Etupään narahdus Golf IV
Etupään narahdus Golf IV
Morjens,
Nyt alkoi oma Golf IV Variant pitämään outoa ääntä.
Ääni (lähinnä narahdus) kuuluu aina kun lähtee liikkeelle parkista eli samalla kun kääntää rattia.
Ääntä ei sen jälkeen kuulu vaikka rattia kääntelee eli kuuluu aina vain kerran joka kerta kun starttaa liikkeelle.
Vaikuttaa jousen ääneltä tai sen kiinnikeen? Autolla ajettu 230000.
Keinoja millä toteaisin vian?
Vinkkejä?
Kiitos
Topi
Nyt alkoi oma Golf IV Variant pitämään outoa ääntä.
Ääni (lähinnä narahdus) kuuluu aina kun lähtee liikkeelle parkista eli samalla kun kääntää rattia.
Ääntä ei sen jälkeen kuulu vaikka rattia kääntelee eli kuuluu aina vain kerran joka kerta kun starttaa liikkeelle.
Vaikuttaa jousen ääneltä tai sen kiinnikeen? Autolla ajettu 230000.
Keinoja millä toteaisin vian?
Vinkkejä?
Kiitos
Topi
Toi ääni tulee mitä todennäköisemmin jousijalan etuylätukilaakerista, joka alkaa jumittamaan kerättyään kilon paskaa sisuksiinsa ja jumittuaan ajan myötä. Itselle tuota tekohengitettiin ja laakeri alkoi pyörimään taas. Laakeri oli juminut kokonaan joten itse laakerista ei tullut tuota pyörähdysliikettä, vaan koko laakeri pyöri rinkiä jousijalan päällä rinkiä, josta ääni kaikui kivasti jousen kautta kunnon pamauksina. 5.90e maksaa tuollainen motonetista, pitäisi vaihtaa tuo itselle kesän aikana.
Jos motonetin varastosaldoista jotain voisi päätellä, niin tuntuisi olevan kulutusosa tuo etuiskarin ylälaakeri
Jos motonetin varastosaldoista jotain voisi päätellä, niin tuntuisi olevan kulutusosa tuo etuiskarin ylälaakeri

VW golf variant -03 1.9 Tdi +96kw
- Tero Häkli
juu iskari käteen ja jousipuristimilla jousi kasaan ja yläpultti auki=) sen alta löytyy
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
http://www.huoltis.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Almera -04
MB 210 -99
Mulla Passatti kans narisee oikealta edestä aina notkahduksissa. Auto oli just huollossa ja "vika" oli alapallo, joka on väljä ja pitäis vaihtaa... Päätin odotella lomarahoja ja laitattaa vasta sit kuntoon, kun sanoivat huollossa, että pystyy ajamaan, jos vaan kestää sitä narinaa kuunnella...
Passat Variant 3C 2.0 TDI DSG Highline '09
& Suzuki SV650 '04 ja Volvo C70 T5 Convertible '02
& Suzuki SV650 '04 ja Volvo C70 T5 Convertible '02
- Tero Häkli
jos siinä jo väljää on niin voi renkaitakin syödä... jos kalliit renkaat niin heti alapallo vaihtoon 

Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
Nissan Almera -04
MB 210 -99
Ittellä narahtelee myös tai ennemminkin paukahtelee. Yleensä pari kertaa paukahtaa kun rattia kääntää ja toiseen ääriasentoon kun vääntää niin pari kertaa uudelleen. Noiden parin paukahduksen myötä auto vedättää vasemmalle. Itse epäilin alkuun alapalloja mutta en tiedä, voihan tuo olla simpukassakin....
