Page 1 of 1

Passat Variant -98 ABS kenkkuilee

Posted: 16.6.2008 22:25
by expösönisti
Eli ajoittain ABS valo syttyy joko ajaessa, vaikka ei jarruun edes ole koskettu viimmeiseen 15 km ajon aikana.

toinen vaihtoehto on, että valo syttyy kun pistää virrat päälle ja vaikka odottaa kaikkien muiden valojen jo taulusta sammuneen niin silti piippauksen kera syttynyt ABS valo palaa. Jos auton tuolloin käynnistää, ajaa testimielessä taloyhtiön hiekkapihalla ja kokeilee jarruja rajulla poljennalla niin ei ABS tosiaankaan ole kunnossa vaan pyörät lukkiutuvat (ja taloyhtiön vanhat mummot valittavat, kun pihaan tulee kuulemma koloja). :-)

Onko kellään kokemuksia, jääkö tuosta aina ajoittain jopa toimivasta ABS riesasta tuolloin minnekään koodia, että mikä vois olla vikana vai pitääkö alkaa tosissaa debug hommiin anturi kerrallaan vai pääsisikö tuosta riesasta mahdollisesti ABS yksikön vaihdolla ... ?

Tuo ABS yksikkö on kuullostanut jo jonkun aikaa kuin joku sähköhitsillä rätistelisi kun kääntää avaimesta virrat päälle. En siis todellakaan antaisi tuolle yksikölle "terveen papereita"

Vastata voi joko tänne tai janikorpela77@ Gmail.com

PS: onneksi tuli just 1 kk sitten leimattua, ettei ole katsastuksen kanssa kiire ja näin kesällä ei niin paha, vaikka ABS ei täysin pelaakaan ... :-)

Posted: 17.6.2008 8:43
by Tero Häkli
kyllä sen pitäs jättää koodi... ettei olis hiilet moottorista kulunu =)

Posted: 18.6.2008 21:01
by Mika Viinikka
Taitaa olla tämä normaali tyyppivika minkä kans juuri korjautin. Eli uusi ohjainboksi vaan tilaukseen. Se maksoi slamitilla muistaakseni vähän päältä 600e.
Kyllä se koodia antaa ja jos se boxi on rikki, niin se ei edes päästä comilla sinne sisään. Ei ainakaan mulla päästänyt.
On se hyvä, että volkkarilla on tiedostettu toi tyyppivika ja sille on tehty "korjaussarja" niin ei tarvi laittaa melki puoltoista tonnia koko sarjaan.

Posted: 28.6.2008 19:00
by expösönisti
Mika Viinikka wrote:Taitaa olla tämä normaali tyyppivika minkä kans juuri korjautin. Eli uusi ohjainboksi vaan tilaukseen. Se maksoi slamitilla muistaakseni vähän päältä 600e.
Kyllä se koodia antaa ja jos se boxi on rikki, niin se ei edes päästä comilla sinne sisään. Ei ainakaan mulla päästänyt.
On se hyvä, että volkkarilla on tiedostettu toi tyyppivika ja sille on tehty "korjaussarja" niin ei tarvi laittaa melki puoltoista tonnia koko sarjaan.


Onko tuo ohjainboksi se "sähköosa" vai se koko yksikkö ? Oliko sinulla minkä tyyppinen ABS yksikkö ( passatissa on käytetty usemapia eri malleja)?



Muuten tilanne on tällä hetkellä tälläinen:

Tänään tutkiskelin hieman lisää tuota ABS ongelmaa ja tarkistelin liittimen puhtauden hapettumista ja pölystä, tms ja siivottuani ja laitoin pikku CRC kerroksen auttamaan hapettumia, tms vastaan.

Kontaktit ovat siis puhtaat ja ABS yksikön liitin pinnit näyttävät terveen kiiltäviltä pienine liittimestä tulleine raitoineen, kun irrottelin muutamia kertoja liitintö (akun kenkä oli kyllä irti).... :-)

Yhä edelleen tuo vika ilmenee toisinaan ja joka kerta jos se valo ei sammu 5 min sisään syttymisestään ja jos ajaa bussi bysäkille, tms ja pitää virrat avaimesta päällä ja painaa liitintä voimakkaasti tai kampeaa sitä varovasti sivulle päin niin valo sammuu . Toisaalta, jos valo ei pala ja liitintä heiluttaa niin valo syttyy taas piippauksen kera.

