T4:en pulttijako ja et

Transporter, Caravelle, Multivan, Caddy, Crafter ja Amarok

T4:en pulttijako ja et

ViestiKirjoittaja Mehtäläinen » 7.2.2008 21:07

Vissiin on 5x112 ?? et?? keskireikä??

Onko aluvanteissa jotnki ilmoitettu kantavuus?
Mehtäläinen
 
Viestit: 36
Liittynyt: 1.2.2008 17:06

ViestiKirjoittaja Kuikka » 7.2.2008 21:49

Nettivanne.fi ilmoittelee tuollaisia:

Transporter/Caravelle T4:
Vuosimalli alkaen 1/1991
Vuosimalli päättyen 12/2003
Koko: 15-20
Jako: 5x112
Kierre: 14x1.5p
Et, minimi: 40
Et, maksimi: 55
Et, alkuperäinen: 55
Keskireikä: 57.1

Rengaskoko / huomioitavaa:
Vm.91-95 alkuper. et 44
195-70-15c
205-65-15c
Avatar
Kuikka
 
Viestit: 61
Liittynyt: 29.4.2005 12:55
Paikkakunta: Järvenpää

ViestiKirjoittaja Mehtäläinen » 7.2.2008 21:57

Mersun vanteita ois mutta ottaako johonki kiinni kun et 35 tai 38
Mehtäläinen
 
Viestit: 36
Liittynyt: 1.2.2008 17:06

ViestiKirjoittaja tommikaukua » 7.2.2008 22:33

mersun orkkis vanteissa kannattaa tsekata se, että pultti mahtuu läpi reiästään. Portterissa 14mm pultti ja taasen mersuissa 12mm ja reiät todella tiukat. Itselle meinasi tulla ostettua turhaan yhdet mersun vanteet, mutta onneksi joku tajusi tuonkin seikan minulle kertoa.

Et luvuista 40-50 taitaa olla järkevin. Tällä hetkellä minulla on et 30 vanteet ja tulevat aika reilusti ulos, joskaan tuo ei haittaa, koska laitan kohta paikoilleen nuo lokasuojien levikkeet, jolloin kaaret levenevät n.3cm puoleltaan. Saas kattoa, mitä tulee tapahtumaan liukuoven kanssa, eli aukeaako, vai kolahtaako kaareen kiinni. Jos kolahtaa kaareen, niin täytyy alkaa miettimään jotain konstia, jolla liukuovea saa tuotua ulospäin. Kiskon alle joutuu siis tekemään jonkinlaisen korotuspalan. Projektzwolla moinen on tarjolla, mutta sellaista tuskiin löytyy mistään hyllystä. jos kuitenkin jollakin lojuu moinen ylimääräisenä minulle voi sitä ihan myyntimielessä tarjota. :wink:
tommikaukua
 
Viestit: 8
Liittynyt: 7.2.2008 3:39
Paikkakunta: Vantaa

ViestiKirjoittaja gti-perttu » 8.2.2008 16:27

Mutta jos nyt haluaa laittaa ne mersun vanteet, ni ainahan niitä reikiä voi isontaa.
Ei tietenkään kotikonstein, mutta jossain konepajassa onnistuu kyllä. Oma hinta-arvio moiselle operaatiolle 50-100€. Riippuen vähän paikkakunnasta.
Avatar
gti-perttu
 
Viestit: 96
Liittynyt: 28.5.2006 20:34
Paikkakunta: Kokkola

ViestiKirjoittaja lukkari » 10.2.2008 16:17

Tarkennettuna: 91-96 7x15 aluvanteen orkkis ET on 35 ja 6x15 peltivanteen 44. Siitä eteenpäin aluvanteen ET on 46. ET -lukema ei itsessään kerro sopivuutta mitenkään, ellei vanteen leveyttä oteta huomioon. Alkuperäisissä aluissa ei ole merkintää kantavuudesta.

Useimmissa mersuihin tarkoitetuissa tarvikevanteissa on riittävän iso pulttireikä. Itsellä ollut kolme sarjaa (2xRonal, 1xStilauto), ja kaikissa ollut riittävä.
Avatar
lukkari
 
Viestit: 194
Liittynyt: 15.3.2006 15:54
Paikkakunta: Joensuu

ViestiKirjoittaja RaimoW » 2.3.2008 21:53

Olisi tiedossa aluvanteet 17" ja ajattelin niitä portterin alle laittaa mutta minkäkokoiset renkaat pitää olla että kantavuus riittää? Onko vanteissa jotain kantavuus merkintöjä/rajoituksia? Kyseessä -95 T4
Pornstarter 2.4D Rego-95
Fiat Punto 75 SX-95
ex-Vw Passat Variant 1.9 TD-95
ex-vw G2 1.6D-90
RaimoW
 
Viestit: 62
Liittynyt: 4.2.2007 20:11
Paikkakunta: Hyllykallio

ViestiKirjoittaja AjH » 2.3.2008 23:06

RaimoW kirjoitti:Olisi tiedossa aluvanteet 17" ja ajattelin niitä portterin alle laittaa mutta minkäkokoiset renkaat pitää olla että kantavuus riittää? Onko vanteissa jotain kantavuus merkintöjä/rajoituksia? Kyseessä -95 T4


Vanteissakin pitäisi olla kantavuusmerkinnät, mutta lieneekö kaikissa niitä kuitenkaan? Renkaissahan on LI(Load Index), joka kertoo suoraan kantavuuden. Ja tarvittavan kantavuuden näet rekisteriotteen akselimassoista.