Passat Passat 35i B4 '95
2 x Celica TA22
Ford '40 PU
2 x Celica TA22
Ford '40 PU
- Tero Häkli
olisko yläpään laakerit... jouset paukahtaa ku käännähtää kerralla enempi
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
Nissan Almera -04
MB 210 -99
- Pasi Häkli
Juur viime viikolla vaihdoin tollasen iskarin yläpään laakerin. Oli ihan jumissa, paukkuu tosiaan jousi kun ei pääse vapaasti kiertymään. Sen näkee ihan silmällä, kun pistät auton käymään ja pyydät kaveria kääntämään rattia laidasta laitaan. Lampun kanssa tiirailemaan sitä jousta, että kumpi puoli jumittaa.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
- Pasi Häkli
- Tero Häkli
kyllä se yleensä ihan nätisti mopolla aukee ku putsaa kierteet
Vw LT -99 x 2
Nissan Almera -04
MB 210 -99
Nissan Almera -04
MB 210 -99
Re: Etupään narahdus Golf IV
Nyt nousee wanha threadi, mutta nostan silti ja kysyn seuraavaa.
Oman Golf IV Variantin oikea etupää rupesi pitämään juuri tässä kuvailtua meteliä ja olen 99% varma, että kyse on etuiskarin ylälaakerin kulumisesta. Soittelin huoltoon, jossa olivat samaa mieltä ja kertoivat, että osat + työt on reilu 70€.
Autohommissa olen täysi keltanokka, mutta muuten olen tee-se-itse miehiä; kolvi pysyy kädessä ja kaikenlaista autoa pienempää olen lyhyen 24v. elämäni aikana rakentanut ja rempannut ja paljon.
Olisiko tämä homma, josta olisi järkeä aloittaa tutustuminen auton huoltamiseen? Ilmeesti itse laakerin lisäksi tarvitsen jousenkiristimet. Olenko lainkaan oikeassa, jos foorumiselaamisen pohjalta oletan homman kulkevan about seuraavasti: 1) irroita pyörä, 2) Purista jousi kasaan ja poista se, 3) Irroita iskunvaimennin, 4) vaihda ylälaakeri uuteen, 5) kiinnitä iskari 6) kiinnitä jousi takaisin, 7) kiinnitä pyörä.
Tärkeää kuulostaa olevan jousen kiinnityskohtien (?) merkitseminen, jotta aurauskulmat säilyy. Millaisia työkaluja iskarin irroittamiseen ja laakerin vaihtamiseen tarvitaan? Täytyykö laakerit vaihtaa pareittain molempiin etuiskareihin?
Eli kysymyksen ydin on se, että en todella pelkää työtä, mutta onko tässä hommassa liian isot riskit epäonnistua, vai selviääkö tästä, jos sitkeästi ja rauhallisesti miettii ja tekee. Ensin miettii ja sitten tekee.
Oman Golf IV Variantin oikea etupää rupesi pitämään juuri tässä kuvailtua meteliä ja olen 99% varma, että kyse on etuiskarin ylälaakerin kulumisesta. Soittelin huoltoon, jossa olivat samaa mieltä ja kertoivat, että osat + työt on reilu 70€.
Autohommissa olen täysi keltanokka, mutta muuten olen tee-se-itse miehiä; kolvi pysyy kädessä ja kaikenlaista autoa pienempää olen lyhyen 24v. elämäni aikana rakentanut ja rempannut ja paljon.
Olisiko tämä homma, josta olisi järkeä aloittaa tutustuminen auton huoltamiseen? Ilmeesti itse laakerin lisäksi tarvitsen jousenkiristimet. Olenko lainkaan oikeassa, jos foorumiselaamisen pohjalta oletan homman kulkevan about seuraavasti: 1) irroita pyörä, 2) Purista jousi kasaan ja poista se, 3) Irroita iskunvaimennin, 4) vaihda ylälaakeri uuteen, 5) kiinnitä iskari 6) kiinnitä jousi takaisin, 7) kiinnitä pyörä.
Tärkeää kuulostaa olevan jousen kiinnityskohtien (?) merkitseminen, jotta aurauskulmat säilyy. Millaisia työkaluja iskarin irroittamiseen ja laakerin vaihtamiseen tarvitaan? Täytyykö laakerit vaihtaa pareittain molempiin etuiskareihin?
