Page 1 of 1

Passatin vaihteet?

Posted: 18.1.2008 17:08
by Vogeli
Terve Gurut. Eli kysymys olisi näin... Mistä johtuu että kun vaihtaa varsinkin ykköseltä...kakkoselle niin auto ikäänkuin "nyykähtää" ja nyykähdyksen jälkeen "repivä nykäys". Eli on pirun vaikea vaihtaa 1-2:lle niinsanotusti "nätisti". En tiedä liittyykö "rusahtava"kakkosvaihde tähän mitenkään(lienee ominaisuus, kerran lootan öljyt vaihdettu aj. 100000km). Jostain kuulin että vois olla kytkimentyösylinteri tai jotkut moottorin kumityynyt finaalissa, en tiedä?. Mutta outo ilmiö kun vaihdettiin ilmastoinnin kenno ja putki(Laakkosella) niin sen jälkeen "pystyi" vaihtamaan pari päivää 1-2:lle "nätisti".

Posted: 19.1.2008 16:25
by Vogeli
Outoa että muilla Passatin omistajilla ei ole kyseistä ongelmaa?

Posted: 20.1.2008 0:01
by AjH
Tuleeko se siis kaasun käytöstä toi nykäys, ja jos niin ilmeneekö se reilussa kiihdytyksessä, täyskaasulla vai kun yrität ajaa ns. nätisti ja rauhallisesti?
Omassa 1.8T koneessa on vähän samaa että väliin tuntuu kaasu olevan eri reitillä kun itse (sähköohjattu kaasuläppä) ja se aiheuttaa pientä hakemista kierroksiin. Tätä ei niin huomaa enää isommilla vaihteilla kun autossa on vauhtia valmiiksi ja tästä arpomisesta syntyy suhteessa vähemmän momenttia (kai sen noin voi ilmaista).
Parhaiten homma pelaa kun antaa selkeästi vaihdon jälkeen kaasua pienen hetken vaikka ei olisi tarkoitus revitellä. Lieneekö silloin että elektroniikka antaa heti kunnolla kaasua mutta kun polkimen nostaa pienemmälle niin se kaasuläpän säätö on jouhevatoiminen?

Niin tuli taas tarinaa mutta tosiaan mihin osastoon toi ongelma kulminoituu, kytkimen nostoon vai kaasun annosteluun vai johonkin muuhun?

Posted: 20.1.2008 15:17
by Vogeli
AjH, Ymmärrät täysin tuon "vian". Juuri tuota tarkoitin. Mutta tietääkö kukaan mitä tuolle vialle vois tehdä? Jos vie "merkille" nehän vaihtaa sinne kaiken mahdollisen ja maksaa maltaita.

Posted: 20.1.2008 15:56
by AjH
Lohdullista, tukea ja ymmärrystä :D

Koitin sitä tuossa muotoilla rivien väliin että kyse on enemmän ominaisuudesta kuin viasta. Ehkä ton kaasuläpän ohjausta voisi ECUn osalta saada parannettua, mutta lieneekö tohon mitään päivityksiä tullut?
Itsellä tosiaan auttaa toi reiluhko painallus heti vaihdon perään niin kone ei jää arvailemaan sitä haluttua vauhtia. Ongelma on siis lähinnä kun vaihtaa isommalle ja käyttää ihan pintakaasua.

Posted: 25.1.2009 16:31
by Vogeli
vogeli vastaa.... eli Passatista meni vaihtoon kaksoismassapyörä ja koko kytkin. 1600€

Posted: 25.1.2009 22:06
by AjH
No huh, ei ollut halpa keikka se sitten. Tosin kuulostaa kyllä jo tosi kovalta hinnalta vauhtipyörästä ja kytkinpaketista + vaihtotyöstä.

Posted: 26.1.2009 11:19
by Osku.T
voi vittu mulla on omassa autosa sama vika.sen saa korjata seuraava omistaja.nyt rupes heikottaan :cry:

Posted: 26.1.2009 11:59
by Leroy
Voisin kuvitella, että se on tuo kaksoismassavauhtipyörä, mikä tuossa köntissä maksaa eniten...

Posted: 26.1.2009 17:18
by Vogeli
Kaksoismassapyörä maksoi 700€ kytkinpaketti noin 350€ eli töineen noin 1600€. vaihtavat merkillä aina myös kytkimen kun massapyörä vaihdetaan. Ja sitten kävi niin että noin kuukauden päästä oli taas vähän "samaa vikaa"aikani kiukuttelin ja sitten menin laakkoselle ja kerroin ja pyysin huoltoneuvojaa ajamaan, kaveri ajoi ja sanoi että ei oo ihan okei varataan uusi aika. Loppujen lopuksi vaihtoivat takuuseen kaikki uudet kikkeet, oli viallinen massapyörä.