Onko tuo sähköinen osa irrotettavaissa varsinaisesta pumpusta lähempiä tutkimuksia varten vai onko parempi jättää rauhaan / merkkiliikkeen ongelmaksi ? Tosin siellä todennäköisesti haluavat myydä koko uuden ABS yksikön.

Onko hyviä ehdotuksia / kokemuksia ???

Posted: 28.6.2008 19:09
by Tero Häkli
vekatronics noita korjailee.... olisko 150€ korjaus, ei hirveitä hävii jos kokeilee korjata, töissä ite lähettäny pari vasta korjattavaks mut ne ainakin toiminu =) jos siis tosiaan on siinä yksikössä vika eikä liittimessä.
Yleensä ne lähtee kyllä irti.. mut en volskista o irrottanu ni en me vannomaan mitään ;)

Posted: 30.6.2008 21:14
by expösönisti
Tero Häkli wrote:vekatronics noita korjailee.... olisko 150€ korjaus, ei hirveitä hävii jos kokeilee korjata, töissä ite lähettäny pari vasta korjattavaks mut ne ainakin toiminu =) jos siis tosiaan on siinä yksikössä vika eikä liittimessä.
Yleensä ne lähtee kyllä irti.. mut en volskista o irrottanu ni en me vannomaan mitään ;)

kysyttyäni eka puolitutulta VW liikkeessä olevalta henkilöltä, sen ohjausosan saa kuulemma irti, mutta avaaminen onkin sitten jo toinen juttu. No, lopputulema on että tuossapa se ohjainosa sitten on pöydällä ja totesin, että näyttää aikas hyvin suljetulta.

Joten taidan jättää avaamisen jollekin joka osaa noita laitella tai ostan jostakin vastaavan ...

Uusi kuuulemma merkkiliikkeessä about 600 egee ja jos koko ABS yksikköä pumppu mukaan lukien hakee, niin menee noin 1500 egee... ;-(

Myyköhän noita ohjainyksiköitä joku muu taho "inhimilliseen" hintaan ?

Posted: 1.7.2008 0:04
by Tero Häkli
ei muutaku lyöt sen vekatronicsille jos se sais sen kuntoon... ei maailmaa kaada testaus ;) jos se auttaa ni on halpa korjaus.. valko ky:ltä vois kysyä semmosta käytettyä, asialliset hinnat sillä yleensä

Posted: 2.7.2008 20:42
by expösönisti
Tero Häkli wrote:ei muutaku lyöt sen vekatronicsille jos se sais sen kuntoon... ei maailmaa kaada testaus ;) jos se auttaa ni on halpa korjaus.. valko ky:ltä vois kysyä semmosta käytettyä, asialliset hinnat sillä yleensä

Juu, katselinkin tuolta "kepöstä" eli pörssistä ja heillä näyttää olevan juurikin oikeanlainen, mutta hinta kohdassa oli "kysy" ...

Löysin myös toisen, mutta en tehnyt vielä kauppoja, kun saan diagnoosin toivottavasti keskiviikkona kun vien BOSCH / volkkari sähköt tuntevalle tutkittavaksi.

Posted: 9.7.2008 16:45
by expösönisti
Saa nähdä, miten käy noiden perkeleen ABS ongelmien kanssa !

Taitaa meinaan olla jotain isompaa kuin kuvittelinkaan. Soittelin tuossa merkkipajalle, että mahtaako valmistua tälle päivää kuten oli tarkoitus.

Työnjohdon kyseltyä asiasta sähkäriltä, ei ole tiedossa mikä mahtaa olla pääasiallinen vika. Oli kuulemma koko diagnoosi pistoke jotenkin outo, ei päästä sisään lukulaitteella ja tiesmitä muuta. ilmeisesti jotain muutakin siis paskana kuin pelkkä ABS sähköinen ohjain. Saa nyt nähdä montako tuntia menee tuollaisen kanssa, meneekö autonhinta osineen ja töineen .... Nyt takana vsta 4 tuntia selvittelyä :-)

Onko kellään tietoa, miten mittaristo elementti liittyy ABS diagnostiikka piireihin, onko siellä jotain älyä, vai onko vain pelkkä summeri ja valo ? Mietityttää, koska kun mittari oli irti vakkarin nopeustietoa varten niin (akun ollessa myös irti kytkettynä), niin liittimet oli sen näköisiä, että siellä on joku käynyt jo mua ennen ... :-)

... Vai voiko tuon ABS yksikön ajoittainen pimahtaminen myös mahdollisesti sekoittaa koko diagnoosi pistokkeentoiminnan, onko kellään kokemuksia ?