Vaikkapa tuolta: http://www.starco.com/files/catalogue/S ... e_2007.pdf ja s.109

Taulukossa siis yhden renkaan kantavuus, akselilla on kaksi rengasta joten esimerkkinä 91 = 1230kg.
Taisi olla samat luvut muuten vanteissakin käytössä?
Passat Variant 3BG 1.8T - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Avatar
AjH
 
Viestit: 3144
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

ViestiKirjoittaja lukkari » 3.3.2008 8:55

Olen yrittänyt joskus noita vanteiden LI -lukemia etsiä vanteista -vaikka aika paljon vanteita olen elämäni aikana nähnyt en muista moisia lukemia eteen tulleen. Edes T4 orkkis aluissa ei ole merkintää, eikä myöskään ETKA:ssa. Jollekin 97 -vuosimallin peltivanteelle ilmoitetaan kantavuudeksi 810 kg.
Avatar
lukkari
 
Viestit: 194
Liittynyt: 15.3.2006 15:54
Paikkakunta: Joensuu

ViestiKirjoittaja RaimoW » 3.3.2008 15:25

Mikäköhän tuolle koolle olisi hyvä rengaskoko? Autoa ei madallettu eikä varmaan hirveesti ikinä madalleta. Kantavuushan tuossa tekee homman vaikeaksi kun toisen akselin paino 1520kg rekisteriotteessa.
Pornstarter 2.4D Rego-95
Fiat Punto 75 SX-95
ex-Vw Passat Variant 1.9 TD-95
ex-vw G2 1.6D-90
RaimoW
 
Viestit: 62
Liittynyt: 4.2.2007 20:11
Paikkakunta: Hyllykallio

ViestiKirjoittaja AjH » 3.3.2008 16:09

RaimoW kirjoitti:Mikäköhän tuolle koolle olisi hyvä rengaskoko? Autoa ei madallettu eikä varmaan hirveesti ikinä madalleta. Kantavuushan tuossa tekee homman vaikeaksi kun toisen akselin paino 1520kg rekisteriotteessa.


Mikä on alkuperäinen rengaskoko ja mikä on mittarivirhe? Mittarivirhe ei saa olla positiivinen ja alkuperäisestä rengaskoosta pystyy sitten jollain ohjelmalla katsomaan vastaavan halkaisija 17" koossa.
Passat Variant 3BG 1.8T - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT

MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Avatar
AjH
 
Viestit: 3144
Liittynyt: 31.8.2006 14:36
Paikkakunta: Nokia

ViestiKirjoittaja Kuikka » 3.3.2008 16:21

AjH kirjoitti:
RaimoW kirjoitti:Mikäköhän tuolle koolle olisi hyvä rengaskoko? Autoa ei madallettu eikä varmaan hirveesti ikinä madalleta. Kantavuushan tuossa tekee homman vaikeaksi kun toisen akselin paino 1520kg rekisteriotteessa.


Mikä on alkuperäinen rengaskoko ja mikä on mittarivirhe? Mittarivirhe ei saa olla positiivinen ja alkuperäisestä rengaskoosta pystyy sitten jollain ohjelmalla katsomaan vastaavan halkaisija 17" koossa.


Olen just katselemassa itselleni kesärenkaita/vanteita ja käyttänyt "aktiivisesti" rengaslaskureita. :D
Talvirenkaisiin olen verrannut mittarivirheitä.
Nyt alla 195/70-15" nastagummit ja gepsit ym. nopeusnäytöt kertoo mittarivirhettä olevan tuollasen 4-5 km/h miinuksen puolella. Kesägummeista olen katsellut kokoa 225/55-17" jolla laskureiden mukaan mittarivirhe pienenisi -1:een.
Ainakin katselemieni Good Yearin ja Kumhojen 55-sarjaisissa pitäisi kantavuudet riittää.
Avatar
Kuikka
 
Viestit: 61
Liittynyt: 29.4.2005 12:55
Paikkakunta: Järvenpää

ViestiKirjoittaja lukkari » 3.3.2008 16:25

Alkuperäinen on valmistajan mukaan 195/70R15 tai 215/65R15 ja kantavuusindeksi menee käytännössä sataan.
Avatar
lukkari
 
Viestit: 194
Liittynyt: 15.3.2006 15:54
Paikkakunta: Joensuu

ViestiKirjoittaja juhiss » 4.3.2008 16:45

Mulla oli omassa 18" et 45 ja rengas tais olla niinkin iso kuin 255-40-18 (pzero nerot). Ei otanut kiinni mihinkään ja oli viellä mukavat ajaa. Noin 40mm madallus oli.



Kuva
Avatar
juhiss
 
Viestit: 21
Liittynyt: 15.1.2008 19:29

ViestiKirjoittaja SnowMan » 14.3.2008 20:30

Itsellä oli viime kesänä 17" vanteet ET 35 ja leveyttä 7", kumit oli 225/50/17". Hyvin mahtui ja kantavuus riitti minun käyttöön. ET voisi olla suurempi jos madaltaa enemmän, itsellä oli ~50mm ja autona -99 syncro 2,5 TDi.
Liukuoven ja renkaan väliin jäi tilaa ruhtinaaliset 1,5cm.

Nyt kesäksi on jo 18" vanteet mut ei vielä kumeja, mutta vanne 8" leveä sekä ET35... voi tietää ongelmia. :)
Avatar
SnowMan
 
Viestit: 60
Liittynyt: 18.1.2008 16:34
Paikkakunta: Gambsheim, ranska


Paluu VW Hyötyauto keskustelut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

x