Page 1 of 1
Ikkunat huurtuu IV variant -05
Posted: 29.12.2007 17:01
by RF900R
Moi !
Ikkunat huurtuu vaikka on ilmastointi päällä ? Mistä löytyy ne "poisto puolen" venttiilit (takakontistako ?). Raitisilmasuodatin on vaihdettu just äsken --> ei apua. Luin jostakin et raitisilmasuodattimen vois jättää pois talveksi, vois kuvitella et täällä kaupungissa paskaantuis koko iv-putkistot aika nopeesti.
Posted: 29.12.2007 17:47
by DJDH
Ota ilmastointi pois päältä.
Posted: 29.12.2007 19:52
by Pasi Häkli
Ottakaa huomioon että ilmastointi ei enää toimi, jos lämpötila laskee tarpeeksi alas.
Kato ettei lattialla ole kosteutta, siis vettä mattojen alla. Ja ettei sisäilmankierto ole päällä.
DJDH: Parhaiten se ilmastointi sen huurtumisen estää, mikäli se siis on toiminnassa...
Posted: 29.12.2007 21:45
by DJDH
Mulla ainakin tavis manuaali-ilmastointi päästää aina välillä autoa käynnistettäessä lehmänhönkäyksen laseihin. Kun pitää ilmastoinnin pois päältä, ei hönkäystä tule. Ilmastointi on pariin otteeseen huollettu, viimeksi viime kesänä.
Posted: 30.12.2007 0:51
by AjH
Ootko käyttänyt ilmastointia edellisen kerran ja sammuttanut kuivaamatta (ilmastointi pois puhallus) koska silloin kenno kostuu ja varmasti puhaltaa kostean henkäyksen. Ilmastointihan kannattaisi pari kilometriä ennen perille pääsyä sammuttaa jotta kenno ehtii kuivua.
Ja edelleen lmastointi tosiaan myös kuivaa ilmaa, kun se kosteus tiivistyy kylmään kennoon. <- liittyy ylläolevaan oleellisesti

Sisäilmankierto kuulostaisi RF900R tapauksessa syypäältä. Eihän lasit huurru ajon jälkeen kun auto on lämmin? Jos näin niin sitten epäilen lattiamaton olevan kostea.
Posted: 30.12.2007 11:43
by RF900R
Kiitos vastauksista ! Sisäkierto ei ole päällä,matot ei ole kosteat. Se huurtuminen tapahtuu siis silloin kun on lähdössä liikkeelle, ei yhtäkkiä ajon aikana. Autossa on automaatti ilmastointi eli pitäiskö vaihtaa "auto"-asennosta "eco"-asentoon pari kilsaa ennenkuin pysähtyy ?? Sitten vielä niistä "poisto" aukoista, missä ne sijaitsee ???
Posted: 30.12.2007 12:38
by Basu
Täällä sama ongelma, ikkunat (varsinkin tuulilasi) huurtuu lähes heti kun käynnistää. Sisäkierto ei ole päällä eikä matotkaan lainehdi. Ilmastoinnin päälle laittaminen auttaa yleensä, riippuen lämpötilasta.
Posted: 30.12.2007 13:04
by Markku Duus
Täällä Passatissa sama homma, että lasit vetää huuruun heti kun auton käynnistää. Tekee vaan tietyllä kelillä, eli tällaisella "talvikelillä", suomeks sanottuna muutama aste lämmintä ja vettä sataa tai on muuten vaan kostea keli...
Posted: 30.12.2007 16:04
by Pasi Häkli
Joo no tollanen ei oo vika, vaan ominaisuus. Itellä sama homma myös.
Tästä kuvasta näet, missä ne sijaitsee, eli tuolla takapuskurin takana sivuilla.
Posted: 30.12.2007 21:17
by RF900R
Kiitos Pasi H. !
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Täytyy tutkia ettei mikään estä kunnollista ilmankiertoa.