Posted: 9.7.2008 20:47
by jmr
Sieltä diagnoosipistokkeen kautta pitäisi tulla melko tarkka vikakoodi, josta pitäisi selvitä enemmän että mistä kannattaa lähteä vikaa etsimään.

Posted: 10.7.2008 16:08
by AjH
Ihan tommonen perustavaa laatua että onhan ne pyörien ABS anturien liittimet tarkistettu että sähkökulkee ja liittimet on kunnossa? Janne80 tais olla jotain ABS ongelmaa joka johtui sitten yhden liittimen puolittaisesta irtoamisesta.

jmr: varmaan saa mutta jos korjausmies ei saa diagnostiikkayhteyttä toimimaan niin ei ne kooditkaan sieltä aukene.

Olikos expösönistillä Saksan tuonti, mittariston liitintä ropattu :roll:

Posted: 14.7.2008 0:36
by expösönisti
AjH wrote:Ihan tommonen perustavaa laatua että onhan ne pyörien ABS anturien liittimet tarkistettu että sähkökulkee ja liittimet on kunnossa? Janne80 tais olla jotain ABS ongelmaa joka johtui sitten yhden liittimen puolittaisesta irtoamisesta.

jmr: varmaan saa mutta jos korjausmies ei saa diagnostiikkayhteyttä toimimaan niin ei ne kooditkaan sieltä aukene.

Olikos expösönistillä Saksan tuonti, mittariston liitintä ropattu :roll:


Vika ei ilmennyt pelkästää ajossa, vaan saattoi piipata heti kun virrat kytki päälle ... on meinaan pidemmän päälle tosi V-mäinen tuo sireeni kun piippailee lähes yhtenään ja täysin randomilla. meinasin parikertaa tehdä äkkiliikkeitä kun tuo perkele alkoi piippailla just tiukassa mutkassa mökille menevällä soratiellä. Saisko tota sireeniä jotenkin vammautettua hiljaiseksi ?


Homma näyttää taas paremmalta, Ei ole taas 1000km ajon aikana piippaillut ja se vikakoodien lukukin mahdollistui kun kuulemma irrottivat ABS ohjaime diagnostiikan tilapäisesti. Jos tuo oli kiinni ei kuulemma päässyt kiinni mihinkään.

Meni siis tuo ABS ohjain vaihtoon "korjaus sarja 8e0998375A". Hintaa tuli kyllä suht hyvin (871egee sis debuggaus, ja asennus työt, jne) ottaen huomioon, että itse auto on -98 vuosimallia. Olisi varmaan tullut huomattavasti edullisemmaksi ostaa käytetty purkuosa. Päätin kuitenkin hermojen säästämiseksi viedä ihan Laakkoselle ja antaa vapaat kädet vaihtaa tuo ohjain yksikkö, jos siltä tarkemman tutkimisen jälkeen yhä näyttää...


Kyllä tuo on saksan tuonti (pikkuinen autojobbari toi maahan)...

Anteeksi tietämättömyyteni, mutta missä moinen roplaus olis jos olisi ja mitä jos sellainen on ? En meinaan muuta löytänyt kuin ehkä jo valmiiksi rikki olevan lukkosalvan siitä sinisestä liittimestä mittarin takaa. Tosin en ole 100% varma hajotinko itse vai oli ko rikki .... Pikaliima korjasi näppärästi irrotettavan lukkosalvan.

... ja sitten taas tyhmäkysymys: "Jos selviä käsittelyn jälkiä löytyy niin liittyykö jotenkin tuohon kuuluisaan mittariston kilometrien rustaamiseen vai mihin ?"

Mutta jään mielenkiinnolla seuraamaan paraniko nuo ABS kitinät tuolla yksikön vaihdolla, yksi syy viedä auto ihan laakkoselle oli, että oletettavasti siellä tietävät paremmin mitä tekevät kuin jos itse räplään ja nyt on ainakin uusi osa ja työllä ja osalla itsellään jonkun sortin takuu. Lisäksi säästyi hermoja kun ei enää tarvi räplätä tota ...

Posted: 14.7.2008 11:02
by Mika Viinikka
Sitä abs ohjain laitetta on aikas hankala lähteä korjaamaan, koska siellä on sisällä pirusti hiuksen ohuita lankoja semmosessa geelimäisessä mömmössä, että kyllä se melki on vaihdettava.
Näin jatkoa ajatellen, niin suosittelen kyllä semmoista paikkaa kun hakala yhtiöt vanattarassa. Paljon parempi paikka palvelultaan ja varsinkin hinnoiltaan :D Onhan siellä pojat itsekkin volkkari harrastajia.

