Page 1 of 11
Kesärenkaiden metsästystä
Posted: 6.1.2008 12:49
by Tero Paalanen
Nyt pitääs keksiä jotku renkaat tohon golffiin ens kesäks.
Ainut vaatimus renkaalta on pito. Toki en pane pahakseni vaikka rengas olisi myös käytökseltään looginen.
Melulla ja kulutuskestävyydellä ei oo väliä.
Kokona 215/35R17 tai ehkä 205/40R17.
215/40R17 menee jo sen verran suureks et voi vähän raapia kovemmassa menossa. Sen tiedän et normi maantie ajossa nekin mahtuu mut tarkootus olis myös vierailla radalla.
Tuota 215/35R17 kokoa on vaa nii pirun huonosti saatavilla. BfGoodrichit oli viimeksi alla enkä enää niitä haluaisi laittaa.
Hankookilla olis K107 mallia tuohon kokooon mutta ei oikeen toi valmistaja innosta.
Ja rengas-online:sta näyttäs löytyvän tota kokoa Contilta ja Dunlopilta mutta valmistajan sivuilta ei niitä enää löydy, eli ovat vanhaa varastoa. Ja en halua ostaa valmiiksi varastossa kovettuneita renkaita.
Jotenka joudun varmaan siirtymään 205/40R17 kokoon, sitä kun on saatavilla jo sitte paljon paremmin.
Onko hyviä ehdotuksia tohon kokoon?
Re: Kesärenkaiden metsästystä
Posted: 6.1.2008 14:27
by kotka
Uolevi wrote:Nyt pitääs keksiä jotku renkaat tohon golffiin ens kesäks.
Ainut vaatimus renkaalta on pito. Toki en pane pahakseni vaikka rengas olisi myös käytökseltään looginen.
Melulla ja kulutuskestävyydellä ei oo väliä.
Kokona 215/35R17 tai ehkä 205/40R17.
215/40R17 menee jo sen verran suureks et voi vähän raapia kovemmassa menossa. Sen tiedän et normi maantie ajossa nekin mahtuu mut tarkootus olis myös vierailla radalla.
Tuota 215/35R17 kokoa on vaa nii pirun huonosti saatavilla. BfGoodrichit oli viimeksi alla enkä enää niitä haluaisi laittaa.
Hankookilla olis K107 mallia tuohon kokooon mutta ei oikeen toi valmistaja innosta.
Ja rengas-online:sta näyttäs löytyvän tota kokoa Contilta ja Dunlopilta mutta valmistajan sivuilta ei niitä enää löydy, eli ovat vanhaa varastoa. Ja en halua ostaa valmiiksi varastossa kovettuneita renkaita.
Jotenka joudun varmaan siirtymään 205/40R17 kokoon, sitä kun on saatavilla jo sitte paljon paremmin.
Onko hyviä ehdotuksia tohon kokoon?
Eipä noissa Hankookeissa mitään vikaa ole vielä tähän mennessä ollut.. Useammat kesärenkaat ko. merkiltä ollut omissa ja kavereiden autoissa ja tulee myös olemaan seuraavatkin. Tosin kokemusta vain K102 ja K104 malleista.
Posted: 6.1.2008 15:28
by - Mikko -
K104:t oli vanhassa autossa. Eivät kyllä täytä mielestäni Uolevin toivetta pidosta. Kulutuskestävyyttä renkaasta löytyy, muttei vastapainona pitoa.
Posted: 6.1.2008 18:46
by JukkaA
Esim. Rengas-onlinesta:
Pirelli P Zero Nero (tyretest kuivalla 1.5)
Michelin PILOT EXALTO PE2 (tyretest kuivalla 1.3)
Hankook Ventus S1 evo (tyretest kuivalla 1.5)
Tyretestin arvosteluissa 1 on paras ja 5 huonoin.
Ite varmaan kallistuisin tuohon Pirellin P Zero Nero malliin.
Posted: 6.1.2008 20:30
by Tero Paalanen
No itseäni eivät kyllä nuo Hankookit ole pidon puolesta säväyttänyt. Tosin kokemuksia vain vähäisesti kavereiden autoilla.
Tuota P Zero Neroa vois kyllä kokeillakin. Ja miksei myös tota Micheliniä.
Goodyear F1 olis kans varma valinta pidon puolesta.
Toisaalta kutkuttais kokeilla Toyo Proxes R888 renkaita. Onkos porukalla noista kokemusta?
Posted: 6.1.2008 21:23
by kotka
Ainakin talvirenkaiden kovuuksissa on eroa tuolta rengas-onlinen kautta ostettaessa. Kitkarenkaat ovat ihan liian kovat Suomen olosuhteisiin, vaikka sama malli pitäisi olla. Liekkö sitten kesärenkaissakin "maaeroa" noiden kovuuksien suhteen, eikä sitten pitäisi.
Minulla on ollut vain noita mopedimalleja, jossa pito on kyllä riittänyt omiin tarpeisiin. (Gt Primera ja tuo Passatti..) Tuota mukavuutta ja hiljaisuutta arvostan enemmän.
Posted: 6.1.2008 21:59
by Tero Paalanen
Sen takia en rengas-onlinesta tilaakkaan renkaitani että en saa mitään varastossa vuosia maanneita renkaita.
Kylläpä tuo golffikin mopoonen on mutta se mikä suoralla jäädään paikataan mutkissa, eli pitoa tarvitaan.
Mukavuus on tosta mun autosta tolla alustalla jo nii kaukana että sitä ei enää millään renkaalla pelasteta.
Melua vastaan sitte pyöritetään Alpinen pyöreää säädintä myötäpäivään.
Ja jos palataan noihin erilaisten renkaiden pitoon ni muistan hyvin kun kaveri yritti erästä ramppia sadekelillä noustessa päästä karkuun MR2:sella. MR2:ssa paljon kehutut Nankangit alla ja Golffissa Goodyearin F1:set. Puolessa välissä ramppia rupes jo tympäsemään ku se pyöri siinä jaloissa. Nii ja golffi oli vielä silloin vakioalustalla...
Posted: 6.1.2008 22:24
by Kemizti
Jos haluat pitoa, niin GY F1 on melkosen varma valinta (niinkun oot itekkin huomaannut ^) ..pitää kelillä kun kelillä JA radalla.. mm. vesikelillä mentiin huonorenkaisesta 4-veto leonista radalla ohi