Posted: 31.12.2007 13:33
by Leena
Mulla sen sijaan veti lasit huuruun noin 200 km ajettua kesken ajon yhtäkkiä.Eivätkä meinanneet millään aueta uudelleen, onneks oli ikkunalasta mukana autossa, että näki ajaa kotiin. Pihalla ikkunat sitten aukes muutaman minuutin tyhjäkäynnillä käyttämisen jälkeen.
Posted: 16.1.2008 18:09
by jariuz
Itselläni automaatti ilmastoidussa octaviassa huurtuminen on todellinen ongelma. Ratkasuksi ajattelin kokeilla provisionin fog clear huurtumisen esto ainetta.
Posted: 17.1.2008 9:35
by MxK
Itsellä oli lievää huurtumisongelmaa kun pidin climatronicissa "auto"-moodia päällä. "econ" tilassa ongelmaa ei ole. Olen myös pohtinut mistä mahtaa johtua, mutta itsellä auttaa tuon tilan vaihto. Kummassakin tilassa climatronic näyttäisi kuitenkin käyttäytyvän samalla tavalla, joten en tiedä onko jokin vika vai ominaisuus.
Posted: 17.1.2008 11:39
by Kari Salo
Oisko mahdollista, että sieltä kennolta ei pääse kondessio vesi pois ja se aiheuttasi huurteen??
Posted: 19.2.2008 18:27
by Janttura
Pasi Häkli wrote:Ottakaa huomioon että ilmastointi ei enää toimi, jos lämpötila laskee tarpeeksi alas.
Eli mikähän on se lämpötila missä ilmastointi vielä pelaa? +5? +2?
Tuskin kuitenkaan pakkasen puolella??
Posted: 19.2.2008 21:22
by Pasi Häkli
Ei ainakaan pakkasen puolella toimi, mutta kuinka paljon plussan puolella, eri autoissa on varmaan vähän eroja.
Muistaakseni esim T4 Transportterissa arvona oli jopa +7 celsiusta ennenkuin ilmastointi voi lähteä päälle. Tommonen arvo jäi korjausohjeita selaillessa mieleen, kun vaihdoin joskus sellaseen kompuran. Sitä uutta kompuraa ei vaan saatu pyörimään. Johtui siitä, että ulkolämpötila-anturi ei pelitä paikallaan ollessaan. Ulkona oli siis liian kylmää, ja hallin lämpötilaa se ei tunnistanut ennen kuin ajeli pyörät ilmassa hallissa.
Veikkaisin että se kompuran poiskytkeytymisraja on jossain +3 asteessa yleisesti ottaen. Varma en ole.
Posted: 19.2.2008 22:14
by Kiviharju
Minulla on sellainen käsitys että kompura ei lähde päälle siinä vaiheessa kun mittaristoon ilmestyy se "jääkide" symboli(niissä autoissa ainakin joissa tuo symboli/ulkolämpömittari on) Eli ainakin 3BG Passatissa +4 C
Posted: 19.2.2008 22:48
by Pasi Häkli
Voi hyvinkin olla just niin, enpä oo tullut tota ajatelleeks.
Posted: 8.10.2009 22:45
by Por
Lainataas vanhaa aihetta kun läheltä liippaa.
Kun tämä tuntuu olevan ominaisuus että tuulilasi huurtuu ajon alussa niin onkos jotain tehtävissä tuolle että mulla tuntuu puhaltavan ja puhdistavan vänkärinpuolen ensin kun laittaa tuulilasille puhalluksen menemään? Sellanen ohut kaista tulee kuskinpuolen alaosaan ja sitten lähtee pikkuhiljaa siitä ylöspäin.
Posted: 9.10.2009 22:20
by Por
Lisätääs vielä kun tänään testasin niin vänkärinpuolelle puhaltaa normaalisti koko leveydeltä mutta kuskin puolelle vain vasemmasta laidasta sellanen pari säleikön väliä. Loput tuntuu olevan pimeänä.
