Page 1 of 1
Jarrupalat loppumassa?
Posted: 18.6.2008 19:21
by -ville-
Mittaristoon syttyi varoitusvalo merkkinä jarrupalojen loppumisesta.
Ilmeisesti sitten käytettävä pajalla kun itellä ei ole paikkaa eikä taitoa vaihtamiseen. Autolla ajetaan noin 5km päivässä joten ehkä tohtii ajella jonkin aikaa ennen kuin saa aikaa viedä johonkin vaihdettavaksi.
Kysymys kuuluu, että pitääkö viedä merkkihuoltoon Laakkoselle vai esim. johonkin Autoasi-liikkeeseen joka tekee myös merkkihuoltoja vai voiko vaan hakea palat motonetista (ja pitääköhän ostaa muutakin kuin palat eli mitä muuta huomioitava) ja ajaa auto tutun pajalle jossa sais palat halvemmalla vaihdettua? Eli kysyn siksi tätä, että jos vaan vaihdattaa palat niin nollautuuko se vikavalo kojelaudasta vai tarviiko se erikseen nollauttaa jossain merkkiliikkeessä jossa voivat lukea vikakoodit?
Ja onko esim. Motonetin palat ok vai pitääkö hakea Laakkoselta tuplahintaan?
Vai kannattaako käydä ensin näyttämässä jossain onko paloissa edes vikaa? Kun tyttöystävä sanoi, että valo syttyi sen jälkeen kun oli osunut johonkin tienkuoppaan johon oli melko kovaa kolahtanut. Voisiko valo syttyä vaikka palat oiskin ihan ok?
Ja jos joku tietää Lahdesta suht edullisen mutta laadukkaan paikan vaihtaa palat niin vinkkejä otetaan vastaan. En tiedä saako huoltoasioissa hyvää ja halpaa... Usein ei sellaista saa
Alla siis Golf -00 1.6
Posted: 18.6.2008 19:49
by MIKU
Mulla ei ollut läheskään loppu vaikka ilmoitti. Et tuskin on kiire vaihtaa.Voi olla et sieltä meni johto poikki kun osui kuoppaan. Helppo vaihtaa palat. 2 ruuvia per puoli.Merkkiliikkeessä maksoi 55 euroa palat.
Posted: 18.6.2008 20:21
by DJDH
Näkeehän sen palan kuluneisuuden siitä satulan päästä. Pyörittää rengasta siten että näkee puolien lomasta tai ottaa koko renkaan irti. Itse en viittisi merkkiliikkeeseen mennä paloja vaihdattamaan. Nyrkkipajat tekee parempaa jälkeä näillä kulmilla puolet halvemmalla.
Posted: 2.9.2008 9:45
by paerikss
Mulla vilkahtaa aina sillointällöin (melko harvoin) tuo oranssi merkkivalo, ilmeisesti siis jarrupalojen kulutusvaroitin. paloja on hyvin ja johdot näyttävät silmämääräisesti aivan ehjiltä. Mikähän tuota voisi sitten vilkautella. Voiko jarrupöly yms vaikuttaa?
Posted: 2.9.2008 12:00
by Mika Viinikka
Vai voisiko jarruneste olla sen verran vähissä, että vilkuttelee? Vai onko se edes samassa varoitusvalossa?
Posted: 2.9.2008 12:05
by Pasi Häkli
Ottakaa huomioon että ne jarrupalat kuluu yleensä epätasaisesti, sisäpala on aikasemmin loppu. Ja se kulumisvarotin on sisemmässä jarrupalassa. Eli sisemmässä jarrupalassa oleva johtolenkki on menossa poikki todennäköisesti ja siksi vilkuttelee valoa. Välillä yhdistää välillä ei. Ja jos on kuluneet jarrulevyt, niin se pykälä syö sen johdon poikki vielä nopeammin. Jos jarruneste on vähissä niin se ei sytytä jarrupalojen merkkivaloa. Siitä syttyy muistaakseni sama valo kuin käsijarrusta.. En nyt varmaksi mene sanomaan, mutta ainakaan se ei oo sama valo ku jarrupalojen kulumisvarottimessa.
Posted: 2.9.2008 14:09
by paerikss
Jos jarruneste on lopussa syttyy tosiaan punainen valo, eli sama kun käsijarrun. Värin ollessa punainen on kyseessä varoitusvalo.
Omassa tapauksessa paloja on hyvin, myös sisäpuolella ja levyt ovat myös hyvät. Takapäässä onkin sitten aivan toinen juttu...
Posted: 2.9.2008 15:21
by Lassi Jyrkkänen
Noista hinnoista sen verran, että eilen mulle vaihdettiin palat/levyt eteen ja taakse Euromasterilla, osat 140€ + työ 90€
yht. 230€. Aikas ero on vaan kun noihin vanhoihin vertaa.
Posted: 2.9.2008 16:57
by Mara
VV-auto halusi pelkkien takapalojen ja levyjen vaihdosta huollon yhteydessä 250,- . En kylläkään teettänyt siellä, vaan tein itse pelkkien palojen vaihdon, levyt olivat vielä riittävän hyvät.
Posted: 30.9.2008 7:48
by anne
Laitetaanpa vaikka tänne kun läheltä liippaa.
