T4:sen vikoja...onko niitä ?

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok
Post Reply
User avatar
Kuikka
Posts: 61
Joined: 29.4.2005 12:55
Location: Järvenpää

T4:sen vikoja...onko niitä ?

Post by Kuikka »

MORO

Olen katselemassa (lue: haaveilemassa) itselleni tuollaista min. 102hv:n 2.5 TDi:ä, manuaalilaatikolla
(ei syncroja), vm. 2000-> .

Kyselisinkin ko. mallin tyypillisiä vikakohteita (jos sellasia on 8) ), mitä kannattaa ostovaiheessa syynätä ?
Enkä tarkoita nyt mitään jarrupalojen kulumisia ym. normaalia, vaan jotain... jotain... you know... mitä... :oops:

Onko jotain kohtia mistä nuo ruostuu (eihän nyt wolkkarit, eihän ?), mikä bragaa ensimmäisenä ... etc. etc. ?

Kiitoksia jo etukäteen mahdollisista vastauksista.

- Marko -
User avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Posts: 3092
Joined: 11.11.2003 0:19
Location: Kouvola
Contact:

Post by Ari-Matti Aho »

No etupään pallonivelet on ainakin heikko kohta, alkuperäiset takajouset katkeaa (ainakin pitkässä mallissa). Kone kai kestää melkein mitä vaan... :D
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
RaimoW
Posts: 62
Joined: 4.2.2007 19:11
Location: Hyllykallio

Post by RaimoW »

Monesti nuo alipainepumput nakuttaa mutta ei ole vaarallista/mahdoton remontti. Jos nakutus loppuu jarrua pumppaamalla on kyse juuri tuosta pumpusta jos taas ei ehkä nostaja loppu tai jotain muuta häikkää koneessa.
Pornstarter 2.4D Rego-95
Fiat Punto 75 SX-95
ex-Vw Passat Variant 1.9 TD-95
ex-vw G2 1.6D-90
tommikaukua
Posts: 8
Joined: 7.2.2008 2:39
Location: Vantaa

Post by tommikaukua »

MÄTÄÄ. Sitä kannattaa lähteä ensimmäisenä etsimään kuljettajan puoleisen keskisauman alaosista. On veemäinen korjattava - korjaus maksaa paljon, ja tulos on yleensä kehno, sillä ruoste pääsee paikkaa, josta se on lähes mahdoton poistaa. Lisäksi kaikkien luukkujen alareunat kannattaa tarkistaa. Yleensä pohja on porttereissa semmoinen kohta, joka ei mätäne millään, joskin tuokin tuli todistettua edellisimmän ostoksen kanssa harhaluuloksi, sillä epäonnistuneen kolarikorjauksen tuloksen pelkääjän puleinen takaikkuna oli alkanut vuotamaan ja tällöin vettä oli päässyt alkuperäisen kumimaton alle. Maton alla olikin sitten paikoitellen aika isoja reikiä... Eli kannattaa kurkata takatilan maton alle ihan vaan varmuuden vuoksi.

Lisänä oli vielä nuo jo edellämainitut alapallot, joita näköjään saa vaihtaa ennen jokaista katsastusta ( ei onneksi ole kalliit) ja tietyissä malleissa mittaristo ongelmat.
User avatar
tero
Posts: 299
Joined: 1.2.2008 22:31
Location: jurva/vaasa, espoo
Contact:

Post by tero »

mittarivioista sen verran että, mulla lämpö ja nafta mittari saattaa heittää ihan nollille välillä. öljynpaine valo on vilkahdellut n. 6000km nyt. toivotaan et sekin vika on mittaristossa :shock:
vw 2.4d -95 matkailu-auto 524 000 km
vw polo -89
honda accord 2.0i 95 350 000 km
http://www.mia.ehdolla.fi/
www.tainuskyla.fi
kaukaa viisas ja läheltä tyhmä
RaimoW
Posts: 62
Joined: 4.2.2007 19:11
Location: Hyllykallio

Post by RaimoW »

