Page 1 of 1
ECU ja vesikouru
Posted: 8.6.2008 10:58
by Alkaline
Hei kaikki lihan ystävät,
Olen suunnitellut vakkarin asennusta ja mitä olen saanut selville niin tuntuu että ainut "vaikea" juttu on sähköjen vetely. No törmäsin kysymykseen että missä on ECU ja kaikkien puhuma vesikouru? Ilmeisesti toinen näistä on konehuoneen puolelta näkyvä musta laatikko kuskin puolella pyyhkijän varsien alla?...
Niin ja tuleeko asennussarjan mukana ohjeessa liittimille tulevat tarkat asennusohjeet eli siis kuvan tyyliset, vai onko toi kenties oikea kuva?
Voi myös pistää helpottavia kuvia tai vinkkejä ko aiheeseen liittyen!
Posted: 8.6.2008 10:59
by Alkaline
niin ja auto on siis golf iv -03 1.6 BCB koneella
Posted: 8.6.2008 11:52
by jmr
Hei uusi Lahtelainen foorumilainen,
Vesikouru on juurikin siinä pyyhkijöiden alla, mistä konepelti alkaa ja tuulilasi loppuu. ECU on näkemissäni malleissa ollut siinä vasemmassa reunassa oleva muovilaatikko ja sen sisällä olevat piirilevyt.
Posted: 8.6.2008 12:19
by Alkaline
eli siis vesikouru on vaan se paikka ja ecu on se musta laatikko jossa on kaikki olennainen tieto ja liittimet?
ja sama asia toisin päin: ecu on vesikourussa? voiko joku vahvistaa tämän!!!
Sitten on vielä epäselvänä se liittimien pinnien asennus eli löytyykö ohjeissa tarkasti mikä menee mihin?

Posted: 8.6.2008 12:36
by jmr
Alkaline wrote:eli siis vesikouru on vaan se paikka ja ecu on se musta laatikko jossa on kaikki olennainen tieto ja liittimet?
ja sama asia toisin päin: ecu on vesikourussa? voiko joku vahvistaa tämän!!!
Kyllä. Vesikouru on se paikka, missä ecu sijaitsee ja ecu on se laatikko mitä etsit. Ota vaikka kuva konepellin alta niin on helpompi selittää. Voit vaikka ympäröidä siitä kysymyksiä herättäviä kohtia. Kyllä täällä neuvojia riittää.
Posted: 8.6.2008 13:08
by Alkaline
noniin sithän pitäis olla selvä homma.
Siis vauhtiviikseltä vedetään johdot sulakerasialle sekä eculle ja ecun liittimien pohjat saa tiputettua ohjaamon puolelle jossa loput johdot liitetään kiinni. Vai joutuuko liittämään ne sinne eculle ns ulkokautta? miten se eroaa nyt tästä pajalle.comin ohjeesta? siinä kuitenkin on tdi kone? ja täysin sama proseduuri. vai tuleeko siihen eculla lisäjohtosarjan veto vielä?
Posted: 9.6.2008 7:31
by Jouni
BCB:ssä ei ole valmiita johtoja ecu:lle asti. Ecu löytyy sieltä vesikourusta melko keskeltä ja joudut ehkä ottamaan pyyhkijöiden vivuston irti että pääset siihen käsiksi. Vesikourussa kuskin puolella oleva musta laatikko ei ole ecu vaan suojakansi johtojen läpiviemiseksi moottoritilasta ohjaamoon.
Oikeat kytkennät ecu:lle
1.6l 77kW (ATN) ab November 1999
1.6l 77kW (AUS) ab Mai 2000
1.6l 77kW (AZD) ab September 2000
1.6l 77kW (BCB) ab November 2001
1.8l 110kW (ARZ) ab Mai 1999
1.8l 110kW (AUM) ab September 2000
1.8l 132kW (AUQ) ab Juni 2001
2.0l 85kW (AZJ) ab Mai 2001
2.3l 125kW (AQN) ab September 2000
2.8l 150kW (BDE) ab Mai 2001
3.2l 177kW (BFH) ab Juli 2002
Der 10-fach Steckplatz am Lenkstockschalter wird wie folgt angeschlossen, entweder an den 10-fach Stecker (schwarz) im Wasserkasten, oder direkt ans Motorsteuergerät:
Pin Farbe Bezeichnung/Anschluss
1 - -
2 bl Wasserkasten (T10e/1)
3 ro/ge Wasserkasten (T10e/2)
4 sw/ge Wasserkasten (T10e/3)
5 ws Wasserkasten (T10e/9)
6 sw/bl Kl. 15 (Zündungsplus)
7 sw/ge Wasserkasten (T10e/3)
8 - -
9 - -
10 - -
Tämä T10e on läpiviennin liitin
bzw.
Pin Farbe Bezeichnung/Anschluss
1 - -
2 bl/gr Motorsteuergerät (T121/75)
3 ro/ge Motorsteuergerät (T121/57)
4 sw/ws Motorsteuergerät (T121/38 )
5 ws Motorsteuergerät (T121/76)
6 sw/bl Kl. 15 (Zündungsplus)
7 sw/ws Motorsteuergerät (T121/38 )
8 - -
9 - -
10 - -
Tämä jälkimmäinen T121 on ECU:n liitin.
Yksinkertaistettuna (sama löytyi näköjään tuosta kuvasta ylhäältä)
T10e liittimen 1 pinnistä johto T121 liittimen 75 pinniin
T10e liittimen 2 pinnistä johto T121 liittimen 57 pinniin
T10e liittimen 3 pinnistä johto T121 liittimen 38 pinniin
T10e liittimen 9 pinnistä johto T121 liittimen 76 pinniin
Posted: 9.6.2008 19:21
by Alkaline
jaahas mitähän eroa noilla nyt on vai onko johtojen eri päät? Pystyykö hän selittämään?
Ilmeisesti ensimmäinen sarja on sen mustan liittimen johdot jotka on läpiviennin littimillä mut mikä toi toinen on?
Posted: 10.6.2008 21:12
by Alkaline
näin on nännit, hyvät herrat! Näillä mä sen sitten asennan... (kai)
Posted: 23.6.2008 9:45
by Alkaline
vakkari on asennettu ja joskus kun jaksan niin teen siitä ohjeen kuvien kera!
Posted: 10.7.2008 6:17
by Alkaline
Posted: 13.7.2008 22:23
by Pasi Häkli
"Kun vakkari on aktivoitu niin kojetaulussa pitäisi palaa valo kun viiksi on päällä!"
Tämä ei päde kaikissa autoissa... Kaikissa sitä valoa nimittäin ei ole.
Posted: 16.7.2008 12:00
by Alkaline
juu näin olen myös ymmärtänyt ja siksi lukee pitäisi, vois kyllä korjata sen kohdan. Onks se silleen et ei ole lamppua vai ei vaan muuten ole kykenevä toimimaan???
Posted: 16.7.2008 12:09
by jmr
Mulla ei Golf III:sessa ole lamppua. Viiksi kyllä toimii asennuksen jälkeen ja oli jo valmiiksi aktivoitu, kun VAG-COM:lla kurkkasin.
Posted: 16.7.2008 16:23
by Alkaline
joo no noista kolmosista en pysty sanoon... Mulla aktivoitiin vakkari ennen asennusta ja kun ei toiminut heti niin aktivoitiin uutestaan ja sit läks....