Etujarrupalat/ +levyt tuli viikonloppuna vaihdettua ja ajotietokone alkoi herjaamaan, että pitäisi tarkistaa jarrupalat.
Anturi oli sen verran huonona, että taitaa herjata sen takia.
Olisi kaiketi pitänyt ostaa ilman varotinpistoketta. No ensi kerralla sitten.
Herjausta ei taida saada mitenkään kuitattua?
Posted: 30.9.2008 7:56
by Tero Häkli
hyppyjohto sinne jarrujen päähän
Posted: 30.9.2008 12:23
by anne
Kertoisitko Tero vähän tarkemmin tästä hyppyjohdosta?
Posted: 30.9.2008 12:30
by MIKU
anne wrote:Kertoisitko Tero vähän tarkemmin tästä hyppyjohdosta?
Jarrupalalle menee 2 johtoa laitat ne yhteen!
Posted: 30.9.2008 12:34
by DJDH
Laitat yksinkertaisesti ne jarrupalaan tulevat johdot toisiinsa kiinni. Eli laitat hyppylangan toisesta johdosta toiseen ja katsot ettei se pääse irtoamaan. Tarkoitus on että virta kiertää hyppylangan kautta läpi ja auto luulee että pala on kunnossa. Oikeasti se jarrupalojen varoitin toimii niin että kun jarrupala on tarpeeksi kulunut, katkeavat palassa olevat ohuet sähköjohdot ja virran kierto katkeaa. Sillon auto tietää palan olevan loppu ja sytyttää vikavalon. Nyt siis virta ei kierrä jarrupalan kautta, vaan se ohitetaan hyppylangalla jo ennen jarrupalaa. Tietty enää ei palojen kulumisvaroitin toimi, mutta kyllä ne loppuun ajetut palat huomaa jarruttamallakin.
Posted: 30.9.2008 14:56
by Tero Häkli
olis töissäkin sama homma et muut kerkee tekee hommat ennenku ite ees pääsis alottaa

Posted: 30.9.2008 15:36
by AjH
anne wrote:Laitetaanpa vaikka tänne kun läheltä liippaa.
Etujarrupalat/ +levyt tuli viikonloppuna vaihdettua ja ajotietokone alkoi herjaamaan, että pitäisi tarkistaa jarrupalat.
Anturi oli sen verran huonona, että taitaa herjata sen takia.
Olisi kaiketi pitänyt ostaa ilman varotinpistoketta. No ensi kerralla sitten.
Herjausta ei taida saada mitenkään kuitattua?
Ratkaisu varmaan tulikin jo mutta kun tota ylläolevaa tavaan niin ymmärrän sen niin että vaihdoit levyt ja palat, jonka jälkeen atk alkoi herjaamaan jarrupaloista. Parin rivin päästä toteat että olisi pitänyt ostaa ilman pistoketta, eli nyt asennetuissa paloissa on pistoke ja silti herjaa? Vai pistoke on mutta sitä ei kytketty eiku häh?
Mitään herjaahan ei pitäisi tulla jos uusissa paloissa on se töpseli ja se on kytketty auton johtoon. Jos silti herjailee niin jossain välissä on häikkää.
Posted: 30.9.2008 18:39
by -Jarkko-
Ajan mittaan se kulumisen varoittimen anturi vioittuu eli uusiksi menee jos ei valoa mittaristossa halua katsella.
Johdothan on noin puolivälissä jarrupaloissa eli vaikka valo syttyy niin pintaa vielä on mutta johdot vioittuu jos pitkään niin ajetaan. Eikös kunnon rohina kerro koska palat on vaihtokunnossa?
-70 luvun lopun autossa tuo systeemi oli mutta poistin käytöstä turhana.
Posted: 30.9.2008 23:49
by AjH
Mä en nyt sitten tajua enää mistään mitään kun siis siellä jarrupalassa on se johto luuppi, joka katkeaa kun pala kuluu riittävästi ja valo syttyy?
Se johtoluuppi on kiinteä osa jarrupalaa ja uudessa palassa on uusi luuppi sisällä?
Ei siinä kai mitään antureita ole tai muutakan hipojuttua.
Joo, se on varma merkki vaihtokunnosta kun alkaa rohisemaan jarruttaessa eikä ole kiviä välissä. Tosin sillon on jo kiire kun se palan metalli syö jarrulevyn aika äkkiä vaihtoon myös, jos ei aina ole tapana jarrrulevyjäkin samalla uusia.
Posted: 1.10.2008 7:48
by anne
Eli uusissa jarrupaloissa on meillä se ovaalivarotinpistoke, mutta luulen, että se vastapää johon tämä ovaalipää laitetaan on sökönä.
Oonko mä oikeasti näin huono selittämään?

Posted: 1.10.2008 12:08
by Pasi Häkli
Onko se jarrupalojen pistoke varmasti pohjassa. Sitä saa aika lujaa painaa jos on hiekkaa tms paskaa välissä. Jos se pistoke on rikki niin ettei se lukitsinmuovi pidä, niin laita nippusiteillä piukkaan niin ei pitäis tulla ongelmia.
Jos ei vika tostakaan löydy niin ei se olisi ensimmäinen mistä on johdot poikki...