tuli kuski takakäteen kyseleen, että onko toi nelikko..
eikä mulla ainakaan ko. renkaista ole muutenkaan mitään huonoa sanottavaa, piti tuossa syksynmittaan edelleenkin hyvin, vaikka pinta alko oleen etusissa tooodella vähissä..! ihan ykkösrengas, luultavasti myös itseni seuraavakin valinta, vaikkei halvimmasta päästä olekkaan..
Posted: 10.1.2008 20:57
by Tero Tanninen
Mulla myös kumien hankinta edessä keväällä. 205/45 16" mahdollisesti. Ja radalla varmana pitäis käydä vierailemas.
Suositelkaa jotain alle 1000€ hintasii.
Et pitoo pitäis olla mut myös märällä. Ja hiljasuus on aina plussaa.
Mukavuudesta ei nykyisilläkään tietoakaan..
uppia:
Bridgestone Turanza ER300 olis aika sopivan hintanen 16" koossa.
Millaset noi Falkenin kumit on? Rengas-vanne.fi myy Falken FK-452 215/40 R17, 110€ kpl. et ei paha hintanen.
Posted: 10.1.2008 22:15
by Kemizti
Terza:lle: lues tosta ylhäältä.. sarja juurikin tuon kokoisia F1:siä maksaa siinä 600e vähä kummallekkin puolelle, riippuen mistä ostaa.. että jos budettis on tonni ja halua KUNNON renkaat, nii turha lähtee millää falkeneilla kikkailemaan..!
Posted: 11.1.2008 18:08
by Tero Tanninen
Siis no joo toi tonni on kyl todella yläkanttiin. Jos sais tonnilla vanteet myös. Pari vahtoehtoa on jo katottuna.
Posted: 16.1.2008 12:48
by Tero Paalanen
Päädyin sitte Toyo Proxes R888-renkaisiin.
Posted: 16.1.2008 13:40
by JukkaA
Eli katusliksit?
Posted: 17.1.2008 9:37
by Tero Paalanen
^Jep. Toivottavasti niissä on pitoa edes hivenen.
Posted: 26.1.2008 16:06
by Sami Jalonen
Lainataan:
Mistähän sais halvimmalla Nexen N3000 koossa 225/45/17?
Posted: 26.1.2008 16:55
by DJDH
Soita MDcomprexille
Posted: 26.1.2008 16:56
by Sami Jalonen
Sielt mie taisin viimekskii muuten tilailla