Näin ihan esimerkkinä mun audin remontti siellä, johon vaihdettiin koko tukivarsi setti eteen,vetarin kumit,koneen sisäinen pesu,öljyt+suodatin,jarrunesteet,tulpat,etujarrujen avaus ja rasvailu,kulmien säädössä käytti lokomon kulmassa ja jotain oli vielä mitä nyt en muista, niin aikaa meni n.5-6tuntia ja laakkoselta ei autoa olisi saanut samana päivänä edes pois ja hinta olisi ollut jotain ihan muuta.
Ja tuon ohjain boxin vaihdatin myös tuolla hakalalla, niin aikaa meni n.1,5h sisältäen jarrunesteet ja ilmaus.
Siinä nyt pari esimerkkiä paikasta ja itse en enään ajattelekkaan muuta huoltopaikkaa tampereen seudulla.

Tuossa nyt vielä nettiosoite http://www.hakala-yhtiot.com/
Kantsii melki mennä vaan paikanpäälle kyseleen, koska hannu on aikas kiireinen ja ei aina kerkiä vastaan puhelimeen.

Posted: 13.8.2008 20:16
by humppamake
Joo, todella älyttömän yleinen vika passatissa, kokeile tuota, eipä siinä enää mitään menetä jos se rikki on. Boksin rikkimeno aiheuttaa juuri tuon että vikatesteri ei pääse sisään autoon.



http://passat-b5.ru/index.php?option=co ... &Itemid=57

Posted: 19.8.2008 21:49
by Irwi Kaikkonen
Eihän vaan ollut vikakoodia VAG-COMilla: "01203 - Electrical Connection between ABS and Instrument Cluster 03-10 - No Signal - Intermittent"? Jos oli, monilla on kokemusta.
Tuo humppamaken antama venäläinen sivusto on myös hyvä.
Tuossa viälä ABS modulin irroitusohjeet:
http://modulemaster.com/en/Volkswagen/9 ... t_info.php
Tuossa korjauspaja ulkomailta:
http://www.bba-reman.com/catalogue/Deta ... Product=23
Korjausapu kotimaasta:
http://www.vekatronics.fi/autoelektroniikka.htm
Enämpi kansainvälinen kontakti:
http://www.motarway.com/new%20en/contaca%20us.htm
johon sä-posti: motarsupport@sohu.com
Uuden yksikön hinta tuolla oli helmikuu -08 350 usd + kulut =270-300egee. Tilasin, maksoin PayPallilla ja asensin. Nyt on siis puolivuotta vörkkinyt, osa ihan aito uusi "Bosch, Made in Germany" - painatuksilla.
Tarvittaessa teen asennuksen.

pieni kolvi...

Posted: 27.8.2008 11:08
by humppamake
Tuosta korjausohjeesta voi saada hieman väärän kuvan. Ne osat on TOSI pieniä ja hommaan tarvitaan
tosi pieni kolvi ja ehdottomasti jonkunlainen suurennuslasi, muuten ei onnistu. Tuon kolvattavan kohdan ympärillä olevat
johdot ovat korkeintaan hiuksen paksuisia, ihan uskomamattoman ohuita ja lisäksi tina ei kauhean hyvin ota kiinni tuiohon juotokseen

Posted: 28.8.2008 8:45
by juhiss
Jos joku on tilaamassa tuolta ulkomailta tota boxia niin voisin ottaa kans samalla.

Miksei vaasaan?

Posted: 28.8.2008 11:09
by humppamake
Mä lähetin omani vaasaan Vecatroniciin, pari päivää oli osa reissussa ja nyt se on kunnossa.

Posted: 28.8.2008 20:05
by Mika Viinikka
Mitä maksoi korjaus?

Posted: 28.8.2008 20:51
by KakePro
^
Eikös tuo mahda 150€ maksaa. Kallis sinäänsä kun on itse korjattavissa kuitenkin. Kolvin on tosiaankin pysyttävä kädessä ja hyvin kun tuota alkaa korjaamaan.

Anyway, ei paha homma loppuenlopuksi.

pieni kolvi

Posted: 30.8.2008 22:09
by humppamake
joo teräväkärkinen kolvi ja hyvä esityö, eli putsaa sen geelin tarkasti pois, niin ja hyvä näkö on plussaa myös.
160 ekee maksaa vaasassa korjaus...