Onkos tuo pelkästään jostain säätömoottorista kyse joka sitä siellä ohjaa vai miten se tuollain puhaltaa?
Posted: 9.10.2009 22:59
by HarriV
No minulla ainakin väheni radikaallisesti ikkunoiden huurtuminen vaihtamalla raikasilmasuodattimen. Nyt käytän aktiivihiilisuodatinta eikä ikkunat ole huurtunut pätkän vertaa.
Posted: 10.10.2009 19:47
by Vessu
Aktiivihiilisuodin tulee olla aina ilmastoinnilla varustetuissa kärryissä->muuten tulee tuo märän koiran haju.
Huurtuminen taitaa olla ns. tyyppivika, sopivasti climatronicilla säätöä ja huurtuminen on poissa,mutta toosa huutaa ja on kuuma.
Posted: 10.10.2009 23:50
by Por
Lähinnä ihmettelen sitä miksei kuskin puolelle ikkunaan puhalla koko suutinsäleikön leveydeltä, n. 3/4 osaa siitä kuskinpuolelle puhaltavasta on 'pimeänä' . Muuten poistuu huurre nopeasti paitsi siitä kuskin näkökentästä.
Posted: 11.10.2009 10:59
by Vessu
Por wrote:Lähinnä ihmettelen sitä miksei kuskin puolelle ikkunaan puhalla koko suutinsäleikön leveydeltä, n. 3/4 osaa siitä kuskinpuolelle puhaltavasta on 'pimeänä' . Muuten poistuu huurre nopeasti paitsi siitä kuskin näkökentästä.
Vikakoodit luettu? eli toimiiko läppämoottorit?
Posted: 11.10.2009 12:09
by Por
Vessu wrote:Vikakoodit luettu? eli toimiiko läppämoottorit?
Vikakoodeja ei ole, pitää lukaista arvot mitä siellä tapahtuu koneen mukaan kunhan löytäis jostain kanavat ja arvot mihin verrata.
samaa ongelmaa golv IV -02
Posted: 18.10.2009 21:36
by stobbe84
eli ikkunat huurtuu mullakin..ilmaantui perjantaina kun lähdin työmaalta ajelemaan kotia..vänkärin jalkatilasta kuuluu huminaa ja vähän ulisee, niinku puhaltas hanskalokeron taakse kaiken ilman mutta kun tunnustelee niin ei sielläkään missään ilmaa liiku.
..vaikka laittaa puhaltamaan täyellä tohinalla ikkunoihin niin kädellä kokeillessa ei tule kuin pieni hönkäys ikkunoihin asti.
Climatronic ei antanut vikakoodeja, eli onko puhaltimen moottori sökö..katoin ilmansuodattimen ja oli ok kunnossa (vaihdettu vajaa vuosi sitten)..yritin aukoa vänkärin jalkatilasta että voiko joku putki olla irti että ilma ei tule sen takia perille asti mutta eipä siellä pitkälle mahtunut tutkimaan parkkipaikalla.
vielä perjantaina päästöjen varoitusvalo alkoi vilkkua ennenku kotipihaan käännyin ja puola meni vaihtoon, olipa hieno päivä!
Posted: 19.10.2009 12:09
by Pasi Häkli
Olisko siellä sisäkierto päällä, se ottaa ilmansa nimenomaan sieltä apukuskin jalkatilasta. Eli mahdollisesti läppämoottori hajalla tms. Hanskalokeron kun otat irti, sen kautta saa puhaltimen irti ja sit pääsee jo näkemään ne läpätkin että miten ne siellä liikkuu vai liikkuuko lainkaan. Puhaltimen toimimattomuuden kyllä kuulee ellei ihan kuuro ole.
Posted: 19.10.2009 20:13
by stobbe84
Joo no tuuletin ei oo sökö mutta meinasin että oisko vetelemässä viimesiään..
käytin tuulettimen irti ja se pelasi..sittenpä alkoi (toistaiseksi) pelaamaan läpätkin..mutta läpissä oli vika.
