Page 1 of 1
Ongelma konkan kanssa
Posted: 11.5.2008 11:17
by Keskitalo
Auttakaas hyvät ihmiset "tyhmää" sähköasentajaa
Elikkäs nyt pitäis laittaa toi 1f konkka tonne autoon, mutta kaveri jolta konkan sain sano et se pitäis laittaa akun ja maan väliin niin pitääkös tää ny sit muka paikkaansa?
Asennus ohjeita kaivataan

Posted: 11.5.2008 11:35
by Tero Paalanen
Nii ja konkkahan pitäisi aina ladata ennen kytkentää esivastuksen avulla.
Posted: 11.5.2008 11:41
by Keskitalo
nyt toi näyttää jo järkevältä
tollasta mä meinasin itekki.
Mites toi lataus onnistuu kotikonstein kun ei oo mitään muuta laturia ku puhelimeen

ja auton laturi

Posted: 11.5.2008 11:54
by Tero Paalanen
Eli ennenkuin kytket plus- johdon akun napaan takaisin (sehän on irti ku teet kytkentää) ni lataat ton konkan esivastuksen avulla täyteen. Eli laitat vaikka 5W putkilampun plusjohdon ja plusnavan väliin, sitten ku lamppu lakkaa hehkumasta ni kytket plusjohdon plusnapaan. Jos laitat suoraan ton plusjohdon napaan ku konkka on tyhjä, ni saat kipinöitä melko varmasti aikaan.
Jotkut tahot ovat väittäneet että konkka voisi räjähtää jos sen kytkee tyhjänä ilman esilatausta, mutta itse en ainakaan tuohon usko (kuten ei autosoundin tietoa-osiokaan), sen verran monesti olen ittekkin konkan ilman esilatausta kytkenyt.
Posted: 11.5.2008 20:55
by AjH
Ei sen pitäisi räjähtää vaan juttu on se todella iso oikosulkuvirta mikä hetkellisesti menee konkan läpi. TYhjä kondensaattorihan on ~oikosulku.
Plussan ja maan väliinhän se konkka tulee, kuvassakin.
Lataus onnistuu myös siten että kun sulake poppien piuhasta on irti laitteita ja konkkaa kytkiessä niin sulakkeen tilalle vastus aluksi. Lamppukin tietysti jos onnistuu kun siitä sen latautumisen näkee, vastuksen kanssa on yleismittari hyvä tapa varmistaa koska lataus on valmis.
Konkka räjähtää ylijännitteestä, jotkin tyypit vääränapaisesta jännitteestä. Ja oikosulussa ladatusta konkasta tulee hetkellisesti _virtaa_, eli pois otettaessa varauksen purkaminen jollain tavalla.
Posted: 13.5.2008 23:28
by MIKU
Konkka tuskin räjähtää mutta saattaa sulake palaa koska hetkellinen virrankulutus on suuri ja kyllä kipinöi

Posted: 17.5.2008 21:55
by Keskitalo
eipä ollu konkan asennuksesta hyötyä.
edelleen katoaa etupää ku laittaa tarpeeksi volaa. virta tuntuu loppuvan. on kyllä konkka vuodelta puukko ja kirves et ei välttämättä ole oikeen iskussa enää. tutkis huomenna lisää et olisko vaikka etupään vahvistin hajoamassa

Posted: 17.5.2008 23:20
by AjH
Vähän lisää tietoa asennuksista, johtojen vahvuudet jne?
Posted: 18.5.2008 10:57
by Keskitalo
35m2 virtakaapelia konkalle asti. konkan maa 35m2 isomman lankun maa 35m2 etupään vahvistimen maa 21m2.
isomman virtqa 21m2 ja etupäässä vain 16m2. etupään vahvistin on 2x75w ja takapäälle on 2x200w subina on 10" focus black
niin ja virtakaapeli oli muistaakseni 5m pitkä. ohjelmalla laskettu niin pitäsi riittää toi 35m2 kaapeli 1f konkalla varustettuna.
Posted: 18.5.2008 11:35
by Tero Tanninen
Kaikki virta- ja maa johdot saman kokosiks, ja moottorille ja akulle lisä maat ni voi auttaa.
Jos oot Autosoundin laskurilla laskenu ni se antaa yläkanttiin johtojen koot.
Posted: 18.5.2008 14:12
by AjH
Eipä noi kaapelien kokoerot aiheuta tipahtelua noilla tehoilla, ovat riittäviä kuitenkin.
Mitenkä noi kaapelit on kytketty ja onhan maapisteet kunnossa?
Itse laittaisin konkan napoihin noi vahvarien piuhat ja konkasta maapiuha koriin ja plussa tietysti akkuun.
Yleismittarilla voisi mitata vahvarien navoista jännitteet kun pätkäsee. Jos noi on kunnossa niin mites vahvistimet sitten?
Posted: 18.5.2008 18:32
by Tero Tanninen
Noilla tehoilla ei välttämättä edes tarttis konkkaa. Ei mullakaan ole ja hyvin pärjänny.
3 vaffia tehoiltaan:
1: 2*100w
2: 2*170w
3: 1*500w
Posted: 19.5.2008 18:54
by Keskitalo
AjH wrote:Eipä noi kaapelien kokoerot aiheuta tipahtelua noilla tehoilla, ovat riittäviä kuitenkin.
Mitenkä noi kaapelit on kytketty ja onhan maapisteet kunnossa?
Itse laittaisin konkan napoihin noi vahvarien piuhat ja konkasta maapiuha koriin ja plussa tietysti akkuun.
Yleismittarilla voisi mitata vahvarien navoista jännitteet kun pätkäsee. Jos noi on kunnossa niin mites vahvistimet sitten?
Kytkennät on juurikin noin ja maat on kunnossa tai ainaki pitäis olla. ite kallistun siihen suuntaan että on vahingossa menny etupään säädöt vituilleen tai siis vahvistin täysillä

Pitää mennä tutkiin kohta
Posted: 19.5.2008 21:49
by AjH
Se voisi olla helppo testi kyllä; gain minimille ja sitten mankasta reilusti volaa. Gainia isommalle ja seuraa että pätkäseekö ja missä vaiheessa. Jos etupään vahvarissa gain on täysillä niin eiköhän se aika liki ole subipäätteessä myös, tai sitten jossain välissä on bassoboostia reilusti. Ainakin omissa hifistelyissä gainit on bassovahvarissa isommalla yleensä olleet.
Posted: 19.5.2008 23:11
by Tero Paalanen
Minkäs kokoonen maapiuha menee akulta autonkoriin?
Posted: 20.5.2008 9:34
by Keskitalo
Tero Paalanen wrote:Minkäs kokoonen maapiuha menee akulta autonkoriin?
Tuotapa en ole kattonukkaan, mutta gain oli melkeen täysillä

laitoin noin puoleen väliin, mutta en ole vielä testannu
Posted: 20.5.2008 10:59
by Tero Paalanen
Jos akulta auton koriin menee ainoastaan se alkuperäinen piuha ni kannattaa laittaa sen rinnalle ylimääräinen maajohto.
Vahvistimien järeä maadoitus on aivan turha jos akulta koriin menevä piuha on sitte paukkulankaa.
Esim. omassa kulkineessa on 50 neliön johto koriin ja 35 neliön johto suoraan laturin kylkeen. Nämä siis alkuperäisten piuhojen lisänä.