit varmaan rupiaa jo ihan oikiasti auttamaan. :wink:

Posted: 7.5.2004 23:50
by Manga
Kyllähän TDIlläkin tarkenenee hienosti vielä -25 asteen keleillä kun vaan laittaa rohkeesti jäähdyttimen eteen pahvit koko alalle! Nousee koneen lämmöt paljon nopeemmin normaali tasolle ja pysyy siellä. Eikä kyllä kone käy ylikuumana suomen talvessa vaikka pahvit onkin.