Täytynee vaihtaa se läppämoottori.
Kiitos neuvosta.
Posted: 19.10.2009 22:41
by Pasi Häkli
Jep, siellä on yks ja sama läppämoottori joka liikuttaa patoläppää ja sisäilmankiertoläppää. Juur vähän aika sitten vaihdoin sellasen. Onnistuu sen enempiä purkamatta kuin mitä nyt jo purit, mutta ahdas se kyllä on.
Posted: 10.11.2009 15:10
by Por
Pitänee itsekkin alkaa purkamaan tuolta ja katsomaan mikä mättää, kuulemma vieläkin tekee sen mutta ei ainakaan viimekerralla antanut mitään vikailmoitusta tms. ja se testi minkä pystyy ajamaan meni läpi.
Mitä sieltä kannattas tarkistaa kun räjäyttää auki ja mistä alkaa räjäyttämään auki kun edelleenkin vänkärinpuolelle puhaltaa tuulilasille vallan loistavasti mutta kuskinpuolelle ei muuta kuin ohuen kaistan alareunaan. Onko siellä mitään putkia mitä kautta se ilma menee sinne aukolle joka olis voinut irrota vai onko mahdollista että joku läppä ei aukene tarpeeksi?
Posted: 10.11.2009 15:38
by Kimmo H.
Jos huurun lisäksi tulee glykolin hajua nokkaan, niin saa samalla purkaa hiukan reilummin.
Posted: 10.11.2009 17:50
by Por
Kimmo H. wrote:Jos huurun lisäksi tulee glykolin hajua nokkaan, niin saa samalla purkaa hiukan reilummin.
Siis kyseessä ei ole huurtuminen vaan sen huurtumisen poisto, lähinnä tuo että puhallus ei tule tasaisesti koko lasille.
Posted: 10.11.2009 18:10
by Pasi Häkli
Kimmo H. wrote:Jos huurun lisäksi tulee glykolin hajua nokkaan, niin saa samalla purkaa hiukan reilummin.
Taitaa nuo lämppärin kennon vuotamiset olla menneen talven lumia. Lähinnä esim. kakkosgolffien ongelmia kuin tämän päivän autojen.
Yks kummallinen tapaus oli eräs 3C Passatti missä meni lämppärin kenno tukkoon osittain. Lämmintä tuli vaan toiselle puolelle autoa. Siellä oli jäähdytysnesteen seassa jotain kummallista hiekkaa, jäänyt jo tehtaalta lähtiessä sinne. 2 kertaa vaihdettiin lämppärin kenno ja sitä järjestelmää huuhdeltiin suuntaan ja toiseen moneen kertaan. Nyt on vissiin sitten toiminut, ainakin jollain lailla.
Posted: 10.11.2009 19:02
by Por
Tuliko silloin mitään henkäystäkään sinne toiselle puolelle?
Tässä ihmetellyt ja yrittänyt selvitellä minkälainen järjestelmä siellä koetaulun alla oikein on, ilmeisestikkin eriputkista joten pitää alkaa yrittää katsomaan jos löytäis jostain räjäytyskuvaa tms tuolle ettei turhaa pura väärästä paikkaa.
Posted: 10.11.2009 20:06
by Pasi Häkli
Joo siis puhallus tuli ihan normaalisti mutta lämpötila-erot oli tosi isot koska lämppärin kenno oli osittain tukossa.
Jos ehdin ja muistan niin voisin kattoo jos löytäisin siihen töistä räjäytyskuvan.
Vag-Cat antaa tämmösiä kuvia, mitkä nyt on melko epäselviä.. Katon töissä paremman jos löytyy.
http://img.photobucket.com/albums/v311/ ... elauta.png
http://img.photobucket.com/albums/v311/ ... lmppri.png
Niin ja oletin että siinä on climatronic?
Posted: 11.11.2009 11:27
by Kimmo H.
Pasi Häkli wrote:
Taitaa nuo lämppärin kennon vuotamiset olla menneen talven lumia. Lähinnä esim. kakkosgolffien ongelmia kuin tämän päivän autojen.
