Page 1 of 1

Turbovikaa täälläkin

Posted: 9.1.2008 12:56
by jusa
käytin golfia testerissä (vag com:issa?) laakkosella ja huoltojamppa epäili, että vikaa on ahtopaineen rajoitinventtiilissä. Vaihdoin sen mutta vika ei hävinnyt. Kone siis hyytyy varsinkin lämmetessään 120km/h hujakoilla ylämäkiin. FinTurbon kaveri epäili, että vika on jumittuvat johdinsiivet jonka vuoksi kone vetää vikatilaan yliahtamisen vuoksi. Ehdotti suosiolla uuden turbon laittoa (n 1200€ töineen). Kuulema ollu vähän tyyppivikana tämän mallin turbossa että ei tahdo kestää aina kovin pitkään, tulee kuulema jotain välyksiä ym ym. Pitäisikö autoa käyttää vielä testerissä ja kokeilla ajossa voisiko vika olla vielä jossain muualla mahdollisesti? Tuo venttiilin ohituskin kävi mielessä. Huh, ei raskisi laittaa vielä uutta turboa:(

kiiittoos, toivon hyviä kommentteja asiantuntijoilta

Vw golf 1,9tdi 85kw/310nm 4motion -00
139tkm

Posted: 9.1.2008 14:27
by AjH
Toi Terzin laittama ohje toisesta ketjusta, eli VAG-comilla siipien säätämistä ja kattoa että se tanko oikeasti liikkuu. Jos on jumissa niin tuskin paljon heiluu.

Kai noita huoltamaankin pystyy, ja luulisi toisaalta vakioturboja olevan liikkeellä kun viriturbojakin on ;)

Posted: 9.1.2008 14:27
by Tero Häkli
siivet luultavasti.. .ei luulis noilla kilsoilla ahdin viä olevan.. tai jos on niin suoraa pd150:sen ahdin sinne, ei samallaista mitään järkee laittaa =)

Posted: 9.1.2008 16:15
by Tero Häkli
huoltamisessa ei oikeen järkeä oo ku maksaa sen 600€ about jos oikeen kunnolla huoltaa... ja alle tonniin saa kerran jo 150 heppasen turbon, millä saa jo hepojakin jonkin verran, ja kaverilta lastu siihen niin alkaa homma luanaa ;) YyVeetä jos lastu kiinnostaa

Posted: 10.1.2008 9:29
by Pasi Häkli
Niin ja jos ilmatteeksi haluaa selvitä, niin purkaa sen vanhan turbon, putsaa sen kunnolla ja takas kasaan. Eikä maksa penniäkään. Tämä siis jos turbo on muuten vielä kunnossa, ei isoja välyksiä jne.

turboremppa edessä?

Posted: 10.1.2008 21:52
by jusa
Tänään käytin FinTurbolla ja ilmeni että turbon siivet jumii ja kone näin yliahtaa. Tanko liikkuu melko paljon ja alkava turbovika ei vielä periaatteessa normaaliajoa haittaa. Toki jos hyvän haluaa niin uutta kiekuraa vaan kehiin. Suositteletteko pd150 turboa? hintaa tulee asennuksineen n.1200€. Aika herukas hintahan se loppupeleistä mutta mikäänhän ei ole tänä päivänä ilmaista. Phugh. Kai tuon 150:n asennuksen jälkeen jotain lastuakin pitää alkaa suunnittelemaan:( Siihen meni meikäläisen rauhalliset sunnuntaiajot!

Posted: 10.1.2008 21:59
by Tero Häkli
mielummin ny eka purkaa turbon ja putsaa sen niin skulaa viä luultavasti pitkän aikaa =)
jos ylimäärästä on niin suoraa se 150 turbo kehiin ja lastu ni on jo ihan eri auto ajella =)

Posted: 13.1.2008 16:47
by atdvariant
Ja kytkin vaatii päivityksen kanssa, ku noo 150bhp:n väännöt jo laittaa vanhan pidon koetukselle :) Eli 150:n pakka gearixen ja padan väliin.