Posted: 22.2.2008 11:48
by Osku.T
tilaan kesäksi rengasonline.com:ista falkenin 235/40 17" 108e kpl vannesuojalla tai 245/40 hintaa 116e kpl.Ei ole minusta paha hinta falkeneista.
Posted: 22.2.2008 11:53
by Sami Mäkinen
Tilasin kumhot vannetukusta, mutta soittivat niiden olevan loppu ja lähettivät Nexen N3000 sarjaset tilalle samaan hintaan
Tilasin Keskiviikkona ja ne oli maanantaina ovella, plussaa
www.vannetukku.fi liikkeelle

Posted: 22.2.2008 13:56
by AjH
osku wrote:tilaan kesäksi rengasonline.com:ista falkenin 235/40 17" 108e kpl vannesuojalla tai 245/40 hintaa 116e kpl.Ei ole minusta paha hinta falkeneista.
235/45-17 olisi oikea koko jos alkuperäistä katsoo. 255/40-17 olisi 40 profiilisena oikea koko.
Edit: 225/45-17 on oikeastaan se "oikea" koko itseasiassa, mutta 235 on hyvin lähellä ja ainakin minun makuun oikeaan suuntaan alkuperäisestä.
Posted: 22.2.2008 15:48
by DJDH
osku wrote:235/40 17" tai 245/40
Jos oikeasti meinaat laittaa auton matalaksi, niin nuo molemmat on liian leveitä. 8" vanteelle en laittaisi 225 leveämpää ja 7,5" 215 leveämpää. Siis jos matalaksi haluaa. Muuten joutuupi rullaamaan kaarien pokkaukset, jos vanteet on pienellä ET:llä tai käyttää spacereita. Nimim. mankeli tallissa.
Posted: 22.2.2008 16:15
by Osku.T
eikö nuo volkkarin vanteet ole 7,5" leveet ja et35 vai 37.Kai siinä rullais 235/40 17" renkaat.Nyt niissä on 225/45 kumet.Omaan makuun ois itelläki noi 235/40 nakit.No kesään on aikaa katotaan ku alusta on alla.
Posted: 22.2.2008 18:58
by Pasi Häkli
Mun mielestä se on älyttömän rumaa, jos on liian levee rengas vanteen päällä. Ja toisekseen ajettavuuskin kärsii uraherkkyyden mukana. Itellä on 8.5" leveä vanne minkä päällä 225/40/18 kumit, enkä laittaisi leveämpää.
Kuva kyseisestä setistä.

Posted: 22.2.2008 22:09
by JukkaA
STRO normiston mukaan tuohon Pasin vanteelle ois suositus 235 - 245 rengas, mutta jopa 215:set ovat vielä "lailliset".
Posted: 22.2.2008 22:15
by Osku.T
Joku tykkää paksummasta

Posted: 23.2.2008 9:11
by Pasi Häkli
Heti ensimmäisenä rengasliikkeestä ainakin tarjottiin 225 leveetä gummia noille vanteille. Luulis niiden tietävän normit

Posted: 23.2.2008 22:01
by AjH
Pasi Häkli wrote:Heti ensimmäisenä rengasliikkeestä ainakin tarjottiin 225 leveetä gummia noille vanteille. Luulis niiden tietävän normit