Todennäköisesti noissa mittaristoissa samaa vikaa kuin 94-96 passateissa . Mittaristossa jossain kylmäjuotos ja on kuulemma käyttöauton mukaan korjattavissa n.70€ hintaan ja korjaus ei vie kauaa kunhan vie irtomittariston sinne.
Oireina just noi lämpö/polttoaine mittareiden nollaan valuminen ja varoitusvalojen sekoileminen.
Pieni nyrkin isku auttaa hetkeksi :lol:
Pornstarter 2.4D Rego-95
Fiat Punto 75 SX-95
ex-Vw Passat Variant 1.9 TD-95
ex-vw G2 1.6D-90
Tupajumi
Posts: 76
Joined: 14.2.2008 10:16

Post by Tupajumi »

Hyvä on hinta kolmen juotoksen tinauksesta! Tuo on kyllä helppo itekki tinata. Se on se kolme jalkainen jännitteentasain mittariston takana mistä on vaan tinaukset murtunu. Tosin tuo öljynpainevalon vilkkuminen ei taida liittyä tuohon jännitteentasaimeen...
Clayman
Posts: 191
Joined: 3.2.2006 8:32
Location: Alavus

Post by Clayman »

Amideus wrote:alkuperäiset takajouset katkeaa (ainakin pitkässä mallissa).
Juu, kyllä ne katkee pätkämallissakin :)
VW Golf Variant 1.8 (AAM) -96
M-B C180A -93
User avatar
Zhame
Posts: 18
Joined: 25.2.2008 23:21
Location: Oulu

Post by Zhame »

Laturi noista kuulemani mukaan hajoaa 250 000-300 000 km:n kohdalla. Näin sanoi tuttu autosähkökorjaaja, kun meiltä laturi pamahti 4pv auton laiton jälkeen.
VW Polo '83
Volvo 740GLE 2.3i '88
Chevy Van G20 Starcraft
User avatar
Kuikka
Posts: 61
Joined: 29.4.2005 12:55
Location: Järvenpää

Post by Kuikka »

Zhame wrote:Laturi noista kuulemani mukaan hajoaa 250 000-300 000 km:n kohdalla. Näin sanoi tuttu autosähkökorjaaja, kun meiltä laturi pamahti 4pv auton laiton jälkeen.
Eikös noilla kilometreillä hajoa jo autosta ku autosta laturit !? :wink:
Itsekin jo muutamaan aikaisempaan wolkkariini laturia korjannut/vaihtanut.
User avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Posts: 3092
Joined: 11.11.2003 0:19
Location: Kouvola
Contact:

Post by Ari-Matti Aho »

Mulla on alkuperäinen laturi tuossa ja mittarissa 403tkm eli kohta varmaan lasahtaa...
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
User avatar
Zhame
Posts: 18
Joined: 25.2.2008 23:21
Location: Oulu

Post by Zhame »

Amideus wrote:Mulla on alkuperäinen laturi tuossa ja mittarissa 403tkm eli kohta varmaan lasahtaa...
Varmaankin on nyt sitten lähiaikoina laturiremppa tulossa, ainakin meille se päivässä vaihdettiin, ettei sen puolesta ainakaan iso homma ollut.
VW Polo '83
Volvo 740GLE 2.3i '88
Chevy Van G20 Starcraft
User avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Posts: 3092
Joined: 11.11.2003 0:19
Location: Kouvola
Contact:

Post by Ari-Matti Aho »

Hammastangon kunto kannattaa myös tsekata, ainakin vuodot..
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
-H-
Posts: 9
Joined: 17.3.2008 13:27
Location: OUL-HKI

Post by -H- »

Onko vaihdelaatikossa vai kytkimessä vikaa? Kun vaihtaa kakkoselta kolmoselle niin "rusahtaa" vaihtaessa. Samalla tavalla kuin vaihtais vaihteen ja ei painais kytkintä tarpeeksi syvälle. Tämä "rusahdus" kuuluu vain kun vaihtaa kakkoselta kolmoselle normaali kierroksilla. Jos oikein sievästi vaihtaa, "rusahdusta" ei kuulu, mutta vaihdelaatikko aivan kuin imaisee vaihdekepin kolmoselle. Jos kierroksia on enemmän vaihdettaessa tai jos vaihtaa neloselta kolmoselle, "rusahdusta" ei tunnu lainkaan. Oisko antaa vinkkiä?
RaimoW
Posts: 62
Joined: 4.2.2007 19:11
Location: Hyllykallio