Posted: 13.1.2008 17:12
by jusa
tartteeko välttämättä jos on tuo vakio 6-lovinen aski?

puhdistus??

Posted: 13.1.2008 17:19
by jusa
Minkähänlainen projekti tuo turbon puhdistus ois kokonaisuudessaan? noin välineitä, tiloja, ja aikaa ajatellen? kenelläkään kokemusta? Ei hirveämmin tuota sellua tällä hetkellä ja uskoisin että tuon putsauksen jälkeen se saattais alkaa taas uudelleen jekittämään. Eli ei vetelis sinne vikatilaan yliahtamisen takia vähän väliä.

Posted: 13.1.2008 19:09
by Tero Häkli
eipä siinä ihmeempiä työkalujakaan tarvi, imusarja edestä pois ja turbo irti ;) se auki ja putsaus... merkkaa vaan tarkasti kaikki että menee oikein paikoilleen ;) pakosarjan,imusarjan ja pakoputken tiivisteen vois ostaa... kyllä sen 3 tuntiin vaihtaa plus putsaus noin vartti jos joskus on semmosen avannu mutta jos ei oo ennen koskenu ni varaa ainakin 5 tuntia hommaan.
mistä päin oot ?

Posted: 13.1.2008 22:07
by jusa
savon sydämestä kuopijjosta. Voi olla että pitää pyhittää varmaan sitten ens vl turbon rämpläämiseen jos ei tuon suurempi homma ole. Mitä eri keinoja puhdistamiseen?

Posted: 15.1.2008 8:34
by Mara
Varo sotkemasta turbon tasapainoitusta, kun purat se. Parempi jättää juoksupyörien ja akselin välinen liitos avaamatta, jos ei ole aivan pakko avata.

Posted: 17.3.2008 19:10
by vinDIESEL
Minkälaisilla kilometreillä turbovikoja yleensä alkaa ilmaantua?
Onko AVG koneessa tuo muuttuvasiipinen turbo?
Onko järkeä käyttää turboa huollossa ennaltaehkäisevästi?

Onko koemuksia fin-tubon perushuollosta, onko hintansa arvoinen?

Posted: 18.3.2008 7:51
by Tero Häkli
aika lailla taitaa vaihdella koska vikoja tulee... voi 100tkm heittojakin olla, jos huoltaa meinaat ni samalla isommat hilut siihen turboon, ei hirveetä lisähintaa tee ku pelkkä huoltokin maksaa jonnin verran
kyllä siinä on juuttuvasiipinen

Posted: 28.6.2008 19:31
by expösönisti
Tero Häkli wrote:aika lailla taitaa vaihdella koska vikoja tulee... voi 100tkm heittojakin olla, jos huoltaa meinaat ni samalla isommat hilut siihen turboon, ei hirveetä lisähintaa tee ku pelkkä huoltokin maksaa jonnin verran
kyllä siinä on juuttuvasiipinen

Mitenkäs tuossa "AEB" koneessa, onko ton vakio Turbossa "juuttuvat" siivet vai onko vielä vanhan liiton kiinteet siivet ?

Olisko jollakin antaa suuntaa, millaisia kilometrilukemia noilla "AEB"koneilla ja vakio Turbolla on menty, on meinaan vähän
vastaavia oireita, kuin alkuperäisessä topicissa...

Mulla tosin on saksasta pikku autojobbarin kautta suomeen uinut passat 1.8 T "AEB", joten kilometrit voi olla "epävarmoja", vaikka kaikki näyttäiskin noiden 177 tkm olevan totta ja myös auton mukana tulleet paperitkin näyttää ainakin teoriassa ton olevan oikea km luku.

Posted: 29.6.2008 16:14
by AjH
Ei ole bensakoneisissa juuttuvia siipiä. Joku anturivika on todennäköisempi kuin turbon hajoaminen.