No mutta siltä varalta, että näin kuitenkin tapahtuu niin:
MK IV:
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=4188858
A4 B5:
http://www.audiworld.com/tech/int54.shtml
Voi ihan vaan tekemisen puutteessa huvikseen tarkastaa mille se kenno näyttää

Posted: 11.11.2009 12:13
by Pasi Häkli
Posted: 11.11.2009 13:00
by Por
Juu, climatronic on.
onkos kellään tuosta näköhavaintoa onko tuossa *11 pömpelin päässä minkälainen läppäohjaus vai onko ollenkaan joka kontrolloi tuolle *8 menevää ilmaa... ei näyttäs olevan 2 eri putkea vaan yhdellä suulakkeella tulee tuolle tuulilasille suoraan mikä lisää ihmetystä. Ainoa järkevä vastaus tuntuu olevan että siellä on joku läppä joka ei aukea tarpeeksi että päästäis tonne kuskin puolelle ilmaa tuosta *8 vaan jää vajaaksi ja päästää vain vänkärinpuolelle.
Jostain luin että jossain vaiheessa tuli climaan ominaisuus että pystyi ohjaamaan kummalle puolelle ilmaa ohjataan että voisko tässä olla sitä vai onko vielä sen verran vanha että ei ole?
Posted: 11.11.2009 19:47
by Pasi Häkli
Vaikea tosiaan sanoa ton kuvan perusteella että millaset läppäohjaukset siellä on. Mut pakko siellä tuulilasille menevässä hormissa on läpät olla, jos toisen puolen läppä on irti sitä liikuttavasta akselista ja näin ollen toiselle puolelle ei tuu puhallusta?
Ei oo tommosta tullut tutkittua tarkemmin että mitä se on syönyt.
Ei oo 3BG Passatin ilmastoinnissa tota mainitsemaasi puolieron säätöä ollut koskaan.
Posted: 21.11.2009 15:38
by Por
Nyt tuli vag-comilla tutkittua asiaa, näyttäis olevan footwell/defroster flap se mikä siellä liikkuu kun säätää tuulilasille ja pois. Mutta mutta, näyttäis ainakin tutkiskelun perusteella olevan säädetyt arvot 215/36 niin hyvin se sitä väliä liikkuu. Jalkatilaan tulee molemminpuolin yhtä hyvin ilmaa ja sivulaseille mutta ei tuulilasille.
Taitaa olla ainoa ratkaisu räjäyttää toi kojelauta irti ja tutkia asiaa sitten tarkemmin kun ei taida päästä muuten käsiksi. Sieltä kun ei kuulu mitään ylimääräistä ääntä tms.
Posted: 29.12.2009 19:51
by Por
Noniih... pienen vian takia voi joutua tekemään aika paljon töitä. Syyhän oli pienenpieni vaahtomuovi (tarrapinta toisella puolella josta tarttunut sopivasti seinämiin kiinni) joka oli siellä syövereissä. Irronnut jostain mutta teetti kyllä ihan täysverisesti töitä.
Nyt puhaltaa kyllä hyvin ja pitää tuulilasin koko alalta sulana.
Re: Ikkunat huurtuu IV variant -05
Posted: 30.3.2013 19:10
by Tero Tanninen
Asiaa hieman sivuten kysyn et mistä vois johtua puhallustehon aaltoilu ja heikko puhallusteho? Nämä ilmenny nyt talven aikana manuaalikäytöllä. Ja tais olla myös viime kesänä automaatilla aaltoilua.
Suodattimella ei vaikutusta.
Ja sellasta vielä et puhallinmoottori piti kovemmilla pakkasilla kovaa kitinää ja vinkumista ja nyt kelien lämmettyä lopetti.
Välillä kuuluu raksutusta hanskalokeron takaa, ihan ku ilmastointi arpois säätöjä vaik on käsikäyttö päällä.