Page 1 of 1

Jarrupalojen kuluminen

Posted: 21.5.2004 11:56
by sirkia
Moi,

Alustasarjaa asennellessa huomasin, että oikean eturenkaan jarrupalat ovat aivan loppu. Kulutuspintaa ei käytännössä ole enää ollenkaan :(

Alkoikin ihmetyttää, että Golfissa ole mitään varoitinta jarrupalojen kulumisesta? Ainakin aikaisemmissa autoissani siitä on syttynyt varoitusvalo.

Samalla myöskin ihmetyttää, että miten jarrupalat kuluvat noin loppuun 62tkm kohdalla. Onhan ne tarkastettu edellisessä huollossa josskin 48tkm kohdalla ja ilmeisesti ovat silloin olleet ok.

Jarruttaessakaan ei ole tuntunut mitään vikaa, vaan jarrut ovat toimineet todella hyvin.

Sain varattua maanantaiksi autolle jarrupalojen vaihdon :)

t. Stefu

P.S Ei tää tuunaaminen ihan turhaa ole. Enhän olisi tuotakaan huomannut ellen olisi vaihtanut alustasarjaa :)

Posted: 21.5.2004 13:34
by Mika Viinikka
pidetään vaan se toinen jalka lepuuttajalla ja toinen kaasulla :wink:

Posted: 21.5.2004 14:01
by 4motion
Eihän näillä nyky vehkeillä saa jarrupaloja paljoa kuluun kun ei voi käyttää vasemmanjalan jarrutusta. Se on todella iso miinus näissä meijän autoissa. Meno hyytyy heti kun hieman tuikkaa jarrua ja kaasua yhtäaikaa. Tietääkseni mikään muu automerkki kun VAG konserni ei oo ottanu moista toimintaa käyttöön.

Posted: 21.5.2004 16:44
by passatPD
Mulla meni jarrupalat vaihtoon tossa reilu viikko sitten,ajettu n.50 000km
moottorijarrutustako enemmän... :wink:

Posted: 21.5.2004 17:28
by edix
Mulla meni jarrupalat vaihtoon viime syksynä noin 3000km vuosihuollon jälkeen, palat täysin kuluneet eli ei mitään pintaa, että se siitä vuosihuollosta.. :roll:

Posted: 21.5.2004 18:20
by J.N
Miten ne palat on noin lyhytikäiset... :?:

Posted: 22.5.2004 12:36
by sirkia
Moro,

Ite käytän pääsääntöisesti moottorijarrutusta.
On jotenkin vaikea ymmärtää kuljettajia joilla on hirveä kiire kiihdyttää seuraaviin liikennevaloihin ja sitten jarruvalo vilkkuu punaisena.

edix: Eivät ole vuosihuollossa vissiin pahemmintarkastelleet jarrupalojen kuntoa?

t. Stefu

Posted: 22.5.2004 12:53
by jmr
sirkia wrote:On jotenkin vaikea ymmärtää kuljettajia joilla on hirveä kiire kiihdyttää seuraaviin liikennevaloihin ja sitten jarruvalo vilkkuu punaisena.
Täälläpäin on sellaisia kuskeja joilla kestää kilometrin kiihdyttää 30 - 40 km/h nopeuteen vaikka olisi 50-60 km/h rajoitus. Liikennevaloista kerkeää sen takia monta autoa vähemmän.
Kyllä siihen tavoitenopeuteen voisi silti kiihdyttää reippaasti ja jos edessä kauempana on punaiset, niin rullailee sitten sillä vauhdilla.

Posted: 6.12.2007 15:12
by MIKU
Tänään syttyi merkkivalo eli palat finiito. Merkkiliikkeessä palat eteen maksoi 55 euroa.

Posted: 6.12.2007 19:19
by Micco
4motion wrote:Eihän näillä nyky vehkeillä saa jarrupaloja paljoa kuluun kun ei voi käyttää vasemmanjalan jarrutusta. Se on todella iso miinus näissä meijän autoissa. Meno hyytyy heti kun hieman tuikkaa jarrua ja kaasua yhtäaikaa. Tietääkseni mikään muu automerkki kun VAG konserni ei oo ottanu moista toimintaa käyttöön.
Tähän tuli mieleen kommentoida, että jos "nyky" autossa on ESP, niin niitä jarrupaloja luulis kyllä kuluvan. Jos sitä pitää päällä, ja auto nytkyttelee menemään abseja käyttäen talvet läpeensä. Mulla oli jarrupalat ja levyt aivan loppu muistaakseni jossain 140tkm kohdilla, enkä usko että olivat ensimmäiset.