Sanokko ton ihan tosissas? Kyllä melkein väittäisin että kovin harva rengasmyyjä tietää normit saati että mitä kokoa mihinkäkin voisi edes laittaa. Kirjoista katsellaan ja ihmetellään.
Vielä harvempi renkaita ostava tietää tai on kiinnostunut STROn suosituksista. Ainakaan ennen sitä leimaa jossa renkaisiin puututaan.
Posted: 23.2.2008 22:17
by Pasi Häkli
No hemmetti, luulis ainakin tietävän. Ilmeisesti täysiä tampioita sitten kaikki rengasmyyjät.
Posted: 24.2.2008 0:12
by AjH
Pasi Häkli wrote:No hemmetti, luulis ainakin tietävän. Ilmeisesti täysiä tampioita sitten kaikki rengasmyyjät.
Tsoh! Ei kaikki, mutta valitettavan moni. Tottakai joukossa on niitä jotka oikeasti noista tietävät.
Posted: 24.2.2008 11:13
by Osku.T
laitettiinhan mullekki ooppeliin 225/45 kumet ja oli madallusta 55/40.Pihalta pääsin niin rupes raapiminen kuulu eestä ja takaa.No ajoin takas liikkeeseen niin renkaitten sivut oli kankaasen asti syöty.No sain uudet renkaat niin laittoivat 215/45 niin loppu siihen.Ja ite ooppeli mies ikänsä ollu suositteli 225/45 nakkeja.
Posted: 25.2.2008 16:12
by Sami Jalonen
Onko sit 225 vai 215 7,5" leveelle vanteelle sopiva? Tai siis molemmat varmaan käy.. Mutta kumpi sopii paremmin 18" vanteelle passatin alle? Varmaan 40 profiililla..
Posted: 25.2.2008 21:19
by AjH
Sami Jalonen wrote:Onko sit 225 vai 215 7,5" leveelle vanteelle sopiva? Tai siis molemmat varmaan käy.. Mutta kumpi sopii paremmin 18" vanteelle passatin alle? Varmaan 40 profiililla..
225/40-18 olisi oikea koko, kyllä 225 varmaan vielä 7,5" vanteella toimii mutta kumi alkaa olla leveä jo. Pasillahan on 8,5" leveät vanteet 225 kumeilla ja siinä on taas ehkä aavistuksen jo kapea kumi.
Osku: niin kyllähän rengasmyyjää pitäisi kiinnostaa vanteen ET-luku myös kun renkaita valitaan. Ja melko vähästä on ollut kiinni kun 225 -> 215 kuitenkin vähentää 5mm puolelleen.
Posted: 25.2.2008 22:16
by Osku.T
Näin se mieki luulin.Uskoin mieheen ku on ollu aina ooppeleita ja se oli lisäksi äidin ex niin sain uudet kumet.Sille romule on jo ihan sama mikä et oli ku on vanteet myyty ja auto laitettu lunastukseen.
Posted: 7.3.2008 10:17
by Basu
Kai sitä voisi paljastaa Tekniikan Maailman -kesärengastestin tulokset, testiauto Audi A3 ja rengaskoko 205/55 R16:
Merkki ja malli .............................. Yleisarvosana
- Bridgestone Turanza ER300 ................ 8,9
- Continental ContiPremium Contact 2 ... 8,9
- Nokian Hakka H ................................. 8,9
- Goodyear HydraGrip .......................... 8,8
- Vredestein Hi-Trac ............................. 8,6
- Hankook Ventus Prime ....................... 8,3
- Barum Bravuris ................................. 8,2
- Michelin Energy Saver ........................ 8,2
- Kumho Ecsta SPT ............................... 8,1
- Dayton D210 ..................................... 7,5
- Triangle Talon GLS ............................. 5,9
- Goodride R-VH 680 ............................. 5,5
Posted: 7.3.2008 11:42
by Markku Duus
^Just luin ton testin, Kiinan renkaat loisti kyllä ei niin edukseen

Posted: 12.3.2008 20:56
by L&M
Itsellä 225/45R17 rengastus 7.5" vanteilla. Mielestäni just passeli. Itse halusin renkaat jotka suojaavat vannetta ettei heti raavi uusia vanteita. Ei kuitenkaan näytä mitenkään liian leveältä tuolle vanteelle.
Monesti näkee kapeata rengasta leveällä vanteella. Kieltämättä hyvältä näyttää, mutta kanttari-ihottumaakin löytyy melko varmasti.
Posted: 12.3.2008 21:08
by Sami Jalonen
Mulla on 225/45 7" leveellä, eikä sekään näytä liian leveeltä, ainakaan mun mielestä..
Posted: 12.3.2008 21:36
by Pasi Häkli
Renkaan leveyksissä on muuten isoja eroja eri valmistajilla.
Huomasin kun vaihdoin joskus mersun takapyöriin kapeampaa rengaskokoa.
Alla oli aluksi 235/45/17, vanteella leveyttä 9". No vanteissa oli hieman väärä ET, ja renkaat raapi kaariin ulkosyrjästä.
Kokeilin pistää alle 225 leveät, ja mittasin mittanauhalla niin kulutuspinnan leveys oli 3cm kapeampi!! Aivan järjetön ero, vaikka renkaan "kokoero" oli pienin mahdollinen. Olisko kyse ollut Kumhon renkaista ja toiset oli Fuldat. Sen näki kyllä heti silmällä, vaikka rengasta ei ollut vielä edes vanteelle heitetty että se on tosi paljon kapeampi.
Posted: 12.3.2008 21:42
by Sami Jalonen
Noi on Nokian NRVi:t mistä puhuin.
Posted: 13.3.2008 17:17
by Kiviharju
Huomenna pitäisi hakea uuteen Passattiin 235/40 18" Kumho Ecsta Suprat toisesta rengasliikkeestä, ja viedä ne toiseen vanteillelaittoon. Vanteet eivät tosin ole vielä tulleet, mutta eihän kesärengaskelit taida vielä ollakkaan käsillä=)
Posted: 13.3.2008 19:16
by Tero Tanninen
Onkos jollain kokemuksia GT Radial kumeista? Ois ainakin edukkaat. Mut kuinka laadukkaat mahtaa olla?? ->
http://www.autotavaratalo.fi/epages/ATT ... itsinTulos
Posted: 13.3.2008 21:43
by AjH
Kaverilla moiset oli joskus 16V Clion alla ja sano jotta hintaan nähden ok mutta melkoset saippuapalat erityisesti märällä.
Sitten taas myöhemmin ihmetteli kun joku kaverinsa ajo saman merkin renkailla, ei muista oliko sama malli, talvella ja piti kuulemma riittävästi
Edulliset renkaathan noi on joten ei kannata ihmeitä odotella, mutta ihan toimivat sinällään. Mustat ja pyöreät, ilmeisesti.
Posted: 24.3.2008 12:51
by Tero Paalanen
Emännän autoon pitääs löytää uuret kesäkondoomit joten nyt otetaan hyviä ehdotuksia vastaan.
Tarkootus oli laittaa Goodyear F1:set mutta niitä ei ole tällä hetkellä saatavilla eikä ole tietoa milloin niitä edes varastoon tulee. Eli ihan kunnon renkaita ollaan nyt ettimäs eikä mitään kiinan ihmeitä.
Nii ja kokona 195/50R15.
Posted: 24.3.2008 13:45
by Tero Tanninen
Posted: 24.3.2008 14:24
by Tero Paalanen
Tuota hydragrippiä ei ainakaan tuu.
Ainakin osassa on ollut ongelmana epätasainen kuluminen.
Bridgestone vois olla kyllä ihan hyvä rengas. Ainut et mun hovimyyjä ei taida saada ko. merkkiä.
Yks hyvä vaihtoehto vois olla Nokian Hakka H tai V.
Voi toki olla et laitetaan alle ny alkuun nuo vanhat kesäpyörät, josko niitä F1:siä tulis varastoon kevään aikana.
Posted: 24.3.2008 21:05
by Musti
^ Mites tero ootko ajatellu nokian Z:aa