Post by RaimoW »

-H- wrote:Onko vaihdelaatikossa vai kytkimessä vikaa? Kun vaihtaa kakkoselta kolmoselle niin "rusahtaa" vaihtaessa. Samalla tavalla kuin vaihtais vaihteen ja ei painais kytkintä tarpeeksi syvälle. Tämä "rusahdus" kuuluu vain kun vaihtaa kakkoselta kolmoselle normaali kierroksilla. Jos oikein sievästi vaihtaa, "rusahdusta" ei kuulu, mutta vaihdelaatikko aivan kuin imaisee vaihdekepin kolmoselle. Jos kierroksia on enemmän vaihdettaessa tai jos vaihtaa neloselta kolmoselle, "rusahdusta" ei tunnu lainkaan. Oisko antaa vinkkiä?
Tarkistaisin ensimäisenä että onko öljyt vähissä tai vääränmoiset. Seuraava veikkaus että kolmosen synkrot loppu. Kytkin kait ilmenis joka vaihteella?
Pornstarter 2.4D Rego-95
Fiat Punto 75 SX-95
ex-Vw Passat Variant 1.9 TD-95
ex-vw G2 1.6D-90
gti-perttu
Posts: 87
Joined: 28.5.2006 20:34
Location: Kokkola
Contact:

Post by gti-perttu »

Kytkin kait ilmenis joka vaihteella?
Ei välttämättä. Vika voi olla myös kytkimessä.
User avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Posts: 3092
Joined: 11.11.2003 0:19
Location: Kouvola
Contact:

Post by Ari-Matti Aho »

Ari-Matti Aho wrote:Mulla on alkuperäinen laturi tuossa ja mittarissa 403tkm eli kohta varmaan lasahtaa...

No nyt se sitten lasahti... :evil: Onneksi pääsin kotipihalle saakka...Uskaltaako Motonetistä ostaa uutta?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Riippuu siitä mikä lasahti: jännitteensäädin hiilisiltoineen maksaa moneen vag:iin hieman toista kymppiä.
Last edited by lukkari on 15.9.2008 9:01, edited 1 time in total.
User avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Posts: 3092
Joined: 11.11.2003 0:19
Location: Kouvola
Contact:

Post by Ari-Matti Aho »

Tyhmä kysymys: mistä tietää mikä hajosi? Oireet alkoi silleen että laturin merkkivalo naksutteli välillä eli ihan kuin kosketushäikkä. Onkohan kuinka iso homma tuo laturin irroitus ja takaisin laitto?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
User avatar
Tero Häkli
Posts: 1723
Joined: 23.5.2006 2:24
Location: Nakkila
Contact:

Post by Tero Häkli »

ton verran ajettuun kannattaa kyl suoraa vaihtaa koko laturi... ihmeen kauan kestänykkin =)
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Posts: 3092
Joined: 11.11.2003 0:19
Location: Kouvola
Contact:

Post by Ari-Matti Aho »

Saako sen kuinka helposti vaihdettua kotikonstein?
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
User avatar
lukkari
Posts: 195
Joined: 15.3.2006 14:54
Location: Joensuu

Post by lukkari »

Itse olen pariin kolmeen larturiin vaihtanut itse kaikki kuluvat osat. Viimeksi maksoivat noin 40€. Lisäksi liukurenkaan joutui sorvauttamaan. Autosähköliike olisi tehnyt saman remontin kaikkinensa 60€ hintaan.

Latauksen merkkivalolle kulkee sähkö laturin hiilien ja ankkurin liukurenkaiden kautta. Jos hiilisillassa/säätäjässä on häikkää, ei merkkivalokaan toimi. Noilla kilometreillä voi tosin liukurengaskin olla vaihtukunnossa.
User avatar
Ari-Matti Aho
Mr. VCF
Posts: 3092
Joined: 11.11.2003 0:19
Location: Kouvola
Contact:

Post by Ari-Matti Aho »

Huomenna menee auto Räsäselle laturin vaihtoon. Tosin laturi vielä uupuu...
VW T5 GP 2.0 DSG Tamlans '15
Post Reply