Posted: 6.12.2007 22:11
by Tero Häkli
ooppeleissa on ainakin toi kaasuntappojarrusysteemi =)

Posted: 7.12.2007 8:27
by MxK
Itsellän ollut ongelmia takajarrujen kulumisen takia, etupalat kestää kyllä paljonkin, mutta taakse joutui vaihtamaan olivat ihan loppu.

Posted: 7.12.2007 13:23
by AjH
^ Satulat jumivat takana ja jää palat laahaamaan? Eikös tuo ole aika tyypillinen ongelma?

Posted: 8.12.2007 20:06
by Pasi Häkli
Tarkennus äskeiseen, jarrupalat siellä jumivat, tosi harvoin itse satuloissa on vikaa.
Ja kyllä on tosi yleinen ongelma.

Posted: 8.12.2007 21:04
by AjH
Pasi H. wrote:Tarkennus äskeiseen, jarrupalat siellä jumivat, tosi harvoin itse satuloissa on vikaa.
Ja kyllä on tosi yleinen ongelma.
Ok, asia tarkennus. Rellun kanssa oli ongelmia nimenomaan satulan jumituksessa joka taas aiheutti palojen laahaamisen. Siihen onneksi auttoi reipas jarrutus aina silloin tällöin että sai satulat kunnolla liikahtamaan. Toki huolloissa rasvaa säästämättä.

Posted: 25.1.2008 21:11
by Nixu
En tiedä liittyykö tämä millään jarruihin,mutta tässä muutamana päivänä on kuskinpuolen takarenkaan tienoilta pöllähtänyt hieman sellaista palaneelta kumilta haisevaa tuoksua!?Eli juuri kun on tullut pihaan ja hyppää autosta ulos niin sen haistaa ja tietty siitä renkaan vierestä myös :?
Renkaassa ei näy mitään,eikä ota kiinnikkään mihinkään,voisiko tämä tulla esim.loppuun kuluneesta jarrupalasta tms.?
Pikaisesti katsottuna näyttää kyllä jarrupala takana jo melko ohuelta..

Niin ja muut renkaat on myös "haisteltu" ja niissä ei mitään käryjä ole ollut :lol:

Posted: 25.1.2008 21:45
by AjH
Olisko siellä jarrupalan kyljessä joku kitinän vaimennin jossa on vähän kumia ja pala hiukan laahaa jolloin kumi käryää.

Rellusta muistan kun kävin radalla niin takapaloissa oli ulkopinnassa joku ihme kalvo ja kun palat saivat kyytiä jarruttelussa niin se kalvo nousi kuplille :lol: Kaveri sen huomas ja ihmetteli että takapalat vaahtoo :roll:

Posted: 25.1.2008 22:38
by Lahtola
Nixu wrote:En tiedä liittyykö tämä millään jarruihin,mutta tässä muutamana päivänä on kuskinpuolen takarenkaan tienoilta pöllähtänyt hieman sellaista palaneelta kumilta haisevaa tuoksua!?
http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?t=4906

Tuolla olikin jo ihmetelty tuota kuminkäryä, yleistä tuntuu olevan mutta ketään ei taida tietää mistä johtuu..

Posted: 25.1.2008 23:08
by Nixu
Joo näyttäisipä olevan melko monella samaa vaivaa,taitaa olla jokin melko mystinen vika,toivotaan ettei mitään vaarallista :wink:

Pitää vielä kyllä tarkistaa noi palat..

Posted: 13.3.2008 15:34
by VW-Bastard
Pitkästä aikaa kirjautuneena, niin pitää jotain kommentoida :)

Mulla kävi oma Pasodoble kans huollossa, ja kun tuo palojen kulumis merkkivalo on silloin tällöin palanut, niin päätimpä vaihdattaa nekin, heti kaikki. Itse olin ajanut entisillä paloilla 48 tkm - aiemmasta vaihdosta ei edes tietoa.. Luulin sen olevan ajankohtaista.

Huollon jälkeen kysäsin, että oliko sitä pintaa enää jäljellä lainkaan vanhoissa paloissa, johon korjaamon kaveri sanoi, että yli puolet! Heh. Tämä vaihto meni siis vähän niinku hätävarjelun liioittelun nimiin. Niin, ja taas silloin tällöin board compuutteri herjaa paloista prkl! Eipä nuo matka-ajossa paljoa kulu, joten taidan poistaa varoituksen/seurannan kokonaan VAG-comilla, jos osaan..

:?