Posted: 30.6.2008 21:38
by expösönisti
AjH wrote:Ei ole bensakoneisissa juuttuvia siipiä. Joku anturivika on todennäköisempi kuin turbon hajoaminen.
Huppista, kun en lukenut / ymmärtännyt kunnolla, niin tuli todellä tyhmää asiaa kysyttyä :D

no, nyt kun otit antrit, tms puheeksi, niin entäs tuo orkkis bypass, tms ?


Ei muuten niin mitään mutta kun tuntuu kuin autossa olisi reiluja vaihteluita, miten toimii eri päivinä ...

Posted: 1.7.2008 16:04
by AjH
Lisätään orkkis muovi-bypass mahdolliseen vikalistaan. Se taitaa kyllä vuotaa sitten aina kun siihen rupeaa eli tehottomuutta ilmenee ihan tasaisesti ja aina. Mutta ei sen vaihtaminen silti välttämättä tyhmää ole.
FFP:llä taisi olla aika hyvää listaa 1.8T koneen vikakohteisiin ja osien nimiin?

Posted: 3.7.2008 18:25
by expösönisti
AjH wrote:Lisätään orkkis muovi-bypass mahdolliseen vikalistaan.
Saa nauraa volkkari amatöörille, mutta kerronpa kuitenkin :


... Tänä aamuna ennen työreissun lähtöä kokeilin testailla mahdollisten vuotojen varalta. Löysin "contact cleaneria" sumuttelemalla kohdan "alipaineletkuista", jossa kone köhäisee kun ko kohtaan sumuttaa.

Onneksi oli niin helpossa paikassa, siinä jarrutehostimen liitoshaarassa takaiskun liitäntä nimittäin vuosi. Päälisin puolin kaikki näytti täysin normaalilta, enkä olisi tuota osaanut epäillä, jos ei olisi paljastunut ja älähtänyt kun siihen meni cleaneria. Tuo ei korvaan kuuluen kuullostanut vuotavan, koska ilmeisesti on aika maltilliset virtaukset tyhjäkäynnillä. Siksi en huomannut sitä letkuja käpistellessäni aiemmin, vaikka tuollaista vuotoa epäilinkin edellisten menopelieni perusteella.
:-)

Kun tuon paikkasi lekusta palan katkaisemalla ja liitti uudelleen niiin ainakin kaasun päästämisen jälkeen tyhjäkäynnin nyökkäys matalammille kierroksille ja sitten takas normaaliin loppui. Myös ekan 340 km ajon jälkeen auto tuntuu huomattavasti tasapainoisemmalta, käytös ei enää muuttuile.

Saa nyt nähdä kun kilometrejä kertyy, oliko tuo ainoa ongelma vai tuleeko muuta ilmi. Joka tapauksessa ainakin alku on lupaava.

Posted: 4.7.2008 15:12
by AjH
Eihän tommosia löydä välttämättä edes merkkihuollossa, ovat melkeinpä sähkövikojen tasoisia etittäviä.

Siinä imusarjassa muuten on molemmissa päissä ainakin AWT koneessa nipat joihin liittyy ohuet letkut. Omassa oli toinen näistä letkuista heti nipan jälkeen haurastunut liki poikki. Vaikutti sekin vuoto toimintaan jonkinverran.

Posted: 20.8.2010 12:06
by ryynänen
Mikähän lie pasuunassa (afn 110hp), 1-vaihteella kaasuttaessa ahdot ja kiihtyvyys ihan normaali, mut ku runttaa nopeesti kakkosen ja polkasee jalan lattiaan, ni turbon ääni hiukka muuttuu sellaseks hiukka kirkuvammaks ja ahdot nousee 1,5bar ja pysyy siellä jonkun aikaa ja sit putoaa siihen hiukka allen 1bar ja auto lähtee vasta vetämään. Muilla vaihteilla pelaa suurinpiirtein normaalisti pikanen piikki 1,2bar ja sit putoaa siihen 0,8-0,9bar. Tuolla 2-vaihteella se on alkanu tuota tekemään. Pitäsköhän tuota harkita turbon putsailua ja tarkastelua?