Posted: 15.12.2008 13:28
by Sepe
Sama homma ois itsellä edessä. VW:llä sanoivat että yksikkö sökö, uus maksaa 750e. Antavatko Vaasassa työlleen mitä takuuta?

Posted: 15.12.2008 17:53
by Mika Viinikka
HYI hemmetti! 750e :shock: Jätä noin kallis yksikkö hyllyyn ja tilaa jostain muualta. Ei samperi muuten. Maksokos slamitillakin jotain 600e toi :?: :?: No on se satanenkin jotain :D

Posted: 15.12.2008 19:24
by Sepe
Joo, pitää yrittää etsiä halvempi vaihtoehto.

Miten muuten tuolla Vecatronicilla menee tuo korjaus, tekevät aluksi mitä tilannekatsausta saako yksikköä edes korjattua, vai mitenkä korjaus etenee?? Ihan vaan jos tuo entinen on niin sökö ettei sitä saa korjattua, niin on tuo 160 euroakin paljon rahaa, jos hukkaan joutuu heittämään.

Posted: 15.12.2008 19:28
by juhiss
Sepe wrote:Joo, pitää yrittää etsiä halvempi vaihtoehto.

Miten muuten tuolla Vecatronicilla menee tuo korjaus, tekevät aluksi mitä tilannekatsausta saako yksikköä edes korjattua, vai mitenkä korjaus etenee?? Ihan vaan jos tuo entinen on niin sökö ettei sitä saa korjattua, niin on tuo 160 euroakin paljon rahaa, jos hukkaan joutuu heittämään.
Oman käytin kanssa ei tullut edes puheeksi etteikö saisi korjattua. Muutenkin voin suositella, mulla makso posteineen päivineen n170€ ja toimitus oli todella nopea eli sen pari päivää. Autolla voi ajaa "normaalisti" ilman sitä abs-boksia sillä aikaa. Suomesta halvimmillaan uuden boksin ois saanu noin 550eurolla.

juu

Posted: 15.12.2008 22:05
by humppamake
mulla kattoivar ensin ja sano että tottaikai tän kuntoon saa...pari päinää tosiaan meni.

Posted: 29.9.2009 13:26
by mcsilli
juhiss wrote:
Sepe wrote:Joo, pitää yrittää etsiä halvempi vaihtoehto.

Miten muuten tuolla Vecatronicilla menee tuo korjaus, tekevät aluksi mitä tilannekatsausta saako yksikköä edes korjattua, vai mitenkä korjaus etenee?? Ihan vaan jos tuo entinen on niin sökö ettei sitä saa korjattua, niin on tuo 160 euroakin paljon rahaa, jos hukkaan joutuu heittämään.
Oman käytin kanssa ei tullut edes puheeksi etteikö saisi korjattua. Muutenkin voin suositella, mulla makso posteineen päivineen n170€ ja toimitus oli todella nopea eli sen pari päivää. Autolla voi ajaa "normaalisti" ilman sitä abs-boksia sillä aikaa. Suomesta halvimmillaan uuden boksin ois saanu noin 550eurolla.

Minullakin tuo boxi alkanut oireilemaan, mutta suurin ongelma huoltoon lähettämisessä on se että kuvittelin ettei autolla voi ajaa jos tuo boxi on irti. Ilmeisesti kuitenkin voi / uskoaltaa??

Oletteko suojanneet hydrauliikka puolta jotenkin autolla ajaessa?

Hanaa vaan!

Posted: 30.9.2009 8:47
by humppamake
Joo, voi ajaa ihan huoletta, mutta teippaa se hydrauliikkapuoli suojaan jotenkin, itse pistin siihen jonkun muovikassin palasen kiinni teipillä tiukasti ni ei vaikuta tosiaan ajamiseen mitään.

Niin ja kun ylempänä joku kysyi että tekevätkö jotain tilannekatsausta ni kyllä ne sanoi tosi luottavaisena heti että kyllä ne kuntoon saadaan...

Posted: 12.11.2009 19:37
by JuhaP
humppamake wrote:Joo, todella älyttömän yleinen vika passatissa, kokeile tuota, eipä siinä enää mitään menetä jos se rikki on. Boksin rikkimeno aiheuttaa juuri tuon että vikatesteri ei pääse sisään autoon.



http://passat-b5.ru/index.php?option=co ... &Itemid=57
Olipahan rojekti, mutta tulipahan tehtyä. Tarttee seurailla mitenkä nyt jatkossa pelittääpi mut ainaki matkalla tallilta kotiin pelitti oikein mainiosti :)