Eli kysymyksen ydin on se, että en todella pelkää työtä, mutta onko tässä hommassa liian isot riskit epäonnistua, vai selviääkö tästä, jos sitkeästi ja rauhallisesti miettii ja tekee. Ensin miettii ja sitten tekee.
- Pasi Häkli
Ehkä helpoin/järkevin tapa on ottaa iskari/jousipaketti yhdessä olka-akseli kanssa pois. Eli pyörännapa tulee mukana. Purat jarrusatulan+abs-anturin johdot irti ensin ja sit vetarin napapultti irti, raidetangonpää sekä alapallonivel auki. Jos otat sen auki sieltä alatukivarren päästä niin ohjauskulmat menee pieleen, ellet merkkaa sen nivelen paikkaa hyvin. Ite olen kyllä saanut niin merkattua ettei kulmat muutu. Ulompi vetonivel on hiukan kireessä booreiltaan, mutta lähtee kyllä. Jos joudut vasaralla lyömään niin pistä mutteri kierteille, ettet tuhoa sitä akselinpäätä.
Sit tolppa alkaa olemaan lattialla. Jousipuristimet kireelle, iskarin ylämutteri auki ja yläpään laakeri vaihtoon. Ja sama homma käänteisessä järjestyksessä takaisin. Ei oo mikään amerikan temppu, voi tehdä itse.
Sit tolppa alkaa olemaan lattialla. Jousipuristimet kireelle, iskarin ylämutteri auki ja yläpään laakeri vaihtoon. Ja sama homma käänteisessä järjestyksessä takaisin. Ei oo mikään amerikan temppu, voi tehdä itse.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007
Vaikka mä olen noita tehnytkin (siis iskarin ja jousen irrotus ja kiinnitys) niin tossa selvityksessä on jo vaiheita ja pieleen menon mahdollisuuksia senverran etten ehkä tosta alottaisi autonkorjailun uraani. Erityisesti kun homma on tolla reilulla 70 eurolla luvattu tehdä valmiiksi.
Itse kun tekee niin maksaa osa. Ja sit mahdollisesti kulmien säätö päälle ton 70 euroa. Ja jos kulmat menee pieleen eikä niitä heti käy säätämässä niin saa vielä vinoon kuluneet eturenkaat lisäksi.
En halua siis olla negatiivinen ja kun en Czan taitoja tiedä, mutta on helpompia ja "varmempia" paikkoja aloittaa harjoitteleminen. Jos intoa ja halua riittää ja työkalut löytyy niin miksei tonkin itse tee kun hyvät ohjeet tossa tuli.
Itse kun tekee niin maksaa osa. Ja sit mahdollisesti kulmien säätö päälle ton 70 euroa. Ja jos kulmat menee pieleen eikä niitä heti käy säätämässä niin saa vielä vinoon kuluneet eturenkaat lisäksi.

En halua siis olla negatiivinen ja kun en Czan taitoja tiedä, mutta on helpompia ja "varmempia" paikkoja aloittaa harjoitteleminen. Jos intoa ja halua riittää ja työkalut löytyy niin miksei tonkin itse tee kun hyvät ohjeet tossa tuli.
Seat Freetrack 4 TDI - Mazda 2 - Fiat Bravo HGT
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
MIG- ja TIG-hitsausta (musta/RST) harrastuksena. Esimerkiksi pako- ja ahtoputket jne.
Kiitos asiallisesta vastauksesta! Tätä juuri mietinkin. 70€ ei ole älytön summa saada homma kerralla pois, mutta koukuttaisi oppia itsekin tekemään
. Laitan harkintaan.

- Pasi Häkli
No joo, jos joku sen 70 eurolla tekee niin helpommalla pääset ku vähä raotat lompakkoa. Onhan tossa mahdollisuus ryssiä koko homma. Kysyjän taidoista kun ei tietoa ole, niin ajattelin ohjeet laittaa helpottamaan hommaa jos siihen ryhtyy.
Uncle Hank Fan Club
VW Touran 2.0TDI 2007
VW Touran 2.0TDI 2007