Page 1 of 1

IV vahvistetut takajouset

Posted: 30.3.2008 19:44
by spantse
Hoip!

Minkälaista pakettia löytyisi IV TDI:n taakse jousiosastolle, kun pitäisi vetää hevosvinkaa (n. 1300kg) ja niikahti aikalailla kun tuossa kokeiltiin. Motonet myy esim vahvistettuja takajousia, miten, löytyykö marmoritiskiltä vastaavia? Ja mitä kansa suosittelee laittamaan taakse jotta vetohommat sujuu mallikkaasti?

Posted: 30.3.2008 20:05
by Ville.P
Skodalta ainakin löytyy 4x4 mallin tukevammat iskarit ja samaan syssyyn on myös "heavy duty" jouset. Nämä käy siis heittämällä G4 varianttiin. Eron huomaa ainakin, kun kontti on täynnä Tallinnan tuliaisia :roll:

Posted: 31.3.2008 14:22
by AjH
Öh, tyhmä kysymys mutta miten takajousitus voi notkahtaa jos aisapaino on lain ja koukun sallimissa rajoissa?

Meidän Passatin koukku (Brink) on muistaakseni maksimissaan 85kg aisapainolle. Ei ihan vielä riitä takajousituksen linttaamiseen ;)

Posted: 31.3.2008 16:25
by henkka863
"joku väärinkäsitys. Kyllä se 75kg on minimipaino. Ei sen alle saa päästää aisapainoa millään vaunulla. Ohje taitaa olla että 75kg vähintään ja enintään 10% vaunun painosta."

tämä lainattu eräältä karavaani foorumilta..

Posted: 31.3.2008 18:01
by AjH
Useammalla sivulla on yhtäpitävää tietoa että vähintään 25kg ja enintään 4% vaunun kytkentämassasta. Auton tai koukun rajoitukset tietysti rajoittavat ylärajaa osaltaan.

Finlex on myös yllämainittua mieltä.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257

Ja 46§ 3. momentti.

On muuten melko paljon väärää tietoa netissä, erityisen huolestuttavaa on että karavaanari-foorumilla ei ole oikeaa tietoa. Se porukka kuitenkin hinaa melko painaviakin mökkejä pitkin poikin.

Posted: 31.3.2008 19:43
by spantse
niin no stabiilisti paikallaan ollessa ei aisapaino juuri takajousitusta heiluttele, mutta ajon aikana tilanteet elää, joten sitä taustaa vasten olisi kivaa, että "vastavoimaa" löytyisi jousista, ettei perä niin niiailisi. Varsinkin kun telipyöräinen vaunu.

Posted: 31.3.2008 20:18
by Kemizti
olisko kaikkein tärkeintä kuitenkin kunnon iskarit, jotka estävät heijariliikkeen "päällejäämisen" ..unohtamatta tietenkään oikeaoppista kuormausta..

Posted: 31.3.2008 21:09
by spantse
Kyllä se kuormaus hevosen kanssa on siinä kun se nousee kyytiin ja se on siinä. Vaunun suunnittelu ratkaisee miten voima jakautuu. Ja iskarit on kunnossa, eikä iskari heijailou ongelma olekkaan. Mutta edelleen alkuperäinen kysymys volkkarin omista vahvistetuista jousista auki pois lukien nuo Skodan vastaavat.

Vaikka toki olihan aikanaan Ventolle niitä HD-iskareita, jotka oli tuplasti paksumpia ko perusvastaavat, tosin nostivat perää +20mm... On muuten vielähi tallisa semmoset vähän käytetyt, josko joku tarviittis...

Re: IV vahvistetut takajouset

Posted: 4.12.2012 20:10
by TS82
Ei löytyny äkkiseltään sopivampaa topiikkie niin jatketaan tätä.
Eli kuinka paljo tulee korkeus eroa tavan ja vahvistetuilla jousilla? Autona passatti -98 farkku.
Entiset on kuoleutunu kohtuu huolella. Tietysti jos jollaki on semmosie jouten niin privalla voi tarjotella sitte.

Re: IV vahvistetut takajouset

Posted: 8.12.2012 23:57
by TS82
Kai jollaki on kokemusta nuista jousista?