Mulla oli varissa sellaset ja otin uuteenkin semmoset. Pito ja kulutuskestävyys oli hyvät ja omasta mielestä kuvioltaan fiksumman tuntuset ku hakka H:t
Posted: 29.3.2008 9:49
by Riikka
Pasi Häkli wrote: Itellä on 8.5" leveä vanne minkä päällä 225/40/18 kumit, enkä laittaisi leveämpää.
Mun autossa on samanlainen setti kesää varten odottelemassa.
Kävin tutkimassa renkaiden merkkiä ja sielläpä luki Nankang, ultra sport ns-2.
Ihan uus merkki, ikinä kuullu. Mielenkiinnolla kyllä lähden sitten juhannuksena ajelamaan noilla renkailla...
en ole nimittäin perehtynyt ollenkaan noihin rengas merkkeihin.
Kertokaa te, jotka tiedätte jotain

Posted: 29.3.2008 11:01
by JukkaA
NS-2:set ei oo ihan paskimmat mutta ei mitenkään hyvätkään renkaat. Kulutuskestävyys on ihan kohtalainen ja ei ne nyt hirveen äänekkäät oo. Kuitenkin renkaan tärkein ominaisuus eli pito on unohdettu noita renkaita suunnitellessa...
Posted: 29.3.2008 11:25
by Riikka
ok. tuo rengas+vanne setti oli tosiaan valmiina autosa, kun annettiin autolle uus koti.
Hiljaisuutta renkailta toivon, on ihan hirveetä ajaa äänekkäillä renkailla

Kuskille alkaa tulee sivuoireita sellaisista ja uskon että kanssa matkustajille myös, jotka sitä melua "osaa kuunnella"

Niin ja en mä nyt tietenkään toivo, että renkaat ois loppu "hetkessä" eli kestävyyttä myös.
Millä tavalla pito unohdettu? Hehe, eikai sitä nyt unohdettu tosiaan olla...

Mä uskon että mikään rengas ei ole se joka auton tiellä pitää (keliolosuhteet, äkkijarrutukset yms) vaan kuski... joojoo, en viilaa pilkkua
Itse asiassa, voispa tuota kestävyyttä toki tutkia tämän vuoden kesäkelin ajan... tä? hä? joojoo

Posted: 29.3.2008 11:28
by JukkaA
Pitoa ei vaan ole. Sitä ei löydy mielestäni tarpeeksi kuivalla asfaltilla ja märällä vastaavasti renkaat ovat jo vaarallisen liukkaat.